• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. نقش برنامه‌ریزی عصبی – کلامی در بهبود انگیزه و خودمختاری در فارسی آموزان غیر ایرانی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

نقش برنامه‌ریزی عصبی – کلامی در بهبود انگیزه و خودمختاری در فارسی آموزان غیر ایرانی

    نویسندگان

    • علیرضا کیوانی 1
    • محمد رضا اروجی 2
    • سکینه جعفری 3
    • سیروس ایزدپناه 3

    1 دانشجوی دکتری زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه زبان و زبانشناسی، زنجان، ایران

    2 استادیار زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه زبان و زبانشناسی، زنجان، ایران (نویسنده مسؤول)

    3 استادیار آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه زبان و زبانشناسی، زنجان، ایران

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2022.39912.2038
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقاله حاضر به تأثیر برنامه‌ریزی عصبی - کلامی بر متغیرهای مستقل خودمختاری و انگیزه فارسی آموزان غیر ایرانی می‌پردازد. برنامه‌ریزی عصبی - کلامی به دیدگاهی اشاره دارد که در آن یک فرد یک سیستم کامل ذهن و بدن است. شیوه پژوهش به‌صورت شبه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون می‌باشد. شرکت‌کنندگان بر اساس نمونه‌گیری غیرتصادفی و در دسترس و قابل مدیریت بودن انتخاب شدند اما به طور تصادفی در گروه‌های کنترل و آزمایشی قرار گرفتند. هدف از این تحقیق، پاسخ به این سؤال است که آیا تکنیک‌های برنامه‌ریزی عصبی - کلامی تأثیر چشمگیری بر خودمختاری و انگیزه دانشجویان دارند یا نه. تحلیل‌های آماری شامل محاسبه میزان پایایی آزمون تعیین سطح، میانگین و انحراف معیار نمرات (آمار توصیفی) بوده و میزان اعتبار دو ارزیاب در مرحله آزمایشی و بخش مکالمه در پس‌آزمون با استفاده از آزمون پیرسون و طبق نرمال بودن پراکندگی محاسبه شد. در تحلیل فرضیه صفر، از منکووا برای بررسی تفاوت‌های نمرات میانگین گروه‌های کنترل و آزمایشی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. ابزار تحلیل‌های آماری این تحقیق نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 25) بود. نتایج حاصله نشان می‌دهد که تکنیک‌های برنامه‌ریزی عصبی کلامی باعث بهبود انگیزه و خودمختاری در فارسی آموزان غیر‌ایرانی می‌شوند. این تحقیق  می‌تواند  برای محققان، معلمان و زبان‌شناسان مفید باشد.

کلیدواژه‌ها

  • انگیزه
  • برنامه‌ریزی عصبی – کلامی
  • خودمختاری
  • فارسی آموزان غیر ایرانی

موضوعات

  • زبانشناسی همگانی
  • XML
  • اصل مقاله 261.74 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
 
Arkoç, E. Ş. (2008). The impact of learner autonomy on the success of listening Comprehension. Doctoral dissertation, Turaky University.
Azari Noughabi, Mostafa & Amirian, Seyed Mohammad Reza (2020) Assessing the Contribution of Autonomy and Self-Efficacy to EFL Teachers’ Self-Regulation. English Teaching & Learning, 1-18. 45. 10.1007/s42321-020-00060-4.
Bandura, A. (1995). Self-efficacy in changing societies. the United Kingdom: Cambridge )University Press.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. NY: Freeman.
Bernhardt, E. (1997). Victim narratives or victimizing narratives? Discussions of the reinvention of language departments and language programs. ADFL Bulletin 29 (i), 13-19.
Brown, H. D. (2001). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy, 2nd Ed. New York: Addison Wesley Longman, Inc.
Challob, A.I. (2021). The effect of flipped learning on EFL students’ writing performance, autonomy, and
    motivation. Educ Inf Technol. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10434-1Chan, Y. W. (2003). Junior high school English teachers’ ideas of current English textbooks in Tainan County.
     National Kaohsiung: Normal University.
Capa-Aydin, Y., Sungur, S., & Uzuntiryaki, E. (2009). Teacher self-regulation: Examining a multidimensional construct. Educational Psychology, 29(3), 345–356. https://doi.org/10.1080/01443410902927825.
Dafei, D. (2007). An Exploration of the Relationship between Learner Autonomy and English Proficiency. Retrieved from www.asian efljournal.com/pta_Nov_07_dd.pdf.
Dehghannezhad, Saeideh (2019). The Relationship between Iranian EFL Teacherrs’ Self-efficacy, their Personality and Students’ Motivation. Unpublished MA thesis. University of Guilan.
Dweck, C. S. (2000). Self-Theories: Their role in motivation, personality, and development. London: Psychology      Press.
Dornyei, Z. (2001). Motivation and Second Language Acquisition. Second Language Teaching & Curriculum
    Centre, University of Hawaii at Manoa.
Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press
Fletcher, A., Guthrie, J., Steane, P., Roos, G. and Pike, S. (2003). Mapping stakeholder perceptions for a third sector organization. Journal of Intellectual Capital, 4 (4), 505-527.
Gardner, R. C., Lalonde, R. N., Moorcroft, R., & Evers, F. T. (1985). Second Language Attrition: The Role of Motivation and Use. London, Ontario: University of Western Ontario, Department of Psychology.Gardner, R.
Gist, M. E. (1987). Self-efficacy: Implications for organizational behavior and human resource
     management. Academy of management review, 12(3), 472-485.
Haghi, M. (2009). The relationship between perceived self-efficacy and Iranian EFL learners’ autonomy. Unpublished master’s thesis, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
Helm, D. J. (2009). Improving English instruction through Neuro-Linguistic Programming. Education, 130 (1), 110-113
Huang, J. (2005). Teacher autonomy in language learning: A review of the research. Research Studies in
    Education, 3, 203–218.
Lashkarian, A., & Sayadian, S. (2015). The effect of Neuro Linguistic Programming (NLP) techniques on young Iranian EFL Learners’ motivation, learning improvement, and on teacher's success. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 199, 510-516.‏
Lei, W & Yu-mei, L (2012). An Empirical Study of Listening Comprehension Strategies in Autonomous Learnign Environment. Sino-US English Teaching, 9, (11), 1695-1701.
Loewen, S. and Reinders, H. (2011). Key Concepts in Second Language Acquisition. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Little, D. (1991). Learner autonomy. definitions, issues and problems.  Dublin: Authentic.
McWhirter, E. H. (1992). A test of a model of the career commitment and aspirations of Mexican American high school girls. Unpublished doctoral dissertation, Arizona State University, Tempe, AZ.
Pajares, F (2006). Self-efficacy During Childhood and Adolescence. Implications for Teachers and Parents. In F.
    Pajares and T. Urdan (Eds.), Self-Efficacy Beliefs of Adolescents (pp. 339-367). Greenwich, CT: Information Age. acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
Pajares, F., & Schunk, D. H. (2001). Self-beliefs and school success: Self-efficacy, self-concept, and school
    achievement. In R. Riding, & S. Rayner (Eds.), Perception (pp. 239-266). London: Ablex Publishing.
Pallant, J., (2010). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using the SPSS program. 4th     Edition. McGraw Hill, New York.
Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (1996). The role of goals and goal orientation. Motivation in Education: Theory,     Research, and Applications. New Jersey: Prentice-
Pishghadam, R., Shapoori, M., & Shayesteh, S. (2011). NLP and its relationship with teacher success, gender, teaching experience and degree: A comparative study. World Journal of English Language, 1(2), 2-8.
Revell, J, and S. Norman. (1999). Handing over: NLP-based activivties for language learning. London: Saffire Press.
Richards, J., & Rodgers, T. (2001). Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge
    University Press.
Salomon, G. (1984). Television is "easy" and print is "tough": The differential investment of mental effort in    learning as a function of perceptions and attributions. Journal of Educational Psychology, 76(4), 647-658.
Shahmoradi, Nasim, Nosratinia, Mania, Shangarffam, Nacim (2018) The Relationship among EFL Teachers’     Critical Thinking, Neuro-Linguistic Programming, and Their Sense of Efficacy. Journal of Applied Linguistic    and Language Research,  5 (2), 41-56.
Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2017). Motivated for teaching? Associations with school goal structure, teacher     self-efficacy, job satisfaction and emotional exhaustion. Teaching and Teacher Education, 67, 152–160.     https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.006.
Tabachnick and Fidell, (2007) BG Tabachnick, LS Fidell Using Multivariate Statistics. (4th ed.).
Tabrizi, H. M., & Saeidi, M. (2015). The relationship among Iranian EFL learners’ self-efficacy, autonomy and listening comprehension ability. English Language Teaching, 8(12), 158–169.
Wigfield, A. (1994). Expectancy-value theory of achievement motivation: a developmental perspective. Educ.    Psychol. Rev. 6, 49–78. doi: 10.1007/BF02209024.
Zastrow, C., Dotson, V., & Koch, M. (1987). The neuro-linguistic programming treatment approach. Journal of Independent Social Work, 1(1), 29-38.
Zee, M., & Koomen, H. M. (2016). Teacher self-efficacy and its effects on classroom processes, student academic    adjustment, and teacher well-being: A synthesis of 40 years of research. Review of Educational Research, 86(4),    981–1015. https://doi.org/10.3102/0034654315626801.
 
Zimmerman, B. J., and Cleary, T. J. (2006). Adolescents’ Development of Personal Agency.  The Role of Self-   efficacy Beliefs and Self-Regulatory Skill. In F. Pajares and T. Urdan (Eds.), Self-Efficacy Beliefs of Adolescents (pp. 45-69). Greenwich, CT: Information Age.
 
 
 
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 426
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 368
زبان‌شناخت
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 25
بهار و تابستان1401
شهریور 1401
صفحه 283-305
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 261.74 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 28 بهمن 1400
  • تاریخ بازنگری: 20 فروردین 1401
  • تاریخ پذیرش: 21 اردیبهشت 1401
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 426
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 368

APA

کیوانی, علیرضا , اروجی, محمد رضا , جعفری, سکینه و ایزدپناه, سیروس . (1401). نقش برنامه‌ریزی عصبی – کلامی در بهبود انگیزه و خودمختاری در فارسی آموزان غیر ایرانی. زبان‌شناخت, 13(1), 283-305. doi: 10.30465/ls.2022.39912.2038

MLA

کیوانی, علیرضا , , اروجی, محمد رضا , , جعفری, سکینه , و ایزدپناه, سیروس . "نقش برنامه‌ریزی عصبی – کلامی در بهبود انگیزه و خودمختاری در فارسی آموزان غیر ایرانی", زبان‌شناخت, 13, 1, 1401, 283-305. doi: 10.30465/ls.2022.39912.2038

HARVARD

کیوانی, علیرضا, اروجی, محمد رضا, جعفری, سکینه, ایزدپناه, سیروس. (1401). 'نقش برنامه‌ریزی عصبی – کلامی در بهبود انگیزه و خودمختاری در فارسی آموزان غیر ایرانی', زبان‌شناخت, 13(1), pp. 283-305. doi: 10.30465/ls.2022.39912.2038

CHICAGO

علیرضا کیوانی , محمد رضا اروجی , سکینه جعفری و سیروس ایزدپناه, "نقش برنامه‌ریزی عصبی – کلامی در بهبود انگیزه و خودمختاری در فارسی آموزان غیر ایرانی," زبان‌شناخت, 13 1 (1401): 283-305, doi: 10.30465/ls.2022.39912.2038

VANCOUVER

کیوانی, علیرضا, اروجی, محمد رضا, جعفری, سکینه, ایزدپناه, سیروس. نقش برنامه‌ریزی عصبی – کلامی در بهبود انگیزه و خودمختاری در فارسی آموزان غیر ایرانی. زبان‌شناخت, 1401; 13(1): 283-305. doi: 10.30465/ls.2022.39912.2038

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب