• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. زبان فرمولواره‌ای و نقش آن در آموزش زبان فارسی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

زبان فرمولواره‌ای و نقش آن در آموزش زبان فارسی

    نویسندگان

    • مجتبی کاوه 1
    • آزیتا افراشی 2

    1 دانشجوی زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (نویسنده مسئول)،

    2 دانشیار زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2019.4394
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

این جستار پژوهشی است توصیف‌بنیاد که به معرفی، توصیف، و تحلیل عبارت‌های فرمولواره‌ای و انواع اصلی آن در فارسی می‌پردازد. فرمولواره‌ها دو گونه‌ی اصلی دارند؛ فرمولواره‌های ثابت (پیش‌ساخته) توالی‌هایی هستند که به‌طور یکجا فراگرفته، به‌طور یکجا ذخیره می‌شوند و به‌طور یکجا بکار می‌روند. دیگری، فرمولواره‌های زایا (نیمه‌پیش‌ساخته) هستند که هم دارای عناصر ثابت و هم برخی جایگاه‌های تُهی هستند که توسط عناصری از مقوله واژگانی مشخص پُر می‌شوند. داده‌های پژوهش از پایگاه داده‌های زبان فارسی، وِب‌گردی، زنجیره‌های تلویزیونی، و مشاهدات شخصی گردآوری‌شده است. این پژوهش به سؤالاتی از این قبیل می‌پردازد که فرمولواره‌ها در چه بافت‌هایی، و با چه معنایی بکار می‌روند و فراگیری آن‌ها چگونه می‌تواند به رفع مشکل روانی گفتار فارسی‌آموزان بیگانه کمک کند. گوناگونی داده‌ها نشان می‌دهد فرمولواره‌ها تقریباً در تمامی بافت‌های اجتماعی-فرهنگی و غالباً در معنای اصطلاحی بکار می‌روند. در ادامه بر مبنای انگاره پردازش دوسطحی به چگونگی پردازش فرمولواره‌ها پرداخته‌ایم. پس از تحلیل ساختار درونی و ارائه نمونه‌های متعدد از فرمولواره‌ها و دسته‌بندی جایگاهشان در گفتمان ، به توصیفی دست‌یافتیم که راه را برای فراگیری آن‌ها در آموزش زبان فارسی هموار می‌کند. ازآنجایی‌که بر مبنای هر فرمولواره زایا می‌توان بی‌نهایت عبارت جدید خلق کرد بنابراین فراگیری آن‌ها می‌تواند کمک شایانی به سلاست گفتاری زبان‌آموزان کند.

کلیدواژه‌ها

  • زبان فرمولواره‌ای
  • عبارت‌های فرمولواره‌ای
  • فرمولواره‌های ثابت
  • فرمولواره‌های زایا
  • توصیف ساختاری
  • توصیف معنایی
  • XML
  • اصل مقاله 272.02 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
 انوری، حسن (1382)، فرهنگ فشرده‌ی سخن، تهران: سخن.
پایگاه داده‌های زبان فارسی (1394)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
کاوه، مجتبی (1390)، بررسی، توصیف و تحلیل زبان فرمولواره‌ای در فارسی (ساخت‌های     نیمه‌کاره)، رساله کارشناسی ارشد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
میرزاده اهری، مصطفی، (دانش‌آموخته‌ی دکتری زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، (1394) مصاحبه‌ی حضوری.
نجفی، ابوالحسن (1378)، فرهنگ فارسی عامیانه، تهران: نیلوفر.
ورتنیکوف، الکساندر (1380)، برخی ساخت‌های نحوی قالبی‌شده در زبان فارسی، ترجمه‌ی محسن شجاعی، مجله‌ی زبان‌شناسی، سال 16 شماره‌ی اول، شماره‌ی پیاپی31.
وفایی، وحید (1391)، توصیف و تحلیل عبارات از پیش‌ساخته شده در فارسی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه پیام‌نور، تهران.
Bahns, J., Burmeister, H., & Vogel, T. (1986). The pragmatics of formulas in L2 learner speech: Use and development. Journal of Pragmatics  (10, 693-723)
 
Biber, D., Conrad, S. & Cortes, V. (2004). ‘If you look at lexical bundles in university teaching and textbooks’. Applied Linguistics
Bolander, M. (1989). Prefabs, patterns and rules in interaction? Formulaic speech in adult
learners' L2 Swedish. In K. Hyltenstam, & L.K. Obler (Eds.), Bilingualism across the lifespan:
Aspects ofacquisition, maturity, and loss (pp. 73-86). Cambridge, UK: Cambridge University Press
Ellis, N.C (1996). Sequencing in SLA: Phonological memory, chunking, and points of order.
Studies in Second Language Acquisition, 18,91-126.
Hatami, Sarvenaz, PhD Candidate of Linguistics (2015), Alberta University, personal correspondence.
Hickey, T. (1993). Identifying formulas in first language acquisition. Journal of Child Language,
 
Kecskes, Istvan, (2003), Situation-Bound Utterances in L1 and L2. Berlin: Mouton de Gruyter.
Kuiper, Koenraad, (2015), University of Canterbury, personal correspondence.
 Nick C. Ellis & Rita Simpson-Vlach, An Academic Formulas List (AFL): Corpus Linguistics, Psycholinguistics, and Education. University of Michigan
Pawley, Andrew & Frances Syder (1983), “Two puzzles for linguistic theory: Native like selection and native like fluency”, In Language and communication, J. C. Richards & R.W. Schmidt (Eds), London: Longman, (pp. 191-227)
Peters, AM. (1983). Units of language acquisition. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Quirk, Randolph, Geoffrey Leech & Jan Svartvik (1972), a Grammar of Contemporary English, Cambridge: CUP. (pp. 411-413)
Saberi, Koroush (2014), Routine Politeness Formulae in Persian: A Socio-Lexical Analysis of Greetings, Leave-taking, Apologizing, Thanking and Requesting, (PhD thesis), University of Canterbury, News land.
Schmitt, Norbert and Carter Roland, “Formulaic sequences in action”, Norbert Schmitt (2004), Formulaic Sequences, Amsterdam, the Netherlands, John Benjamins Publishing Co. (1-22)
Van Lancker Sidtis, Diana. “Formulaic and Novel Language in a ‘Dual Process’ Model of Language Competence”, Corrigan, R. et al. (2009), Formulaic Language: volume 2: acquisition, loss, psychological reality, and functional Explanations, Amsterdam, the Netherlands  John Benjamins Publishing Co.(445-470).
Wood, D. 2002. Formulaic language in acquisition and production: Implications for teaching. TESL Canada Journal (20: 1–15)
Wray, Alison, (2002), Formulaic Language and the Lexicon, Cambridge: CUP.
Wray, Alison, (2014) Cardiff University, personal correspondence.
    • تعداد مشاهده مقاله: 576
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 506
زبان‌شناخت
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 19
شهریور 1398
صفحه 99-122
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 272.02 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 19 خرداد 1398
  • تاریخ بازنگری: 20 مرداد 1398
  • تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1398
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 576
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 506

APA

کاوه, مجتبی و افراشی, آزیتا . (1398). زبان فرمولواره‌ای و نقش آن در آموزش زبان فارسی. زبان‌شناخت, 10(1), 99-122. doi: 10.30465/ls.2019.4394

MLA

کاوه, مجتبی , و افراشی, آزیتا . "زبان فرمولواره‌ای و نقش آن در آموزش زبان فارسی", زبان‌شناخت, 10, 1, 1398, 99-122. doi: 10.30465/ls.2019.4394

HARVARD

کاوه, مجتبی, افراشی, آزیتا. (1398). 'زبان فرمولواره‌ای و نقش آن در آموزش زبان فارسی', زبان‌شناخت, 10(1), pp. 99-122. doi: 10.30465/ls.2019.4394

CHICAGO

مجتبی کاوه و آزیتا افراشی, "زبان فرمولواره‌ای و نقش آن در آموزش زبان فارسی," زبان‌شناخت, 10 1 (1398): 99-122, doi: 10.30465/ls.2019.4394

VANCOUVER

کاوه, مجتبی, افراشی, آزیتا. زبان فرمولواره‌ای و نقش آن در آموزش زبان فارسی. زبان‌شناخت, 1398; 10(1): 99-122. doi: 10.30465/ls.2019.4394

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب