TY - JOUR ID - 3873 TI - بررسی بیان کودکان پیش‌دبستانی از درک طنز تصویری براساس نظریه عدم‌تجانس JO - زبان‌شناخت JA - LS LA - fa SN - 2099-8002 AU - کرامتی یزدی, سریرا AU - شریفی, شهلا AU - علیزاده, علی AU - کامیابی گل, عطیه AD - دانشجوی دکتری زبان‌شناسیدانشگاه فردوسی مشهد AD - دانشیار زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول AD - دانشیار زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد AD - استادیار زبانشناسی دانشگاه فردوسی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 18 SP - 15 EP - 38 KW - کلیدواژه‌ها:طنز KW - درک طنز KW - نظریه عدم‌تجانس KW - کودکان پیش‌دبستانی KW - طنز تصویری DO - N2 - چکیده هدف این مطالعه بررسی درک طنز در کودکان پیش‌دبستانیاز طریق ارائه تصویر به آن‌ها و تحلیل توضیحات زبانی‌شانبرمبنای نظریه عدم‌تجانس است.دراین پژوهش که از نوع توصیفی است در طی مصاحبه‌های نیمه ساختارمنداز شرکت‌کننده‌های این تحقیق که 50کودک پیش‌دبستانی4 -6 ساله بودند خواسته شد تا دو محرک بصری خاص را مشاهده کنند و بگویند آیا تصویر مشاهده شده از نظر آنها خنده‌دار بوده است یا خیر و اگر خنده‌دار بوده، به چه دلیلی است. این پژوهش علاوه بر نظریه عدم‌تجانس، با معرفی مراحل پیشرفت طنز مک‌گی و طبقه‌بندی‌های براون از طنز تصویری به دنبال پاسخ به این پرسش اساسی است که: بیانکودکان پیش‌دبستانی از درک تصویر طنز بر اساس نظریه عدم تجانس چگونه صورت می‌گیرد؟یافته‌ها نشان می‌دهد که کودکان 4-6 ساله مورد بررسی در این تحقیق قادر به تشخیص مفاهیم طنز در تصاویر هستند. عدم‌تجانس در یک تصویر طنز را درک می‌کنند، به آن می‌خندند و می‌توانند دلیل خنده‌شان را توضیح دهند.آنها می‌توانند از طریق مقایسه تصویر با طرحواره‌هایی که در ذهنشان دارند به درک عدم‌تجانس‌های اصلی و فرعی یک تصویر خنده‌دار دست یابند. این موضوع نشان می‌دهد که توانایی شناختی کودکان در تشخیص عدم‌تجانس‌های مفهومی با مرحله سوم مراحل پیشرفت طنز مک­گی که به تخطی از نمودهای مفهومی می‌پردازد مطابقت دارد. UR - https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_3873.html L1 - https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_3873_e049bd4c6ae9c131ab3d27fc89d37b14.pdf ER -