Outstanding Moral Criteria in Zoroastrian Middle Persian Gnomic Treatises: Fairness and Altruism

Document Type : Research original ,Regular Article

Authors
1 Ph.D. Candidate in Comparative Religious Studies, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 Associate Professor, Department of Comparative Religious Studies, Faculty of Theology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran(Corresponding Author)
3 Professor, Department of Linguistics, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
Abstract
Zoroastrian Middle Persian texts consist of vast and precise moral precepts mostly found in Zoroastrian gnomic treatises, the most comprehensive of which is the Dēnkard, Book VI. The significance of morality in Zoroastrian religion is embedded in its relationship with cosmology and eschatology. Morality is intended to empower human to deliver his expected duties, to reinforce goodness front and consequently, to contribute to the progress of Ohrmaz’s aim of creating the world. Is it possible to recognize certain criteria for Zoroastrian Morality? Can these criteria support enhancement of the goals expected of morality in Zoroastrian framework? To find out answers to the above questions, we have focused our study on the Middle Persian gnomic treatises introduced in The History of Persian Literature before Islam, incorporating descriptive-analytical method. Examining the domain and depth of the moral themes and contents of these treatises, we have found them based on two general criteria: first fairness and justice, second, altruism and mercy. These criteria are compatible with the myths of origin and end in Zoroastrianism, and contribute to fulfillment of human’s duty, reinforcement of goodness in the world, and realization of Ohrmazd’s goal of creation.
Keywords

Subjects


اتکینسون، آر. اف.(1394)، درآمدی به فلسفۀ اخلاق، ترجمه سهراب علوی‌نیا، تهران: هرمس.
آذرتاش، آذرنوش(1397). فرهنگ معاصر عربی-فارسی، چاپ نوزدهم، تهران: نشر نی.
اسحاقی، فاطمه‌سادات(1393). «تبیین نظام اخلاقی دین زردشت بر اساس متون اندرزی پهلوی»، هفت آسمان، س 16، ش 61 و 62.
ایرانی، دینشاه(1361). اخلاق در ایران باستان، تهران: فروهر.(چاپ نخست: اخلاق  ایران باستان. بمبئی: انتشارات انجمن زردشتیان بمبئی، 1309)
براون، شارلو، آر.(1396). «دگرخواهی» در دانشنامۀ فلسفۀ اخلاق، مصححان: پل ادواردز و دونالد بورچرت، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، ویراستۀ مصطفی ملکیان، تهران: سوفیا.
بهار، مهرداد(1390). بندهش، نوشتۀ فرنبغ دادگی، گزارش مهرداد بهار، تهران: توس.
تفضلی، احمد(1385). مینوی خرد، تهران: توس.
دامادی، محمد(1351). تحفة الاخوان، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
دریایی، تورج(1383). شاهنشاهی ساسانی، ترجمه مرتضی ثاقب‌قر، تهران: ققنوس.
دوفوشه­کور، شارل-هانری(1377). اخلاقیات (مفاهیم اخلاقی در ادبیات فارسی از سدۀ سوم تا سدۀ هفتم هجری)، ترجمه محمد علی امیرمعزّی و عبد المحمد روح‌بخشان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی و انجمن ایرانشناسی فرانسه.
راشدمحصل، محمد تقی(1385). وزیدگی‌‌های زادسپرم. چاپ دوم، تهران: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی.
روایت پهلوی(1390)، گزارنده مهشید میرفخرایی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ریاضی‌هروی، شیدا و محمد جابری‌نصر(1401)، «فلسفۀ اخلاق در متون پهلوی ساسانی»، پژوهشنامۀ فرهنگ و زبانهای باستانی، سال3، ش 1، 187-215.
ژینیو، فیلیپ(1382)، ارداویرافنامه، ترجمه به فارسی ژاله آموزگار، تهران: انتشارات معین و انجمن ایرانشناسی فرانسه.
سهروردی، ضیاء الدّین ابوالنجیب(1363). آداب المریدین، ترجمه عمربن محمدبن احمد شیرکان، تصحیح نجیب مایل هروی، تهران: مولی.
شایست ناشایست(1369). آوانویسی و ترجمه مهشید میرفخرایی، تهران: موسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
قادری، تیمور(1382). «اخلاق ایرانی به روایت متون پهلوی»، مجله مطالعات ایرانی، س2، ش 3.
قائم مقامی، احمدرضا(1382). اهریمن، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران: گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران. 
کربن، هانری(1382). آیین جوانمردی، ترجمه احسان نراقی، تهران: سخن.
 گاتها(1378). گزارش ابراهیم پورداود، تهران: اساطیر.
گشتاسب، فرزانه و حاجی پور، نادیا(1392). اندرز اوشنر دانا، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
-----، نادیا حاجی‌پور، و لعیا حسین‌زاده بهتاش(1394). «بررسی مفهوم درویش راستین» در متون فارسی میانۀ زردشتی»، جستارهای ادبی، ش 190.
-----، و نادیا حاجی‌پور(1397)، فرهنگ اویم ایوک، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انتشارات فروهر.
----- (1398)، «اندرز بزرگمهر»، www.parsigdatabase.com، مراجعه: 21/9/1402.
گنسلر، هنری(1395). درآمدی جدید به فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ حمیده بحرینی، تهران: آسمان خیال.
ماهیارنوابی، یحیی(2535). مجموعه مقالات(جلد1). به کوشش محمود طاووسی. تهران: انتشارات مؤسسۀ آسیایی دانشگاه پهلوی.
متن‌های پهلوی(1382)، گردآوری جاماسب جی دستور منوچهر جی جاماسب آسانا، ترجمه و آوانگاری سعید عریان، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی.
محمدی‌ملایری، محمد(1385). تاریخ و فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به عصر اسلامی، ج 4، تهران: توس.
منتظری، سید سعیدرضا، و محمدرضا نظری(1393). «رهیافتی به مفهوم «پیمان» در اندرزنامه‌های پهلوی»، هفت آسمان، س16، ش 63 و 64.
مهمان‌نواز، ناهید(1395). بررسی نظام اخلاقی آیین مزدیسنا بر پایۀ متون پهلوی، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشکدۀ ادبیات دانشگاه سمنان.
میرفخرایی، مهشید(1393). بررسی دینکردششم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
نظری فارسانی، محسن(1397الف). کتاب هشتم دینکرد، تهران: فروهر.
 ------- (1397ب). هفت متن کوتاه پهلوی، تهران: فروهر.
نظری، محمد(1391).  نظام اخلاقی در اندرزنامه‌های پهلوی، پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: دکتر سعیدرضا منتظری، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
واعظ کاشفی سبزواری، حسین(1350).  فتوت‌نامه سلطانی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
 
Anklesaria, B. T. (1946). Pahlavi Vendidād. Bombay.
Anklesaria, T. D. (1913). Dânâk-u Mainyô-I Khard. Bombay.
Cantera, A. (2015). “Ethiscs” in The Wiley Blackwell Companion to Zoroastrianism. eds. Michael Stausberg and Yuhan Sohrab-Dinshaw Vevaina. Chichester: John and Wiley and Sons Ltd.
Casartelli, L.C. (1889). Philosophy of Mazdayasnian Religion under the Sassanids. trans. Firoz Jamaspji Dastur Jamasp Asa. Bombay: education Society’s Press.
Dhabhar, B. N. (1913). The Pahlavi Rivâyat accompanying Dādistān ī Dīnīk. Bombay.
Jamasp-Asana, J.M. (1913). Pahlavi Texts. Bombay.
Gershevitch, I.(1959). The Avestan Hymn to Mithra. Cambridge: The Cambridge University Press.
Macdonell, A. A. (1925). Lectures on Comparative religion. Calcutta: University of Calcutta.
Madan, D. M. (1911). The Complete Text of the Pahlavi Dinkard. 2 vols. Bombay.
Moulton, J. H. (1913). Early Zoroastrianism. London: Williams and Norgate.
Shaked, S. (1968). “Eschatology and the Goal of the Religious Life in Sasanian Zoroastrianism”. in Studies in the Types of Redemption. Leiden: Brill. XVIII. 223-330.
----------. (1979). The Wisdom of the Sasanian Sages(Dēnkart VI). Persian  Heritage Series. 34.  Colarado/Boulder: West View Press.
 
 
Volume 15, Issue 2
September 2025
Pages 147-176

  • Receive Date 09 November 2023
  • Revise Date 22 January 2024
  • Accept Date 24 January 2024