• Register
  • Login
  • Persian

Language Studies

  1. Home
  2. Continence according to Buddha teaching in a Khotanese language text

Current Issue

By Issue

By Author

By Subject

Author Index

Keyword Index

About Journal

Aims and Scope

Editorial Board

Publication Ethics

Indexing and Abstracting

Related Links

FAQ

Peer Review Process

Journal Metrics

News

Continence according to Buddha teaching in a Khotanese language text

    Authors

    • sarah rouhani
    • mahshid mirfakhrai

    .

,

Document Type : Research original ,Regular Article

10.30465/ls.2019.4392
  • Article Information
  • References
  • Download
  • How to cite
  • Statistics
  • Share

Abstract

The book of “Zambasta” is a long poem in ancient a khotanese language, a branch of middle Eastern Iranian language. This book , containing wide set of common concepts and various aspects of Buddhism. Chapter 12 of this book is educational and includes a set of goodness and badness. The stanza which translated from Khotanese language into Persian in this article, includes the first 52 paragraph of this chapter that allocated to the description of Saṃvara(=continence, moral continence or stopping the effects of karmas or human beings previous actions). Saṃvara which considered as one of the most important steps to reach knowledge of continence and is like a guard trying continually to take man away from everything that is wrong and disagreeable, and to help him in order to reach Nirvānā(=salvation). Under the etymology of the word of Saṃvara, philosophical view about Saṃvara, steps of achievement, commitment ceremonies and conditions that lead to the loss of Saṃvara, are investigated.

Keywords

  • The middle east Iranian language
  • Khotanese language
  • Book of Zambasta
  • Buddhism
  • Saṃvara
  • XML
  • PDF 244.64 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
References
تفضلی، احمد.1378، تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام. به کوشش ژاله آموزگار.چ3، تهران: سخن.
-پاشایی، ع.1357،راه آیین(ذمه پده یا سخنان بودا)، تهران، انجمن فلسفه ایران.
-پاشایی، ع. 1386،بودا، چ7،تهران ،نگاه معاصر.
-چاترجی،ساتیش چاندرا و موهان داتا،دریندرا. 1384،معرفی مکتبهای فلسفی هند، مترجم: فرناز ناظر زاده کرمانی، قم، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
-دورانت،ویل.1376،مشرق زمین گاهواره تمدن، ترجمه: ع. پاشایی، کتاب دوم ج5، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
-راسل هینلز،جان.1389،ادیان زنده شرق،ترجمه:جمعی از مترجمان،قم، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
-شایگان، داریوش.2536، ادیان و مکتبهای فلسفی هند، جلد 1-2 ، چ6، تهران، انتشارات امیرکبیر.
-میرفخرایی، مهشید.1366، «قطعه شعری به زبان ختنی»، فرهنگ، شماره یک، پاییز 1366، صص 219-230. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران.  
-میرفخرایی، مهشید.1371، «رنج جهانی در آئین بودا». فرهنگ، شماره سیزده، زمستان1371، صص217-238، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران.
-میرفخرایی، مهشید.1375، «گردونه های آیین بودا سرودی به زبان ختنی»، فرهنگ، شماره اول، سال نهم، بهار 1375، صص91-104، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران.
-میرفخرایی، مهشید.1383،درآمدی بر زبان ختنی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
-میرفخرایی، مهشید.1384، «تمثیل پیل و خانه تاریک و خرد همه آگاه در شعری به زبان ختنی». نامه پارسی، سال دهم، شماره یک، بهار 1384، صص3-12.
-میرفخرایی، مهشید.1387، «گاهشماری دوازده حیوانی در متنی به زبان ختنی»، مجموعه پژوهش­های ایران باستان، به کوشش محمود جعفری دهقی، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، تهران، 1387، صص119-128.
-میرفخرایی، مهشید.1388، اصل خلاء یا تهیگی بنابر آموزه بودا، تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
-میرفخرایی،مهشید.1389، «زندگی و مرگ در آئین بودا بنابر یک قطعه ختنی»، فصلنامه پازند، شماره بیست و بیست و یکم، بهار و تابستان1389، صص103-118.
-میرفخرایی، مهشید.1392،درآمدی بر آثار ادبی زبان ختنی، فصلنامه پازند،شماره سی و دو -سی وسه، سال نهم، بهار و تابستان1392، صص89-110.
-میرفخرایی، مهشید.1393، ادبیات ختنی. در: تاریخ جامع ایران، ج5، تهران، دائره المعارف بزرگ اسلامی.
-Bailey,H.W.1967, Prolexis to the book of  Zambasta ,Cambridge university press.
-Bailey,H.W.1978,Dictionary of khotan saka ,Cambridge (DKS) :Cambridge university press.
-Bailey, H.W.1979, Dictionary of khotan saka ,Cambridge (DKS) : Cambridge university press.
-Bhatlacharya,H.S.1976.Jain Moral  Doctrine. Bumbay: Jain Sāhitya Vikās maṇḍal.
-Doley, Kusum, 2015, Concept of Soul and liberation in Jainism, International Journal of Humanities & Social Science Studies,Volume II, Issue II, September 2015,pp.297-302.
-Dresden, M.J.1977. Khotanese(Saka) Manuscripts: a Provisional Handlist. ACIr 12, Varia 1976, Téhéran-Liége, pp.27-85.
-Ekka, David, 2005, Liberation in Jainism and Vaiṣika,articlesin philosophy, 1-54
-Emmerick, R.E.1968,The book of Zambasta (Z), A khotanese  poem on Buddhism ,London:oxford university press.
-Emmerick,R.E.2008, An introduction to khotanese .Ed.M.Maggi,J.S.sheldon,and N.Sims-williams,Weisbaden.
-Emmerick,R.E.,2009, Khotanese and Tumshuqese. The Iranian Languages,ed.Gernot Windfur.pp.337-415.London and New York.
-Patañjali & Feuerstein, G. (1989). The yoga-sutra of Patanjali: A new translation and commentary. Rochester, NY: Inner Traditions International.
-Hitch, Dogh, 2014, Metre in the Old Khotanese Book of Zambasta, Ars Metrica, 11, pp.1-43.
-Konow, S., 1914, Fragments of Buddhist Work in the Ancient Aryan Language of Chinese Turkestan, Memory of the Asiatic Society, pp.13-46.
-Leumann, M., 1967, Neue Fragmente des altkhotan- sakischen, ZDMG 117, PP.366-375.
-Monier-Williams,M.1899.Sanskrit –English Dictionary, oxford: At the clarendon press.
-Maggi, M. 2008. Khotanese – literature. http://www.iranica.com/articles/khotanese- literature.
-Nyanatiloka,1988(rep).Buddhist Dictionary:Manual of Buddhist term and Doctrines. Ed. Nyanaponika.Srilanka.
-pranidhāna. http://www.encyclopedia.com/doc/10108-praidhna.htm1.
-Sanghvi, Sukhlal, 1974. Commentary on Tattvārthasūtra of Vācaka Umāsvāti.  trans. by K. K. Dixit. Ahmedabad, L. D. Institute of Indology.
-Sharifian, F., 2016, Buddhism in khotan and Soghdiana, Indian Journal of History of Science, pp.653-658.S
-Shimmy, Joseph, 2017, Unit-2 Philosophy of Jainism, IGNOU, Block-1 Jainism And Buddhism.
-Trungpa, Chogyam, 2013, The Path of Individual Liberation, vol.1, shambhala publications, united states.
 
 
    • Article View: 580
    • PDF Download: 428
Language Studies
Volume 10, Issue 1 - Serial Number 19
September 2019
Pages 61-80
Files
  • XML
  • PDF 244.64 K
History
  • Receive Date: 30 March 2019
  • Revise Date: 16 May 2019
  • Accept Date: 17 June 2019
Share
How to cite
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
Statistics
  • Article View: 580
  • PDF Download: 428

APA

rouhani, S. and mirfakhrai, M. (2019). Continence according to Buddha teaching in a Khotanese language text. Language Studies, 10(1), 61-80. doi: 10.30465/ls.2019.4392

MLA

rouhani, S. , and mirfakhrai, M. . "Continence according to Buddha teaching in a Khotanese language text", Language Studies, 10, 1, 2019, 61-80. doi: 10.30465/ls.2019.4392

HARVARD

rouhani, S., mirfakhrai, M. (2019). 'Continence according to Buddha teaching in a Khotanese language text', Language Studies, 10(1), pp. 61-80. doi: 10.30465/ls.2019.4392

CHICAGO

S. rouhani and M. mirfakhrai, "Continence according to Buddha teaching in a Khotanese language text," Language Studies, 10 1 (2019): 61-80, doi: 10.30465/ls.2019.4392

VANCOUVER

rouhani, S., mirfakhrai, M. Continence according to Buddha teaching in a Khotanese language text. Language Studies, 2019; 10(1): 61-80. doi: 10.30465/ls.2019.4392

  • Home
  • About Journal
  • Editorial Board
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
  • Sitemap

News

  • Article Submission & Processing Charges 2024-01-23
  • DOI International Dedication to Articles in the Journal ... 2020-10-31

Newsletter Subscription

Subscribe to the journal newsletter and receive the latest news and updates

© Journal management system. designed by sinaweb