باباسالاری، زهرا؛ زندی، بهمن؛ روشن، بلقیس و قاسمپور، حسین (1394). «بررسی شناختیِ طرحوارههای تصوری در کتابهای فارسیِ دورۀ ابتدایی». مجلۀ زبان و زبانشناسی، 11(21)، 69- 87.
بالیده، داوود ؛ ترک قشقایی؛ فرحناز (1390). «ضرب المثل های ایل قشقایی». انتشارات ره آورد هنر.
باقری خلیلی، علیاکبر ومحرابی کالی، منیره. (1392). «طرحوارۀ چرخشی در غزلیات سعدی و حافظ شیرازی»، فصلنامه نقد ادبی، 6 (23)، 125- 148.
بهمنیار، احمد(1369)، داستاننامۀ بهمنیاری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
پاک نژاد، محمد؛ ویسی، الخاص و نقیزاده، محمود (1396). «بررسی طرحوارههای موجود در ضربالمثلهای شمال خوزستان در گویش دزفولی». زبان پژوهی، 19(24)، 111- 138.
حاجی نصرالله، شکوه (1381). «نگاهی به ادبیات پیش از دبستان». پژوهشنامۀ ادبیات کودک و نوجوان. ش 30، 32-23.
خسروی، سمیرا؛ خاکپور، حسین و دهقان، سمیرا (1393). «بررسی طرحهای تصوری در معناشناسی شناختی واژگان قرآن (با تمرکز بر طرح حجمی، حرکتی و قدرتی)». فصلنامة پژوهشهای ادبی قرآن، 2(4)، 112-94.
درداری، نوروز (1388).تاریخ اجتماعی سیاسی ایل بزرگ قشقایی، شیراز: انتشارات قشقایی.
دهخدا، علیاکبر (1330). لغتنامۀ دهخدا. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ذوالفقاری، اختر (1395). نظام حاکم بر استعارههای مفهومی در حوزة دنیوی و اخروی در زبان قرآن، پایاننامۀ دکتری، دانشگاه بوعلی سینا همدان.
ذوالفقاری، حسن(1386)، «هویت ایرانی و دینی در ضربالمثلهای فارسی». فصلنامة مطالعاات ملی، سال 8(2)، 53-27.
راسخ مهند، محمد (1389). درآمدی بر زبانشناسی شناختی. تهران: سمت
روشن، بلقیس؛ یوسفیراد، فاطمه و شعبانیان، فاطمه. (1392). «مبنای طرحوارهای استعارههای موجود در ضربالمثلهای شرق گیلان». زبانشناخت. 4(2)، 75-94.
.
شیخ سنگتجن، شهین (1396). «بررسی طرحوارههای تصوری در ضربالمثلهای گویش تالشی در چهارچوب معنیشناسی شناختی»، زبانشناخت، 8(2).103-113.
صفوی، کوروش (1379).درآمدی بر معنی شناسی. تهران: سوره مهر.
عبدالکریمی، سپیده (1393). فرهنگ توصیفی زبانشناسی شناختی. تهران: نشر علمی.
کیانی، منوچهر (1376)، سیاه چادرها، شیراز: کیهان نشر.
گری، مارتین (1382). فرهنگ اصطلاحات ادبی (در زبان انگلیسی). ترجمۀ منصوره شریفزاده. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
گلشایی، رامین؛ موسوی، فرزانه و حقبین، فریده (1398). «تحلیلی شناختی از استعاره های مفهومی و طرحوارههای تصوری در ضربالمثلهای ترکی آذری»، فصلنامۀ مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران، 8(2)،81- 101.
گندمکار، راحله (1390). «رویکردی شناختی به مسئله هم معنایی بافتی در سطح افعال زبان فارسی». پژوهش های زبانی. ش 2، 125- 115.
گویا، زهرا و حسام، عبدالله ( 1386). «طرحوارههای ذهنی: توجیهگر بدفهمیهای ریاضیِ دانشآموزان». فصلنامة روانشناسی کاربردی. ش 2، 200-177.
هیأت، محمدجواد (1380)، سیری در تاریخ زبان و لهجههای ترکی، تهران: نشر پیکان.
یوسفیراد، فاطمه(1382). بررسی استعارةزمان در زبان فارسی: رویکرد معناشناسی شناختی. پایاننامة کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
Bartlett, F. C. (1932). Remembering: A Study in Expremental and Social Psychology Cambridge, England:Cambridge University Press.
Coegnarts, M. & P. Kravanja, (2012). From Thought to Modality: A Theoretical Frame work for Analyzing Structural Conceptual Metaphors and Image Metaphors in Film. Image and Narrative, 13(1), 96- 113.
Croft, W., &Cruse, D.A.(2004). Cognitive Linguistics.Cambridge: Cambridge University Press.
Esager, M. (2011). Fire and Water: a comparative analysis of conceptual metaphors in English and Danish news articles about the credit crisis. Available at: https: //pdfs.semanticscholar. org/8210/3598a70525cadb2d56cad52229e8fa951664.pdf.
Evans, V. and M.Green (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press Ltd.
Eweida, S. (2006). The Realization of Time Metaphors and the Culttural Implications: An Analysis of the Quran and English QuranicTranslations, Special Project PK, Stockholm University: Department of English.
Fuchs Hans U. (2007). From Image Schema to Dynamical Models in Fluids. Electricity, Heat and M.otion. Physis. 1-64.
Geeraerts, D. (1995). Cognitive linguistics: Handbook of pragmatics. Amsterdam: J. Benjamin Pub. Co.
Ibanez, F. (2008). Cross- Linguistics analysis, second language teaching and cognitive semantics:The case study of Spanish diminutives and reflexive constructions. In Sabine Du knop Teun De Rycker (eds.). Cognitive Approaches to Pedagogical Grammer. 121-153.
Johnson, M. (1987). The Body in the Mind. Chicago: University of Chicago Press. Lakoff, G. (1987). Women, Fire and Dangerous Things. Chicago: University of Chicago Press.
Kravanja, (2012). From Thought to Modality: A Theoretical Frame work for Analyzing Structural Conceptual Metaphors and Image Metaphors in Film. Image and Narrative, 13(1), 96- 113.
Lakoff, G. & Turner, M., More than Cool Reason: Afield Guide Poetic Metaphor, The University Chicago Press, 1989.
Langacker, R. w. (2008a). Cognitive Grammar. Oxford University Press.
Littlemore, J. (2009). Applying Cognitive Linguistics to Second Language Learning and Teaching. New York: Palgrave Macmillan.
Loebner, S. (2002). Understanding Semantics (Understanding Language), first edition, Rutledge.
New Oxford American Dictionary(2012) (3rd Edition). Reference Type: English Dictionary. Current Version: Oxford Dictionary of English (3rd Edition).
Qiu, A. and J. Huang (2012). The Effects of Dynamic Image Schema on ESL Students Systematic Improvement of Listening Comprehension: A Dynamic System Theory Prespective. Learning and Development. No. 1: 241-254.
Shoker Mohammad Abdulmoneim, B. (2006). The Metaphorical Concept Life is a journey in the Quran: a Cognitive- semantic analysis, metaphoric. De, 94- 132.
Smit, T. (2010). Conceptual metaphoe and comprehension in business writing. University of Namibia.