• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. چندصدایی و چندشخصیتی در رمان پسامدرن ایران با نگاهی به رمان اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

چندصدایی و چندشخصیتی در رمان پسامدرن ایران با نگاهی به رمان اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی

    نویسنده

    • محسن نوبخت

    دانشجوی دکتری زبان‌‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی، به اعتبار حضور صداهای چندگانة شخصیت‌‌ها با‌هم و در‌هم، متنی چندصدایی تلقی می‏شود. چندصدایی اصطلاحی ‏است که باختین برای اشاره به رمان‌‌های داستایفسکی از آن استفاده کرد، که، در آن‌ها، شخصیت‌‌ها به گونه‏ای به مکالمه با هم می‌‌پردازند. در رمان‌‌های پیشامدرن، راوی گویندة مسلط در کل متن بود که اجازة هیچ‌‌گونه ابراز عقیده‌‌ای را به شخصیت‌‌ها نمی‌‌داد. در دورة مدرن، این تسلط کامل راوی از بین می‌‌رود و برابری قدرت شخصیت‌‌ها و راوی را در بیان عقایدشان شاهدیم.
حال در دورة پسامدرن، این برابری به‏استقلال کامل شخصیت‌‌ها در متن بدل می‏شود و شخصیت‌‌ها حتی گاه از راوی/ نویسندة رمان نافرمانی می‌‌کنند. به این‏ترتیب، متن شاهد حضور آواهای متعدد می‏شود و، از طریق چندصدایی، سرشت متکثرگونة فضای پسامدرنیستی را می‌‌نمایاند. حال سؤال این ‏است که چندصدایی چگونه در متن تجسم‏ یا، به عبارتی، متنیت می‌‌یابد. بر این اساس، در این مقاله، تأکید روی بازتاب ذهنیت شخصیت‌‌ها در زبان آن‌ها‏ست. بنابراین، با بررسی ترکیب و رقابت انواع متفاوت شخصیت‌‌ها و نیز حضور دیگر شخصیت‌‌ها در ذهن ‏یک شخصیت، چگونگی شکل‌‌گیری کانونی‌‌سازی درونه‌‌گیری‌‌شده و تأثیر آن در ایجاد چندصدایی متن نشان داده خواهد شد. با توجه به متن‌‌های نمونه‌ای که در بخش تحلیل داده‌ها آورده شده، ما نه تغییر مدام زاویة دید بلکه‏ حضور کانونی‏سازهای چندگانه را شاهدیم که کانونی‌‌شونده‌های دیگر را در خود جمع می‌کند. این کانونی‌شونده‌ها گاهی افراد دیگری‌‌اند و گاهی خودِ دیگرِ کانونی‌ساز. بنابراین، هنگام بازگویی مطالب از زبان کانونی‌‌سازِ چندگانه، ضمیر‌های اول‏شخص و سوم‌شخص را می‌بینیم که از جانب خودِ کانونی‌ساز برای اشاره به خود به‌کار می‌رود: خودِ عینی و خودِ ذهنی‌اش، یعنی ضمیر‌های «من» و «او». بدین‌ترتیب، صداهای متفاوت تأثیر زبانی خود را در متن تجسم می‌بخشند و متن، به‌‌واسطة چند‌‌شخصیتیِ حاصل از این خودهای متفاوت، چندصدایی‏بودن خود را متجلی می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

  • پسامدرنیسم
  • چندصدایی
  • چندشخصیتی
  • اسفار کاتبان
  • ابوتراب خسروی
  • XML
  • اصل مقاله 436.51 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
آلن، گراهام (1386). بینامتنیت، ترجمة پیام یزدان‏جو، تهران: نشر مرکز.
تسلیمی، علی (1383). گزاره‏هایی در ادبیات معاصر ایران (داستان)، تهران: اختران.
تودورف، تزودان (1377). منطق گفت‌وگویی میخائیل باختین، ترجمة داریوش کریمی، تهران: نشر مرکز.
تولان، مایکل (1386). روایت‏شناسی: درآمدی زبان‏شناسی ـ انتقادی، ترجمة سیده فاطمه علوی و زهرا نعمتی، تهران: سمت.
خسروی، ابوتراب (1379). اسفار کاتبان، تهران: آگه و نشر قصه.
خسروی، ابوتراب (1384). اسفار کاتبان، تهران: آگه و نشر قصه.
کریستوا، ژولیا (1381). «کلام، مکالمه، رمان»، به سوی پسامدرن: ساختارگرایی در مطالعات ادبی، ترجمة پیام یزدان‏جو، تهران: نشر مرکز.
 
Bakhtin, M. (1984). Problem of Dostoevsky’s Poetics, ed and rtans, C. Emerson Minneapolis: University of Minnesota Press.
Benfild, A. (1982). Unspeakable Sentences, New York: Routledge and Kegan Paul.
Jahn, M. (1996). ‘Window of Focalization: Deconstructing and Reconstructing a Naratological Concept’, Style (30) 2.
Lodge, David (1990). After Bakhtin, London and New York: Routledge.
McHale, B. (1987). Postmodernist Fiction, New York: Methune.
Moriss, R. (2003). Realism, London: Routledge.
Teranishi, Masayuki (2007). ‘AStylistic Analysis of Soul Bellow’s Hersog: a Mode of postmodern Polyphony’, Language and Literature, London, Los Angeles. New Delhi and Singapore. Vol 16 (1).
Toolan, Micel (2001). Narrative: A Critical Linguistic Introduction, 2ed. London: Rotledge.
    • تعداد مشاهده مقاله: 3,326
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,622
زبان‌شناخت
دوره 3، شماره 6 - شماره پیاپی 6
آذر 1391
صفحه 85-120
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 436.51 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 09 تیر 1391
  • تاریخ بازنگری: 15 اردیبهشت 1392
  • تاریخ پذیرش: 08 شهریور 1391
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 3,326
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,622

APA

نوبخت, محسن . (1391). چندصدایی و چندشخصیتی در رمان پسامدرن ایران با نگاهی به رمان اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی. زبان‌شناخت, 3(6), 85-120.

MLA

نوبخت, محسن . "چندصدایی و چندشخصیتی در رمان پسامدرن ایران با نگاهی به رمان اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی", زبان‌شناخت, 3, 6, 1391, 85-120.

HARVARD

نوبخت, محسن. (1391). 'چندصدایی و چندشخصیتی در رمان پسامدرن ایران با نگاهی به رمان اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی', زبان‌شناخت, 3(6), pp. 85-120.

CHICAGO

محسن نوبخت, "چندصدایی و چندشخصیتی در رمان پسامدرن ایران با نگاهی به رمان اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی," زبان‌شناخت, 3 6 (1391): 85-120,

VANCOUVER

نوبخت, محسن. چندصدایی و چندشخصیتی در رمان پسامدرن ایران با نگاهی به رمان اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی. زبان‌شناخت, 1391; 3(6): 85-120.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب