• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی چگونگی مفهوم‌سازی، درک و انتقال معنی توسط فضاسازهای ذهنی در ادبیات کودکان در زبان کردی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

بررسی چگونگی مفهوم‌سازی، درک و انتقال معنی توسط فضاسازهای ذهنی در ادبیات کودکان در زبان کردی

    نویسندگان

    • جلال تباشیر 1
    • ناهید یاراحمدزهی 2
    • امیر محمدیان 3

    1 دانش‌آموختة زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار (نویسندة مسئول)

    2 استادیار زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

    3 استادیار زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار،

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2022.33862.1914
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی فضاسازهای ذهنی در ادبیات داستانی کودکان در زبان کردی می‌پردازد با این هدف که مشخص سازد کاربرد فضاسازها در ادبیات داستانی کودکان چگونه است و چگونه به مفهوم‌سازی و انتقال مفاهیم کمک می‌کنند. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا پیکره‌ای از متون نوشتاری کتاب داستان‌های کودکان در زبان کردی ساخته شود. این پیکره شامل ٢٠ جلد کتاب داستان (١٠ جلد با نویسندة مرد و ١٠ جلد با نویسندة زن) است که در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفت. در مجموع ١٠٠٢ جمله که انواع فضاسازها در آن‌ها استفاده شده بود یافت شد، سپس تعداد ٢٤ جمله به شیوه‌ای تصادفی استخراج و مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از بررسی و تحلیل این جملات با هدف مشخص نمودن چگونگی عملکرد فضاسازهای ذهنی در ایجاد فضاهای ذهنی و انتقال مفاهیم نشان می‌دهد که وجود فضاسازها یک عنصر بسیار مهم در درک و انتقال مفاهیم در ادبیات کودکان بوده و عدم استفاده مناسب از آن‌ها در متون داستان‌های کودکان باعث می‌شود که خواننده به درک درستی از جمله نرسد.

کلیدواژه‌ها

  • ادبیات کودک"
  • زبان کردی"
  • فضاساز ذهنی"
  • فضاهای ذهنی"
  • "
  • معنی‌شناسی شناختی"

موضوعات

  • زبانشناسی همگانی
  • XML
  • اصل مقاله 371.43 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
ثقفی، عشرت. (١٣٩٤). «فرآیند فضاسازی ذهنی در داستان کباب غاز جمال‌زاده». دهمین همایش بین­المللی ترویج زبان و ادب فارسی. دانشگاه محقق اردبیلی.
دائره‌المعارف فارسی. (١٣٨٠). به سرپرستی غلامحسین مصاحب، ج ١، ذیل مدخل ادبیات کودک. تهران: شرکت سهامی کتاب­های جیبی.
راسخ­مهند، محمد. (۱۳۹۶). درآمدی بر زبان­شناسی شناختی. تهران: انتشارات سمت.
صفوی، کورش. (١٣٩٧). درآمدی بر معنی‌شناسی شناختی. تهران: انتشارات سورۀ مهر.
کیخا، ف. (١٣٩٧). توصیف فضاهای ذهنی نسیم جوزف داود در ترجمة جزء ٢٩ قرآن کریم وی بر اساس دیدگاه فوکونیه (١٩٩٧). پایان­نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
گلفام، ا؛ عبدالکریمی، س. (١٣٨٩). «نقش نظریة فضاهای ذهنی در برطرف کردن نابه­هنجاری­ معنایی و ابهام­زدایی ارجاعی». فصل­نامة پازند، صفحة ٧٧ – ٦٥.
مشایخی، ناهید. (١٣٩٢). فضاسازهای ذهنی در ادبیات کودکان در زبان فارسی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبان­شناسی همگانی. دانشگاه اصفهان.
نجفی، آ؛ پهلوان­نژاد، م؛ شریفی، ش. (١٣٩٥). «رویکرد نوین در روایت­شناختی بر اساس فضاهای ذهنی روایی و الگوی ان­ام­اس­بی». مجلة علمی – پژوهشی، شمارة ١٩٢، صفحة ٤٦ – ٢١.
Buszard, Laura Ann. (2003).Constructional Polysemy and Mental Spaces in Potawatomi Discourse. University of California, Berkeley.
Croft, William. And Cruse, Alan. (2004). Cognitive linguistics. Cambridge: University Press.
Dancygier, B. (2012). The Language of Stories: A Cognitive Approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Evans, Vyvyan. (2007). A Glossary of Cognitive Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Evans, Vyvyan and Green, Melanie. (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh University Press, Edinburgh: Edinburgh.
Fauconnier, Gilles. (1994). Aspects of Meaning Construction in Natural Language. Cambridge: Cambridge University press.
Fauconnier, Gilles. (1997 [2005]). Mappings in Thought and Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Fauconnier, Gilles. (2012). Mental Spaces. Oxford university press. Reserved. DOI:
10.1093/oxfordhb/9780199738632.013.0014
Geeraerts, Dirk. (2006). A Rough Guide to Cognitive Linguistics. Berlin. New York: Mouton de Gruyter.
Lee, David. (2001). Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: Oxford University press.
Liu, Hui and Gao, Yuegin. (2010). “Mental Space Theory and Misunderstanding”. English Language Teaching. 3(4). 75-86.
Oberlander, Jonathan. 2006. Cognitive science. In Keith Brown, ed. Encyclopedia of Language and Linguistics. 526. Elsevier Press.
Saeed, John I. (2009). Semantics. Oxford: Blackwell Press.
Sweetser, Eve. (1990). From Etymology to Pragmatics: Metaphorical and Cultural Aspects of semantic Structure. Cambridge: Cambridge University Press.
Taylor. John R. & Littlemore. Jeannette. (2015). Bloomsbury companion to cognitive Linguistics. London. New York Sydney.
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 479
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364
زبان‌شناخت
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 25
بهار و تابستان1401
شهریور 1401
صفحه 101-134
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 371.43 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 24 آذر 1400
  • تاریخ بازنگری: 23 اسفند 1400
  • تاریخ پذیرش: 14 فروردین 1401
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 479
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364

APA

تباشیر, جلال , یاراحمدزهی, ناهید و محمدیان, امیر . (1401). بررسی چگونگی مفهوم‌سازی، درک و انتقال معنی توسط فضاسازهای ذهنی در ادبیات کودکان در زبان کردی. زبان‌شناخت, 13(1), 101-134. doi: 10.30465/ls.2022.33862.1914

MLA

تباشیر, جلال , , یاراحمدزهی, ناهید , و محمدیان, امیر . "بررسی چگونگی مفهوم‌سازی، درک و انتقال معنی توسط فضاسازهای ذهنی در ادبیات کودکان در زبان کردی", زبان‌شناخت, 13, 1, 1401, 101-134. doi: 10.30465/ls.2022.33862.1914

HARVARD

تباشیر, جلال, یاراحمدزهی, ناهید, محمدیان, امیر. (1401). 'بررسی چگونگی مفهوم‌سازی، درک و انتقال معنی توسط فضاسازهای ذهنی در ادبیات کودکان در زبان کردی', زبان‌شناخت, 13(1), pp. 101-134. doi: 10.30465/ls.2022.33862.1914

CHICAGO

جلال تباشیر , ناهید یاراحمدزهی و امیر محمدیان, "بررسی چگونگی مفهوم‌سازی، درک و انتقال معنی توسط فضاسازهای ذهنی در ادبیات کودکان در زبان کردی," زبان‌شناخت, 13 1 (1401): 101-134, doi: 10.30465/ls.2022.33862.1914

VANCOUVER

تباشیر, جلال, یاراحمدزهی, ناهید, محمدیان, امیر. بررسی چگونگی مفهوم‌سازی، درک و انتقال معنی توسط فضاسازهای ذهنی در ادبیات کودکان در زبان کردی. زبان‌شناخت, 1401; 13(1): 101-134. doi: 10.30465/ls.2022.33862.1914

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب