• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. جلوه‌های نمادگرایی در شعر نیما یوشیج دو تأویل از یک شعر: «هست شب»

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

جلوه‌های نمادگرایی در شعر نیما یوشیج دو تأویل از یک شعر: «هست شب»

    نویسنده

    • فاطمه راکعی

    پژوهشکده زبان‌شناسی/ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات‌فرهنگی

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2020.4986
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

استفاده از نمادها در شعر فارسی، قدمتی دیرینه دارد. شعرهای نمادین (سمبولیک) در پس معنای ظاهری‌شان، معنا یا معناهایی پنهان دارند، که برای دستیابی به آن‌ها همواره تلاش‌هایی صورت گرفته است و می‌گیرد. نیما یوشیج یکی از شاعران برجسته معاصر است که تحت تأثیر شاعران سمبولیست فرانسه، نماد و نمادگرایی در شعرهایش از جای‌‌گاهی ویژه برخوردار است. به خاطر فضای اجتماعی-سیاسی بسته‌ی حاکم بر عصر نیما، به ویژه از 1316 به بعد، وی با توسل به نمادها کوشیده است تا معانی و پیام‌هایی را به خواص منتقل کند، که عوام از درک آن عاجزند.
شعر «هست شب» یکی از شعرهای نمادینِ آخرین سال‌های عمر نیماست که به لحاظ ساخت‌مندی و استفاده از نمادهای «شب»، «ابر» «باد» و «هوا»، که از نمادهای طبیعی جا افتاده و شناخته‌شده در شعرهای نیما هستند، فضاهایی نمادین را در خود نهفته دارد. یافته‌های هرمنوتیک جدید می‌تواند تأویل‌گران را در کشف این معانی یاری دهد. نگارنده در این مقاله، بر اساس روش‌های هرمنوتیک جدید، دو تأویل ممکن از شعر «هست شب» نیما یوشیج ارائه داده است.

