پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800261120150921Literary figures in the hymns of the Iranian language Manicheansآرایههای ادبی در اشعار مانویان ایرانی زبان1261904.FAعباس آذراندازپژوهشگر دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20150606Much of poetry of Iran in middle period has been composed by Manicheans in middle Persian, Parthian and Sogdian languages. These poems are praise and liturgical or mystic hymns that narrate the story of strangeness of light in the prison of Matter. In the latter, because of more connection with human, the emotion and imagination element are clearer, and the poetic art can be better observed in them. The figures of speech, both figures of word and figures of thought have been greatly used in these poems. Apart from existing the figures that are expected in every poem and are in the nature of poetry, the specimens can be seen that they are correspond even with the definitions of rhetorical books in Islamic period. The figures of speech in Manichaean poems can be divided in two groups; the sound music (figures of word), and spiritual music (figures of thought). It has been used in the figures of word field, the repetition (words, sentences and phonemes); and in the figures of thought field, the figures such as antithesis, amphiboly and apostrophe. It has been attempted in this article to show the quality of use of figures of speech in Manichaean poems surviving in Middle Persian, Parthian and Sogdian languages, along with citing the specimens. بخش زیادی از اشعار دورۀ میانۀ ایران را مانویان پارسی، پارتی و سغدی زبان سروده اند. این اشعار یا ستایشی و آیینی اند؛ یا سرودهایی عرفانی که سرگذشت غریبانۀ نور را در زندان ماده روایت می کنند. سرودهای اخیر چون با انسان پیوند بیشتری دارند، عنصر عاطفه و خیال در آنها آشکارتر است و هنر سخنوری شاعران مانوی را در آنها بهتر می توان دید. در این اشعار از صنایع ادبی در هر دو حوزۀ بدیع لفظی و معنایی استفادۀ چشمگیر شده است، که گذشته از آرایه­هایی که وجودشان از هر شعری انتظار می­رود و در ذات شعر است، نمونه­هایی می­توان یافت که حتی با تعریفات کتب بلاغی دورۀ اسلامی، که گاه در تقسیمات هر مقولۀ بدیعی راه افراط پیموده­اند سازگار است. آرایه های ادبی در سرودهای مانوی ایرانی به دو گروه موسیقی اصوات (بدیع لفظی) و موسیقی معنوی (بدیع معنوی) قابل تقسیم است؛ در زمینۀ بدیع لفظی آرایۀ تکرار (تکرار واژه، جمله و واج)، و در زمینۀ بدیع معنوی از آرایه هایی چون تضاد، ایهام و التفات استفاده شده است. در این مقاله چگونگی استفاده شاعران مانوی از آرایه های ادبی در سرودهای بازمانده به زبان های فارسی میانه، پارتی و سغدی با ذکر نمونه نشان داده شده است.https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_1904_6ab273d4d0b64664eed492e049d6bf94.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800261120150921Cognitive Mechanisms and Their Role in Do’a Conceptualizationسازوکارهای شناختی و نقش آنها در مفهوم سازیِ دعا25441905.FAشیرین پورابراهیماستادیار گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه پیام نورJournal Article20150331Abstract <br />Cognitive strategies, first introduced in Cognitive Semantics, are cognitive devices like conceptual metonymies, conceptual metaphors, image metaphors and schemas which structure abstract concepts in our minds and facilitate our understanding. This paper aims to study examples of these strategies in the language of Sahife Sajjadie. For this purpose, I have analyzed cases of structural, orientational, and ontological metaphors, as well as conceptual metonymies, image metaphors and image schemas in this religious text to find out two things. What is the role of these strategies in