Social Variables' Representation in Pictures of English Language Textbooks "Prospects" at Ministry of Education

Document Type : Research original ,Regular Article

Authors
1 Ph.D. Candidate in Linguistics, Islamic Azad University, Qom, Iran
2 Assistant Professor at Karaj Azad University
3 Assistant Professor of Linguistics, Islamic Azad University, Qom branch
Abstract
Cultures convey their expectations of achieving their social beliefs and values through language teaching to the community and one of its clear consequences is imprinting. Educational centers' responsibility is not only limited to the subject of education and it includes an important part of their cultural influence. Consequently, this investigation analyses a case study of social variables' representation in Pictures of English Language Textbooks at Ministry of Education, based on Halliday's (1960) functional linguistics, and in particular Kress & Van Leeuwen's (2006) semiotic pattern. This paper focuses on the following questions: 1- How is discourse representated in images related to "recreational activities"? 2- How is "gender" shown in pictures of these books? The basic goal of this study is to investigate the social and cultural functions of language and explain how discourse is represented through descriptive-analytic method by examining the images of language teaching books. The results show that these English language education textbooks don't have a predominant gender approach to male or female and selection of recreational activities was without the orientation of the culture of source or target language; actually the illustrator hasn't paid any special attention to his(her) own or the other language.
Keywords

چندلر، د. (1387). منابع نشانه شناسی، ترجمه­ی مهدی پارسا، تهران: پژوهشکده­ی فرهنگ و هنراسلامی.
 
رحیمی، مهرک و یدالهی، سمانه (1388). "نگرش مدرسان زبان به ترویج فرهنگ مصرفی غرب در کتب آموزش زبان  انگلیسی"، فصلنامه‌ی فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده، سال 5، 16: 112-85.
 
رهبر، بهزاد و حاتمی، پدرام (1395). "بررسی چگونگی نمود تبعیض جنسیتی در تصاویر کتاب‌های آموزش زبان انگلیسیSpeak Now تألیف مؤلفان ایرانی و غیرایرانی"، دومین کنفرانس ملی چارسوی علوم انسانی،    شیراز: مرکز توسعه‌ی آموزش‌های نوین ایران.
 
عبداله‌زاده، اسماعیل و بنی‌اسد‌زاده، سمیه (1389). "ایدئولوژی‌های موجود در کتاب‌های زبان انگلیسی": مطالعه‌ی دیدگاه‌های معلمان و دانش‌آموزان، مجله‌ی مطالعات آموزش و فراگیری زبان انگلیسی، سال53، 217: 18-1.
 
معینیان، نرمینه (1395). "بررسی جامعه‌شناختی تفاوت زبان بین زنان و مردان"، مطالعات جامعه شناسی، سال9، 33: 93-83.
میمندی، شهربانو (1394). بررسی مقایسه‌ای مؤلفه‌های فرهنگی در دو کتاب آموزش زبان فارسی و انگلیسی به‌عنوان زبان‌های خارجی، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز: دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی.
 
هاشمی، سهیلا و شهرآرای، مهرناز (1387). "بررسی باورها و ارزش‌های دانش آموزان، خانواده و کتاب‌های درسی درباره‌ی تساوی جنسیت"، پژوهشکده‌ی زنان: مطالعات زنان، 6 (2): 46-27.
 
Alavi Moghaddam  B., Kheirabadi  R., Anani sarab M., Forouzandeh  E., Khadir Sharabyan  Sh., & Ghorbani  N. (2017). Prospect 1, Tehran: Iran text-books Press.                               
 
Alavi Moghaddam  B., Kheirabadi  R., Forouzandeh  E., Khadir Sharabyan  Sh., & Nikoopour   J. (2016). Prospect 2, Tehran: Iran text-books Press.                                     
 
Barths, R. (1977). Image,music,text, London: Fontana.
 
Kheirabadi  R., Alavi  M., Alavi Moghaddam  B., Anani sarab M., Ghorban Dordi Nejad  F.        & Rahimi M. (2016). Prospect 3, Tehran: Iran text-books Press.         
 
Kress, G. & Van leeuwen, T. (2006) [1996]. Reading images, the grammar of  visual design, (2nd ed), New York:Routledge.   
 
Meshkat, M. (2002). The cultural impact of EFL books on Iranian language learners, Ph.D. Dissertation: University of Tehran.
 
 Metz, C. (1975). "The Imaginary Signifier", Retrieved from: https://academic. oup.com/ screen/articleabstract/16/2/14/1644356?redirectedFrom=PDF
 
Tang, Y. (2006). "Beyond behavior" : Goals of cultural learning in the second language classroom, The Modern Language Journal, 90, 1: 86-99.
 

  • Receive Date 16 June 2020
  • Revise Date 20 July 2020
  • Accept Date 31 August 2020