استعاره‌های خشم در زبان نابینایان مطلق مادرزاد در مقایسه با همتایان بینا بر مبنای انگارۀ فورسیول (2005)

نوع مقاله: علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه الزهراء

2 زبانشناسی/ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

3 زبانشناسی / دانشگاه الزهراء

چکیده

نظریۀ استعارۀ مفهومی اولین بار توسط لیکاف و جانسون,1980) Lakoff &Johnson)، در کتابی با نام استعاره‌هایی که ما با آنها زندگی‌می‌کنیم (Metaphors We Live By)  مطرح شد. بر اساس این نظریه، استعارۀ مفهومی، امری تصوری و ذهنی است که در زبان به صورت استعاری تجلی می‌یابد. بیشتر مطالعه‌ها در مورد  استعاره‌های مفهومی منحصر به گفتار و نوشتار است، در صورتی‌که بررسی استعاره‌های مفهومی مخصوصاً استعاره‌های عواطف در تصاویر می‌تواند به گسترش الگوی استعاره‌های مفهومی کمک کند. فورسیول (Forceville 1996, 1999, 2002,2005 ( برای اولین بار به مطالعۀ وجود نگاشت‌های استعارۀ خشم در تصاویر و فیلم‌ها پرداخت. مقالۀ حاضر  استعاره‌های خشم در گفتار و نوشتار 10 نابینای مطلق مادرزاد و 10 همتای بینا را بر اساس انگارۀ فورسیول (2005) بررسی می‌کند. شباهت‌ها و تفاوت‌هایی در درک دو گروه از خشم و استعاره‌های خشم طبق این الگو مشهود است. می‌توان تأثیر زبان را در شکل‌گیری تصاویر ذهنی یک نابینای مطلق مادرزاد که هیچ تصور دیداری از محیط پیرامون ندارد را مشاهده کرد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Anger metaphors in the language of absolute congenital blind in comparison with their sighted counterpart based on Forceville Model

نویسندگان [English]

  • Mahnaz Talebi Dastenaei 1
  • Azita Afrashi 2
  • Farideh Haghbin 3
چکیده [English]

The conceptual metaphor program firstly launched by Lakoff and Johnson (1980) in Metaphors We Live By book. The theory attempt to describe conceptual metaphors as mental chart that idealize in the language metaphorically. Most of the studies of conceptual metaphors are limited to speech and writing. However studying of conceptual metaphors especially emotional metaphors in pictures can expand the conceptual metaphor model. Forceville (1996, 1999, and 2002) for the first time studied metaphor mapping in images and movies. The current paper analyzes anger metaphors in 10 congenital blinds’ language metaphors in comparison with their sighted peers based of Forceville model. According to the result, there are some differences and similarities in understanding of anger and anger metaphors in the language of two groups. one can see the effect of language on shaping the mental images of the absolute congenital blind that do not have any visual notion of their environment.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conceptual metaphors
  • Emotional metaphors
  • Anger metaphor
  • Forceville Model
  • Verbalism
Altman, R, 1999. Film/Genre. British Film Institute, London.

 

Bordwell, D, 1985. Narration in the Fiction Film. Methuen, London.

 

Bordwell, D, Thompson, K, 2001. Film Art: An Introduction, 6th ed. McGraw-Hill, New York.

 

Bordwell, D, Carroll, N (Eds.), 1996. Post-theory: Reconstructing Film Studies. University of Wisconsin University Press, Madison, WI.

 

Branigan, E, 1992. Narrative Comprehension and Film. Routledge, London/New York.

 

Chomsky, N , 1980. Response to Piaget. In M. Piattelli-Palmarini , Language and Learning. Debate Between Jean Piaget and Noam Chomsky (Cambridge University Press).

 

Cutsforth, T. D, 1932. “The unreality of words to the blind”. Teachers Forum, 4, 86–89.

 

Forceville, C, 1996. Pictorial Metaphor in Advertising. Routledge, London/New York.

 

Forceville, C, 1999. Educating the eye? Kress & Van Leeuwen’s Reading Images: The Grammar of Visual Design (1996). Language & Literature 8, 163–178.

 

Forceville, C, 2002. The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics 34, 1–14.

 (1), 213–227 (Journal published by Nicolaus Copernicus UP, Torun´, Poland).

 

Forceville. C ,2005.” Visual representations of the idealized cognitive model of anger in the Asterix album la Zizanie” . Journal of Pragmatics. 37. pp.69-88.

Geeraerts, D, 2006. “A rough guide to cognitive linguistics”. Ed. D. Geeraerts, D.  In Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin: Mouton de Gruyter. 1-28. 

 

 Gleitman, L, 1981.  “Maturational determinants of language growth”.              Cognition, 10,103-114.

 

Haser, V, 2005.  Metaphor, Metonymy, and Experientialist Philosophy. Berlin and Newyork: Mounton de Gruyter.

 

Kovecses, Z, 1995. Anger: Its language, conceptualization and physiology in the light of cross-cultural evidence. In J.R. Taylor &R.E. MacLaury (Eds.), Language and cognitive construal of the world (pp.181-196). Berlin: Mouton de Gruyter.

 

Kovecses, Z, 2000. Metaphor and Emotion Language, Culture, and Body in Human Feeling. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Kovecses, z, 2000.”The Concept of Anger: Universal or Culture Specific?”. Psychopathology.33. Pp, 159-170.

Kovecses, Z, 2002.  Metaphor: A Practical Introduction. Oxford: Oxford University Press.

 

Kövecses, Z, 2006. Language, Mind and Culture: A Practical Introduction. Oxford: Oxford University Press.   

 

Lakoff, G. & M.Johnson, 1980a. Metaphors We Live By. Chicago and London:  Chaicago University press.

 

Lakoff, G, 1987. Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories            Reveal about the Mind. Chicago: Chicago University Press.

 

Lakoff, G. and Z. Kövecses, The cognitive model of anger inherent in American English. Cultural models in language and thought, 1987: p. 195-221.

 

Landau, B, 1983. “Blind children’s Language is not meaningless”. In A. Mills (ed.) Language Acquisition in the Blind Child. London 62-76.

 

Landau, B, & Gleitman, L. R,1985. Language and experience: Evidence from the blind child. Cambridge, MA: Harvard University Press.

 

Monti, E, 1983. ”Verbalism in young blind children”. Journal of Visual Impairment & Blindness, 77(2), 61–63.

 

Rosel, J. 2005. “Verbalism in narrative language who are blind and sighted”. Language. 99, 7.1-22.

 

Smith, M, 1994. “Altered states: character and emotional response in the cinema”. Cinema Journal 33, 34–49.

 

Sontag, S ,1978. Illness as Metaphor. The New York Review of Books.

 

Yu, N, 2008. “Metaphor from body and culture” Ed. R.W., Jr. Gibbs. In  Metaphor and Thought. Cambridge University Press. 247-261.