conceptualization and understanding of abstract concepts, and to find whether the analyzed language is a literary language or not. Analysis of the selected metaphorical data shows that religious abstract concepts are represented both literally and non-literally. Non-literal representations of concepts are structured by using cognitive strategies of metaphor, metonymy, image schemas and metaphors. In addition, language of Do’a in this book has used the same metaphors as ordinary conventional language, though it has used extending, elaboration, combining of metaphors, as well as personification and metaphorical images which assimilate it to a literary work.درمعنیشناسی شناختی، منظور از سازوکارهای شناختی ابزارهای شناختی مثل مجازهای مفهومی، استعارههای مفهومی و تصویری، و طرحوارههای تصویری هستند که در سازماندهی ودرک مفاهیم انتزاعی در ذهن انسان نقش دارند. هدف مقاله حاضر، بررسی نمونههایی از این سازوکارهای شناختی است که در دعای امام سجاد علیه السلام در صحیفة سجادیه به کاررفتهاست. سؤالی که مقاله حاضر این است که این سازوکارهای شناختی در مفهومسازی مضامین و درک مفاهیم انتزاعی دعا چه نقشی دارند. از سوی دیگر، کدام شاخصهای شناختی، زبان دعا را از زبان عادی متمایز میکند؟ نتایج تحلیل نشان میدهد مضامین دینی موجود در این ادعیه، علاوه بر مفاهیم حقیقی، از مفاهیم انتزاعی ساخته شدهاند که به کمک سازوکارهای شناختی استعاره، مجاز، تصویرسازی و طرحوارههای تصویری ساختارمند میشوند و درک آنها تسهیل میشود. همچنین، زبان دعا، از نظر نوع سازوکارهای شناختی به زبان عادی نزدیک است اما از جهاتی شاهد جنبههای ادبی در این مفهومسازیها میباشیم. https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_1905_93e5143cfb26c10f9af1b4fdd040aeb5.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800261120150921nam- and rēž-, Two Sogdian Impersonal Verbsrēž- و nam- دو فعل غیرشخصی در زبان سغدی45601906.FAمحمّدحسن جلالیان چالشتریاستادیارگروه فرهنگ و زبانهای باستانی دانشگاه تبریزJournal Article20150710The Impersonal verb is a verb which is always inflected in the third singular and its logical subject does not appear in the nominative case. These verbs often express physical or mental/cognitive experiences which the logical subject experiences without having any control on them. Thus the subject in these structures is called "experiencer". Another element which has a role in impersonal sentences is the source of the events, activities and experiences. It's presence in the sentence depends on the meaning of the verb. In Sogdian beside some of the modal verbs which are in accordance with the definition of impersonal verbs, there are two other verbs which are impersonal too. These are rēž- and nam-. As will be shown rēž- is appeared as an impersonal verb approximately in all the remaining evidences, but nam- has impersonal use just in one of it's evidences. In this article I will study and analyze these two verbs.فعل غیرشخصی فعلی است که به صورت سوّم شخص مفرد صرف میشود و فاعل منطقی آن حالت غیر فاعلی دارد. این گونه افعال غالباً در بر دارندة معانی تجارب فیزیکی، ذهنی و ادراکی هستند که بر فاعل منطقی حادث میشوند و خارج از کنترل و ارادة او هستند. این فاعل منطقی که همیشه جاندار است تجربهگر نامیده میشود. عنصر دیگری که در جملات غیرشخصی ظاهر میشود منشأ بروز واقعه یا تجربه است و حضور آن در جمله بستگی به معنای فعل دارد. در زبان سغدی در کنار برخی از افعال وجهیِ این زبان که با تعریف افعال غیرشخصی سازگارند دو فعل دیگر نیز صرف غیرشخصی دارند. این دو فعل rēž- و nam- هستند. rēž- ظاهراً در تمامی نمونههای موجود و nam- تنها یک بار به صورت غیرشخصی صرف شده است. بررسی و تحلیل این دو فعل موضوع این نوشتار است.https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_1906_3e1ff344a691655ea1f24f2c309f5946.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800261120150921Urartian Bronze Inscribed Horse Harness Disc in Eastern Azerbaijan Museumدیسک مفرغی کتیبهدار افسار اسب اورارتویی در موزة باستانشناسی آذربایجان شرقی61781907.FAمریم داراپژوهشکده زبانشناسی، متون و کتیبههاJournal Article20150530Urartians left pieces of evidence of their domination in North West of Iran. They were extraordinary metalworkers and sometimes wrote the name of the Urartian king on their objects. They sometimes decorated or even inscribed horse equipment with short inscriptions. Some discs from horse harnesses, with or without inscriptions, are found from Urartian kingdom. A similar object exists in Eastern Azerbaijan Museum which is a bronze disc from the horse harness with the inscription of Argishti I. This disc is dedicated to the museum by a rural from Varzaghan. Although the name of the king’s father is not written but epigraphically it is from Argishti I.. https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_1907_70a6d4cb8197f8698f44814fdbc953e0.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800261120150921The study of markedness hierarchies in nominal and pronominal morphology of modern north-western Iranian languagesبررسی سلسلهمراتب نشانداری در صرف اسم و ضمیر زبانهای ایرانی نو شمال غربی791121908.FAمحمد راسخ مهنداستاد گروه زبانشناسی همگانی، دانشگاه بوعلی سینامسعود محمدی راددانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20150519This paper aims to investigate markedness in nominal and pronominal morphology of modern north-western Iranian languages from a diachronic perspective based on Hawkinʼs (2004) minimized forms principle. Based on this principle marked forms ocuupy the lowest and unmarked forms the highest position in performance-based hierarchies. Forms are ranked based on their frecuency in performance-based hierarchies. The reason that there exist these different frecuensies can be attributed to communicative reasons, complixity and different occurances of linguistic units in outside world. In this paper, we have shown that markedness changes in number and gender hierarchies are in line with minimized forms principle and its predictions in the investigated languages, but there are some exceptions in case hierarchy, which is not in line minimized forms predictions.در این مقاله قصد داریم به بررسی نشانداری در صرف اسم و ضمیر زبان­های ایرانی نو شمال غربی از منظری درزمانی براساساصل کاستن صورت­ها (هاوکینز 2004) بپردازیم. طبق این اصل صورت­های نشاندار پایین­ترین مرتبه و صورت­های بی­نشان بالاترین مرتبه را در سلسله­مراتب­ کاربردبنیاد دارند. ترتیب مقولات در سلسله­مراتب کاربردبنیاد بر اساس بسامد وقوع آنها در زبان­ها است و دلیل این بسامدهای گوناگون را می­توان به دلایل ارتباطی، پیچیدگی و وقوع نابرابر عناصر زبانی در محیط اجتماعی نسبت داد.در این مقاله نشان داده­ایم تغییرات نشانداری در سلسله­مراتب­ شمار و جنس در صرف اسم و ضمیر زبان­های مورد مطالعه، طبق اصل کاستن صورت­ها و پیش­بینی­های آن است و در سلسله­مراتب حالت استثنائاتی وجود دارد که مطابق پیش­بینی­های این اصل نیست.https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_1908_b3fea2f5f24c512c04f37e740ab2a982.