• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. نقش اضطراب در بکارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم با توجه به نقش واسطه‌ای هوش شناختی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

نقش اضطراب در بکارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم با توجه به نقش واسطه‌ای هوش شناختی

    نویسندگان

    • منصوره سادات صادقی 1
    • مهین‌ناز میردهقان 2
    • امیررضا وکیلی‌فرد 3
    • مهدیه قناعت 4

    1 روانشناسی/پژوهشکده خانواده/ دانشگاه شهید بهشتی

    2 زبانشناسی دانشکده ادبیات/ دانشگاه شهید بهشتی

    3 آموزش زبان فارسی/دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) / قزوین

    4 دانشگاه شهید بهشتی تهران

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

.
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

 برای بررسی نقش اضطراب در بکارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم با توجه به نقش واسطه‌ای هوش شناختی،80 زبان آموز غیرایرانی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین­المللی امام خمینی با تکمیل 3 پرسشنامه­ی راهبردهای خودانگیخته، اضطراب و همچنین هوش شناختی در این مطالعه شرکت کردند. نتایج تحلیل داده­ها با روش­های آماری نشان داد که اضطراب در میزان بکارگیری راهبردهای یادگیری و عملکرد هوش شناختی نقش دارد. نتایج نشان داد نقش اضطراب بر راهبردهای یادگیری بدون واسطه و باواسطه­ی عملکرد هوش شناختی می­باشد، به گونه­ای که  هرچه میزان اضطراب افزایش یابد، میزان بکارگیری راهبرد یادگیری کمتر می شود. همچنین اضطراب با هوش شناختی رابطه­ی معنادار معکوسی دارد. هرچه میزان اضطراب بالاتر باشد، میزان عملکرد افراد در هوش شناختی کاهش می­یابد. بعلاوه نتایج نشان داد که عملکرد هوش شناختی بر میزان بکارگیری راهبرد یادگیری اثر مستقیم دارد، به شکلی که با افزایش عملکرد هوش شناختی مقدار بکارگیری راهبرد یادگیری افزایش یافت. بر اساس نتایج یافته­ها، بکارگیری راهبرد یادگیری غیر از اینکه تحت تاثیر مولفه های هوشی افراد قرار دارد، مولفه­های دیگر روانشناختی مانند اضطراب نیز می­تواند در میزان بکارگیری این راهبردها نقش مخربی حتی بیش از هوش شناختی نشان دهد. 

کلیدواژه‌ها

  • اضطراب یادگیری زبان دوم
  • راهبردهای یادگیری
  • هوش شناختی
  • زبان فارسی
  • XML
  • اصل مقاله 227.89 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
حیدری کایدان، ژیلا، و آذری، مهران (1389). رابطه هوش هیجانی و راهبردهای زبان انگلیسی با مهارت زبان انگلیسی در دانشجویان. یافته های روانشناسی. 116-97.
کساییان، زهره و کساییان، ناهید (1389). بررسی ارتباط دانش زبانی با هوش و خلاقیت در یادگیری زبان خارجی. نشریه ادب و زبان، 27(24): 84-71.
Aida, Y. (1994). Examination of Horowitz, Horowitz, and Cope’s construct of foreign language anxiety: The case of students of Japanese. The Modern Language Journal, 78 (2), 155-168.
Cattel, R. B. & Butcher, H. (1968).The predication of Achievement & Creativity. New York, Irvinyton publishers.
Faerch & G. Kasper (Eds.) (1980), Strategies in Interlanguage Communication (pp. 61-74). London: Longman.
 
Good, T., & Brophy, J. (1995). Contemporary educational psychology (5th Ed). New York: Harper Collins.
 
Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, Jo Ann. (1986).Foreign language classroomanxiety. The Modern Language Journal, 70 (2), 125-132.
Horwitz, E. K. (1986). Preliminary evidence for the reliability and validity of a foreignlanguage anxiety scale. TESOL Quarterly, 20 (3), 559-562.
Hill, K. T. (1984). Debilitation motivation and testing. New York: Academic Press.
MacIntyre,P.D(1999),language anxiety: A review of research for language teachers. In: Affect in foreign language and second language learning: A practical Guide to creating a low-Anxiety classroom Atmosphere, McGraw-Hill, boston, MA
MacIntyre, P. D., & Gardner, R. C. (1994).The subtle effects oflanguage anxiety on cognitive processing in the secondlanguage.Language Learning, 44, 283-305.
      MacDonald, A. (2001). The Prevalence and Effects of Test Anxiety in School Children. Educational Psychology. 21 (1), 89- 101.
        Marnat, G.G. (1990). Handbook of Psychological Assessment. U.S.A: John Wiley & Sons.
Mingyuan, Zh. (2010). Language learning strategies and English language proficiency: An investigation of chineses ESL students at NUS, The Internet TESL Journal for teachers of English as a second language Vol.XVI, No.4
 
Pappamihiel, N. E. (2002). English as a second language student sand English language anxiety: Issues in the mainstream classroom. Research in the Teaching of English, 36, 327-355.
Rubin, J (1981). Study of cognitive processes in second language learning, AppliedLinguistics,
11, 117-131
 
        Sadock, B.J., Sadock, V. A. (2003). Anxiety Disorders. Synopsis of Psychiatry. Philadelphia: Lippinctt William and Wilknis, p.609.
         Sarason, I. G. (1975). Anxiety and self-preoccupation. In I. G. Sarason & C. D.  Spielberger (eds.), Stress and Anxiety, Vol.2. New York: Hemisphere/Hastead.
Sieber, J. E. (1980). Defining Test Anxiety: Problems and Approaches. Test Anxiety: Theory, Research, and Application, pp. 15-40. Edited by Sarason, I.G. Hillsdale, N.J. USA. Lawrence ErlbaumYing-Chan,L. (2009). Language learning strategy use and English proficiency of university freshmen in Taiwan, TESOL Quarterly, 43 (2): 225-280.
n>
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,129
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 964
زبان‌شناخت
دوره 7، شماره 13
اردیبهشت 1395
صفحه 131-149
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 227.89 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 22 فروردین 1395
  • تاریخ بازنگری: 25 اردیبهشت 1395
  • تاریخ پذیرش: 09 خرداد 1395
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,129
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 964

APA

صادقی, منصوره سادات , میردهقان, مهین‌ناز , وکیلی‌فرد, امیررضا و قناعت, مهدیه . (1395). نقش اضطراب در بکارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم با توجه به نقش واسطه‌ای هوش شناختی. زبان‌شناخت, 7(13), 131-149. doi: .

MLA

صادقی, منصوره سادات , , میردهقان, مهین‌ناز , , وکیلی‌فرد, امیررضا , و قناعت, مهدیه . "نقش اضطراب در بکارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم با توجه به نقش واسطه‌ای هوش شناختی", زبان‌شناخت, 7, 13, 1395, 131-149. doi: .

HARVARD

صادقی, منصوره سادات, میردهقان, مهین‌ناز, وکیلی‌فرد, امیررضا, قناعت, مهدیه. (1395). 'نقش اضطراب در بکارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم با توجه به نقش واسطه‌ای هوش شناختی', زبان‌شناخت, 7(13), pp. 131-149. doi: .

CHICAGO

منصوره سادات صادقی , مهین‌ناز میردهقان , امیررضا وکیلی‌فرد و مهدیه قناعت, "نقش اضطراب در بکارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم با توجه به نقش واسطه‌ای هوش شناختی," زبان‌شناخت, 7 13 (1395): 131-149, doi: .

VANCOUVER

صادقی, منصوره سادات, میردهقان, مهین‌ناز, وکیلی‌فرد, امیررضا, قناعت, مهدیه. نقش اضطراب در بکارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم با توجه به نقش واسطه‌ای هوش شناختی. زبان‌شناخت, 1395; 7(13): 131-149. doi: .

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب