TY - JOUR ID - 7624 TI - شعرنوجوان از منظر تحلیل گفتمان انتقادی ( با تکیه بر اشعار بیوک ملکی بر اساس نظریة نورمن فرکلاف) JO - زبان‌شناخت JA - LS LA - fa SN - 2099-8002 AU - علیپورگسکری, بهناز AU - هاشمی, نیره AU - الداغی, آنیتا AD - استادیارزبان وادبیات فارسی دانشگاه پیام نور. ایران . تهران( نویسنده مسئول)، AD - کارشناسی ارشد زبان وادبیات فارسی دانشگاه پیام نور. ایران . تهران AD - استادیار زبان وادبیات فارسی دانشگاه پیام نور. ایران . خراسان رضوی، Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 1 SP - 257 EP - 281 KW - "تحلیل گفتمان انتقادی" KW - "بیوک ملکی" KW - "شعر نوجوان" KW - "نورمن فرکلاف" "زبان " KW - "ایدولوژی " DO - 10.30465/ls.2022.31367.1870 N2 - تحلیل گفتمان انتقادی رهیافتی میان رشته‌ای است که زبان را شکلی از تعامل اجتماعی می‌شناسد و اعمال قدرت از طریق زبان را مورد مطالعه قرار می‌دهد. متن در این رویکرد از هر دو جنبۀ صوری و معنایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. مقاله حاضر به روش تحلیل و توصیف بر اساس آرای نورمن فرکلاف، یکی از بنیانگذاران تحلیل گفتمان، انتخاب شده است. فرکلاف بر تأثیر متقابل ویژگی های زبان شناسی اجتماعی و تعاملات اجتماعی تأکید می‌وزرد. امروزه به رغم کاربرد گستردۀ شعر نوجوان به ندرت از منظر تحلیل گفتمان انتقادی به آن پرداخته شده است. اشعار ملکی در سه سطح شامل توصیف، تفسیر و تبیین از جنبه های ادبی و اجتماعی بررسی شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد جهان بینی، نگاه اجتماعی و ایدئولوژی ملکی طی چهار دهه شاعری تحولات نظرگیری یافته است. بر این اساس ملکی در اشعار خود با استفاده از واژه های گُزیده، درونمایه های اجتماعی- انسانی، نگرش صلح آمیز و پیوند آن با مفاهیم مذهبی دنیای تازه‌ای در مقابل مخاطب خود گشوده است. . UR - https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_7624.html L1 - https://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_7624_8ac3aa8211b23f2c09d346eda715ba34.pdf ER -