Language Studies

Language Studies

Metaphorical Contrast between Books and Cyberspace in Citizenship Cartoons: A Cognitive Linguistic Approach

Document Type : Research original ,Regular Article

Authors
1 PhD Student of Linguistics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Linguistics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. (Corresponding Author
3 Associate Professor, Department of Linguistics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
Abstract
This article is a case study that aimed at investigating the role of pictorial metaphors in conveying the message of citizenship cartoons. For this purpose, four cartoons related to the contrast between book and cyberspace published in Persian-language websites were selected by purposive sampling method. These cartoons then were analyzed in the framework of conceptual metaphor theory (Lakoff & Johnson, 1980, 1999; Lakoff, 1993) and multimodal metaphor theory (Forceville, 1996, 2008, 2009). the main question of the research is: what pictorial metaphors have been used to express the contrast between books and cyberspace in citizenship cartoons, and what are the source domains in these metaphors? The results showed that pictorial metaphors based on the concepts of train, sea and physical conflict between humans have been used to express the contrast between books and cyberspace. Moreover, the source or target domains of these metaphors involved conceptual metonymy. Thus, metaphor and metonymy interact to create the cartoonist's intended meaning and convey it to their audience based on a kind of analogical reasoning. The results also showed that the pictorial metaphors used in these cartoons were either hybrid or contextual.
Keywords

Subjects


آقابابایی، احسان؛ ویسی، رحمان؛ ژیانپور، مهدی و خادم‌الفقرایی، مهنوش (1395). گفتمان‏های حاکم بر نظام نشانه‌شناختی تابلوهای شهری (مطالعۀ موردی: تابلوهای شهرداری بین سال‏های 1388 تا 1390 در شهر اصفهان).  مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 12 (44)، 99-118.
انصاریان، شادی (1401). تحلیل انتقادی گفتمان کارتون‌های حوزۀ سیاست خارجی ایران در چارچوب نظریه‌های استعاره و آمیختگی مفهومی. رسالۀ دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
بصائری، سلمان، خزائی، محمد (1392). جلوه‌های استعاره در نظام نشانه‌ای دیداری پوسترهای عاشورایی. نقد ادبی، 6 (22)، 49-65.
پورابراهیم، شیرین (1393). بررسی استعاره‌های تصویری-کلامی در چند پوستر مناسبتی زبان فارسی. پژوهش‌های زبان‌شناسی، 6 (1)، 19-35.
پورابراهیم، شیرین (1395). نقش استعارة تصویری در تحلیل انتقادی کلام: مطالعة کاریکاتورهای سیاسی. پژوهش‌های زبان‌شناسی، 8 (1)، 37-52.
جولایی، کامیار، همتی، طاهره (1396). استعا‌ره‌ها و مجازهای مفهومی در تبلیغات رسانه ملی؛ رویکردی شناختی و پیکره‌بنیاد. پژوهش‌های ارتباطی، 24 (92)، 55-71.
رضایی، فاطمه (1395). بررسی استعاره‌های کلامی و غیرکلامی در پوسترهای مذهبی و ملّی براساس رویکرد شناختی فورسویل. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ زبان‌شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
غیاثیان، مریم سادات؛ مینا وندحسینی، بهمن زندی و محمدرضا احمدخانی (1397). خوانشی بر استعاره‌های تصویریِ روزنامۀ همشهری در بحران‌های زیست‌محیطیِ کلانشهر تهران. مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، 10 (4)، 169-195.
منفرد، نرجس، حق‌بین، فریده (1393). سازوکار معناپردازی رنگ در بیلبوردهای تجاری شهر تهران: مطالعۀ موردی بیلبوردهای تجاری شرکت بیمۀ معلم، پودر تاژ و اسنک چی‌توز. مطالعات زبان‌ها و گویش‌های غرب ایران، 2 (5)، 61-84.
منفرد، نرجس، حق‌بین، فریده (1398). بازنشانه‌‏سازی بافتِ موقعیت در رسانۀ محیطی آگهی‌‏نماها (بررسی موردی شهر تهران). زبان‌شناسی اجتماعی، 2 (8)، 101-118.
Edwards, J. L. & Winkler, C. K. (1997). Representative Form and the Visual Ideograph: The Iwo Jima Image in Editorial Cartoons. Quarterly Journal of Speech, 83(3), pp. 289-310.
Epley, N., Waytz, A., & Cacioppo, J. T. (2007). On seeing human: A three-factor theory of anthropomorphism. Psychological Review, 114 (4): 864–886.
Forceville, C. (1996). Pictorial metaphor in advertising. London/New York: Routledge.
Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
Forceville, C. (2005). When is something a pictorial metaphor? [Lecture 2 in eight-lecture Course in Pictorial and Multimodal metaphor]. http://www.chass.utoronto.ca/epc/srb/cyber/cforcevilleout.html.
Forceville, C. (2006). Non-verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: agendas for research. In Kristiansen, G., Achard, M., Dirven, R., and Ruiz de Mendoza Ibáñez,F. (Eds.), Cognitive Linguistics: Current Applications and Future Perspectives (pp.379–402). Berlin and New York: Mouton de Gruyter.
Forceville, C. (2007). Multimodal metaphor in ten Dutch TV commercials. Public Journal of Semiotics, 1(1): 19-51.
Forceville, C. (2008). Metaphors in pictures and multimodal representations. In R. W. Jr. Gibbs (ed.), The Cambridge Handbook of Metaphor and Thought (pp. 462-482). Cambridge: Cambridge University Press.
Forceville, C. (2009a). Non-verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: Agendas for research. In C. J. Forceville & E. Urios-Aparisi (eds.), Multimodal Metaphor (pp. 19-42). London: Mouton de Gruyter.
Forceville, C. (2009b). Metonymy in Visual and Audiovisual Discourse. In A. Ventola & A.J. Moya (eds.), The World Told and the World Shown (pp. 57-74). New York: Palgrave Macmillan.
Forceville, C., & Urios-Aparisi, E. (2009). Introduction. In Forceville, C. & UriosAparisi, E. (Eds.), Multimodal metaphor (pp.3-17). Berlin and New York: Mouton de Gruyter.
Kövecses, Z. (2002). Metaphor: A Practical Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Kövecses, Z. (2010). Metaphor: A Practical Introduction (2nd Ed.). Oxford: Oxford University Press.
Kövecses, Z. (2018). Metaphor in media language and cognition: A perspective from conceptual metaphor theory. In Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava. Warsaw: De Gruyter Open, III (1), p. 124-141.
Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
Lakoff, G. & Johnson, M. (1999). Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books.
Lakoff, G. (1993). The contemporary theory of metaphor. In A. Ortony (ed.), Metaphor and thought (pp. 202-251). New York: Cambridge University Press.
Musolff, A. (2004). Metaphor and political discourse: analogical reasoning in debates about Europe. New York: Palgrave Macmillan.
Ruiz de Mendoza, F. (2014). On the Nature and Scope of Metonymy in Linguistic Description and Explanation: Towards Settling Some Controversies. In J. Littlemore & J. R. Taylor (eds.), The Bloomsbury Companion to Cognitive Linguistics (pp. 143-166). London: Bloomsbury.
Ruiz de Mendoza, F. (2020). Understanding figures of speech: Dependency relations and organizational patterns. Language & Communication, 71, 16-38.
Ruiz de Mendoza, F., & Díez, O. (2002). Patterns of conceptual interaction. In R. Dirven & R. Pörings (eds.), Metaphor and Metonymy in Comparison and Contrast (pp. 489-532). Berlin/New York: Mouton de Gruyter.
 
 
 
Volume 15, Issue 1
September 2024
Pages 75-100

  • Receive Date 03 January 2023
  • Revise Date 24 February 2023
  • Accept Date 27 February 2023