• Register
  • Login
  • Persian

Language Studies

  1. Home
  2. A Cognitive Approach to Surveying Child Literary Texts

Current Issue

By Issue

By Author

By Subject

Author Index

Keyword Index

About Journal

Aims and Scope

Editorial Board

Publication Ethics

Indexing and Abstracting

Related Links

FAQ

Peer Review Process

Journal Metrics

News

A Cognitive Approach to Surveying Child Literary Texts

    Authors

    • Azita Afrashi 1
    • Fatemeh Naeimi Hashkvaei 2

    1 Assistant Professor, Institute for Humanities and Cultural Studies

    2 M.A. graduate in linguistics, Institute for Humanities and Cultural Studies

,

Document Type : Methodoligies

  • Article Information
  • References
  • Download
  • How to cite
  • Statistics
  • Share

Abstract

One of the interdeciplenaries that applies cognitive linguistics is cognitive poetics. Cognitive poetics deals with the relationship between mind and literary texts. In this approach, literature is not separate from language, and understanding literature is based on our knowledge from the real world. Cognitive approach to literature studies how literary mind understands events. Present research tries to explain parabolic projection through the concept of literary and parabolic mind theory of Turner (1996) and to answer how our mind and literary texts are being related. Emphasizing on the relationship between mind and language, cognitive linguistics approach confirms that the best exemplar for cognitive analysis comes from early stages of language development. This analysis provides important evidences for cognitive poetics. Therefore in this research we selected and analyzed two child stories. Data analysis on schema projection shows that representation of these schemata in Persian child stories are below the anticipated level. But with regard to semantic fields, the research results confirm the hypotheses presented.

Keywords

  • cognitive linguistics
  • cognitive poetics
  • Literary mind
  • Parabolic
  • image schema
  • XML
  • PDF 337.83 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
References
افراشی، آزیتا (1388). «پژوهشی در سنجش کارایی طرحواره‌های تصوری در تحلیل معنی متن ادبی»، ارائه‌شده در دومین هم‌اندیشی زبان‌شناسی و مطالعات بین‌رشته‌ای: کارکرد گفتمانی ادبیات و هنر، دانشگاه الزهرا، خرداد 1386.
تولان، مایکل جی (1385). «هزارۀ سوم و ادبیات کودک و نوجوان»، پژوهشنامۀ ادبیات کودک و نوجوان، ترجمة حمید نوای لواسانی، س 12، ش 45 ـ 46، ص 71 ـ 75.
حاجی نصراله، شکوه (1384). «چگونگی طرح مفاهیم انتزاعی در ادبیات کودک»، پژوهشنامۀ ادبیات کودک و نوجوان، س 11، ش 41، ص 62 ـ 75.
حجازی، بنفشه (1387). ادبیات کودک و نوجوان: ویژگی‌ها و جنبه‌ها، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
شریفی‌نسب، مریم (1380). «تحلیل تصویرآفرینی در شعر کودک و نوجوان»، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران.
شیخی، مژگان (1387). 30 قصه 30 شب، ج 5، تهران: قدیانی.
صفوی، کورش (1383). درآمدی بر معنی‌شناسی، تهران: سورۀ مهر.
طاهرنژاد (1383). «ابزارهای شعرآفرینی در ادبیات کودک»، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد زبان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
عابدی‌مقدم، هدی (1383). «طرحواره‌های تصوری در بررسی استعاره‌های زبان فارسی»، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد زبان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
قزل ایاغ، ثریا (1386). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن، تهران: سمت.
مجیب، فرشته (1383). «از قصه تا قصه‌گویی»، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش 79، ص 6 ـ 19.
ناصری، مسلم (1386). روباه و گرگ خاکستری، مشهد: آستان قدس رضوی، شرکت به نشر، کتاب‌های پروانه.
ناصری، مسلم (1386). روباه و پلنگ مغرور، مشهد: آستان قدس رضوی، شرکت به نشر، کتاب‌های پروانه.
نورتون، دونا (1382). شناخت ادبیات کودکان: گونه‌ها و کاربردها از درون روزن چشم کودک، ترجمۀ منصوره راعی، ج اول، تهران: قلمرو.
 
D’Avis, W. (1998). “Theoretische Lucken der Cognitive Science”, Journal for General Philosophy of Science, 29 : 37-57.
Darwin, C. J.(2004). “Obituary: Christopher Longuet- Higgins”, The Guardian,10th june, 2004.
Evans, V. & M. Green (2006).Cognitive Linguistics, An Introduction, Edinburgh: Edinburgh University Press.
Gavins, J. & G. Steen (2003). Cognitive Poetics in Practice, London: Routledge.
Gibbs, R.W. (1994). The Poetics of Mind: Figurative Thought, Language and Understanding, Cambridge: Cambridge University Press.
Gibbs, R. W. (2000). “Metaphor: Psychological Aspects”, Encyclopedia of Language and Linguistics, 2 Nd Edition, pp.43- 50.
Johnson, M. (1987). The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination and Reason, Chicago: Chicago University Press.
Kertesz, A. (2004). Cognitive Semantics and Scientific Knowledge: Case Studies in the Cognitive Science of Science, Amsterdam: John Benjamins
Lakoff, G. (1987). Women, fire, and Dangerous Things: What Categories reveal about the Mind.Chicago: Chicago University Press.
Lakoff, G. (1992). The Contemporary Theory of Metaphor, Berkeley: EDU.
Lakoff, G. & M. Johnson (2003). Metaphors We Live by, London: The University of Chicago Press.
Langacker, R. W. (1987). Foundations of Cognitive Grammar, Vol 1, Theoretical Prerequisites, Stanford CA: Stanford University Press.
Löbner, S. (2002). Understanding Semantics, London: Arnold, A member of the Hodder Headline Group.
Mandler, J. (2004). The Foundations of Mind: Origins of Conceptual Thought .Oxford : Oxford University Press.
Oberlander, J. (2006). “Cognitive Science: Overview”, Encyclopedia of  Language and Linguistics, edited by K. Brown, 2 nd Edition, pp.562- 568.
Stockwell, P. (2002). Cognitive Poetics: An Introduction, London: Routledge.
Tendahl, M. & R. W. Gibbs  (2008). “Complementary Perspectives on Metaphor: Cognitive Linguistics and Relevance Theory”, Journal of Pragmatics, 40 pp.1823-1864.
Turner, M. (1996). The Literary Mind, Oxford: Oxford University.
Tomasello, M. (1999). “Cognitive Linguistics”. In M. Bechtel and G. Graham (eds.)  A companion to Cognitive Science. Blackwell Companions to Philosophy, 477-487.
Toolan, M. (2006). “Narrative: Linguistic and Structural Theories”, Encyclopedia of Language and Linguistics, 2 nd Edition, pp.459-472.
 
 
 
    • Article View: 4,465
    • PDF Download: 3,150
Language Studies
Volume 1, Issue 2 - Serial Number 2
March 2011
Pages 1-25
Files
  • XML
  • PDF 337.83 K
History
  • Receive Date: 10 May 2010
  • Revise Date: 21 March 2011
  • Accept Date: 27 September 2010
Share
How to cite
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
Statistics
  • Article View: 4,465
  • PDF Download: 3,150

APA

Afrashi, A. and Naeimi Hashkvaei, F. (2011). A Cognitive Approach to Surveying Child Literary Texts. Language Studies, 1(2), 1-25.

MLA

Afrashi, A. , and Naeimi Hashkvaei, F. . "A Cognitive Approach to Surveying Child Literary Texts", Language Studies, 1, 2, 2011, 1-25.

HARVARD

Afrashi, A., Naeimi Hashkvaei, F. (2011). 'A Cognitive Approach to Surveying Child Literary Texts', Language Studies, 1(2), pp. 1-25.

CHICAGO

A. Afrashi and F. Naeimi Hashkvaei, "A Cognitive Approach to Surveying Child Literary Texts," Language Studies, 1 2 (2011): 1-25,

VANCOUVER

Afrashi, A., Naeimi Hashkvaei, F. A Cognitive Approach to Surveying Child Literary Texts. Language Studies, 2011; 1(2): 1-25.

  • Home
  • About Journal
  • Editorial Board
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
  • Sitemap

News

  • Article Submission & Processing Charges 2024-01-23
  • DOI International Dedication to Articles in the Journal ... 2020-10-31

Newsletter Subscription

Subscribe to the journal newsletter and receive the latest news and updates

© Journal management system. designed by sinaweb