TY - JOUR ID - 6186 TI - ساخت آغازگری_پایان‌بخشی در بندهای خبری نوشتار فارسی‌آموزان غیرایرانی سطح تکمیلی: تحلیلی بر پایه‌‌ی دستور نظام‌مند- نقشگرا JO - زبان‌شناخت JA - LS LA - fa SN - 2099-8002 AU - پولادستون, حمیده AU - میرزایی حصاریان, محمد باقر AU - گل پور, لیلا AD - آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)، قزوین،ایران AD - آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)،قزوین، ایران AD - آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)،قزوین،ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 2 SP - 43 EP - 62 KW - آغازگر KW - پایان‌بخش KW - نشاندار KW - بی‌نشان KW - بند خبری KW - فارسی‌آموز غیرایرانی KW - دستور نظام‌مند- نقش‌گرا DO - 10.30465/ls.2021.6186 N2 - مساله اصلی پژوهش حاضر تعیین وضعیت ساخت آغازگری­_ پایان‌بخشی در بندهای خبری نوشتار فارسی‌آموزان غیرایرانی سطح تکمیلی و همچنین تعیین وضعیت نشانداری این بندهاست. پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و پیکره‌بنیاد است. پیکره‌‌ی پژوهش دربرگیرنده‌‌ی 49 نمونه از نوشتار فارسی‌آموزان غیرایرانی سطح تکمیلی از 13 ملیت در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و چارچوب نظری کار دستور نظام‌مند-نقش‌گرای هلیدی(2004) است. برای انجام پژوهش ابتدا ساخت آغازگری-پایان‌بخشی در بندهای خبری نوشته‌های فارسی‌آموزان بررسی شده، آنگاه انواع آغازگرها از نظر متنی، بینافردی و تجربی بودن تعیین گردیده‌اند؛ سپس آغازگرهای نشاندار یا بی‌نشان مشخص شده‌اند. داده‌ها و نتایج بیانگر آن است که بسامد به‌کارگیری آغازگرهای مرکب و ساده با هم برابر بوده(هرکدام 43%) و آغازگر بندی 14% آغازگرها را تشکیل میدهد. از بین آغازگرهای مرکب، آغازگر متنی-تجربی(43/88%) بیشترین فراوانی را داشته است.  نتایج همچنین موید بی‌نشان بودن بیشتر آغازگرها(81%) در بندهای خبری نوشته‌های فارسی‌آموزان غیرایرانی سطح تکمیلی و همچنین تفاوت بسامد به‌کارگیری آغازگرهای بی‌نشان در بندهای خبری در نوشتار فارسی‌آموزان با ملیت‌های گوناگون است. UR - https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_6186.html L1 - https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_6186_7a8fd9e1dddb94010d9484c6cd7846fc.pdf ER -