پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800213120220823The Study of Metaphorical Creativity Devices in Contemporary Persian Poetry from the Perspective of Cognitive Semanticsبررسی ابزارهای خلاقیت استعاری در شعر معاصر از منظر معنیشناسی شناختی127732810.30465/ls.2022.38382.2003FAآرش آقابزرگیان معصومخانیگروه زبانشناسى، واحد تهران مرکزى، دانشگاه آزاد اسلامى، تهران، ایران0000-0001-5158-4390مریم ایرجیگروه زبانشناسى، واحد تهران مرکزى، دانشگاه آزاد اسلامى، تهران، ایران.0000-0001-7026-7606حیات عامریگروه زبانشناسى، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.Journal Article20220113Based on the cognitive semantics approach, this research has studied extending, elaborating, questioning, and composing device to describe source-internal creativity in contemporary Persian poetry. The statistical population included a collection of poems from Simin Behbahani, Forough Farrokhzad and Fereydoun Moshiri poetic notebooks, which were selected by simple random sampling method based on equal proportion (2 poetic notebooks from each poet and 9 poems from each poetic notebooks). Manner of usage and frequency distribution of metaphorical creativity devices have been described and evaluated. The results about manner of usage showed that in addition to the separate use of each device, in some cases, contemporary Persian poets have used them simultaneously to create novel expressions. According to this trend, 15% of the total samples which extracted from the statistical population included the simultaneous usage of some devices. In this case, we found some data that were formed according to dual usage of extending and elaborating, extending and composing, and triple usage of elaborating, questioning and composing. On the other hand, the findings about the frequency of devices indicated that the composing device had the highest usage in the average of total samples. Elaborating, extending and questioning were in next levels. این پژوهش بر اساس رویکرد معنیشناسی شناختی به بررسی ابزارهای گسترش، پیچیدهسازی، پرسش و ترکیب جهت توصیف خلاقیت استعاری درون- مبدأ در شعر معاصر پرداخته است. جامعه آماری شامل منتخبی از اشعار سیمین بهبهانی، فروغ فرخزاد و فریدون مشیری است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای نسبتی برابر (از هر شاعر 2 دفتر شعری و از هر دفتر 9 قطعه شعر) انتخاب شده است و سپس چگونگی کاربرد و میزان فراوانی ابزارهای خلاقیت استعاری در آن مورد توصیف و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج پیرامون چگونگی کاربست ابزارهای خلاقیت استعاری نشان میدهد که شاعران معاصر ضمن کاربرد تکگانه هر یک از این ابزارها، در مواردی نیز نسبت به کاربرد توأمان آنها جهت خلق نمونههای بدیع اقدام نمودهاند. مطابق این روند 15% از مجموع کل نمونهها مستخرج از جامعه آماری شامل کاربرد توأمان ابزارها بود و نمونههایی از کاربرد دوگانهی گسترش و پیچیدهسازی، گسترش و ترکیب، و همچنین کاربرد سهگانهی پیچیدهسازی، پرسش و ترکیب شناسایی شد. از سوی دیگر یافتههای حاصله پیرامون فراوانی ابزارهای خلاقیت استعاری نشان میدهد که ابزار ترکیب در مجموع کل نمونهها از بیشترین میزان کاربرد برخوردار است و ابزارهاى پیچیدهسازی، گسترش و پرسش به ترتیب در ردههاى بعدی قرار دارند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800213120220823The linguistic identity in the Saba Shahanshahnameh is an example of the re-reading of ancient concepts of nationality and patriotism.هویت زبانی در شهنشاهنامه صبا نمونهای از بازخوانی مفاهیم کهن ملیت و وطنگرایی2947733010.30465/ls.2022.30686.1856FAمسلم احمدیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه افسری امام علی (ع)(نویسنده مسئول)یحیی حسیناییاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه افسری امام علی (ع)Journal Article20220130Common language is one of the most important determinants of the identity and nationality of human groups. It plays a major role in communicating among the various inhabitants of the same land.Persian language and literature, because of its valuable features, has been a central focus of Iranian civilization and culture and has been a unifying factor. The Qajar period was the starting point for Iran to deal with the outside world.As a result of this encounter, aspects of the distinction between the "self" and the "other" were highlighted. In other words, the notion of 'identity', without necessarily speaking about it, appeared in some written works of the early Qajar period. The two bloody wars and the historicization of Iran and Russia marked the beginning of the introduction of new nationalist and patriotic ideas into Persian poetry.During the Iran-Russia wars, "Habbooten" increasingly became the work of poets and writers of the period, and the geographical territory of the country was read as home to those with an Iranian identity.Fath Ali Khan Saba is one of the most famous and, in a word, the greatest poet of the Iran-Russian wars. By revisiting ancient notions of nationality and patriotism, he has recreated the linguistic identity of Shahanshahnameh in a new way.زبان مشترک یکی از عوامل مهم تعریفکننده هویت و ملیت گروههای انسانی به شمار میآید. این زبان در واقع نقش عمدهای در برقراری ارتباط میان ساکنان گوناگون یک سرزمین بازی میکند. زبان و ادبیات فارسی، به دلیل ویژگیهای ارزشمندی که دارد، به عنوان محور اصلی تمدن و فرهنگ ایرانی و عاملی وحدتآفرین مطرح بوده است. دوره قاجار نقطه آغاز برخورد ایران با دنیای خارج بود. در اثر این برخورد، وجوه تمایز و تفارق «خود» از «دیگری» برجسته شد. توجه به «هویت» بی آنکه درباره آن سخنی به میان آید، در آثار مکتوب دوره قاجار ظاهر شد. صبا یکی از معروفترین و به بیانی بزرگترین شاعر دوره جنگهای ایران و روس است. وی با بازخوانی مفاهیم کهن ملیت و وطنگرایی، هویت زبانی در شهنشاهنامه را به شیوه جدیدی بازآفرینی کرده است. در این جستار، هویت زبانی در شهنشاهنامه با شیوه توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از روش کتابخانهای و سندکاوی مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان می-دهد که صبا توانسته است با خلق مفاهیمی همچون نوگرایی و بازآفرینی زبانی، آوردن کلمات جدید فرنگی و لغات تازه و نمایش نقش بنیادین زبان فارسی در پاسداشت هویت ملی، به اهمیت زبان فارسی، در حفظ و تحکیم ملیت و وطنگرایی در جامعه بپردازد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800213120220823The origin of front rounded vowels in some New Iranian languagesخاستگاه واکه های پیشین گرد در برخی زبانهای ایرانی نو4973741110.30465/ls.2022.39831.2037FAمحمد مهدی اسماعیلیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،8612-8185-0006-0000Journal Article20220212The front rounded vowels did not exist in the phonetic system of Old and Middle Iranian lanɡuaɡes, but due to phonetic chanɡes, they are observed in a number of New Iranian lanɡuaɡes and even have a phonemic status in some of them. In fact, it can be said that by chanɡinɡ the number of phonemes in these lanɡuaɡes, a phonemic split has occurred. Examininɡ this diachronic chanɡe in a number of these lanɡuaɡes, especially in the two varieties of the Central Iranian lanɡuaɡes, this article shows that the most important factor in this chanɡe is the frontinɡ, that is, a sound chanɡe in which a vowel becomes advanced or pronounced farther to the front of the vocal tract than some reference point, which apparently occurred unconditionally in these lanɡuaɡes, althouɡh in some cases other factors such as vowel harmony and roundinɡ of front vowels have also been involved in the formation of these vowels. Another findinɡ of this study indicates that the frontinɡ in some lanɡuaɡes has ɡiven rise to more than one front rounded vowel, the latter of which is the mid (or mid-hiɡh) vowel, which has often been overlooked in previous studies.واکههای پیشینِ گرد در نظام آوایی زبانهای ایرانی دورة باستان و میانه وجود نداشتهاند، ولی در اثر تغییر و تحوّلات آوایی در تعدادی از زبانهای ایرانی نو مشاهده میشوند و حتی در برخی از آنها نقش واجی نیز دارند. در واقع میتوان گفت با تغییر در تعداد و شمار واجهای این زبانها انشقاق واجی رخ داده است. این مقاله که به بررسی این دگرگونی درزمانی در تعدادی از این زبانها، بهخصوص دو گونه از زبانهای مرکزی ایران میپردازد نشانگر آن است که مهمترین عامل این تغییر، فرایند پیشینشدگی واکهای یعنی تغییر از جایگاه پسین به جایگاه پیشین یا پیشینتر است که در بیشتر این زبانها ظاهراً بهصورت غیرمشروط رخ داده است، اگرچه درمواردی گردشدگی واکههای پیشین، همگونی واکهای و تغییر توالی چند آوا نیز در پیدایش این واکهها دخیل بودهاند. همچنین دیگر یافتة این تحقیق بیانگر آن است که پیشینشدگی واکهای در برخی زبانها باعث پیدایش بیش از یک واکة پیشینِ گرد شده که مورد دوم یعنی واکة میانی (یا نیمافراشته) معمولاً در پژوهشهای قبلی مغفول مانده و ذکری از آن نشده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800213120220823Horizontal Frames of Reference in Persianچارچوبهای ارجاع سطح افقی در زبان فارسی75100762210.30465/ls.2022.28068.1817FAسهند الهامی خراسانیدکترای زبانشناسی همگانی، گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20210130<strong>Abstract</strong><br />The current article studies the Relative and Intrinsic Frames of Reference on the horizontal plane in Persian. Authentic data was obtained from five pairs of native speakers playing the standard “Ball & Chair” game (Bohnemeyer, 2008). Analysis of the data showed that the use of the Relative FoR is prevalent. Nevertheless, the use of Intrinsic FoR is far from scarce. The Intrinsic FoR was used much more with the chair than the ball and the majority of its uses with the chair were Direct, while with the ball only a few were; from this the necessary distinction between the information regarding the location of an object from the information regarding the orientation of it is adduced. Furthermore, the relators of both the Relative and the Intrinsic FoRs are more diverse when used about the ball than when about the chair. The mapping of the coordinates in the Relative FoR is Reflective; in which the front-back axis is reversed, while the left-right axis remains unchanged.مقالهی حاضر چارچوبهای ارجاع نسبی و ذاتی سطح افقی را در زبان فارسی بررسی میکند. دادههای واقعی زبانی از پنج جفت گویشور با استفاده از 48 عکس بازی استاندارد «توپ و صندلی» (بوهنمایر، 2008) اخذ شدهاند. تحلیل دادهها نشان داد در سطح افقی کاربرد چارچوب ارجاع نسبی به وضوح غالب است، اما کاربرد چارچوب ذاتی هم نادر نیست. چارچوب ارجاع ذاتی درخصوص صندلی بسیار بیشتر از توپ به کار رفته است و بهعلاوه درخصوص صندلی عمدهی موارد کاربرد آن مستقیم بوده، درحالیکه درخصوص توپ بهندرت کاربرد مستقیم وجود داشته و از اینجا لزوم تفکیک اطلاعات مربوط به موقعیت قرار گرفتن یک شیء از اطلاعات مربوط به جهت قرار گرفتن آن مشخص شده است. رابطهای بهکاررفته هم در چارچوب نسبی و هم در چارچوب ذاتی درخصوص توپ متنوعتر از صندلی بودهاند. نگاشت مختصهها در چارچوب ارجاع نسبی نیز در زبان فارسی از نوع بازتابی است که در آن محور جلو-پشت وارونه میشود، اما محور چپ-راست بدون تغییر باقی میماند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800213120220823The Study of Conceptualizing, Understanding and transferring Meaning through Mental Space builders in Children's Literature in Kurdish Languageبررسی چگونگی مفهومسازی، درک و انتقال معنی توسط فضاسازهای ذهنی در ادبیات کودکان در زبان کردی101134762010.30465/ls.2022.33862.1914FAجلال تباشیردانشآموختة زبانشناسی همگانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار (نویسندة مسئول)ناهید یاراحمدزهیاستادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهارامیر محمدیاناستادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار،Journal Article20211215The present study investigates mental spaces in children's fictional literature in the Surani dialect of Kurdish language, this study aimed to specify the use of space builders in children's fictional literature and to how it contributes to the conceptualization and transfer of concepts. In this study, a corpus of children's stories in the Kurdish language including 20 storybooks (10 with male and 10 with female author) was utilised. In a total of 1002 handred sentencse of this books, space builders of different types were found from among which 24 sentences were extracted and carefully analyzed. After reviewing and analyzing these sentences to determine how mental space builders function in creating mental spaces and transferring the concepts, the results of research showed that space builders are a very important issue in understanding and conveying concepts in children's literature. It can also be said that the lack of space builders in the texts of stories causes the reader not to correctly understand the sentences.پژوهش حاضر به بررسی فضاسازهای ذهنی در ادبیات داستانی کودکان در زبان کردی میپردازد با این هدف که مشخص سازد کاربرد فضاسازها در ادبیات داستانی کودکان چگونه است و چگونه به مفهومسازی و انتقال مفاهیم کمک میکنند. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا پیکرهای از متون نوشتاری کتاب داستانهای کودکان در زبان کردی ساخته شود. این پیکره شامل ٢٠ جلد کتاب داستان (١٠ جلد با نویسندة مرد و ١٠ جلد با نویسندة زن) است که در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفت. در مجموع ١٠٠٢ جمله که انواع فضاسازها در آنها استفاده شده بود یافت شد، سپس تعداد ٢٤ جمله به شیوهای تصادفی استخراج و مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از بررسی و تحلیل این جملات با هدف مشخص نمودن چگونگی عملکرد فضاسازهای ذهنی در ایجاد فضاهای ذهنی و انتقال مفاهیم نشان میدهد که وجود فضاسازها یک عنصر بسیار مهم در درک و انتقال مفاهیم در ادبیات کودکان بوده و عدم استفاده مناسب از آنها در متون داستانهای کودکان باعث میشود که خواننده به درک درستی از جمله نرسد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800213120220823Recognition of the two concepts of “mardōm” and “bandag” In Zoroastrian Middle Persian advisory and jurisprudential legal textsبازشناسی دو مفهوم «مردم» و «بندگ» در اندرزنامهها و متون فقهی- حقوقی فارسی میانة زردشتی135159762310.30465/ls.2022.38707.2011FAنیره دلیردانشیار تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی نویسنده مسئول ،تهران،ایراناسماعیل مطلوب کاریدکتری تاریخ،تهران ایران،Journal Article20211130 <br />"people" is the most key concept in social history. It was used in the same way in Middle Persian Zoroastrian texts. The aim of the research is a comparative study of the two words of <em>mardōm</em> and <em>bandag</em> in the advisory and jurisprudential legal texts and understanding social relations through it. Therefore, based on the linguistic approach, the research raises the main question, which category of texts do each of these two words appear more and how are they applicable to members of society? The authors hypothesize that <em>mardōm</em> was often used in “the advisory texts” and the general sense of the people, both Zoroastrian and non-Zoroastrian, and in contrast, <em>bandag</em>, in the sense of the subject, was used in jurisprudential legal texts. The result of this research is to pay attention to the fact that in “the advisory texts”, <em>mardōm</em> is used as a general term for all members of society regardless of their political or social orientations and is one of the most widely used words that pay attention to the moral status of people regardless of their class status. The use of terms such as <em>šāhān šāh bandag</em> in the jurisprudential legal texts is also related to the political concept of <em>bandag</em>, which can range from the lowest to the highest levels of social order. In contrast, other terms and expressions have been used to discuss the role of community members concerning the members of the community to which they belong and other communities.مفهوم «مردم» کلیدیترین واژه در «تاریخ اجتماعی» است. این مفهوم به همین شکل امروزی در متون فارسی میانۀ زردشتی به کار رفته است. مسالۀ پژوهش بررسی تطبیقی دو مفهوم «مردم» و «بندگ / بنده» در اندرزنامهها و متون فقهی - حقوقی و فهم مناسبات اجتماعی از طریق آن است. از این رو پژوهش بر اساس رویکرد زبان شناختی و روش تاریخ مفهوم این پرسش اصلی را طرح میکند که هر یک از این دو واژه در کدام دسته از متون بیشتر ظاهر شدهاند و چگونه بر اعضای اجتماع قابل انطباق هستند؟ مدعای نویسندگان این است که واژة mardōm در معنای عامة مردم، اعم از زردشتی و غیر زردشتی، و غالباً در متون اندرزنامهای به کار رفته و در مقابل، واژة bandag ،در معنای فرمانبر، در متون فقهی- حقوقی به کار میرود و مقصود همان «اتباع» و «پیروان» است که میتواند از پایینترین سطح تا عالیترین سطوح نظم اجتماعی را در بر گیرد و در معنای «بنده» بمثابۀ «برده» نیست، و تنها زرتشتیان را در برمیگیرد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800213120220823Argument Structure of Perception Verbs of Hearing in Persian within the Framework of Goldberg’s Construction Grammarساختار موضوعی افعال حسّی شنوایی در زبان فارسی در چارچوب دستور ساختِ گلدبرگ161190767810.30465/ls.2022.39963.2040FAفاطمه ذاکریدانشجوی دکتری زبانشناسی، گروه زبان انگلیسی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایرانفاطمه بهجتاستادیار گروه زبان انگلیسی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران (نویسندۀ مسئول)محمد رستم پوراستادیار گروه زبان انگلیسی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایرانJournal Article20220122Perception verbs are important category of verbs in natural languages that express perceptual events related to human and other conscious creatures. The purpose of the present study is to explore the argument structure of perception verbs of hearing in Persian within the framework of Goldberg’s Construction Grammar (1995, 2006).<strong> </strong>The research data include a collection of 320 sentences of standard Persian extracted from the Hamshahri corpus, Persian Newspaper, (version 2). The results of the data analysis show that the perception verb ‘ʃænidæn’ (to hear), is the most polysemous Perception Verbs of Hearing in Persian that has 5 different meanings: hearing, listening, realizing, obeying, and scenting. In these different meanings, ‘ʃænidæn’ appears in 3 argument structure construction: [SUB + Nominal OBJ], [SUB + clausal OBJ], [SUB + Prepositional OBJ]. The other verbs of hearing also have their own argument structure construction which determines their semantics and syntax, but they are less polysemous than ‘ʃænidæn’. Based on the constructionist approach, it can be concluded that polysemy of the perception verbs of hearing is constructional polysemy which can be explained at the level of abstract and schematic constructions, rather than concrete words.افعال حسّی طبقۀ مهمی از افعال در زبانهای طبیعیاند که رویدادهای حسّی و ادراکی مربوط به انسان و دیگر موجودات ذیشعور را بیان میکنند. هدف پژوهش حاضر این است که ساختار موضوعی افعال مربوط به حس شنوایی در زبان فارسی را در چارچوب دستور ساخت گلدبرگ (1995، 2006) بررسی نماید. دادههای پژوهش مشتمل بر 320 جملۀ نوشتاری فارسی معیار است که از پیکرۀ همشهری (نسخۀ دوم) استخراج شدهاند. نتایج بررسی دادهها نشان میدهد که فعل بسیط «شنیدن» چندمعناترین فعل حسّی شنوایی در زبان فارسی است که پنج معنای متفاوت دارد: شنیدن غیرارادی، شنیدن ارادی، مطلع شدن، اطاعت کردن و استشمام کردن. فعل «شنیدن» در این معانی پنجگانه در مجموع سه نوع ساختار موضوعی را از خود نشان میدهد: [فاعل + مفعول اسمی]، [فاعل + مفعول بندی] و [فاعل + مفعول حرف اضافهای]. سایر افعال مربوط به حس شنوایی نیز دارای ساخت ساختار موضوعی خاصی هستند که تعیینکنندۀ معنا و نحو آنهاست اما درجۀ چندمعنایی آنها کمتر از فعل «شنیدن» است. براساس رویکرد ساختبنیاد میتوان نتبجه گرفت که چندمعنایی این افعال از نوع چندمعنایی ساختی است که در سطح ساختهای کمابیش انتزاعی و طرحوارهای قابل تبیین است و نه در سطح واژههای عینی.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800213120220823Applying Fillmore’s Cognitive approach to determine Semantic Frames