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800261120150921Prepositional Phrases in Persian:A Functional Analysisگروههای حرف اضافهای در زبان فارسی:یک بررسی نقشگرا1131351909.FAوالی رضاییدانشیار زبانشناسی دانشگاه اصفهانهمایون سعیدیکارشناس ارشد آزفا دانشگاه اصفهانJournal Article20150511Prepositional phrases have a significant place in different syntactic theories. In Role and Reference Grammar these constituents are categorized into three classes namely Adjuncts, Argument markers and Argument-adjuncts. Adjuncts PPs offer semantic information for the sentence in which they occur. They are adverbial elements modifying the event or situation described by the predicate. Argument marking PPs mark an argument of the predicate. In this class the preposition itself does not contribute semantic information. Argument- adjunct PPs contain predicative adpositions that add to the meaning of the sentence. Also, they introduce one of the participants in the event. This paper examines different PPs in Persian based on the classification of RRG. It will be demonstrated that PPs in Persian do not always function as adjuncts, but they play as markers of arguments in ditransitive clauses or even as direct objects with some predicates. To conclude we will show that RRG accounts for prepositional phrases in Persian.گروههای حرف اضافه در نظریهپردازیهای نحوی جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. در دستور نقش و ارجاع این گروهها به سه دستة افزوه، نشانگر موضوع و موضوع- افزوده تقسیم میشوند. دردستة اول، این گروهها به عنوان ادات ایفای نقش مینمایند.در دستة دوم، گروه حرف اضافه یکی از موضوعهای محمول میباشد. در دستة سوم، حرف اضافه، نشانگر موضوع برای محمول است اما بر معنای بند نیز میافزاید. نوشتار حاضر نشان میدهد که گروه حرف اضافهای در زبان فارسی دارای کارکردهای مختلفی است و علاوه بر نقش ادات میتواند به منزلة نشانگر موضوع در ساختهای دو مفعولی و گاهی به عنوان مفعول مستقیم و برخی نقشهای دیگر به کار رود. در این جستار گروه­های حرف اضافه­ای نشانگر موضوع با توجه به افعالی که با آنها تظاهر می یابند به ده دسته تقسیم شدند. گروه حرف اضافه­ای همراه با فعل­های ناگذر حرکتی، گروه حرف اضافه­ای مکانی و غیر مکانی همراه با فعل ربطی و گروه حرف اضافه­ای در ساختار­های فعل سبک فارسی، از دیگر مواردی می­باشد که در این پژوهش مورد بررسی قرار­گرفت.https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_1909_6051016073da94ba3b7ff99091b892bf.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800261120150921The Process of Metaphor Comprehension Development in Persian-Speaking Children of 6 to 8 Years Oldفرایند رشد درک استعاره در کودکان 6-8 سالۀ فارسیزبان1371602080.FAشهلا رقیبدوستدانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطباییشهره صادقیدانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150429The present study, evaluated the developmental process of metaphor comprehension in Persian-speaking children of three age groups of 6, 7 and 8 years old. Some researchers believe that metaphor comprehension occurs at the beginning of adolescence. Another group believes that preschool children can understand metaphorical concepts. Cognitive linguists believe that metaphors are fundamental aspects of language and cognition, which are used innately and subconsciously, for perceiving emotions and other mental and abstract concepts. To examine the children’s metaphoric competence, a multiple-choice test of 36 metaphoric sentences, in four subtests, was designed. Based on the findings, children are able to comprehend different types of metaphors at early ages, and their interpretation of metaphors develops progressively with the increase of age and world knowledge development. پژوهش حاضر توانایی درک استعاره در کودکان فارسیزبان از سه گروه سنی 6، 7 و 8 سال را ارزیابی کرده است. گروهی از پژوهشگران معتقدند که درک استعاره در اوایل دورۀ نوجوانی صورت میگیرد. برخی دیگر از پژوهشگران بر این عقیدهاند که کودکان در سنین پیش از دبستان قادر به فهم مفاهیم استعاری اند. زبانشناسان شناختی نیز معتقدند استعاره از جنبههای اساسی زبان و شناخت است که به صورت ذاتی و ناآگاهانه برای درک احساسات و دیگر مفاهیم ذهنی و انتزاعی به کار میرود. به منظور ارزیابی توانش استعاری کودکان، آزمونی دوگزینهای شامل 36 جملۀ استعاری در قالب چهار زیرآزمون تدوین و اجراگردید. بر پایۀ نتایج به دست آمده، کودکان در سنین پایین در درک انواع استعاره چندان توانا نیستند اما، به موازات رشد سنی، تعقلی و گسترش دانش جهانشناختی، تفاسیر و استنباطهای آنان از استعارهها، در روندی تکوینی، متکاملتر و پروردهتر میگردد.https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_2080_3ccccdea0367d28fec7754d000a1ef84.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800261120150921A Comparison of Some Meta-Linguistic Similarities Between
Ibn Khaldoun's and Chomsky’s Viewsبررسی برخی شباهتهای فرازبانی از دیدگاه ابن خلدون و چامسکی1611832037.FAروحالله صیادینژادزبان و ادبیات عربی، دانشگاه کاشانعباس زارعی تجرهگروه زبان انگلیسی، دانشگاه کاشانطیبه باغ چائیزبان و ادبیات عربی، دانشگاه کاشانJournal Article20150429Human language is a very complicated system that has been studied by scholars in different centuries; among whom was, "Abdul-Rahman Ibn Khaldoun", the great Muslim scholar, that discussed language faculty in his study of society and named it "A<em>l-Malakat Al-Lughawiyah</em>" (The Queen of Words), in his famous book "<em>Al- Muqaddimah</em>" (The Introduction) where he argued that, a child has an innate ability for language learning to him, this is a gradual quality that does not come about all at once. In the same vein, "Chomsky", the contemporary American linguist, explored linguistic competence following “Ibn Khaldoun”. He, too, believed that, language faculty is innate, and that the mind sets parameters for universal principles. Results of this comparative study of the two scholars, highlighted differences and similarities between the two, and revealed that Chomsky’s language faculty was first introduced by "Ibn Khaldoun"; whom should, therefore, be accredited as the founder of this view based on the results.زبان بشر پدیدهای است چندان پیچیده که بررسی ماهیت واقعی آن مورد مطالعۀ متفکران در قرون مختلف بوده است. از جملۀ این متفکران، عبدالرحمن بن خلدون، دانشمند توانمند مسلمان، است که در «مقدمۀ» مشهورش، در قالب تفکرات جامعه شناختی خویش، نظریهای باعنوان «ملکۀ زبانی» را مطرح مینماید. وی بر این باور است که کودک از توانایی فطری برای فراگیری زبان برخوردار است و این توانایی را کیفیتهایی تدریجی میداند که یکباره پدیدنمیآید. از سوی دیگر، نوام چامسکی، زبانشناس معاصر امریکایی، در پی ابن خلدون به نظریهپردازی پیرامون توانش زبانی پرداخته است. او نیز این قابلیت را بخشی ذاتی از ذهن انسان برشمرده و برای ذهن بشر مجموعهای از اصول و شاخص­های دستور زبانی را قائل میشود. نتایج حاصل از این پژوهش تطبیقی، علاوه بر تبیین تفاوتها و شباهتها، بیانگر این مطلب است که اندیشۀ توانش زبانی را نخستین بار قرنها پیش ابن خلدون مطرح کرده و باید او را بنیانگذار این نظریه دانست.https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_2037_1ad2d1b3fa9f57a2e20ff2dac754387e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800261120150921The Poetics of Literary Works
In the Account of the Fore-text, Text, and Post-Textبوطیقای اثر ادبی در رخداد پیشامتن، متن، و پسامتن1852062197.FAپوران (صدیقه) علیپورزبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید باهنرJournal Article20160409Poetics is the knowledge to read a literary work, not solely based on the meaning of the text, but rather based on the more abstract elements that create the literary piece. Consequently, the Poetics of a literary work can be indefinitely identified only via the structure of the work itself, based on descriptions and elicitations of how it was developed and evolved. The poetics structural format of a literary work consists of fore-text, text, and post-text, which are constantly under the influence of the process of writing in its past, present and future, as an abstract and experimental phenomenon. Poetics, according to their performance score on the analysis of literary work, can answer the question of value and status of literary works, in relevance to literary criticism.. This paper strives to explain the concepts and theories related to the topic, and analyze the Poetics elements involved in the creation of a literary piece. In conclusion, in addition to clarifying the metaphysical presence of process, the post-textual evolutionary and developmental parameters are analyzed. <strong></strong>
�ته این امر مسلم است که بوطیقا تنها از طریق ساختار اثر میتواند نحوۀ تحول و تکوین آن را تبیین نماید. اثر ادبی، در حوزۀ ساختار بوطیقاییاش، در سه رخداد پیشامتن، متن، و پسامتن شکل میگیرد. پس، تحت تأثیر فرایند نوشتار، بوطیقا، همواره در زمان گذشته، حال و آیندۀ خود، همچون پدیدهای تجریدی و تجربی جریان دارد و، با توجه به عملکردش در خصوص تحلیل ساختار اثر ادبی، میتواند پاسخی بر پرسش محتوم چگونگی ارزش آن بیان کند؛ به همین دلیل، جایگاه ویژهای در امر نقد آثار ادبی دارد. این مقاله میکوشد تا در این راستا، ضمن تشریح مفاهیم و نظریههای مرتبط با موضوع، به تحلیل حوزۀ بوطیقا در خلق اثر بپردازد. بدین ترتیب، فرایند نوشتار را از آغاز نیت ژرف مؤلف در پیشامتن، و ،پس از آن، در گسترۀ فضامند متن و تبدیل آن به کتاب تا ادامۀ روند حیات تجریدیاش در غیاب مؤلف، کتاب، و رهایی از خوانندۀ تأویلگر، بررسی نماید. در نهایت، ضمن تبیین حضور متافیزیک گونۀ فرایند، پارامترهای تعالیبخش پسامتنی را، تحلیل کند.
بوطیقا دانشی است که به ادبیّت اثر میپردازد؛ بنابراین بیشتر به مقولههای مجرد مربوط میشود. البته این امر مسلم است که بوطیقا تنها از طریق ساختار اثر میتواند نحوۀ تحول و تکوین آن را تبیین نماید. اثر ادبی، در حوزۀ ساختار بوطیقاییاش، در سه رخداد پیشامتن، متن، و پسامتن شکل میگیرد. پس، تحت تأثیر فرایند نوشتار، بوطیقا، همواره در زمان گذشته، حال و آیندۀ خود، همچون پدیدهای تجریدی و تجربی جریان دارد و، با توجه به عملکردش در خصوص تحلیل ساختار اثر ادبی، میتواند پاسخی بر پرسش محتوم چگونگی ارزش آن بیان کند؛ به همین دلیل، جایگاه ویژهای در امر نقد آثار ادبی دارد. این مقاله میکوشد تا در این راستا، ضمن تشریح مفاهیم و نظریههای مرتبط با موضوع، به تحلیل حوزۀ بوطیقا در خلق اثر بپردازد. بدین ترتیب، فرایند نوشتار را از آغاز نیت ژرف مؤلف در پیشامتن، و ،پس از آن، در گسترۀ فضامند متن و تبدیل آن به کتاب تا ادامۀ روند حیات تجریدیاش در غیاب مؤلف، کتاب، و رهایی از خوانندۀ تأویلگر، بررسی نماید. در نهایت، ضمن تبیین حضور متافیزیک گونۀ فرایند، پارامترهای تعالیبخش پسامتنی را، تحلیل کند.https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_2197_65c60abe3d072200a560c1a8e3c46a03.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800261120150921Prince of Darkness in Five Pits of Destruction
Identification of a Parthian Manuscript Fragment from Turfan Manichaean Collectionشاهزادة تاریکی در پنج مغاک تباهی تشخیص هویت یک قطعه دستنویسِ پارتی از مجموعه دستنویسهای مانوی تورفان2072302198.FAمحمد شکری فومشیعضو هیئت علمی، دانشگاه ادیان و مذاهب0000000327859125Journal Article20160411Identification and recognition of the Turfan Manichaean fragments belonging to the <em>Ewangelyōnīg bāšāh</em>s are the main aim of this article. In a codicological study the author attempts to show whether the fragment M441 is a piece of the same manuscript page from which M507 has been separated. Positive answer to this provides a new unified text which mainly contains a poetical expression of the Manichaean Creation myth and of the quarrelsome deeds of the “Prince of Darkness” (Ahriman) in Manichaeism.بازشناسی و بازسازی یکی از قطعات مانوی تورفان معروف به <em>Ewangelyōnīg bāšāhā</em><em>n</em> («سرودههای انجیلی» یا «سرودهای انجیل») هدف اصلی این مقاله است. در اینجا، نویسنده در بررسیای نسخهشناسانه میکوشد نشان دهد که آیا قطعۀ M441 پارهای از همان برگ دستنویس است که قطعة M507 از آن جدا شده است؟ پاسخ مثبت به این پرسش متن جدیدی را در یک پیکره در اختیار متخصصان مانوی قرار میدهد که عمدتاً مشتمل بر شرح شاعرانهای از اسطورة آفرینش مانوی و کنشهای ستیزهجویانة «شاهزادة تاریکی» (اهریمن) در کیش مانوی است.https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_2198_8f05b1ce8a8201fe1a28f2828281d52d.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800261120150921Ecological Approach in Linguistic Researchesرویکرد زیستمحیطی در پژوهشهای زبان2312432081.FAفریبا قطرهعضو هیئت علمی گروه زبانشناسی دانشگاه الزهرا، تهرانحمیده پشتواندانشآموخته رشته زبانشناسی دانشگاه الزهرا تهرانمهناز طالبی دستناییدانشجوی دکتری رشته زبانشناسی، دانشگاه الزهرا تهرانJournal Article20150506Linguistic diversity, across socio-natural environments, reflects similarities and differences in ethnic groups’ views towards natural ecological phenomena. This diversity is driven by needs, cognition, culture, human-related and environmental factors. Lexicon, categorization, and classification in any given language, act differently with regard to interaction with ecology. Ecolinguistics emerged in 1990s as a new approach in language studies, which focuses on the interrelationship between a given language, and its users’ geographical and natural environment. This paper, aims to introduce Eco-linguistics, as well as its potentials in dialect-related research, highlighting the impact of natural environment on lexical, morphological, and syntactic differences among languages and dialects. The current paper, studies the relationship between Eco-linguistics approach, and Gilani and Semnani dialects from two different ecologies. The results reveal that, in the authors’ beliefs, this new approach can explain why the means of naming concepts and phenomena vary in dialects, how metaphors develop, and why regional–and local-dialects sometimes differ incredibly in terms of their lexicon and morpho-syntax. The answers eco-linguistics provides to these questions appear reasonable to a considerable extent.گوناگونی زبانشناختی محیطهای طبیعی ـ اجتماعی منعکسکنندة شباهتها و تفاوتهای نگرش جامعههای زبانی مختلف به پدیدههای طبیعی است و برآمده از شناخت، نیازها، فرهنگ و عوامل زیستمحیطی و انسانی است. واژگان، مقولهبندی، و طبقهبندی در هر زبانی در تعامل با محیط طبیعی آن زبان به شیوهای متفاوت عمل میکنند. در این راستا، زبانشناسی زیستمحیطی از دهة ١٩٩٠ به عنوان یکی از گرایشهای کاربردی در مطالعات زبانشناختی مطرح شد. این گرایش به بررسی روابط متقابل میان یک زبان خاص و محیط طبیعی ـ اجتماعی گویشوران آن زبان میپردازد. در این مقاله، برآنیم، ضمن معرفی زبانشناسی زیستمحیطی، توانمندی بالقوة این رویکرد را در پژوهشهای گویشمحور نشان دهیم و تأثیر محیط زیست بر تفاوتهای نحوی، صرفی و واژگانی میان زبانها و گویشها را بررسی کنیم. مقالة حاضر، با رویکرد مقایسهای، به بررسی ارتباط زیستمحیط با دو گویش گیلانی و سمنانی، از دو اقلیم متفاوت، میپردازد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد بسیاری از ویژگیهای زبان، از جمله نامگذاری مفاهیم و پدیدهها و چگونگی شکلگیری استعارهها و همچنین تفاوتهای موجود در گویشهای منطقهای (و حتی محلی)، از منظر زبانشناسی زیستمحیطی، قابل توضیح است و این رویکرد نو میتواند پاسخ قابل قبولی برای تفاوتهای صرفی-نحوی و واژگانی گویشهای منطقهای و محلی ارائه نماید.https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_2081_b5422b526a2c7c35b2d55d9eb0847410.pdf