TY - JOUR ID - 6242 TI - تحلیل واکنش‌های بی‌ادبانۀ کاربران به قرمزپوشی بازار سهام از دیدگاه نیوروترـ‌کسلز و بوسفیلد JO - زبان‌شناخت JA - LS LA - fa SN - 2099-8002 AU - رحمانی, حسین AD - گروه زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 2 SP - 91 EP - 110 KW - بی‌ادبی KW - ارتباطات آنلاین KW - بازار سهام KW - وجهه KW - وبسایت تجارت نیوز DO - 10.30465/ls.2021.6242 N2 -      با ورود بسیاری از افراد ناآشنا به بازار سرمایه­گذاری، علی­رغم هشدار کارشناسان، بورس هموارهِ سبز­پوش از اواخر اسفند 98 تا مرداد 99 به یک­باره سقوط کرد و عده­ای را به­ورطۀ نابودی کشاند؛ این، واکنش بعضاً شدید و هرازگاهی بی­ادبانۀ برخی از کاربران را در وبسایت تجارت نیوز به دنبال داشت. پژوهش حاضر با بررسی تهدید­ وجهه بر اساس مدل نیوروترـ­کسلز (2011)، و بی­ادبی­ بر اساس مدل بوسفیلد (2008)، در پی پاسخ به پرسش­های 1ـ در بخش نظرات کاربران وبسایت تجارت نیوز چه نوع حمله­ای به وجهه بیشتر صورت­گرفته است؟ و 2ـ کدام نوع بی­ادبی دارای بیشترین فراوانی است؟ و 3ـ مخاطبی که وجهه­اش مورد تهدید قرارگرفته است، با چه واکنشی به مقابله با تهدید وجهه می­پردازد؟، است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بیشترین حمله به وجهه، مربوط به عدم ثبات سرمایه­گذاران بازار سهام است؛ رایجترین نوع بی­ادبی، بی­ادبی مستقیم است و واکنش به تهدید وجهه، اغلب تهاجمی است. اهمیت این پژوهش در این است که به بررسی وجهه و بی­ادبی در سایۀ پیشرفت­های نوین در گفتگوهای مجازی که کمتر مورد کاوش قرار گرفته است، می­پردازد؛ بعلاوه، بی­ادبی از نظر شنونده مورد ارزیابی قرار می­گیرد و نه با تمرکز بر هدف گوینده، آن­چنان که تابحال مرسوم بوده است. UR - https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_6242.html L1 - https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_6242_018d7ab6a77e60396e44cc2b0aed5aab.pdf ER -