TY - JOUR ID - 6182 TI - استعاره مفهومی مزه‌ها در اشعار کودکانه JO - زبان‌شناخت JA - LS LA - fa SN - 2099-8002 AU - صلاحی, عسگر AU - نبی زاده اردبیلی, ندا AD - عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی AD - دکترای زبان و ادبیات فارسی، مدرس دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 2 SP - 111 EP - 131 KW - استعاره مفهومی KW - اشعار کودکانه KW - مزه‌ها KW - شیرین KW - تلخ DO - 10.30465/ls.2021.6182 N2 - استعاره که در دیدگاه کلاسیک، ابزاری شاعرانه برای تزئین کلام به شمار می­رفت، با ظهور زبان­شناسانی چون لیکاف(1999) اساس تفکر معرفی شد. به این معنا که امور انتزاعی در قالب امور محسوس درک می­شوند که به این فرآیند، استعاره مفهومی می­گویند. در پژوهش حاضر که به شیوه کتابخانه­ای و تحلیلی- توصیفی انجام گرفته است، در پی بررسی استعاره های مفهومی‌ای هستیم که با تکیه بر حس چشایی در اشعار کودکانه خلق شده‌اند تا به این پرسش­ها پاسخ دهیم که 1.عمده­ترین مبداهای متعلق به حوزه چشایی در اشعار کودکانه کدامند؟ 2.تاثیر بهره­مندی از این مبداها در القای مفاهیم انتزاعی چیست؟ برای انجام پژوهش30 کتاب شعر به عنوان نمونه آماری انتخاب و تمامی ابیات آن­ها بررسی شد. نتایج به دست آمده از پژوهش 68 مورد استعاره مفهومی است که حوزه­های مبدا آن­ها «شیرین و تلخ» و حوزه­های  مقصدشان «احساس مطلوب یا نامطلوب ناشی از امور مختلف» است. از آنجا که 1. بیشتر استعاره­ها با مزه محبوب کودکان مفهوم­سازی شده­اند؛ 2. همه آن­ها از نوع هستی­شناختی­اند که با دیدگاه کودکان نسبت به جهان تطابق دارد؛ 3. با محسوس­ترین مدرکات، مفهوم­سازی شده­اند، می­توان گفت شاعران در تطبیق فضای شعری خود با روحیه کودکان موفق­ بوده­اند و شعری مطابق با ذائقه کودکانه سروده­اند.  UR - https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_6182.html L1 - https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_6182_aee3800d6d2ba170da61e8719f4b22c8.pdf ER -