کلیدواژه‌ها

  • نماد
  • نمادگرایی
  • تأویل
  • نیما یوشیج
  • XML
  • اصل مقاله 189.54 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
آذرپی، عباس و دیگران (1373). می‌تراود مهتاب (یادمان نیما یوشیج)، چاپ اول، اراک: ارغنون.
آرین‌پور، یحیی (1372). از صبا تا نیما: تاریخ 150 سال ادب فارسی، چاپ پنجم، تهران: زوار.
آل احمد، جلال (1373). «افسانه‌ی نیما یوشیج»، ادب و هنر امروز ایران، به کوشش مصطفی زمانی‌نیا، تهران 1.
آل احمد، جلال (1376). نیما چشم جلال بود، تهران: انتشارات کتاب سیامک.
امین پور، قیصر (1389). دستور زبان عشق، تهران: مروارید
احمدی، بابک (1370). ساختار و تأویل متن، جلد دوم، شالوده شکنی و هرمنوتیک، تهران: نشر مرکز.
اخوان ثالث، مهدی (1357). بدعت‌ها و بدایع نیما یوشیج، چاپ اول، تهران: انتشارات توکا.
اخوان ثالث، مهدی (1361). عطا و لوای نیما یوشیج، چاپ اول، تهران: انتشارات دماوند.
براهنی، رضا (1366). «ارزیابی دوباره‌ی نیما»، دنیای سخن 15.
براهنی، رضا (1366). «نیما و رومانتیسم»، دنیای سخن 15.
براهنی، رضا (1367). «وطن نیما و هدایت»، دنیای سخن 17، 18.
بیهقی، ابوالفضل (1368). تاریخ بیهقی (شارح: خطیب رهبر، خلیل)، تهران انتشارات سعدی
پرین، لارنس (1383) درباره‌ی شعر، (ترجمه: راکعی، فاطمه) تهران: انتشارات اطلاعات
پورنامداریان، تقی (1377). خانه‌ام ابری است: شعر نیما از سنت تا تجدد، چاپ اول، تهران: انتشارات سروش.
پورنامداریان، تقی (1375). «شعر نیما»،  کیان 32.
پورنامداریان، تقی (1391). رمز و داستان‌های رمزی در ادب فارسی، تحلیلی از داستان‌های علمی- فلسفی ابن‌سینا، چاپ هشتم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ثروتیان، بهروز (1375). اندیشه و هنر در شعر نیما، چاپ اول، تهران: انتشارات نگاه.
حقوقی، محمد (1371) شعر نو از آغاز تا امروز، جلد دوم، تهران: نشر روایت
خامه­ای انور (1368) چهار چهره‌: خاطرات‌ و تفکرات‌ درباره‌ نیما یوشیج‌، صادق‌ هدایت ‌و. . . ، تهران: کتابسرا
دستغیب، عبدالعلی (1356). نیما یوشیج: نقد و بررسی، تهران: پازند.
رضائی، عربعلی (1385). واژگان توصیفی ادبیات، تهران: فرهنگ معاصر
سنگری، محمدرضا (1371). «نیما، شاعر طبیعت و جامعه»، رشد آموزش ادب فارسی، 31.
گلشیری، هوشنگ (1365). «خانه‌ام ابریست»، دنیای سخن، دوره‌ی جدید، 8..
گلشیری، هوشنگ (1366). «ری‌را ... ری‌را ... ری‌را ...»، دنیای سخن ، 9.
لنگرودی، شمس (1369). «انقلاب نیما در وجه درونی شکل»، در نقش قلم ویژه‌ی فرهنگ هنر و اندیشه، نشریه استان گیلان.
مجتهد شبستری، محمد (1375) هرمنوتیک، کتاب و سنت ، تهران: طرح نو.
مجموعه‌المولفین (1973). المنجد فی‌اللغه والاعلام، بیروت: دارالمشرق.
مختاری، محمد (1372). انسان در شعر معاصر: با تحلیل شعر نیما، شاملو، اخوان، فروغ فرخزاد، چاپ اول، تهران: انتشارات توس.
مدنی، سید جلال‌الدین (1361). تاریخ سیاسی معاصر ایران، جلد اول، دفتر انتشارات اسلامی.
نیما یوشیج (1350). یادداشت‌ها و مجموعه اندیشه، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: امیرکبیر.
-------  (1351). کشتی و طوفان، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: امیرکبیر.
-------  (1355). ارزش احساسات و پنج مقاله در شعر و نمایش، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: گوتنبرگ.
-------  (1356).دنیا خانه‌ی من است، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: زمان.
-------  (1356).ستاره‌ای در زمین، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: توس.
-------  (1357).حرف‌های همسایه، چاپ چهارم، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: دنیا.
-------  (1357).نامه‌های نیما به همسرش عالیه، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: آگاه.
------- (1362).شعر من، چاپ پنجم ، تهران: انتشارات امیرکبیر.
------- (1363).نامه‌های نیما یوشیج، چاپ اول، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: نشر آبی.
------- (1365).نامه‌های نیما یوشیج به ...، چاپ اول، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: نشر آبی
------- (1368).برگزیده‌ی آثار (شعر)، چاپ اول، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: بزرگمهر.
------- (1368).درباره‌ی شعر و شاعری، چاپ اول، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: دفترهای زمانه
------- (1368).نامه‌ها (از مجموعه آثار نیما یوشیج) ، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: دفترهای زمانه.
------- (1369).نامه‌ها (از مجموعه آثار نیما یوشیج)، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: دفترهای زمانه.
------- (1369).برگزیده‌ی آثار (نثر)، چاپ اول، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: بزرگمهر.
------- (1373). مجموعه کامل اشعار نیما یوشیج (فارسی و طبری)، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: نگاه
نیکویه، محمود (1366). « عناصر زندگی شمال در شعر نیما یوشیج»، در نقش قلم، ویژه فرهنگ و هنر و ادبیات، نشریه‌ی فرهنگی مرکز استان گیلامن، 2.
یادمان نیما یوشیج (1368). به کوشش سیروس طاهباز، تهران: موسسه فرهنگی گسترش هنر.
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,140
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 524
زبان‌شناخت
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 2
آذر 1398
صفحه 45-65
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 189.54 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 27 آذر 1398
  • تاریخ بازنگری: 20 بهمن 1399
  • تاریخ پذیرش: 25 اسفند 1398
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,140
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 524

APA

راکعی, فاطمه . (1398). جلوه‌های نمادگرایی در شعر نیما یوشیج دو تأویل از یک شعر: «هست شب». زبان‌شناخت, 10(2), 45-65. doi: 10.30465/ls.2020.4986

MLA

راکعی, فاطمه . "جلوه‌های نمادگرایی در شعر نیما یوشیج دو تأویل از یک شعر: «هست شب»", زبان‌شناخت, 10, 2, 1398, 45-65. doi: 10.30465/ls.2020.4986

HARVARD

راکعی, فاطمه. (1398). 'جلوه‌های نمادگرایی در شعر نیما یوشیج دو تأویل از یک شعر: «هست شب»', زبان‌شناخت, 10(2), pp. 45-65. doi: 10.30465/ls.2020.4986

CHICAGO

فاطمه راکعی, "جلوه‌های نمادگرایی در شعر نیما یوشیج دو تأویل از یک شعر: «هست شب»," زبان‌شناخت, 10 2 (1398): 45-65, doi: 10.30465/ls.2020.4986

VANCOUVER

راکعی, فاطمه. جلوه‌های نمادگرایی در شعر نیما یوشیج دو تأویل از یک شعر: «هست شب». زبان‌شناخت, 1398; 10(2): 45-65. doi: 10.30465/ls.2020.4986

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب