راکعی, فاطمه, نعیمی حشکوائی, فاطمه. (1395). استعاره و نقد بومگرا: مطالعه موردی دو داستان « گیلهمرد» و « از خم چمبر». زبانشناخت, 7(13), 89-103. doi: .
فاطمه راکعی; فاطمه نعیمی حشکوائی. "استعاره و نقد بومگرا: مطالعه موردی دو داستان « گیلهمرد» و « از خم چمبر»". زبانشناخت, 7, 13, 1395, 89-103. doi: .
راکعی, فاطمه, نعیمی حشکوائی, فاطمه. (1395). 'استعاره و نقد بومگرا: مطالعه موردی دو داستان « گیلهمرد» و « از خم چمبر»', زبانشناخت, 7(13), pp. 89-103. doi: .
راکعی, فاطمه, نعیمی حشکوائی, فاطمه. استعاره و نقد بومگرا: مطالعه موردی دو داستان « گیلهمرد» و « از خم چمبر». زبانشناخت, 1395; 7(13): 89-103. doi: .
استعاره و نقد بومگرا: مطالعه موردی دو داستان « گیلهمرد» و « از خم چمبر»
1پژوهشکده زبانشناسی/ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعاتفرهنگی
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده
بحرانهای محیط زیست حاصل تفکر و اندیشهای است که انسان را در محور و رأس جهان خلقت میبیند و همه چیز را برای او و در رابطه با نیازهای او تعریف میکند. در مقابل این دیدگاه، دیدگاه زیستمحور قرار دارد که طبیعت را محور همه چیز میداند. این دو دیدگاه به خوبی نشاندهنده این مسئلهاند که انسانها همانطور که بر طبیعت و جهان تاثیرگذارند، از سویی دیگر از طبیعت تاثیر میپذیرند و این تاثیرات بر تفکر و ذهن آنها نمایان و نیز بر زبانشان جاری میشود. در تحقیق حاضر، هدف، بررسی تاثیر محیط زیست بر طرز تفکر و اندیشه انسانها است، که در قالب استعاره بازنمود مییابد. بر اساس طبقهبندی شیری(1387) دو اقلیم شمال و خراسان(علوی و دولتآبادی) جهت بررسی انتخاب شدند. در تکوین سبک نویسنده علاوه بر انگارهها و انگیزشهای فردی و درونی، شمار زیادی از محرکهای مرتبط با محیط اجتماعی و محیط جغرافیایی همواره اثرگذار بوده است. در این پژوهش فرض بر این است که دیدگاه زیستمحور در داستانهای اقلیمی بازنمود مییابد. نویسندگان داستانهای اقلیمی آگاهانه یا ناخودآگاه طبیعت را محور قرار دادهاند و استعاره «مادر طبیعت» را به صورتهای مختلف در داستانهای خود به کار بردهاند.
Metaphor and Ecocriticism:
Case Study on two Stories
"Gilemard" and "Az Khame Chambar"
نویسندگان [English]
Fatemeh Rakei1؛ Fatemeh Naeimi Hashkavaee2
چکیده [English]
Environmental crises are the outcome of this thought that human being is the center of creation and the entire world is for them and for their needs. Versus this view, there is biocentric view which believes the nature is centre in the world. These two views indicate that human being effects on environment and also is influenced from it. These effects appear on mind and thought and finally represent in language of us. The aim of this paper is investigating of the effect of environment on thought which represent in metaphoric expressions.. In this paper, on the basis of Shiri(1387) classification, two climates of Iran(North and Khorasan)(Alavi and Dolatabadi) is selected. The results show that biocentric view is represented in regional novel. The writers of this kind of novel conscious or unconscious centered the nature and used the metaphor of "Mother of the Nature" in different forms in their novels.
افراشی، آزیتا و تورج حسامی(1392) «تحلیل استعارههای مفهومی در یک طبقهبندی جدید با تکیه بر نمونههایی از زبان فارسی و اسپانیایی». نشریه پژوهشهای زبانشناسی تطبیقی. سال سوم. شماره 5. ص.141- 165.
پارساپور، زهرا(1392). نقد بومگرا. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
دولتآبادی، محمود(1393). از خم چمبر. دانلود شده از سایت: WWW.PATOGHEROMAN.COM
شیری، قهرمان(1387). مکتبهای داستاننویسی در ایران. تهران: نشر چشمه.
عابدینی، حسن(1369). صد سال داستان نویسی در ایران. جلد 1 و 2 . تهران: نشر تندر.
مشتاقمهر، رحمان و رضا صادقی شهپر(1389). «ویژگیهای اقلیمی و روستایی در داستاننویسی خراسان». مجله جستارهای ادبی. شماره 68. ص. 81- 108.
مشتاقمهر، رحمان و رضا صادقی شهپر(1389). « ویژگیهای اقلیمی در داستاننویسی شمال ایران». پژوهشنامه زبان و ادب فارسی( گوهر گویا). سال چهارم. شماره چهارم. پیاپی 16. ص. 29- 56.
نوری، علی و علی قرهخانی(1390). « تشبیهات اقلیمی در داستانهای شمال و جنوب ایران». پژوهشنامه زبان و ادب فارسی(گوهر گویا). سال پنجم، شماره چهارم. پیاپی 20، ص. 175- 196.
هاشمی، زهره(1389). «نظریه استعاره مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون». مجله ادبپژوهی. شماره 12. ص. 119- 139.
Branch, M.P.(1994). “Defining Ecocritical Theory and Practic”. Western Literature Associating Meeting. Salt Lake City, Utha
Fill, A.(2001). “Language and Ecology: Echolinguistic Perspective for 2000 and beyond”. AILA Review 14: Applied Linguistics for the 21st Century, edited by David Graddol, p. 60- 75.
Lakoff, G.and M. Johnson(1980). Metaphors We Live By. Chicago and London: University of Chicago Press.
Kövecses, Z.(2005). Metaphor in Culture, Cambridge: Cambridge University Press.
Kövecses, Z.(2010). Metaphor, second edition, Oxford: Oxford University Press.
Verhagen, F.C.(2008). Worldview and Metaphors in the Human- Nature Relationship: an Ecolinguistic Exploration through the Age, Language and Ecology, vol. 2, no. 3.