• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. گاهِ رَپیتوین، زمان آرمانی در دین مزدیسنی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

گاهِ رَپیتوین، زمان آرمانی در دین مزدیسنی

    نویسنده

    • فرزانه گشتاسب

    استادیار پژوهشکدة زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

ایزد رَپیتْوین یکی از ایزدان بسیار مهم دین زرتشتی است. این ایزد موکل بخشی از زمان است که آن را «گاه ‌رَپیتوین» می‌نامند. گاه‌ رَپیتوین در اساطیر زرتشتی بیان‌گر کیفیتی از زمان است که می‌توان آن‌ را وضیعت آرمانی نامید. این گاه هم لحظة آغازین آفرینش است و هم لحظة انجامین رستاخیز؛ و هم لحظه‌ای است که سودرسانان موعود (سوشیانت‌ها) ظهور می‌کنند. نماد این‌جهانی گاه ‌رَپیتوین، هنگام ظهر و یکی از بخش‌های پنج‌گانة روز است. اسطورة ایزد رَپیتوین در مناسک زرتشتی بازتابی روشن و شگفت به‌جای گذاشته ‌است. برای بدرقة او در آغاز زمستان بزرگ، صد روز پیش از بازگشت او به روی زمین و نیز اول فروردین، که هنگام بازگشت دوبارة اوست، آیین‌هایی برای این ایزد برگزار می‌شود. مراسم رَپیتوین در اول فروردین را می‌توان جشن بزرگ‌داشت هفتمین آفرینش یعنی جشن پیدایش آتش نامید. «جشن‌ سده»، که به پیشواز بازگشت رَپیتوین می‌رود و به مناسبت کشف آتش برگزار می‌شود، و دیگر نیایش‌ها و آیین‌های مربوط به ایزد رَپیتوین این نظریه را تقویت می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

  • رَپیتوین
  • جشن سده
  • زمان آرمانی
  • آیین‌های زرتشتی
  • XML
  • اصل مقاله 232.1 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
آموزگار، ژاله (1386). «ایزدانی که با سال نو به زمین بازمی‌گردند»، زبان فرهنگ و اسطوره (مجموعه مقالات)، تهران: معین.
آموزگار، ژاله و احمد تفضلی (1372). اسطورة زندگی زردشت، تهران: چشمه.
بهار، مهرداد (1369). بندهش، تهران: توس.
پورداود، ابراهیم (1310). خرده‌اوستا، بمبئی: انجمن زرتشتیان ایرانی بمبئی و انجمن ایران لیگ بمبئی.
پورداود، ابراهیم (1356). یسنا، 2 ج، تهران: دانشگاه تهران.
التفهیم لاوائل صناعه التنجیم ابوریحان بیرونی (1353). تعلیقات جلال‌الدین همایی، تهران: انجمن آثار ملی.
راشدمحصل، محمدتقی (1370). زند بهمن یسن، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
راشدمحصل، محمدتقی (1385). وزیدگی‌های زادسپرم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
روضة‌المنجمین رازی (1368). با مقدمة جلیل اخوان زنجانی، تهران: مرکز انتشار نسخ خطی.
زین‌الاخبار گردیزی (1384). به‌کوشش رحیم رضازاده ملک، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
سروشیان، جمشیدسروش (2536/ 1356). فرهنگ بهدینان، تهران: دانشگاه تهران.
شاهرخ، کیخسرو (1339ق). آیینة آیین مزدیسنی، بمبئی.
شاهنامه فردوسی (1384). به‌کوشش جلال خالقی مطلق، 8 ج، نیویورک.
کراسنوولسکا، آنا (1382). چند چهرة کلیدی در اساطیر گاهشماری ایرانی، ترجمة ژاله متحدین، تهران: نشر ورجاوند.
گنون، رنه (1384). سیطرة کمیت و علائم آخر زمان، ترجمة علیمحمد کاردان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
مزداپور، کتایون (1369). شایست ناشایست، تهران:‌ مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
مزداپور، کتایون (1383). «تداوم آداب کهن در رسم‌های معاصرِ زرتشتیان در ایران»، فرهنگ، س17، ش 49 - 50.
مقدم، محمد (1363). داستان جم، تهران: فروهر.
میبدی،‌ علی بن محمد علی (1362 ق). بدیع اللغه، بی‌جا: بی‌نا.
میرفخرایی، مهشید (1367). روایت پهلوی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
میرفخرایی، مهشید (1382). بررسی هفت‌ها، تهران: فروهر.
میرفخرایی، مهشید (1386). هادخت نسک، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
 
Antia, E. K. (1909). Pāzend Text, Bombay.
Bartholomae, C. (1961). Altiranisches Worterbuch, Berlin.
Boyce, M. (1969). "Rapithwin, Nō Rūz and the Feast of Sade", Pratidanam, The Hague.
Boyce, M. (1976). "The Two Dates of the Feast of Sada", Farhang-e Iran-Zamin, 21.
Boyce, M. (1977). A Persian Stronghold of Zoroastrianism, Oxford.
Modi. J. J. (1995). The Religious Ceremonies and Customs of the Parsees, 2nd (edn.), 2nd (Reprint), Bombay.
Shaked, S. (1979). The Wisdom of the Sasanian Sages, (Dēnkart VI), Persian Heritage Series, 34, Boulder. Colarado.
Unvala, M. R. (1922). Dārāb Hormazyār’s Rivāyat, 2 Vol, Bombay.
    • تعداد مشاهده مقاله: 2,590
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,887
زبان‌شناخت
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 4
آذر 1390
صفحه 25-37
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 232.1 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 05 مرداد 1390
  • تاریخ بازنگری: 24 مهر 1391
  • تاریخ پذیرش: 14 مهر 1390
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 2,590
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,887

APA

گشتاسب, فرزانه . (1391). گاهِ رَپیتوین، زمان آرمانی در دین مزدیسنی. زبان‌شناخت, 2(4), 25-37.

MLA

گشتاسب, فرزانه . "گاهِ رَپیتوین، زمان آرمانی در دین مزدیسنی", زبان‌شناخت, 2, 4, 1391, 25-37.

HARVARD

گشتاسب, فرزانه. (1391). 'گاهِ رَپیتوین، زمان آرمانی در دین مزدیسنی', زبان‌شناخت, 2(4), pp. 25-37.

CHICAGO

فرزانه گشتاسب, "گاهِ رَپیتوین، زمان آرمانی در دین مزدیسنی," زبان‌شناخت, 2 4 (1391): 25-37,

VANCOUVER

گشتاسب, فرزانه. گاهِ رَپیتوین، زمان آرمانی در دین مزدیسنی. زبان‌شناخت, 1391; 2(4): 25-37.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب