TY - JOUR ID - 7224 TI - تحلیل مفهوم «زندگی« از نگاه اجتماعی-شناختی JO - زبان‌شناخت JA - LS LA - fa SN - 2099-8002 AU - فراهانی, میترا AU - افراشی, آزیتا AU - مدرسی, یحیی AD - کارشناس ارشد زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی AD - دانشیار زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی AD - استاد زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 2 SP - 235 EP - 260 KW - استعاره‌ی مفهومی KW - پایگاه داده‌های زبان فارسی KW - زبان‌شناسی اجتماعی شناختی KW - زبان‌شناسی شناختی KW - زندگی DO - 10.30465/ls.2021.35193.1950 N2 - پژوهش حاضر به دو روش پیکره‌ای و پرسش‌نامه‌ای به تحلیل مفهوم «زندگی» در زبان فارسی پرداخته است. بدین منظور، فراوانی نگاشت‌های تأثیرگزار بر مفهوم‌سازی «زندگی» در 120 جمله‌ی شاهد پایگاه داده‌های زبان فارسی بررسی شد. مشخص شد که در پیکره‌های زبان فارسی حوزه‌ی مبدأ «مکان» بیش‌تر از حوزه‌های مبدأ دیگر در مفهوم‌سازی «زندگی» نقش دارد. در تحلیل پرسش‌نامه-مدار، پرسش‌نامه‌ای با 11 جمله‌ی استعاره-محور و گرایش-محور (گرایش فکری) به 120 نفر نمونه‌ی تصادفی ارائه شد. افراد نمونه به 6 گروه زنان زیر 20 سال، مردان زیر 20 سال، زنان بین 25 تا 35 سال، مردان بین 25 تا 35 سال، زنان بالای 50 سال و مردان بالای 50 سال تقسیم می‌شدند. جمله‌های پرسش‌نامه، خبری و با ضمیر متکلم وحده طراحی شدند. گزینه‌های انتخابی پرسش‌نامه 5 مورد و به صورت طیفی از «بسیار موافقم» تا «بسیار مخالفم» انتخاب شدند. در این مطالعه مشخص گردید که سنین و جنسیت‌های مختلف جامعه‌ی فارسی‌زبان در تعریف مفهوم «زندگی» با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در پایان، نگاشت‌های استعاری مفاهیم «زندگی» به دو روش پیکره‌بنیاد و پرسش‌نامه‌بنیاد با یکدیگر مقایسه گردید و این نتیجه حاصل شد که جامعه‌ی فارسی‌زبان تا حد زیادی با پربسامدترین نگاشت‌های پیکره‌بنیاد مفهوم «زندگی» موافق است. UR - https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_7224.html L1 - https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_7224_388adbac22a110a426e18290b96da35a.pdf ER -