of Persian verbs: A case study of verb “šodan”(to become)کاربرد رویکرد شناختی فیلمور در تعیین قالبهای معنایی افعال در زبان فارسی: مطالعه موردی فعل «شدن»191226765810.30465/ls.2022.7658FAلیلا رحمتی نژاددانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قممصطفی عاصیاستاد زبان شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نویسنده مسئولعلیرضا قلی فامیاندانشیار دانشگاه پیام نورمسعود قیومیاستادیار زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20220122Fillmore's “Frame theory” (1982) suggests a major principle in Cognitive Semantics that believes the meanings of words are perceived within a system of knowledge arising from the human's cultural experience. It maintains that “Semantic Frames” display sections of an event used for connecting a group of words to a set of meanings. Verbs are present as the most important element in most of the situations of an event and play significant role in the interpretation of the meaning. The purpose of this study is to present a quantitative and corpus-based analysis in order to recognize the semantic frames of “∫odæn” (to become) in Persian within the framework of this theory. Thus, 14 semantic frames were recognized using encyclopedias, Persian contemporary corpora and FrameNet. Then, the concept of “tæɁɢir-e hαlæt dαdæn” (to turn to a state) was determined as the prototype of this verb and the main frame was created.«نظریۀ قالبی فیلمور» (1982) بیانگر اصلی مهم در معناشناسی شناختی است که معتقد است معانی واژهها درون نظامی از دانش درک میشوند که ریشه در تجربۀ اجتماعی و فرهنگی انسان دارد. در این نظریه «قالبهای معنایی» نمایانگر بخشهای یک رویداد هستند که برای اتصال گروهی از کلمات به مجموعهای از معانی به کار میروند. از طرفی، در یک رویداد، افعال نقش مهمی در تفسیر معنا ایفا میکنند و در اکثر موقعیتهای آن حضور دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی موردی فعل «شدن» در چارچوب نظریۀ مذکور بوده است تا از طریق تحلیل پیکره بنیاد و توصیفی به شناسایی این فعل و تعیین حوزهها و قالبهای معنایی آن پرداخته شود. نتیجتاً، با استفاده از فرهنگها و پیکرههای معاصر فارسی و نیز نگاشت با پایگاه فریمنت 14 قالب معنایی «شدن» شناسایی شد. همچنین، مفهوم «تغییر حالت دادن» بهعنوان معنای اصلی این فعل تعیین و قالب اصلی آن ایجاد گردید.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800213120220823A Syntactic Analysis of Split-Ergative Alignment and Differential Object Marking in Vafsi and Chaliتحلیل نحوی انطباق کنائی گسسته و مفعول نمائی افتراقی در وفسی و تاتی شال227256765410.30465/ls.2022.38315.2001FAایفا شفائیدانش آموخته دکتری رشته زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ،تهران ایران نویسنده مسئولJournal Article20220101Tatic languages show an intricate alignment in which tens/aspectual split ergativity co-exists with differential object marking (DOM) in the same system: Ergative only appears on past transitive subjects and agreement is only possible with unmarked subjects. On the other hand, both ergative marking and accusative marking (on definite/specific objects) are expressed by the same case –oblique. The main theoretical issue that this paper addresses is how to fit together with an analysis of split ergativity and an analysis of DOM in the same language within a dependent case framework. We claim that the fundamental factor which drives the split pattern in these Tatic languages is the phasal status of the v node: Past transitive subjects get oblique dependent case upwardly from the objects inside VP since v is a soft phase head and agreement is only possible with unmarked subjects. The research methods are both field work and library method.<br /> در این مقاله به تبیین نحوی نظام حالت و مطابقه در گویشهای تاتی شال و وفسی از زبان تاتی میپردازیم. در گونههای منتخب انطباق از نوع کنائی گسسته است و توامان با مفعولنمائی افتراقی همراه است. از سوی دیگرتجلی ساختواژی حالت کنائی و مفعولی مشابه است. یکی از رویکردها در تبیین نظام حالت در زبانها نظام حالت دهی وابسته است که مارانتز (1991) آنرا مطرح کرده است. پرسشی که در تحقیق پیش رو مطرح است آن است که آیا این نظریه میتواند انطباق در گونههای تاتی منتخب را تبیین نماید؟ طبق تحلیل نگارنده عامل اصلی گسسته شدن انطباق در گونههای تاتی ضعیف بودن فاز در فعل سبک (v) زمان گذشته است که به موجب آن فاعل تحت پارامتر وابسته (ب) از مفعول حالت غیرفاعلی دریافت میکند و فعل در تمامی بافتها تنها با فاعل در حالت بینشان مطابقه دارد. مفعولهای معرفه نیز در جایگاه اشتقاقی تحت همان پارامتر از فاعل حالت غیرفاعلی دریافت میکنند و علت هم آوایی حالت کنائی و مفعولی نیز تثبیت یک پارامتر مشابه در حالت دهی کنائی و مفعولی است. شیوه گردآوری داده ها به صورت میدانی و پرسش از سخنگویان بومی زبان و نیز روش کتابخانه ای بوده است. پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800213120220823Adolescent poetry from the perspective of critical discourse analysis
