• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. ساخت آغازگری ـ پایان‌بخشی در بندهای مرکب متون علمی فارسی بر پایۀ دستور نظام‌مند

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

ساخت آغازگری ـ پایان‌بخشی در بندهای مرکب متون علمی فارسی بر پایۀ دستور نظام‌مند

    نویسنده

    • فروغ کاظمی

    گروه زبان‌شناسی، واحد تهران مرکزی،‌ دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

.
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

در جستار حاضر، ساخت آغازگری ـ پایان‌بخشی در بندهای مرکب متون تخصصی بیوشیمی، فیزیک، و آناتومی بر پایۀ نظریۀ نظام‌مند به شرح ذیل بررسی شده است. ابتدا طبقه‌بندی انواع بندهای مرکب در ساخت آغازگری ـ پایان‌بخشی متون علمی به دست داده می‌شود و با توصیف و تحلیل بندهای مرکب همپایه، ناهمپایه (پایه ـ پیرو)، ناهمپایه (پیرو ـ پایه)، و همپایه ـ ناهمپایه مشخص می‌گردد که این بندها درمجموع بیش از بندهای ساده در کل پیکره کاربرد داشته‌اند. آن‌گاه از تحلیل ساخت آغازگری ـ پایان‌بخشی این نتیجه به دست می‌آید که سطوح تحلیل بندهای مرکب، بسته به نوع بند، به طور هم‌زمان در یک، دو یا سه لایه امکان‌پذیر می‌شود. بر این اساس، می‌توان لایه‌هایی از آغازگر را در این بندها بازکاوید و مقوله‌ای به نام آغازگر لایه‌ای را شناساند. از بررسی آغازگرهای ساده/ مرکب مشخص می‌شود که، در نوع علمی، فراوانی آغازگرهای متنی از مجموع آغازگرهای مرکب، افزون گشته است. چرا که توالی آغازگرهای متنی در بندهای مرکب متون علمی رایج است. کاربرد بندهای مرکب، آغازگرهای مرکب و لایه‌های چندگانۀ آغازگر مؤید حضور افزوده‌های کلامی در متون علمی یادشده‌اند. ملحوظ‌کردن این ابزارهای صوریْ در سازماندهی گفتمان، گسترش متن و، در‌نهایت، امر خوانش و فرایند درک مؤثر است. این امر در اولویت‌بندی متون از نظر میزان کارایی آن‌ها‌ مفید است و می‌تواند معیار و محکی برای تعیین میزان موفقیت متن در انتقال اطلاعات به مخاطبان آن باشد. چنان‌که این اولویت‌بندی به‌ترتیب در کتاب‌های فیزیک، بیوشیمی، و آناتومی دیده می‌شود.

کلیدواژه‌ها

  • دستور نظام‌مند
  • ساخت آغازگری ـ پایان‌بخشی
  • بندهای مرکب
  • آغازگر لایه‌ای
  • XML
  • اصل مقاله 212.94 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
دبیرمقدم، محمد (1379). زبان‌شناسی نظری پیدایش و تکوین دستـور زایشی، تهران: سمت.
شهبازی، پرویز و ناصر ملک‌نیا (1383). بیوشیمی عمومی برای دانشجویان گروه پزشکی، تهران: دانشگاه تهران.
قهرمانی، نادر (1384).  شتاب‌دهنده‌ها، ذرات بنیادی، تهران: نورپردازان.
نگهدار، فرخ و سولماز مجیدزاده (1387). آناتومی استخوان و مفاصل با اصطلاحات آناتومی، تهران: نور دانش.
 
Bloor, T. and Bloor, M. (1995). The functional analysis of English: A Hallidayan Approach, London: Arnold.
Fries, P. H. (1981’ .(On the status of theme in English: arguments from discourse’, Forum texts, Hamburg: Helmut Buske Verlage.
 Fries, P. H. (1995). ‘Themes, Methods of Development, and Texts’, in R. Hassan and P. H. Fries, on subject and theme: A Discourse Functional Perspective, Amesterdam John Benjamin.
Ghadessy, M. (1995). Thematic development in English Text, London: printer.
Ghadessy, M. (1999). Text and context in functional linguistics, Amsterdam: John Benjamins.
Gomez, M. (1994). ‘The relevance of theme in the textual organization of BBC News Reports’ WORLD vol, 45 (3).
Halliday, M. A. K. and Matthiessen, C. I. M. (2004). An Introduction to Functional Grammar (3rd ed.), London: Arnold publication.
Hassan, R. (1989). Linguistics, Language and Verbal Art, Landon: Oxford University Press.
Hassan, R. and Fries, P. H. (1995). ‘Reflections on subject and theme’, in Hasan, R. and Fries, P.H. (ed.): on subject and theme: from the perspective of functions in discourse, Amesterdam and Philadelphia: John Benjamin.
Lock, G. (1996). Functional English Grammar: An Introduction to Second Language Teachers, (ed.) Jack C. Richards, Cambridge: Cambridge University Press.
Martinez Lirola, M. (2007 a). A systemic functional approximation to the use of cleft sentences and reversed pseudo-cleft sentences in English in a narrative sample written by the South African writer Alan Paton, Working Papers, Departamento de Filología Inglesa, Alicante: Editorial Club Universitario.
Wang, L. (2007) .‘Theme and Rheme in the Thematic Organization of Text: Implication for Teaching Academic Writing’, Asian EFL Journal, 9 (1).
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,455
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,279
زبان‌شناخت
دوره 5، شماره 9 - شماره پیاپی 9
خرداد 1393
صفحه 149-170
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 212.94 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 15 اردیبهشت 1393
  • تاریخ بازنگری: 23 اردیبهشت 1393
  • تاریخ پذیرش: 27 تیر 1393
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,455
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,279

APA

کاظمی, فروغ . (1393). ساخت آغازگری ـ پایان‌بخشی در بندهای مرکب متون علمی فارسی بر پایۀ دستور نظام‌مند. زبان‌شناخت, 5(9), 149-170. doi: .

MLA

کاظمی, فروغ . "ساخت آغازگری ـ پایان‌بخشی در بندهای مرکب متون علمی فارسی بر پایۀ دستور نظام‌مند", زبان‌شناخت, 5, 9, 1393, 149-170. doi: .

HARVARD

کاظمی, فروغ. (1393). 'ساخت آغازگری ـ پایان‌بخشی در بندهای مرکب متون علمی فارسی بر پایۀ دستور نظام‌مند', زبان‌شناخت, 5(9), pp. 149-170. doi: .

CHICAGO

فروغ کاظمی, "ساخت آغازگری ـ پایان‌بخشی در بندهای مرکب متون علمی فارسی بر پایۀ دستور نظام‌مند," زبان‌شناخت, 5 9 (1393): 149-170, doi: .

VANCOUVER

کاظمی, فروغ. ساخت آغازگری ـ پایان‌بخشی در بندهای مرکب متون علمی فارسی بر پایۀ دستور نظام‌مند. زبان‌شناخت, 1393; 5(9): 149-170. doi: .

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب