The study of of transitivity in Persian child speech within Cognitive linguistics framework

Document Type : Research original ,Regular Article

Authors
1 ph.d student of linguistics. Islamic Azad university, science and research branch, (corresponding author).
2 Associate professor of linguistics, Tarbiat Modarres university,Tehran, Iran
3 Assistant professor of linguistics, Islamic Azad university, science and research branch
Abstract
since transitivity is among the most important concepts in grammar and discourse, focusing on how it is acquired can respond to many problems in the field of language acquisition. According to studies, children are able to use transitive verbs and produce new transitive structures in their speech from the age of three years old. This study aims to investigate the cognition level, to which the children reach that enables them to produce and understand transitive sentences in their speech. For this purpose, a collection of 100 declarative clauses used by four Persian-speaking children was examined. Descriptive-analytical method was used to analyze the data. The cognitive analysis of this finding revealed that a child, around the age of one, has seen and memorized scenes of daily life for many times. Gradually, they decompose the scenes they have seen into their constituent components and relate each component to a linguistic elements. Finally, they use syntactic tools such as word order (linear order of linguistic elements) to identify the role of each component. Also, child as spectator with objectifation and highlighting of subjects in the sentences, encodes the sentences in the realm of energy production and always use subject before object.
Keywords

Subjects


انوری، حسن و حسن احمدی گیوی (1396). دستور زبان فارسی. جلد دوم، ویرایش چهارم، تهران: فاطمی.
بهرامی خورشید، سحر (1397). نمابرداری عامل تعیین کننده در گذرائی. فصلنامه زبان و شناخت، سال سوم، شماره چهارم. صص 31-54.
پورملکی، صدیقه (1395). رده شناسی گذرائی در زبان فارسی. نوشهر: ناسنگ.
جهان خانی، لطف ا... (1372). مفهوم گذرایی در زبان فارسی. پایان نامه کارشناسی ارشد زبان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
حق بین، فریده (1382). بررسی صوری، نقشی و شناختی تعدی در زبان فارسی. رساله دکتری زبان‌شناسی، دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی.
دبیر مقدم، محمد (1387). زبان‌شناسی نظری، پیدایش و تکوین دستور زایشی. تهران: سمت.
 راسخ مهند، محمد (1386). ساخت ناگذرا در فارسی. مجله زبان و زبان‌شناسی، سال سوم، شماره اول، صص 1 ـ 19
 _________   (1388). گفتارهایی در نحو. تهران: مرکز.
طاهری اسکویی، مرجان (1395). رشد جنبه معنایی فعل در کودک فارسی زبان: مطالعه طولی. مجله توانبخشی، دوره17، شماره2. صص 107-117.
صحرایی، رضامراد (1387). فراگیری نحو در زبان کودک از منظر زبان‌شناسی زایشی. رساله دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
عبدالکریمی، سپیده. (1386). بررسی فرایند فراگیری زبان در چهارچوب شناختی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
کریمی، فائقه (1389). تثبیت پارامترها در فراگیری گفتار کودک فارسی زبان. پایان نامه کارشناسی ارشد زبان‌شناسی، دانشگاه الزهراء تهران.
گلفام، ارسلان (1389). اصول دستور زبان. تهران: سمت
مشکوه‌الدینی، مهدی. (1384). یادگیری و رشد زبان در کودک. مجله زبان‌شناسی. سال سوم. شماره اول.
 
Akhtar,N. and Michael Tomasello. (1997). Young children’s productivity with word order and verb morphology. Developmental Psychology. 33. 952-965.
Asher, R. E. (1994). Encyclopedia Of language and Linguistics. Vol 1-10 , Pergarmon Press.  
Comrie, B. (1989). Language universals and linguistic typology. Black Well Press.
Dodson, k. Tomasello, M. (1998).  Acquiring the transitive construction in English: The role of animacy and pronoun. child language, 25: 605-622.
Givon, T. (1984). Syntax , a functional typology introduction. John Benjamin  Press.
Hopper, P. Thompson, S. (1984). Transitivity in grammar and discourse.  Language , PP: 250-300.
 Hudson, G. (2000). Essential introductory linguistics. oxford Press
Langacker, R. W. (1990). Cognitive Linguistic Research: Concept, Image and Symbol. Berlin: Watler de Gruyter
Langacker, R.W.  (1991). Foundations of cognitive grammar. Vol 2. Standford: standford university press.
Langacker, R.W. (2008). Cognitive grammar: A basic introduction. Oxford: oxford University press.
Langacker, R. W. (2009). Investigations in cognitive grammar. Berlin: Walter de Gruyter GmbH, co. KG.
Rice, S.A. (1987).  Towards a cognitive model of transitivity. University of California at San Diego.
Slobin, D.I. (1985). The language making capacity. In D. slobin (cd.), the crosslinguistic study of language acquisition. Hillsdalc, NJ: Erlbaum.
Tomasello, M. Brooks, P. (1998). Young children`s earliest transitive and intransitive constructions. cognitive linguistics, 9-4: 379-395
Volume 14, Issue 2 - Serial Number 2
February 2024
Pages 223-249

  • Receive Date 01 December 2022
  • Revise Date 07 February 2023
  • Accept Date 11 March 2023