The role of cognitive discourse for persuasion in economic discourse: cognitive semantics-semiotics approach

Document Type : Research original ,Regular Article

Authors
1 student
2 The member of academic board of tarbiat modares university
3 Head Of French Department and associate professor in Central Tehran Branch , Islamic Azad University
Abstract
cognition is an active process that leads to the emergence of language strategies . These strategies are constantly producing, reproducing, moving, transforming, deleting, replacing, or generating other cognitive species. Accordingly, cognition cannot be considered merely an element for the transmission of information; Rather, it should be seen as a process that acts by influencing, distorting or completing information or changing the direction of its transition cycle. In the system of cognitive discourse, persuasion leads to victory of someone over another; Because reasoning can change a belief. The main purpose of this article is to examine the change of action-oriented discourse to tension-oriented discourse in Iran economy with a semiotic-semantic approach in the framework of critical discourse analysis. In this article, in order to become more familiar with the persuasive action discourse system in recent economic crisis of Iran we investigated a text produced by Mahmoud Bahmani, Governor of the Central Bank of the 10th government on February 26, 2012. The results showed that the observance or non-adherence of economic actors to the persuasive discourse system to express the truth in economic texts can be considered as an effective factor in the living conditions of people.
Keywords

Subjects


دهخدا، علامه(1373). لغت نامه فارسی به فارسی دهخدا .تهران: موسسه انتشارات دانشگاه تهران.    
حسن زاده میرعلی، عبدالله و ابراهیم کنعانی(1390). بررسی الگوی نشانه-معناشناسی گفتمان در شعر قیصرامین پور، پژوهش های ادب عرفانی(گوهرگویا)، دوره5 ، شماره2(پیاپی18)؛ از صفحه115 تا صفحه 136.
شعیری، حمیدرضا، عصمت اسماعیلی و ابراهیم کنعانی(1392). تحلیل نشانه-معناشناختی شعر"باران"، ادب پژوهی، شماره25، پائیز1392.
آنبی‌ئیان، پانته و حمیدرضا شعیری(1395). تحلیل نشانه-معناشناختی فرایند تشخیص در گفتمان ادبی: مطالعة موردی، پاچه خیزک نوشته صادق چوبک، از ص57 تا ص 76، پژوهش های زبانی، سال7، شماره1،بهار وتابستان1395.
جلالی طحان زواره، زهرا و شهلا خلیل اللهی(1395). نشانه-معناشناسی نظام های گفتمان شَوِشی در "لالایی لیلی" اثر حسن نبی عامری، دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس، دانشگاه شاهد، دوره1، شماره1،(پیاپی1).
رضایی، رویا، محمدامیر مشهدی، حمیدرضا شعیری و عباس نیک بخت(1395). بررسی و تحلیل کارکرد پادگفتمانی نامه های نیما یوشیج، دو فصلنامة زبان و ادبیات فارسی، سال 25، شمارة82، بهار و تابستان1396.
شهبا، محمد، محسن غفوریان و علیرضا نیکخواه ابیانه(1396). رویکرد نشانه-معناشناسی به تحلیل گفتمان: مطالعه موردی فیلم "یه حبه قند"، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال­سیزدهم، شماره49.
 
میرحسینی، مژگان و ابراهیم کنعانی(1397). بررسی نشانه-معناشناختی نظام عاطفی گفتمان در گونة کودکانة رضوی"زائر" عبدالجبار کاکایی، فصلنامه علمی فرهنگ رضوی، سال هفتم، شماره27، پائیز1398.
شعیری، حمیدرضا(1398). تحلیل نشانه-معناشناختی گفتمانِ اجتماعیِ مُد: از عقل گرایی تا آرمان گرایی، فصلنامة زبان شناسی اجتماعی، دورة2، شماره4(سری جدید)، پیاپی6، بهار1398(صفحات31-37).
نورسیده، علی اکبر و مسعود سلمانی حقیقی(1398). تحلیل نشانه-معناشناسی داستان قرآنی حضرت موسی(ع) و فرعون، فصلنامه مطالعات متون ادبی اسلامی، سال سوم، شماره چهارم، پیاپی12، زمستان1397.
شعیری، حمیدرضا(1398). نشانه-معناشناسی ادبیات: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی(چاپ دوم). انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
شعیری، حمیدرضا(1398). تجزیه و تحلیل نشانه-معناشناختی گفتمان، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب  علوم انسانی دانشگاهها(سمت)، پژوهشکدة تحقیق و توسعه علوم انسانی.
یاری بیک،محموداله و رامین شمسایی نیا(1400). نشانه شناسی مستندهای تبلیغاتی نامزدهای پیروز انتخاباتی بررسی موردی دوره های نهم تا دواردهم انتخابات ریاست جمهوری ایران.
 
Austin J.L. (1970). Quand dire c est faire.Paris: Seuil.
Greimas, A.J. (1986). Semantique structurael. Paris: PUF.
Courtes J. (1991). Analyse semiotique du discourse. De l enonce a lenonciation, Paris, Hachette.
Coquet J.c. (1997). La quete du sens. Le langage en question. Paris: PUF.
Bertrand D. (1999). Parler pour convaincre, Paris, Gallimard.
 
Volume 14, Issue 1 - Serial Number 1
September 2023
Pages 307-329

  • Receive Date 14 May 2022
  • Revise Date 09 October 2022
  • Accept Date 24 December 2022