@article { author = {Naeimi Hashkvaei, Fatemeh and Ashayeri, Hassan and Noroozian, Maryam}, title = {The Role of Emotional Information in Verbal Understanding in Persian Older Adults}, journal = {Language Studies}, volume = {11}, number = {1}, pages = {243-259}, year = {2020}, publisher = {IHCS}, issn = {2099-8002}, eissn = {2383-0824}, doi = {10.30465/ls.2020.5441}, abstract = {Emotion plays an important role in the daily life of humans from birth to death. In the cognitive social theories it suggests that emotion regulating and understanding ability increases in aging, because of optimal increase of positive state and increasing skill in understanding the emotional cues of word meanings. The purpose of this article is the study of how is understood emotion in older adults? Do the emotions convey through the lexical meanings of quoted sentences or emotional prosody? Therefore understanding of the basic emotions including anger, disgust, fear, happiness, sadness and neutral situation through emotional prosody study in old age(up 65 years old), young and middle age. The aim is that how emotional lexical content without prosody is understood and how is the interaction of these two modes. Based on the observations of this research, the elderly use the meanings of the emotional content for understanding of sentences, instead of emotional prosody. Unlike old ages, young and mid old ages understand emotional sentences through emotional prosody and the meanings of emotional content is in second priority.}, keywords = {emotional lexical content,emotional prosody,aging,basic emotion,emotional regulation}, title_fa = {نقش اطلاعات هیجانی در درک کلامی سالمندان فارسی زبان}, abstract_fa = {در نظریه­های اجتماعی- شناختی پیشنهاد شده است که با روند سالمندی توانایی درک و تنظیم هیجان افزایش می­یابد و این به دلیل افزایش بهینه حالت مثبت و افزایش مهارت در درک نشانه­های هیجانی معانی واژه­ دارد. هدف از مقاله حاضر بررسی این نکته است که آیا هیجان از طریق معانی واژگانی جملات قابل درک است یا اطلاعات هیجانی از طریق نوای گفتار هیجانی منتقل می­شود. از این رو چگونگی درک مقوله­های هیجانی پایه شامل خشم، چندش، ترس، شادی و غم و نیز حالت خنثی از طریق آهنگ گفتار هیجانی در سه گروه سالمندان بالای 65 سال، میانسالان و جوانان بررسی شد تا این نکته مشخص شود که درک واژه­های هدف بدون در نظر گرفتن آهنگ هیجانی و تعامل این دو حالت یعنی نوای هیجانی و محتوای واژگانی به چه صورت است. تحقیق حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و نیز روش میدانی بر روی 30 آزمون­شونده(در هر گروه 10 نفر) انجام شد. بر اساس مشاهدات این بررسی، سالمندان در درک جملات هیجانی از معانی واژه­ها استفاده می­کردند و نوای گفتار هیجانی در درجه دوم قرار داشت. برخلاف سالمندان، جوانان و میانسالان جملات هیجانی را از طریق آهنگ جملات درک می­کردند و معانی واژه­های هیجانی در اولویت دوم قرار داشت.}, keywords_fa = {واژ‌های هیجانی,نوای هیجانی,روند سالمندی,هیجان‌های پایه,تنظیم هیجان}, url = {https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_5441.html}, eprint = {https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_5441_3fb06fef31e807ed06197ae393773d38.pdf} }