(Based on Buick Maleki's poems based on Norman Fairclough theory)شعرنوجوان از منظر تحلیل گفتمان انتقادی ( با تکیه بر اشعار بیوک ملکی بر اساس نظریة نورمن فرکلاف)257281762410.30465/ls.2022.31367.1870FAبهناز علیپورگسکریاستادیارزبان وادبیات فارسی دانشگاه پیام نور. ایران . تهران( نویسنده مسئول)،نیره هاشمیکارشناسی ارشد زبان وادبیات فارسی دانشگاه پیام نور. ایران . تهرانآنیتا الداغیاستادیار زبان وادبیات فارسی دانشگاه پیام نور. ایران . خراسان رضوی،Journal Article20220131Critical discourse analysis is an interdisciplinary approach that views language as a form of social practice. This approach focuses on both the form and content of the text. CDA is concerned with how power is exercised through language. Research methodology has elected according to theory of Norman Fairclough, as one of the founders of critical discourse analysis. His theory specially concerned with the mutual effects of formally linguistic textual properties, sociolinguistic speech genres, and sociological practice. This paper tries to analyze the poems of Boyuk Maleki, one of the prominent adolescent poet, for four decades (1360-1390) in Iran. Adolescent group poetry is one of the most widely in contemporary poetry which, rarely critics have been examined from the stand point of Critical discourse analysis. In this paper has been examined maleki`s poetry in three levels include of description, interpretation, and explanation. Moreover has been focused on literary aspects as well as social practice. The conclusion of this paper is that the worldview, social view and ideology of Maleki has been excessively developed in the four decades of his poetry. According to CDA using the selected words, humanistic themes and peaceful attitudes and its link with the religious concepts, in his poetry, opened up a new world in the eyes of the adolescent audience.تحلیل گفتمان انتقادی رهیافتی میان رشتهای است که زبان را شکلی از تعامل اجتماعی میشناسد و اعمال قدرت از طریق زبان را مورد مطالعه قرار میدهد. متن در این رویکرد از هر دو جنبۀ صوری و معنایی مورد بررسی قرار میگیرد. مقاله حاضر به روش تحلیل و توصیف بر اساس آرای نورمن فرکلاف، یکی از بنیانگذاران تحلیل گفتمان، انتخاب شده است. فرکلاف بر تأثیر متقابل ویژگی های زبان شناسی اجتماعی و تعاملات اجتماعی تأکید میوزرد. امروزه به رغم کاربرد گستردۀ شعر نوجوان به ندرت از منظر تحلیل گفتمان انتقادی به آن پرداخته شده است. اشعار ملکی در سه سطح شامل توصیف، تفسیر و تبیین از جنبه های ادبی و اجتماعی بررسی شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد جهان بینی، نگاه اجتماعی و ایدئولوژی ملکی طی چهار دهه شاعری تحولات نظرگیری یافته است. بر این اساس ملکی در اشعار خود با استفاده از واژه های گُزیده، درونمایه های اجتماعی- انسانی، نگرش صلح آمیز و پیوند آن با مفاهیم مذهبی دنیای تازهای در مقابل مخاطب خود گشوده است. .پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800213120220823The Role of the Neuro-Linguistic Programming in the Improvement of the Non-Iranian PFL Learners’ Autonomy and Motivationنقش برنامهریزی عصبی – کلامی در بهبود انگیزه و خودمختاری در فارسی آموزان غیر ایرانی283305770310.30465/ls.2022.39912.2038FAعلیرضا کیوانیدانشجوی دکتری زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه زبان و زبانشناسی، زنجان، ایرانمحمد رضا اروجیاستادیار زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه زبان و زبانشناسی، زنجان، ایران (نویسنده مسؤول)سکینه جعفریاستادیار آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه زبان و زبانشناسی، زنجان، ایرانسیروس ایزدپناهاستادیار آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه زبان و زبانشناسی، زنجان، ایران/0000-0002-2061-8110Journal Article20220217The present article dealt with the effect of neuro-linguistic programming on the independent variables of autonomy and motivation of foreign learners of Persian. Neuro-linguistic programming refers to a view in which a person is a complete system of mind and body. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test. Participants were selected based on non-random sampling, availability, and manageability, but were randomly assigned to control and experimental groups. The purpose of this study was to answer the question of whether neuro-linguistic programming techniques had a significant effect on students' autonomy and motivation. Statistical analyses included calculating the reliability of the level determination test, mean and standard deviation of scores (descriptive statistics) and the validity of the two assessors in the experimental stage and the conversation part in the post-test were calculated using Pearson test and dispersion according to normality. In the analysis of Hypotheses, MANCOVA was used to examine the differences in the mean scores of the control and experimental groups in the pretest and posttest. The tool of statistical analysis of this research was SPSS statistical software (version 25). The results showed that the Neuro-linguistic programming techniques could improve PFL learners’ levels of motivation and autonomy.مقاله حاضر به تأثیر برنامهریزی عصبی - کلامی بر متغیرهای مستقل خودمختاری و انگیزه فارسی آموزان غیر ایرانی میپردازد. برنامهریزی عصبی - کلامی به دیدگاهی اشاره دارد که در آن یک فرد یک سیستم کامل ذهن و بدن است. شیوه پژوهش بهصورت شبهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون میباشد. شرکتکنندگان بر اساس نمونهگیری غیرتصادفی و در دسترس و قابل مدیریت بودن انتخاب شدند اما به طور تصادفی در گروههای کنترل و آزمایشی قرار گرفتند. هدف از این تحقیق، پاسخ به این سؤال است که آیا تکنیکهای برنامهریزی عصبی - کلامی تأثیر چشمگیری بر خودمختاری و انگیزه دانشجویان دارند یا نه. تحلیلهای آماری شامل محاسبه میزان پایایی آزمون تعیین سطح، میانگین و انحراف معیار نمرات (آمار توصیفی) بوده و میزان اعتبار دو ارزیاب در مرحله آزمایشی و بخش مکالمه در پسآزمون با استفاده از آزمون پیرسون و طبق نرمال بودن پراکندگی محاسبه شد. در تحلیل فرضیه صفر، از منکووا برای بررسی تفاوتهای نمرات میانگین گروههای کنترل و آزمایشی در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. ابزار تحلیلهای آماری این تحقیق نرمافزار آماری SPSS (نسخه 25) بود. نتایج حاصله نشان میدهد که تکنیکهای برنامهریزی عصبی کلامی باعث بهبود انگیزه و خودمختاری در فارسی آموزان غیرایرانی میشوند. این تحقیق میتواند برای محققان، معلمان و زبانشناسان مفید باشد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800213120220823Discourse analysis of “expert theory” in trialتحلیل گفتمان نظریه کارشناسی در دادگاه307334767910.30465/ls.2022.39499.2029FAپریسا نجفیدانشجوی دکتری، گروه زبان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانفریده حق بیناستاد، گروه زبانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایرانJournal Article20220213There is a section in the case law that deals with "expert theory." The interesting thing about these theories is that many of them are challenged and different opinions may be presented to the judge by experts about a single event. In the present article, an attempt is made to find out the cause of the existing contradictions in the opinion of experts. The main question of the research is what are the components of "expert theory" as a judicial discourse and whether the existence of contradiction in the theories of experts depends on these components. In order to answer the above questions, the authors discussed expert theories in nineteen court cases related to work accidents and car accidents in Shiraz (2018-2019). The findings confirm that in addition to the narrative and anti-narrative components, expert theory also has a "stance" component and its linguistic characteristics are evident in theories, and these personal stances cause differences in theories. Finally, the authors suggest that in formulating expert theories, more emphasis be placed on the anti-narrative aspect so that this court approach can reach a specialized decision more quickly, reduce the differences between theories, and ultimately avoid spending extra time and money.در پروندههای موجود در دادگستری بخشی وجود دارد که به «نظریه کارشناسی» مربوط میشود. در واقع قاضی با ارجاع پرونده به کارشناس و دریافت نظر ایشان، حکم یا رأی نهائی را صادر میکند. نکته درخور توجه پیرامون نظریههای مذکور آن است که بسیاری از آنها مورد اعتراض واقع میشوند و ممکن است پیرامون یک رویداد واحد نظرهای متفاوتی از سوی کارشناسان به قاضی ارائه شود. بر این اساس و با توجه به نقش محوری نظریه کارشناس در دعاوی حقوقی، جستار حاضر به واکاوی گفتمان نظریه کارشناسی در دادگاه میپردازد. در واقع در جستار حاضر تلاش بر این است که پس از واکاوی گفتمان نظریهها، علت تناقضهای موجود در نظر کارشناسان محرز گردد. سوال اصلی پژوهش آن است که «نظریه کارشناسی» به عنوان یک گفتمان قضایی دارای چه مولفههایی است و آیا وجود تناقض در نظریههای کارشناسان منوط به مولفههای مذکور است. در راستای پاسخ به سوالهای مذکور، نگارندگان به بحث و بررسی نظریههای کارشناسی در نوزده پرونده قضایی مربوط به حوادث کار و تصادف شهر شیراز (1398-1399) پرداختند. یافتهها موید آن هستند که نظریه کارشناس علاوه بر مولفههای روایت و ضد روایت دارای مولفه «موضعگیری» نیز میباشد و مشخصههای زبانی آن به صورت آشکار در نظریهها قابل مشاهده استپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800213120220823An Investigation of the Meaning of Speaker Meaning in Metaphor, Based on relevance Theory in Kaiser Aminpour's Poetryبررسی چگونگی دریافت معنای گوینده دراستعاره، بر اساس نظریه ربط در شعر قیصر امین پور335360803210.30465/ls.2022.26637.1792FAمحمد جواد عرفانی بیضائیاستادیاررشته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور،(نویسنده مسئول)نرجس کوچکی مهابادیدانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20220619According to the teachings of relevance theory, understanding the meaning of the speaker in metaphor is an inferential process that is defined based on the construction of a ad hoc concept of metaphor. This concept is created by semantic adjustments of the word according to the context and is considered as an explicit content of the text. The ad hoc concept has encyclopaedic information the of both sides of metaphor, but it may have emergent property that emerged during the interpretation. The emergence of emergent property in metaphor leads to the inference of weak implications that vary from audience to audience, but within the framework of the principle of optimal relevance and relevance-theoretic comprehension heuristic. This article has tried to examine the understanding of the meaning of the narrator in metaphor in a descriptive-analytical way, using examples from Qaisar Aminpour's poetry. The research results show that the presence of a ad hoc concept in Qaisar Aminpour's poetic metaphors has created a range of weak implications that have expanded the range of different interpretations of his poetry and based on the type of ideological attitudes and specific philosophical views. He is justifiable to the world. This has made the readers more interested in the poetry of Qaisar Aminpour and made it more influential. بر اساس آموزه­های تئوری ربط درک معنای گوینده در استعاره یک فرایند استنباطی است که بر اساس ساخت مفهومی ویژه از مستعارمنه تعریف می­شود. این مفهوم در اثر تعدیل­های معنایی کلمه با توجه به بافت ساخته می­شود و جزء محتوای صریح متن محسوب می­گردد. مفهوم ویژه ویژگی­های دانش­نامه­ای هر دو سوی استعاره را داراست ولی ممکن است، ویژگی­هایی نوپدید داشته باشد که در جریان تفسیر پدید آمده است. وجود ویژگی­های نوپدید در استعاره سبب استنباط تلویحاتی ضعیفی می­شود که در مخاطبین مختلف متفاوت است، اما در چهارچوب اصل ربط بهینه و روش فهم اکتشافی، حاصل آمده است. این مقاله سعی کرده است با استفاده از نمونه- هایی از شعر قیصر امین­پور، به شیوه توصیفی–تحلیلی به بررسی چگونگی درک معنای گوینده در استعاره بپردازد. دستاورد پژوهش حاکی از آن است که وجود ویژگی­های نوپدید در استعارات شعری قیصر امین­پور باعث ایجاد طیفی از تلویحات ضعیف گشته است که دایره برداشتهای متفاوت از شعر او را وسعت بخشیده است و بر اساس نوع نگرش­های ایدئولوژیک و نگاه فلسفی خاص او به جهان قابل توجیه است. همین موضوع باعث اقبال خوانندگان به شعر قیصر امین­پور و تأثیرگذاری بیشتر آن گشته است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزبانشناخت2099-800213120220823A Study of “Anoushirvan's Pandnamah” (Rahat Al-Insan) In Terms of Theme and Standard Characterبررسی «پندنامه انوشیروان» (راحه الانسان) از منظر موضوع و شخصیت الگو381417897310.30465/ls.2023.32156.1881FAفائزه عقیقیایرانشناسی.بنیاد ایرانشناسی.دانشگاه شهید بهشتیزهره زرشناساستاد تمام و عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مدیر گروه رشته ایرانشناسیفرزانه گشتاسباستاد / پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20230212It has a remarkable and rich background, advisory writing in Iran, and inter alia, the pieces of evidence of that are the surviving advisories from the Sassanid period. Several factors in the first few centuries AH necessitated the advisory writing. It seems that, in the meantime, most of the authors of the early Persian advisories in Islamic Iran have tried to revive the concepts of ancient culture and tradition in an Islamic form and appearance. In terms of theme and standard character, the study of these advisories reveals significant points in this field. In the present article, an attempt has been made to examine the Anoushirvan's Pandnamah or Rahat Al-Insan, from these two viewpoints. The examination of the background of this type of research showed that this document has not been analyzed from these two aspects so far.. The advisory covers topics ranging from spiritual counseling to the acquisition of moral virtues and the skill of social behavior. The standard characters used in this advisory are mostly historical, mythical, and epic characters belonging to ancient Iran such as Anoushirvan, Kavad, as well as Ardashir, and so on. The methodology of the article is a library .اندرزنامه نویسی در ایران، از پیشینهای قابلتوجه و غنی برخوردار است و اندرزنامههای بازمانده از دوره ساسانی از شواهد آن هستند. در چند سده اول هجری، عوامل چندی، ضرورت اندرزنامه نگاری را پیش آورد. در این میان، به نظر میرسد بیشتر نویسندگان اندرزنامههای فارسی اولیه در ایران دوره اسلامی، سعی کردند در قالب و ظاهری اسلامی، مفاهیم فرهنگ و سنت باستان را احیا کنند. بررسی این اندرزنامهها از منظر موضوع و شخصیت الگو، نکات قابلتوجهی در این زمینه را آشکار میکند.در این مقاله، تلاش شده تا پندنامه انوشیروان یا راحه الانسان، از این دو منظر مورد بررسی قرار گیرد. بررسی پیشینه انجام این نوع تحقیق، نشان داد که این پندنامه تاکنون از این دو وجه، تحلیل نشده است. موضوعات اندرزی در این پندنامه از توصیههای معنوی گرفته تا کسب فضائل اخلاقی و مهارت رفتارهای اجتماعی را دربرمیگیرد. شخصیتهای الگوی این پندنامه نیز بیشتر شخصیتهای تاریخی، اسطورهای و حماسی متعلق به ایران باستان مانند انوشیروان، قباد، اردشیر و... هستند. روش انجام این مقاله، کتابخانهای و بر اساس تحلیل و بررسی متن پندنامه انوشیروان صورت گرفته است. هدف از انجام این مقاله، علاوه بر بررسی پندنامه از دو منظر مذکور، برجسته کردن اقبال نویسنده به احیای تفکر و فرهنگ ایران باستان است.