• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. سبک‌های غالب یادگیری ادراکی زبان‌آموزان فارسی در کشورهای غیرفارسی‌زبان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

سبک‌های غالب یادگیری ادراکی زبان‌آموزان فارسی در کشورهای غیرفارسی‌زبان

    نویسنده

    • امیررضا وکیلی فرد

    دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

زبان‌‌آموزان بسته به پیشینة زبانی، فرهنگی، بازه‌ی سنی و جنسیت سبک‌های ‌‌یادگیری متفاوت دارند. با وجود آنکه سبک‌های ‌‌یادگیری یکی از رایج ترین موضوعات مورد بحث در زمینه ی یادگیری زبان‌های ‌‌خارجی است، در زمینه ی یادگیری زبان فارسی در کشور‌های ‌‌گوناگون تاکنون مطالعه ای صورت نگرفته است. پژوهش حاضر به بررسی سبک‌های ‌‌غالب یادگیری ادراکی 97 فارسی آموز می پردازد که در 40 کشور خارجی، زبان فارسی آموخته اند. ابزار پژوهش در اینمطالعه ‌‌ی پیمایشی که از نوع توصیفی ـ تحلیلی است، پرسشنامه سبک‌های ‌‌غالب یادگیری ادراکی رید (1997) می باشد. برای پاسخ پرسش‌های ‌‌پژوهش از جمله چگونگی پروفایل سبک‌های ‌‌یادگیری فارسی آموزان در محیط یادگیری زبان خارجی، تفاوت سبک‌های ‌‌یادگیری آنان بر حسب مقطع تحصیلی، منطقه جغرافیایی، جنسیت و سن، از آزمون‌های ‌‌گوناگون آماری بهره گرفته شد. برای مقایسه‌‌ میانگین نمرات بر حسب گروه‌‌های مختلف (جنسیت، سن و ...) از آزمون‌‌های تی ‌‌مستقل و آنالیز واریانس و برای مقایسه اولویت‌‌بندی سبک‌‌ها از آزمون‌‌های من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد. نتایج آزمون.های تی مستقل و من ویتنی میان میانگین نمرات و اولویت‌بندی سبک‌های ‌‌مختلف یادگیری در دو گروه زنان و مردان و نیز آزمون‌های ‌‌کروسکال والیس میان میانگین نمرات و اولویت‌بندی سبک‌های ‌‌مختلف یادگیری در بازه‌های ‌‌مختلف سنی اختلاف آماری معنی داری را نشان ندادند. از حیث مناطق جغرافیایی نیز تنها از نظر نمره ی سبک‌های ‌‌بساوشی و گروهی بین آسیایی ها و اروپایی ها اختلاف آماری معنی داری وجود داشت. همچنین میانگین نمره و اولویت دهی سبک انفرادی در مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) اختلاف آماری معنی داری وجود داشت.

کلیدواژه‌ها

  • سبک‌های ‌‌غالب یادگیری ادراکی
  • فارسی‌‌آموز
  • زبان خارجی
  • ملیت
  • جنسیت
  • سن
  • مقطع تحصیلی
  • XML
  • اصل مقاله 397.22 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
افتخاری، فرنگیس (1379) رابطه بین سبک شناختی وابسته به زمینه و نابسته به زمینه و عملکرد در انواع آزمون های پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر و دختر پایه سوم راهنمایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
فاطمی حسینی، آذر و پیشقدم، رضا (1387). تأثیر فرهنگ در سبک‌های ‌‌غالب یادگیری ادراکی، جستارهای ادبی، سال 41، شماره 161، ص ص. 59-73.
نجاتی، رضا و برزآبادی فراهانی، داود (1386) . "ارزیابی روایی سازه و پایایی ابزارهای سنجش سبک‌های ‌‌یادگیری زبان انگلیسی." پژوهش ادبیات معاصر جهان .42: 16، ص.105 تا 120.
 
Ahmad, A. (2011). Language Learning Style Preferences of Low English Proficiency (LEP) Students in a Tertiary Institution, Malaysian Journal of ELT Research, Vol. 7 (2), 33-62.
Ashikin Zakaria, Z. (2006). Learning Style Preference of English Language Learners in a Secondary School. The Science and Art of Language in Teaching International Conference.
Atkinson, S. (1998). Cognitive style in the context of design and technology work. Educational Psychology, 18(2), 183-194.
Baily, P., Onwuegbuzie, A. J., & Daley, C. E. (2000). Using learning styles to predict foreign language achievement at the college level. System, 28, 115-133.
Bidabadi, F.S., &Yamat, H. (2010).Learning style preferences by Iranian EFL freshmen university students.Social and Behavioral Sciences, 7, 219-226.
Brown,H.D. (2000). Principles of language learning and teaching (4th ed.). A. W. Longman, Inc.
Cassidy, S. (2004). Learning Styles: An overview of theories, models, and measures. Educational Psychology, 24 (4), 419-444.
Cavanaugh, D. (2002). Hemispheric preference. New York: Cambridge University Press.
Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Dunn, R., Dunn, K. & Price, G. E. (1989). Learning Styles Inventory. Lawrence, KS: Price Systems.
Fatemi Hosseini, A. and Pishghadam, R. (2008).The Effects of culture on perceptual language learning styles. Journal of Faculty of Letters and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, 144, 60-74.
Fleming, N.D. (2001). Teaching and learning styles: VARK strategies. Christchurch, New Zeland: N.D. Fleming.
Harmer, J. (2002). The Practice of English Language Teaching. Pearson: Longman.
Hyland, K. (1994). The Learning Styles of Japanese Students. JALTJournal, 16 (1), 55-74.
Khamkhien, A. (2012). Demystifying Thai EFL Learners’ Perceptual Learning Style Preferences.The Southeast Asian Journal of English Language Studies, 18(1): 61 – 74.
Kolb, D. (1976). The learning style inventory: Self-scoring test and Interpretation. Boston, MA: McBer.
Kolb, D. (1985). Learning style inventory (rev. ed.). Boston, MA: McBer.
Leino, A. and J. Leino 1990.Oppimistyyli.Teoriaajakäytäntöä.Helsinki: Kirjayhtymä. NCC: National Core Curriculum for Basic Education 2004.
Nilson, L. B. (2010). Teaching at Its Best: A Research-Based Resource for College Instructors, 3rd Edition. San Francisco: Jossey-Bass
O’Brien, L., (1990). Learning Channel Preference Checklist (LCPC). Specific diagnostic.
Obralic, N. & Akbarov. A. (2012). Students Prefrence on Perceptual Learning Style. Acta Didactica Napocensia, 5(3), 31-42.
Oxford, R.L. 2003. Language learning styles and strategies: An overview. GALA, 1-25.
Oxford, RL. (1993). Style analysis survey. Tuscaloosa, AL: University of Alabama.
Peacock, M. 2001. Match or mismatch? Learning styles and teaching styles in EFL. International journal of Applied Linguistics 11 (1), 1-20.
Pourhossein Gilakjani, A. (2012). Visual, Auditory, Kinaesthetic Learning Styles and Their Impacts on English Language Teaching. Journal of Studies in Education. 2 (1), 104-113.
Pritchard, A. (2005). Ways of learning: Learning theories and learning styles in the classroom. Great Britain: David Fulton Publishers.
Reid, J.M. (1987). The learning style preferences of ESL students. TESOL Quarterly, 21(1), 87-111.
Reid, J.M. (1995). Learning styles in the ESL/EFL classroom. Boston: Heinle & Heinle.
Riazi, A. M. & Mansoorian, M. A. (2008).Learning Style Preferences among Iranian Male and Female EFL Students, The Iranian EFL Journal, 2, 88-100.
Riechmann, S., & Grasha, A. (1974). Construct Validity of the Student Learning Style Scales Instrument. Journal of Psychology, 87, 213-223.
Sabatova, Jarmila. (2008). Learning styles in ELT. Diploma Unpublished Thesis. Brno. Masaryk University Brno.
Slack, N. & Norwich, B. (2007). Evaluating the reliability and validity of a learning styles inventory: A classroom-based study. Educational Research, 49(1), 51–63.
Strategies English Language Teaching, Canadian Center of Science and Education. 5 (9), 138 -143.
Wesely, P. M. (2012). Learner attitudes, perceptions, and belief in language learning. Foreign Language Annals, 45(1), 98-117.
Wintergerst, A. De Capua, A., Marilyn A. Verna (2002). An Analysis of One Learning StylesInstrument for Language Students. TESL Canada Journal. 20(1), 16-37.
Zokaee, S., Zaferanieh, E. & Naseri, M. (2012). On the Impacts of Perceptual Learning Style and Gender on Iranian Undergraduate EFL Learners’ Choice of Vocabulary Learning
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,000
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 741
زبان‌شناخت
دوره 8، شماره 15 - شماره پیاپی 15
آذر 1396
صفحه 83-105
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 397.22 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 03 اردیبهشت 1396
  • تاریخ بازنگری: 05 خرداد 1396
  • تاریخ پذیرش: 20 تیر 1396
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,000
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 741

APA

وکیلی فرد, امیررضا . (1396). سبک‌های غالب یادگیری ادراکی زبان‌آموزان فارسی در کشورهای غیرفارسی‌زبان. زبان‌شناخت, 8(15), 83-105.

MLA

وکیلی فرد, امیررضا . "سبک‌های غالب یادگیری ادراکی زبان‌آموزان فارسی در کشورهای غیرفارسی‌زبان", زبان‌شناخت, 8, 15, 1396, 83-105.

HARVARD

وکیلی فرد, امیررضا. (1396). 'سبک‌های غالب یادگیری ادراکی زبان‌آموزان فارسی در کشورهای غیرفارسی‌زبان', زبان‌شناخت, 8(15), pp. 83-105.

CHICAGO

امیررضا وکیلی فرد, "سبک‌های غالب یادگیری ادراکی زبان‌آموزان فارسی در کشورهای غیرفارسی‌زبان," زبان‌شناخت, 8 15 (1396): 83-105,

VANCOUVER

وکیلی فرد, امیررضا. سبک‌های غالب یادگیری ادراکی زبان‌آموزان فارسی در کشورهای غیرفارسی‌زبان. زبان‌شناخت, 1396; 8(15): 83-105.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب