• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. مقایسه قالب گفتمانی تبلیغات در اینترنت و مجلات فارسی زبان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

مقایسه قالب گفتمانی تبلیغات در اینترنت و مجلات فارسی زبان

    نویسندگان

    • جلیل‌الله فاروقی هندوالان 1
    • علی علیزاده 2
    • نیلوفر هاشم زاده 3

    1 زبانشناسی / دانشگاه بیرجند

    2 زبانشناسی / دانشگاه فردوسی مشهد

    3 بانشناسی / دانشگاه سیستان و بلوچستان

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه قالب گفتمانی تبلیغات در اینترنت و مجلات    فارسی­زبان از حیث ویژگی­های کلامی و غیر کلامی می­باشد. در بخش کلامی به بررسی ویژگی­های نحوی و واژگانی مهم­تر و برجسته­تر و در بخش غیر کلامی تحلیل رنگ، تکنیک طبقه­بندی پنهان، برجسته­سازی، فرازبان، جذب مخاطب از طریق برقراری تماس چشمی و موازات تصویری در تصاویر تبلیغات صورت پذیرفت. پس از تحلیل داده­ها مشخص گردید که قالب گفتمانی تبلیغات در دو رسانه مورد نظر دارای تفاوت­ها و شباهت­هایی با یکدیگر می­باشند. از حیث ویژگی­های کلامی این تفاوت­ها شامل کاربرد اندک ساخت پرسشی و     به­کارگیری بیشتر لغات بیگانه و نامأنوس در تبلیغات مجلات نسبت به اینترنت بود. کاربرد ساخت امری، نحو گسسته، استفاده از سبک رسمی و نوشتاری و نیز به­کارگیری صفات مطلق در هر دو گروه تبلیغات مورد نظر جزو شباهت­های مشاهده­شده در قسمت ویژگی­های کلامی بودند. بر اساس ویژگی­های غیر کلامی، مشاهده گردید که تبلیغات اینترنتی و مجلات از لحاظ کاربرد رنگ­های گرم و سرد، و بهره­گیری از موازات تصویری با هم متفاوت هستند؛ اما هر دو گروه تبلیغات مورد نظر در به­کارگیری تکنیک طبقه­بندی پنهان، فرازبان در نوشتار، برجسته­سازی در تصاویر و برقراری تماس چشمی با مخاطب به طور مشابه عمل می­کنند.
 

کلیدواژه‌ها

  • گفتمان تبلیغات
  • اینترنت
  • مجلات
  • ویژگی‌های کلامی
  • ویژگی‌های غیر کلامی
  • XML
  • اصل مقاله 295.01 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
اسدی، مسعود (1380). مقایسه آگهی­های بازرگانی گفتاری و نوشتاری فارسی. رساله کارشناسی ارشد زبان­شناسی همگانی. دانشگاه علامه طباطبایی.
امیری، بهداد (1384). بررسی و مقایسه آگهی­های تجاری و غیرتجاری روزنامه­ای فارسی. رساله کارشناسی ارشد زبان­شناسی همگانی. دانشگاه علامه طباطبایی.
ایتن، جوهانز (1387). کتاب رنگ. ترجمه­ی دکتر محمدحسین حلیمی. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
حسینی، سید محمد (1388). ادب و قدرت: نشانگرهای زبانی مخالفت در جلسات دفاع از پایان­نامه، پژوهش­های زبان­شناسی، 1(1)، 100-79.
شوالیه، ژان؛ گربران، آلن (1385). فرهنگ نمادها (جلد چهارم). ترجمه سودابه فضایلی. تهران: انتشارات جیحون.
عباسی، نادر (1375). بررسی زبان تبلیغ. رساله کارشناسی ارشد زبان­شناسی همگانی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
فرزان، ناصر (1375). رنگ و طبیعت: دانش رنگ­ها. تهران: انتشارات تهران.
کامران، افسانه (1386). نشانه­شناسی تبلیغات شهری در ایران ( با تاکید بر بیلبوردهای سطح شهر تهران)، نشریه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، (8) 3، 113-79.
لوشر، ماکس (1374). روان­شناسی رنگ­ها. ترجمه­ی ویدا ابی­زاده. تهران: انتشارات درسا.
وهابیان، مهرانگیز (1376). بررسی زبان تبلیغات از دیدگاه زبان­شناسی. رساله کارشناسی ارشد زبان­شناسی همگانی. دانشگاه علامه طباطبایی.
 
Cook, G. (2001). The discourse of advertising (2nd ed.). London & New York: Routledge.
Delin, J. (2000). The language of everyday life. London: Sage.
Hardin, K. J. (2001). Pragmatics in persuasive discourse of Spanish television advertising. Dallas, TX: SIL Internation & the University of Texas & Arlington.
Kim, M. (2006). Discourse variation in American magazine advertisements. Ph. D thesis. Indiana University. Department of Linguistics.
Kress, G. & Leeuwen, T. (2006). Reading images: The grammar of visual design (2nd ed.). London & New York: Routledge.
Leech, G. (1966). English in advertising. London: Longman.
Najafian, M. & Ketabi, S. (2011). Advertising social semiotic representation: A critical approach. Journal of Industrial Marketing, 1(1), pp. 63-78.
ی، نصرالله (1381)  کلیله و دمنه، تصحیح و توضیح مجتبی مینوی، چاپ بیست و دوم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
 
وحیدیان­کامیار، تقی (1381) دستور زبان فارسی(1)، با همکاری غلامرضا عمرانی، چاپ سوم، تهران: سمت.
همایی، جلال الدین (1383)  فنون بلاغت و صناعات ادبی، چاپ بیست و سوم، تهران: مؤسسة نشر هما.
 
 
 
 
 
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 786
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 795
زبان‌شناخت
دوره 8، شماره 15 - شماره پیاپی 15
آذر 1396
صفحه 39-56
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 295.01 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 28 اردیبهشت 1396
  • تاریخ بازنگری: 29 خرداد 1396
  • تاریخ پذیرش: 30 تیر 1396
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 786
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 795

APA

فاروقی هندوالان, جلیل‌الله , علیزاده, علی و هاشم زاده, نیلوفر . (1396). مقایسه قالب گفتمانی تبلیغات در اینترنت و مجلات فارسی زبان. زبان‌شناخت, 8(15), 39-56.

MLA

فاروقی هندوالان, جلیل‌الله , , علیزاده, علی , و هاشم زاده, نیلوفر . "مقایسه قالب گفتمانی تبلیغات در اینترنت و مجلات فارسی زبان", زبان‌شناخت, 8, 15, 1396, 39-56.

HARVARD

فاروقی هندوالان, جلیل‌الله, علیزاده, علی, هاشم زاده, نیلوفر. (1396). 'مقایسه قالب گفتمانی تبلیغات در اینترنت و مجلات فارسی زبان', زبان‌شناخت, 8(15), pp. 39-56.

CHICAGO

جلیل‌الله فاروقی هندوالان , علی علیزاده و نیلوفر هاشم زاده, "مقایسه قالب گفتمانی تبلیغات در اینترنت و مجلات فارسی زبان," زبان‌شناخت, 8 15 (1396): 39-56,

VANCOUVER

فاروقی هندوالان, جلیل‌الله, علیزاده, علی, هاشم زاده, نیلوفر. مقایسه قالب گفتمانی تبلیغات در اینترنت و مجلات فارسی زبان. زبان‌شناخت, 1396; 8(15): 39-56.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب