Language Studies

Language Studies

Analytical Approaches to the History of Zoroastrainism

Document Type : Research original ,Regular Article

Author
Professor, Ancient Iranian language and culture, Department of Linguistics, Institute for Humanities and Cultural Studies
.
Abstract
There appears to be virtual agreements on the date of Zoroaster and on the fact that the religion of the Achaemenian dynasts is part of the history of Zoroastrianism. The subject which remains hotly debated is the reconstruction of a pre-Zoroastrian Iranian religion. The main problem in the study of Zoroastrian history is discontinuity between three distinct corpora of textual sources, namely: the Avesta, the Old Persian inscriptions and Zoroastrian literature, since none of them reflect the religion of the ordinary people.
In the academic discussions of the history of Zoroastrianism, three different approaches are observed: The first approach (fragmentizing) rejects the notion of a single Zoroastrian tradition and concentrates on the Gāthās as the only source of information for Zarathustra's teachings, and compares its notions and references with the Vedic tradition. The second approach (harmonizing) emphasizes on the combined evidence of Avesta and Pahlavi books. Its main attitude is the recognition of the fact that the three different collections basically reflect the teaching of Zarathustra and developments are not due to ruptures and breaks in the tradition or because of influence of other religions. The third approach (diversifying) regards the combined evidence of Avesta and Pahlavi books as a variegated elastic tradition rather than a strict doctrinal system, and describes the Mazdeism of Sasanian as an active efficient religion.
Keywords

بنونیست، امیل (1350). دین ایرانی، ترجمة بهمن سرکاراتی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
بویس، مری (1374). تاریخ کیش زردشت، ج 1، ترجمة همایون صنعتی‌زاده، تهران: توس.
بویس، مری (1375). تاریخ کیش زردشت: هخامنشیان، ج 2، ترجمة همایون صنعتی‌زاده، تهران: توس.
بویس، مری (1375). تاریخ کیش زردشت، ج 3: پس از حملة اسکندر گجسته، ترجمة همایون صنعتی‌زاده، تهران: توس.
بویس، مری (1381). زردشتیان، باورها و آداب‌ دینی آن‌ها، ترجمة عسگر بهرامی، تهران: ققنوس.
تفضلی، احمد (1376). تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، تهران: سخن.
شاکد، شائول (1387). تحول ثنویت، تنوع آرای دینی در عصر ساسانی، ترجمة احمدرضا قائم‌مقامی، تهران: نشر ماهی.
کلنز، ژان (1386). «زردشت و اوستای قدیم»، مقالاتی دربارة زردشت و دین زردشتی، ترجمة احمدرضا قائم‌مقامی، تهران: فرزان روز.
کلنز، ژان (1386). «دین هخامنشیان؛ سؤالات اولیه»، مقالاتی دربارة زردشت و دین زردشتی، ترجمة سیداحمد قائم‌مقامی، تهران: فرزان روز.
نیبرگ، ساموئل (1359). دین‌های ایران باستان، ترجمة سیف‌الدین نجم‌آبادی، تهران: مرکز مطالعة فرهنگ‌ها.
نیولی، گراردو (1381). زمان و زادگاه زردشت، ترجمة سیدمنصور سیدسجادی، تهران: مؤسسة نشر آگه.
نیولی، گراردو (1387). آرمان ایران، جستاری در خاستگاه نام ایران، ترجمة سیدمنصور سیدسجادی، تهران: مؤسسة فرهنگی و هنری پیشین‌پژوه.
ویدن‌گرن، گئو (1377). دین‌های ایران، ترجمة منوچهر فرهنگ، تهران: آگاهان ایده.
 
Boyce, M. (1970). “Zoroastre the Priest”, BSOAS, 33.
Gershevitch, I. (1995). “Approaches to Zoroaster's Gathas”, Iran, 33.
Humbach, H. (1991). The Gathās of Zarathustra, part I, Heidelberg: Universitätsverlag C.Winter.
Jong, A. (1997). Traditions of the Magi, Netherlands: Brill.
Kent, R. G. (1953). Old Persian Grammar-Texts-Lexicon, New Haven: American Oriental Society.
Lommel, H. (1930). Die Religion Zarathustras. Nach dem Awesta dargestellt, Tübingen: Mohr.
Molé, M. (1963). Cult, mythe et cosmologie dans l'Iran ancient, Paris: Presses Universitaires de France.
Widengren, G. )1954-1955.( “Stand und Aufgaben der Iranischen Religiongeschichte”, Numern 1, 2.
Wikander, S. (1941). Vayu. Texte und Untersuchungen zur Iranischen Religiongeschichte, T. I, Lund.
Wikander, S. (1946). Feuerpriester in Kleinasien und Iran, Lund.

  • Receive Date 24 July 2014
  • Revise Date 04 September 2014
  • Accept Date 01 November 2014