• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. منزلت اجتماعی و ادب: عذرخواهی برپایه‌ نظریه‌ «وجهه»

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

منزلت اجتماعی و ادب: عذرخواهی برپایه‌ نظریه‌ «وجهه»

    نویسندگان

    • فاطمه رضائی 1
    • بهزاد رهبر 2
    • محمدرضا اروجی 3

    1 گروه آموزش زبانشناسی-دانشکده علوم تربیتی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان- زنجان، ایران

    2 گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران

    3 استادیار گروه زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان- زنجان ایران

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2022.41094.2052
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

پژوهش حاضر، تأثیر منزلت اجتماعی بر رعایت ادب گویشوران زبان را در کارگفت عذرخواهی، طبق الگوی ادب براون و لوینسون(Brown & Levinson) (1978) مورد بررسی قرار می‌دهد. روش انجام پژوهش کمی‌وکیفی بوده و جمع‌آوری داده‌ها از طریق ارسال پرسشنامه به صورت الکترونیکی به دانشجویان انجام شد. پرسش‌نامه‌ (DCT) راهبردهای عذرخواهی را برای 12 خطای رایج در جامعه مورد ارزیابی قرار داد. مشارکان پژوهش شامل تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های پردیس الزهرا، علمی‌و کاربردی جهاد دانشگاهی و خانه کارگر زنجان بودند. پس از بررسی پاسخ‌های جمع‌آوری شده از 44 دانشجوی زن و 62 دانشجوی مرد، نتایج نشان داد افراد بیشتر از راهبرد ادب منفی در بیان عذرخواهی استفاده می‌کنند. بررسی تأثیر منزلت اجتماعی بر استفاده از راهبرد‌های ادب نشان داد در هر سه جایگاه منزلت اجتماعی مساوی، بالا و پایین، افراد از راهبرد ادب منفی بیشتر استفاده می‌کنند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد استفاده از راهبرد‌های ادب در جبران خطا به نوع خطای انجام شده بستگی دارد و افراد با توجه به خطای صورت گرفته از مناسب‌ترین راهبرد عذرخواهی برای جبران آن استفاده می‌کنند. نتایج پژوهش بین جنسیت و استفاده از راهبرد ادب تفاوت معناداری را نشان نداد.

کلیدواژه‌ها

  • عذرخواهی»
  • منزلت اجتماعی»
  • وجهه»
  • ادب منفی»
  • «
  • ادب مثبت»

موضوعات

  • زبانشناسی همگانی
  • XML
  • اصل مقاله 345.58 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
باغبانی، غزل و کرم‌پور، فاطمه (1396). بررسی چگونگی رابطه بین شاخص قدرت و پدیده ادب زبانی در روند بازجویی به لحاظ زبان‌شناختی: رویکردی گفتمانی و حقوقی. پژوهش های زبانی، دوره 8،  شماره 2. ص 1-20.
حسینی، سید محمد (1388). ادب و قدرت: نشانگرهای زبانی مخالفت در جلسات دفاع از پایان‌نامه. مجله‌ پژوهش‌های زبانشناسی،سال اول، شماره 1. ص 79-100.
رحمانی، حسین.مدرسی، یحیی. غیاثیان، مریم‌السادات وزندی، بهمن. (1395). ادب و بی‌ادبی در رمان‌های نوجوانان فارسی زبان. دوماه‌نامه جستارهای زبانی، دوره7، شماره 5. 67-90.
زندی، بهمن. نجفیان، آرزو و شاوله، کامبیز. (1396).راهبردهای کارگفت عذرخواهی در زبان کردی از دیدگاه زبانشناسی. انتشارات دانشگاه تربیت مدرس. سال5، شماره، 17. ص139- 162.
شیخ‌محمدی، چیا. یاراحمدزهی، ناهید ومحمدیان، امیر (1398).انتخاب راهبردهای کنش گفتاری تقاضا در زبان کردی بر اساس دو عامل اجتماعی جنسیت و قدرت. پژوهش‌های زبانی، دوره 10. شماره1.ص 183- 202.
Aijmer, K. (1996). Conversational routines in English: convention and creativity. London, NY: Longman.
Austin, J. L. (1962). How to do things with words. Oxford: Oxford University Press.
Bagebani, G., and Karampour, F. (2017). The Relationship between Power Indicator and the Language of Politeness in the Process of Interrogation: A Discourse and Legal Approach. Journal of Language Researches, 8(2), 1-20. [In Persian].
Bergman, M. L., & Kasper, G. (Eds.). (1993). Perception and performance in native and nonnative apology. NY: Oxford University Press.
Blum-Kulka, S., & Olshtain, E. (1984). Requests and apologies: A cross-cultural word. Oxford: Oxford University Press.
Brown, P., & Levinson, S. (Eds.). (1978).Universals in language usage: Politeness
phenomena
. Cambridge: Cambridge University Press.
Cohen, A. D., & Olshtain, E. (Eds.). (1994). Researching the production of speech acts. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Cohen, A. D., & Olshtain, E. (Eds.). (1981). Developing a measure of socio cultural competence: The case of apology. A journal of research in language studies. Volume 71, Issue 4.
Deutschmann, M. (2003). Apologies in British. English. Umea: Umea University.
Ermida, I. (2006). Linguistic mechanisms of power in Nineteen EightyـFour: Applying politeness theory to Orwell’s World. Journal of Pragmatics, 38, 842-862.
Escandell-Vidal, V. (Ed.). (1998). Intonation and procedural encoding: The case of Spanish interrogatives. Amsterdam: Benjamins.
Eslami-Rasekh, Z. 1993. A cross-cultural comparison of the requestive speech act realization patterns in Persian and English in L. F. Bouton & Y. Kachru (Eds.). Pragmatics and language learning, Monographs. Series, Vol. 4, 75-90.
Fasold, R. (1990). The Sociolinguistics of Language. Oxford: Basil Blackwell.
Grice, H. P. (1989). Studies in the way of words. Harvard: Harvard University press.
Goffman, E. (1955). “On face-work: An analysis of ritual elements in social interaction. Psychiatry, 18, 213–231.
Goffman, E. (1974). Frame Analysis: An Essay on the organization of Experience, With
a foreword by Benet m. Berger
. Boston, Northeastern. University press.
Goffman, E. (2006). The Presentation of Self. In D. Brissett & C. Edgley (Eds.), Life as theater: A dramaturgical sourcebook. pp. 129–139. Aldine Transaction.
Goffman, E. (2006). Los Marcos De La Experiencia (Spanish Edition). Routledge publication.
Holtgraves, T. and Y. Joong-Nam (1990). Politeness as Universal: Cross Cultural Perceptions of Request Strategies and Inferences Based on Their Use. Journal of Personality and Social Psychology, 59 (4),719-729.
Holtgraves, T. & Yang, J.-n. (1992). Interpersonal underpinnings of request strategies: General principles and differences due to culture and gender. Journal of Personality and Social Psychology.  62(2), 246–256.
Hosseini, S.M. (2010). Politeness and power: Linguistic indicators of opposition in dissertation defense sessions. Journal of Linguistic Research, 79-100. [In Persian]
Ishahara. N, & Cohen. A. D. (2010). Teaching and learning pragmatics. Great Britain.
Lakoff, R. (1972). Language in Context. Language. 48, 907-927.
Leech, G. (1983). Principles of pragmatics. London: Longman.
Lin, Y. L. (2013). Vague language and interpersonal communication: An analysis of adolescent intercultural conversation. International Journal of Society, Culture and Language, 1(2), 69-81.
Montgomery, M. B. (1998). Multiple modals in LAGS and LAMSAS in from The Gulf States and beyond: The legacy of Lee Pederson and LAGS. Tuscaloosa: University of Alabama.
Murni, S. M. and Solin. M (2012). Linguistic Impoliteness: A Small Corpus-Analysis on the Use of Impolite Language by Children. Aceh International Journal of Social Sciences, 1 (1), 11-15.
Ogiermann, E. (Ed.). (2006). Cultural variability within Brown and Levinson’s politeness theory: English, Polish and Russian apologies. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela Publicacións.
Owen, M. (1983). Apologies and remedial interchanges: A study of language use in social interaction. Berlin: Mouton de Gruyter.
Rahmani H., Modarresi Y., Ghiasian M. S., Zandi B. (2016). Politeness and Impoliteness in Persian-Speaking Youngsters’ Novels. Modarres journal of linguistics. 7 (5), 67-90. [In Persian]
Searle, J. (1969). Speech acts: An essay in the philosophy of language. Cambridge: Cambridge University Press.
Sheikh Mohammadi, C. Yarahmadzehi, N. and Mohammadian, A. (2019). Selection of speech action strategies of demand in Kurdish language based on the two social factors of gender and power, Journal of Linguistic Research, 10 (1): 183-202. [In Persian]
Sills, D. L. (1991). International encyclopedia of the social sciences, 19: 250-252.
Trosborg, A. (1987). Apology strategies in native/non-natives, Journal of Pragmatics, 11(2), 147-167.
Trosborg, A. (1995). Inter language pragmatics: Requests, complaints, apologies. Berlin: Mouton de Gruyter.
Trudgill, P. (1974). Introduction to Sociolinguistics, London: penguin books.
Watts, R. J. (2003). Politeness, Cambridge: Cambridge University Press.
White, A. (2003). Women’s Usage of Specific Linguistic Functions in the Context of Casual Conversation: Analysis and Discussion (Unpublished Master’s thesis). University of Birmingham. England.
Zandi B., Najafian, A., Shawaleh, K. (2017). Strategies of Apology Speech Act in Kurdish Language; A Sociolinguistic Study. Tarbiat Modarres publication, 5 (17) :139-162. [In Persian]
    • تعداد مشاهده مقاله: 601
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 215
زبان‌شناخت
دوره 15، شماره 2
بهمن 1403
صفحه 73-105
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 345.58 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 05 اردیبهشت 1401
  • تاریخ بازنگری: 15 تیر 1401
  • تاریخ پذیرش: 20 تیر 1401
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 601
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 215

APA

رضائی, فاطمه , رهبر, بهزاد و اروجی, محمدرضا . (1403). منزلت اجتماعی و ادب: عذرخواهی برپایه‌ نظریه‌ «وجهه». زبان‌شناخت, 15(2), 73-105. doi: 10.30465/ls.2022.41094.2052

MLA

رضائی, فاطمه , , رهبر, بهزاد , و اروجی, محمدرضا . "منزلت اجتماعی و ادب: عذرخواهی برپایه‌ نظریه‌ «وجهه»", زبان‌شناخت, 15, 2, 1403, 73-105. doi: 10.30465/ls.2022.41094.2052

HARVARD

رضائی, فاطمه, رهبر, بهزاد, اروجی, محمدرضا. (1403). 'منزلت اجتماعی و ادب: عذرخواهی برپایه‌ نظریه‌ «وجهه»', زبان‌شناخت, 15(2), pp. 73-105. doi: 10.30465/ls.2022.41094.2052

CHICAGO

فاطمه رضائی , بهزاد رهبر و محمدرضا اروجی, "منزلت اجتماعی و ادب: عذرخواهی برپایه‌ نظریه‌ «وجهه»," زبان‌شناخت, 15 2 (1403): 73-105, doi: 10.30465/ls.2022.41094.2052

VANCOUVER

رضائی, فاطمه, رهبر, بهزاد, اروجی, محمدرضا. منزلت اجتماعی و ادب: عذرخواهی برپایه‌ نظریه‌ «وجهه». زبان‌شناخت, 1403; 15(2): 73-105. doi: 10.30465/ls.2022.41094.2052

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب