• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. کاربست گراف برای شبکه‌ی معنایی فارسی‌آموزان غیرایرانی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

کاربست گراف برای شبکه‌ی معنایی فارسی‌آموزان غیرایرانی

    نویسندگان

    • رویاء جدیری جمشیدی 1
    • بلقیس روشن 2
    • امیررضا وکیلی فرد 3
    • نازلی بشارتی 4

    1 دکتری زبانشناسی، گروه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران(نویسنده مسئول)

    2 استاد، گروه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

    3 دانشیار، گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‏زبانان، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.

    4 نازلی بشارتی، استادیار، گروه ریاضی دانشکدة علوم پایه، دانشگاه پیام نور، تهران

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2025.50340.2197
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

در این پژوهش، با تکیه بر رویکرد زبان‌شناسی شناختی و معناشناسی واژگانی، شبکه‌ی معنایی افعال پایه‌ی فارسی در ذهن فارسی‌آموزان غیرایرانی بررسی شده است. پژوهش با استفاده از نظریه‌ی گراف و بر مبنای ۵۰ فعل پرتکرار فارسی انجام گرفته که پیش‌تر در پژوهش جمشیدی، روشن، وکیلی‌فرد و بشارتی (۱۴۰۱) استفاده شده بودند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ی شور (Schur, 2007) بوده که متناسب با فضای فارسی‌زبان بومی‌سازی شده است. جامعه‌ی آماری شامل ۱۰۱ دانشجوی غیرایرانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است که زبان مادری آن‌ها فارسی نیست. از آزمون‌شوندگان خواسته شد روابط معنایی میان افعال را مشخص کنند. سپس با استفاده از نرم‌افزارهای جاوا و پایتون، گراف‌های اشتراکی داده‌ها ترسیم شد. تحلیل نتایج نشان داد که روابط معنایی غالب در ذهن فارسی‌آموزان به ترتیب شامل باهم‌آیی (۳۴.۴۹٪)، تضاد (۳۱.۳۲٪)، استلزام (۲۴.۶۷٪) و شمول معنایی (۲۲.۴۶٪) است. سایر روابط همچون ترادف، چندمعنایی و "جزئی از" نیز به‌صورت محدود دیده شدند. این یافته‌ها می‌توانند در طراحی منابع درسی، شناسایی شکاف‌های یادگیری، و بهره‌گیری از روش‌هایی مانند آموزش خوشه‌ای افعال برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان مفید واقع شوند.

کلیدواژه‌ها

  • زبان‏شناسی شناختی
  • شبکه‌های فعلی
  • نظریة گراف
  • آموزش زبان فارسی
  • فارسی‌آموزان خارجی

موضوعات

  • زبانشناسی همگانی
  • XML
  • اصل مقاله 1.58 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
بشارتی، نازلی و محمودی، اکرم. (1394). نظریه گراف و کاربردهای آن. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
بی­جن­خان، محمود، نصری، عباس و جلایی، شهره (1393)، نقش واژگان بسامدی در ارزیابی مهارت واژگانی فارسی­آموزان، پژوهشنامة آموزش ‏زبان ‏فارسی ‏به‏ غیر‏فارسی‏زبانان، سال‏ سوم، ‏شماره­ ‏سوم ‏(پیاپی‏7)، 25- 45.
جدیری جمشیدی، رویا، روشن، بلقیس، وکیلی فرد، امیررضا، و بشارتی، نازلی. (1401). کاربست گراف برای تعیین شبکه­ی معنایی افعال پایه ی زبان فارسی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان،  سال 11 (پیاپی 24) 191-222.
 جمشیدی، رویا. (1391). تأثیر شبکه­های واژگانی بر آموزش زبان فارسی به غیرفارسی­زبانان. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد آزفا. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
ستوده نما، الهه. و سلگی، فرزانه. (1396). یادگیری واژگان زبان دوم: ریشه­شناسی یا واژه­های مترادف. فصلنامه­ی زبان­پژوهی دانشگاه الزهرا (س). سال 9، شماره­ی 23، 105-120.
شمشادی، آزیتا. (1380). یادگیری زبان دوم و طرحواره­های ذهنی. دوماهنامه دانشور پزشکی. سال 9 شماره­ی 36، 105- 116.
صحرایی، رضامراد، طالبی، مروارید و مجیری، امیرحسین (1396)، مقایسة واژه‏های پایه زبان فارسی در شش پژوهش، پژوهشنامة آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‏زبانان، سال ششم، شماره­ اول (پیاپی 13)، 134- 115.
عبادی، سامان، وکیلی‏فرد، امیررضا و بهرام­لو، خسرو (1396)، تدوین ‏فهرست ‏واژگان‏ پایه‏ برای‏ زبان ‏فارسی:‏ رویکردی‏ تلفیقی، پژوهشنامه آموزش ‏زبان ‏فارسی ‏به‏ غیر‏فارسی‏زبانان، سال‏ سوم،‏ شماره­ ‏سوم (پیاپی‏8)، 4-23.
نصیب ضرابی، فهیمه، پهلوان نژاد، محمدرضا و مشهدی، علی. (1394). ساختار سطح آوایی واژگان ذهنی فارسی­زبانان بر اساس شواهد انگیزشی. زبان‌شناسی و گویش­های خراسان. دانشگاه فردوسی مشهد، شماره­ی پیاپی12، 101-120.
Aitchison, J. (2003). Words in the Mind. (3rd ed.). Oxford: Blackwell Press.
Beckwith, R.; Fellbaum, C.; Gross, D. & Miller, G.A. (1991). "WordNet: A lexical database organized on psycholinguistic principles," In U. Zernik, (Ed.), Using On-line Resources to Build a Lexicon. Erlbaum: Hillsdale, NJ: Erlbaum, (211–32).
Besharati, N. & Mahmoodi, A. (2015). Graph Theory with Applications. PNU Press, Tehran, Iran. [in Persian].
Bhatia, T. K., & Ritchie, W. C. (1999). The bilingual child: Some issues and perspectives. In W. C. Ritchie & T. K. Bhatia (Eds.), Handbook of child language acquisition. Academic Press. (569–643).
Bijankhan, M.; Nasri, A. & Jalaei, S. (2014). The Role of Frequency Lexicon in Assessing Lexical Proficiency of Persian Language Learners. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages (JTPSOL), Vol. 3, 7 ( TOME 7) (25-45). [in Persian].
Carroll, D. (2008). Psychology of Language, (5th ed.). Toronto: Thomson Wadsworth.
Chiang, J. & Dunkel, P. (1990). "The effect of speech modification, prior knowledge and listening proficiency on ELF lecture learning." TESOL Quarterly , 26 (2), (345- 374).
Clahsen, H. & Felser, C. (2006). "How native-like is non-native language processing?" Trends in Cognitive Sciences, 10(12), (564–570).
Clahsen, H. (2006). "Dual-Mechanism morphology," in K. Brown (Ed.), Encyclopedia of Language & Linguistics, Oxford: Elsevier, (1–5).
Clahsen, H.; Sonnenstuhl, I. & Blevins, J.P. (2003). "Derivational morphology in the German mental lexicon: A dual mechanism account," in R.H. Baayen & R. Schreuder, (Eds.), Morphological Structure in Language Processing.  Berlin: Mouton de Gruyter. (125-155).
Collins, M.A. & Loftus, E.F. (1975). "A spreading-activation theory of semantic processing." Psychological Review, 82(6), (407-428).
Costa, A. & Sebastián-Gallés, N. (2014). "How does the bilingual experience sculpt the brain?" Nature Reviews Neuroscience, 15(5), (336–345).
De Groot ; De Bot, A.M.B. & Huebner, T. (1993). "Word-type effects in bilingual processing tasks," In R. Costa Schreuder & B. Weltens (Eds.), The Bilingual Lexicon ,Vol. 6. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. (27–51).
Ebadi, S.; Vakilifad, A. & Bahramlu, Kh. (2014). Developing a General Service Wordlist for Persian Language: An Integrated Approach. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages (JTPSOL), Vol. 3, 3 (TOME 8), (4-23).  [in Persian]
Estivalet, G.L. & Meunier, F.E. (2016b). "Morphological operations in French verbal inflection: Automatic, Atomic, and Obligatory." Lingua, vol 240, (167-198).
Estivalet, G.L. (2016). Mental Lexicon Architecture and Morphological Processing of French Verbs, Ph.D. Thesis. France: Université de Lyon.
Fellbaum, Ch. (1998). A semantic network of English: The mother of all WordNets. Computers and the Humanities, Vol. 32, (209-220).
Field, J. (2003). Psycholinguistics: A resource book for students. London: Routledge.
Friederici, A.D.; Steinhauer, K. & Pfeifer, E. (2002). "Brain signatures of artificial language processing: Evidence challenging the critical period hypothesis." Proceedings of the National Academy of Sciences, 99(1), (529–534).
Fries, C. (1957). The Structure of English: An Introduction to the Construction of English Sentences. London: Longmans & Green.
Gentner, D. & France, I. (1988). "The Verb mutability effect: Studies of the combinatorial semantics of nouns and verbs," in S. Small, G. Cottrell &  M. Tanenhaus (Eds.), Lexical Ambiguity Resolution. Los Altos, Calif.: Morgan Kaufmann. (343-382).
Guida, A. & Lenci, A. (2007). "Semantic properties of word associations of Italian verbs." Rivista di Linguistica. 19(2), (293-326).
Halle, M. & Marantz, A. (1993). "Distributed morphology and the pieces of inflection," in K. Hale & S.J. Keyser (Eds.), The view from building 20: Essays in linguistics in honor of Sylvain Bromberger. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. (111–176).
Hernandez, A.; Li, P. & MacWhinney, B. (2005). "The emergence of competing modules in bilingualism. Trends in Cognitive Sciences, 9(5), (220–225).
Levine, N.; Levine, R. & Levine, H. (2005). English Vocabulary for High School Students. London: Amsco School.
Meara, P. (1983). "Word associations in a foreign language." Nottingham Linguistics Circular, 11 (2),(29-38). 
Nasib Zarraby,F; Pahlavannezhad, M. & Mashhadi, A. (2015). The sound level structure in Farsi speakers’ mental lexicon: A priming study. Journal of Linguistics & Khorasan Dialects.Volume 7, Issue 12 , Serial Number 12. (101-120). [in Persian]
Ruhlen, M. (2007). An American Etymological Dictionary. California: Stanford University Press.
Rumelhart, D.E. (1977). "Theoretical models and processes of reading," in H. Sinder & R.B. Ruddell (eds.), Towards an Interactive Model of Reading. Newark, Delaware: International Reading Association.)719-747(
Sahraee, R.; Talebi, M. & Mojiri, A.H. (2017). Basic Words in Persian: A Comparison of Six Studies. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages (JTPSOL), Vol. 6, 1 (TOME 13). [in Persian].
Schur, E. (2007). Insights into the structure of L1 and L2 vocabulary networks:Intimations of small worlds. In H. Daller, J. Milton and Treffers-daller (Eds.), Modelling and Assessing Vocabulary Knowledge Cambridge: Cambridge University Press. , (182-203).
Shemshadi, A. (2002). Second language learning and mental schema .Daneshvar Medicine: Basic and Clinical Reaserch Journal. Volume 9, Serial Number 36, )105-116(. [in Persian]
Sigman, M. & Cecchi, G.A. (2002). "Global organization of the lexicon." Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 99(3),)1742-1747(.
Sigman, M. & Cecchi, G.A. (2002). Global organization of the lexicon. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. Feb 2002, 99 (3), (1742-1747).
Silva, R.C. (2019). Schema theory: An introduction and its application in EFL reading classroom. Brasil: Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Sotoudehnama, E. & Solgi, F. (2017). Second language vocabulary learning: Etymology or synonymy? Journal of Language Research. Volume 9, Issue 23, (105-120). . [in Persian].
Ullman, M.T. (2001). "The neural basis of lexicon and grammar in first and second language: The declarative/procedural model." Bilingualism: Language and Cognition, 4(02), (105–122).
Wolter, B. (2001). "Comparing the L1 and L2 mental lexicon: A depth of individual word knowledge model."  Studies in Second Language Acquisition, 23(1), 41-69.
    • تعداد مشاهده مقاله: 18
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13
زبان‌شناخت
دوره 15، شماره 2
بهمن 1403
صفحه 235-289
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.58 M
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 05 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 25 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 27 فروردین 1404
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 18
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13

APA

جدیری جمشیدی, رویاء , روشن, بلقیس , وکیلی فرد, امیررضا و بشارتی, نازلی . (1403). کاربست گراف برای شبکه‌ی معنایی فارسی‌آموزان غیرایرانی. زبان‌شناخت, 15(2), 235-289. doi: 10.30465/ls.2025.50340.2197

MLA

جدیری جمشیدی, رویاء , , روشن, بلقیس , , وکیلی فرد, امیررضا , و بشارتی, نازلی . "کاربست گراف برای شبکه‌ی معنایی فارسی‌آموزان غیرایرانی", زبان‌شناخت, 15, 2, 1403, 235-289. doi: 10.30465/ls.2025.50340.2197

HARVARD

جدیری جمشیدی, رویاء, روشن, بلقیس, وکیلی فرد, امیررضا, بشارتی, نازلی. (1403). 'کاربست گراف برای شبکه‌ی معنایی فارسی‌آموزان غیرایرانی', زبان‌شناخت, 15(2), pp. 235-289. doi: 10.30465/ls.2025.50340.2197

CHICAGO

رویاء جدیری جمشیدی , بلقیس روشن , امیررضا وکیلی فرد و نازلی بشارتی, "کاربست گراف برای شبکه‌ی معنایی فارسی‌آموزان غیرایرانی," زبان‌شناخت, 15 2 (1403): 235-289, doi: 10.30465/ls.2025.50340.2197

VANCOUVER

جدیری جمشیدی, رویاء, روشن, بلقیس, وکیلی فرد, امیررضا, بشارتی, نازلی. کاربست گراف برای شبکه‌ی معنایی فارسی‌آموزان غیرایرانی. زبان‌شناخت, 1403; 15(2): 235-289. doi: 10.30465/ls.2025.50340.2197

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب