نوع مقاله : علمی-پژوهشی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه قالب گفتمانی تبلیغات در اینترنت و مجلات فارسیزبان از حیث ویژگیهای کلامی و غیر کلامی میباشد. در بخش کلامی به بررسی ویژگیهای نحوی و واژگانی مهمتر و برجستهتر و در بخش غیر کلامی تحلیل رنگ، تکنیک طبقهبندی پنهان، برجستهسازی، فرازبان، جذب مخاطب از طریق برقراری تماس چشمی و موازات تصویری در تصاویر تبلیغات صورت پذیرفت. پس از تحلیل دادهها مشخص گردید که قالب گفتمانی تبلیغات در دو رسانه مورد نظر دارای تفاوتها و شباهتهایی با یکدیگر میباشند. از حیث ویژگیهای کلامی این تفاوتها شامل کاربرد اندک ساخت پرسشی و بهکارگیری بیشتر لغات بیگانه و نامأنوس در تبلیغات مجلات نسبت به اینترنت بود. کاربرد ساخت امری، نحو گسسته، استفاده از سبک رسمی و نوشتاری و نیز بهکارگیری صفات مطلق در هر دو گروه تبلیغات مورد نظر جزو شباهتهای مشاهدهشده در قسمت ویژگیهای کلامی بودند. بر اساس ویژگیهای غیر کلامی، مشاهده گردید که تبلیغات اینترنتی و مجلات از لحاظ کاربرد رنگهای گرم و سرد، و بهرهگیری از موازات تصویری با هم متفاوت هستند؛ اما هر دو گروه تبلیغات مورد نظر در بهکارگیری تکنیک طبقهبندی پنهان، فرازبان در نوشتار، برجستهسازی در تصاویر و برقراری تماس چشمی با مخاطب به طور مشابه عمل میکنند.
کلیدواژهها