نقش اطلاعات هیجانی در درک کلامی سالمندان فارسی زبان

نوع مقاله: علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته زبان‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،

2 گروه توانبخشی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پرشکی ایران

3 استاد گروه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

چکیده

در نظریه­های اجتماعی- شناختی پیشنهاد شده است که با روند سالمندی توانایی درک و تنظیم هیجان افزایش می­یابد و این به دلیل افزایش بهینه حالت مثبت و افزایش مهارت در درک نشانه­های هیجانی معانی واژه­ دارد. هدف از مقاله حاضر بررسی این نکته است که آیا هیجان از طریق معانی واژگانی جملات قابل درک است یا اطلاعات هیجانی از طریق نوای گفتار هیجانی منتقل می­شود. از این رو چگونگی درک مقوله­های هیجانی پایه شامل خشم، چندش، ترس، شادی و غم و نیز حالت خنثی از طریق آهنگ گفتار هیجانی در سه گروه سالمندان بالای 65 سال، میانسالان و جوانان بررسی شد تا این نکته مشخص شود که درک واژه­های هدف بدون در نظر گرفتن آهنگ هیجانی و تعامل این دو حالت یعنی نوای هیجانی و محتوای واژگانی به چه صورت است. تحقیق حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و نیز روش میدانی بر روی 30 آزمون­شونده(در هر گروه 10 نفر) انجام شد. بر اساس مشاهدات این بررسی، سالمندان در درک جملات هیجانی از معانی واژه­ها استفاده می­کردند و نوای گفتار هیجانی در درجه دوم قرار داشت. برخلاف سالمندان، جوانان و میانسالان جملات هیجانی را از طریق آهنگ جملات درک می­کردند و معانی واژه­های هیجانی در اولویت دوم قرار داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Emotional Information in Verbal Understanding in Persian Older Adults

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Naeimi Hashkvaei 1
  • Hassan Ashayeri 2
  • Maryam Noroozian 3
1 Ph.D. student in Linguistics, Department of Linguistics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Professor of Neuropsychology, School of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences(The First Autor).
3 Professor of Neurology, Department of Psychology, Tehran University of Medical Science.
چکیده [English]

Emotion plays an important role in the daily life of humans from birth to death. In the cognitive social theories it suggests that emotion regulating and understanding ability increases in aging, because of optimal increase of positive state and increasing skill in understanding the emotional cues of word meanings. The purpose of this article is the study of how is understood emotion in older adults? Do the emotions convey through the lexical meanings of quoted sentences or emotional prosody? Therefore understanding of the basic emotions including anger, disgust, fear, happiness, sadness and neutral situation through emotional prosody study in old age(up 65 years old), young and middle age. The aim is that how emotional lexical content without prosody is understood and how is the interaction of these two modes. Based on the observations of this research, the elderly use the meanings of the emotional content for understanding of sentences, instead of emotional prosody. Unlike old ages, young and mid old ages understand emotional sentences through emotional prosody and the meanings of emotional content is in second priority.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional lexical content
  • emotional prosody
  • aging
  • basic emotion
  • emotional regulation
داماسیو، آنتونیو(1391). خطای دکارت: عاطفه، خرد و مغز انسان، مترجم: رضا امیر رحیمی، تهران: انتشارات مهرویسا.
داماسیو، آنتونیو(1392). در جستجوی اسپینوزا، شادی، غم و مغز حساس، مترجم: تقی کیمیایی اسدی، تهران: نشر نگاه معاصر، چاپ اول.
Abrams, L. and M.T. Farrell (2011). “Language Processing in Normal Aging”. In J. Guendouzi, F. Loncke, & M. J. Williams (Eds.), The Handbook of Psycholinguistic and Cognitive Processes: Perspectives in Communication Disorders (49–73). Routledge.
Brummer, L. ; Stopa, L. and R. S. Bucks(2013). “The Influence of Age on Emotion Regulation Strategies and Psychological Distress. Behavioral and Cognitive Psychotherapy, 42(06): 1-14.
Chery, K. (2018). “An Overview of the 6 Type of Emotions”. www. Verywellmind.com. 10/22/2018-1:38 pm.
Damasio, A.(2001). “Emotion and the Human Brain”, In A.R. Damasio et al. (Eda) Annuals of the New York Academy of Sciences: 935(1), 101-106.
Ebner, N. and H. Fisher(2014). “Emotion and Aging: Evidence from brain and Behavior”, Frontiers in Psychology, 5(996): 1-6.
Gazzaniga, M.S.; Ivry, R.B. and G. R. mangun(2014). Cognitive Neuroscience. Fourth Edition, New York: Norton and Company Inc.
Harris, P. and at.al. (2016). “Understanding Emotion”, in Handbook of Emotions(4th ed.), Edited by Lisa Feldman Barretti and et al. New York, London, the Guilford Press.
Houston, J. et al. (2018). “Emotional Arousal Deficit or Emotional Regulation Bias? An Electrophysiological study of Age- related Differences in Emotion Perception”, Experimental Aging Research, 44(3): 187-205.
Isaacowitz, D. M et al. (2007). “Age Differences in Recognition of Emotion”, In Lexical Stimuli and Facial Expressions, Psychology and Aging, 22(1): 147-159.  
Keshtiari, N. ; Kuhlmann, M.; Eslami, M. And Gisela Klann- Delins(2014). “Recognizing Emotional Speech in Persian: A Validated database of Persian emotional Speech( Persian ESD)”, Behavior Research Method, 47(1): 275-294.
Lancker, D. V. and N. A. Pachana (1998). “The Influence of Emotions on Language and Communication Disorders”, In Handbook of Neurolinguistics by Harry A. Whitaker. USA Academic Press.
Lindquist, K.A., MacCormack, j. K. and H. Shablack (2015). “The Roll of Language in Emotion: Predictions from Psychological Constructionism”, Frontiers in Psychology, 6:444.
Majid, A.(2012). “Current Emotion Research in the Language Sciences”, Emotion Review, 4(4): 432-443.
Mozziconacci, S.(2002). “Prosody and Emotions”. 7th International Conference on Spoken Language Processing, Denver, Colorado, USA, Sep. 16-20, ed. By John H.L. Hansen and Bryan Pellom, ISCA Archive, http://www. Isca-speech.org/archive.
Nygaard, L.C. and J. S. Queen(2008). “Communicating Emotion: Linking Affective Prosody and Word Meaning”, Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 34(4): 1017- 1030.
Phillips, L.H.; MacLean D.J. and R. Allen(2002). “Age and Understanding of Emotions: Neuropsychological and Sociocognitive Perspectives”, Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 57 B( 6): 526- 530.
Ryan, M.; Murray, J. and Ruffman, T. (2009). “Aging and the Perception of Emotion: Processing Vocal Expressions Alone and with Faces”, Experiment Aging Research, 36(1): 1-22.
Scheibe, S. and Carstensen, L. (2010). “ Emotional Aging: Recent Findings and Future Trends” Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 65 B(2): 135-144.
Schmidt, J. et al. (2016). “Perception of Emotion in Conversation Speech by Younger and Older Listeners”, Frontiers in Psychology, 7: 781.
Urry,H.L. and J.J.Gross(2010). “Emotion Regulation in Older Age”, Association for Psychological Science, 19(6): 352-357.
Wagner, W. and D. Watson(2010). “Experimental and Theoretical Advances in Prosody: a Review”, Language and Cognitive Processes, 25(7-9): 905-945.
Zepeda, C. R. and et al.( 2017). “Language, Aging and Emotions: a Brief Review”. MOJ Gerontology and Geriatrics. 2(1): 202-203.