• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. شیوه پایان‌‌یافتن مکالمه در گفتمان درمانی درمانگر - درمانجوی دارای اختلال اضطراب فراگیر

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

شیوه پایان‌‌یافتن مکالمه در گفتمان درمانی درمانگر - درمانجوی دارای اختلال اضطراب فراگیر

    نویسندگان

    • فرشته محمدپور 1
    • جلال رحیمیان 2
    • محمدرضا تقوی 3
    • رحمان صحراگرد 4

    1 Ph.D. of Linguistics, Department of Foreign Languages & Linguistics, Faculty of Literature & Humanities, Shiraz University

    2 Professor of Linguistics, Department of Foreign Languages & Linguistics, Faculty of Literature & Humanities, Shiraz University

    3 بخش روانشناسی بالینی،دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران

    4 استاد بخش زبان‌های خارجی و زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز، ایران

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2023.36837.1974
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

گفتمانِ درمانی، یکی از انواع گفتمان سازمانی که در جلسات روان‌درمانی به کار می‌رود. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد تحلیل مکالمه در پی یافتن اصول پایان‌‌یافتن مکالمات در موقعیت درمانی است و به طور خاص به بررسی گفتمانِ درمانی جلسات درمان مربوط به بیماران دارای اختلال اضطراب تعمیم‌یافته (GAD) می‌پردازد. روش ‌مورد استفاده در این پژوهش، براساس روش کیفی انجام پذیرفته است. پیکره زبانی مورد استفاده در این پژوهش، شامل 10 دقیقه پایانی مکالمات 252 جلسه روان‌درمانی بوده است.تعداد روان‌درمانگران شرکت‌کننده در پژوهش 8 نفر و درمانجویان 16 نفر از هر دو جنس می‌باشد. میانگین گروه سنی مراجعین 53-21 سال و روان درمانگران 65-27 سال است. جهت تحلیل داده‌ها از روش‌های تحلیل مکالمه، شمارش واژگان و یافتن واژه‌های کلیدی در متن استفاده شده است. همچنین، جهت ساخت و ارائه الگوی کلامی از نرم‌افزار رایانه‌ای اطلس تی. آی. استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که در تمامی جلسات، روان‌درمانگر به علت ماهیت فعالی که در جلسات روان‌درمانی دارد، پایان مکالمه را اعلام نموده است. به کارگیری تمامی تکنیک‌های مربوط به نحوه اتمام مکالمات مطابق با اصول و مبانی مصاحبات روان‌درمانی بوده است. همچنین، به کارگیری اصطلاحات مربوط به خداحافظی برخاسته از فرهنگ ایرانی بوده است.

کلیدواژه‌ها

  • گفتمانِ درمانی
  • اختلال اضطراب تعمیم‌یافته
  • رویکرد درمانی شناختی-رفتاری
  • پایان مکالمه

موضوعات

  • زبانشناسی همگانی
  • XML
  • اصل مقاله 331.78 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
قلی‌فامیان، علیرضا (1392). «آغازه و پایانه کلامی در درس‌نامه‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبان‌ها»، پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، سال دوم، شماره نخست، صص 99-116.
کلاته‌ساداتی، احمد و باقری لنکرانی، کامران (1393). «مدلی از رابطه پزشک و بیمار طبق مفاهیم اسلامی»، مجله علوم پزشکی صدرا، دوره 2، شماره 3، صص 315-326.
گلدنبرگ، هربرت و گلدنبرگ، آیرین (1396). مروری بر خانواده درمانی، مترجم: مهرداد فیروزبخت، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، تهران.
معین، محمد (1386). فرهنگ فارسی، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
Ansari, Kh. (2013). A comparative study of personal telephone conversation openings and closings in English and Persian, Thesis for the Degree of Master of Arts, Tabriz University.
Bou-Franch, P. (2011). “Openings and closings in Spanish email conversations”, Journal of Pragmatics, 43, pp. 1772–1785.
Burke, P. (2019). The rise of conversation studies. Test-mm, 1(1), 15-20.
Dashti Nezhad, M. (2018). A Comparative Study of Conversational Openings and Closings in Persian versus English and its Implications for Foreign Language Learning and Teaching: A Conversational Analytic Point of View, Thesis for the Degree of Master of Arts, Yasouj University.
Depraetere, I., & Salkie, R. (Eds.). (2017). Semantics and pragmatics: Drawing a line (Vol. 11). Springer.
Fernández, E. M., Cairns, H. S., & Wiley, J. (Eds.). (2018). The handbook of psycholinguistics. John Wiley & Sons, Incorporated.
Kazemi, A. (2019). “On dynamics of telephone conversation closedown in Farsi”, Journal of Pragmatics, 151, pp. 45-61.
Kessler, R. C., Heeringa, S., Lakoma, M. D., Petukhova, M., Rupp, A. E., Schoenbaum, M., ... & Zaslavsky, A. M. (2008). Individual and societal effects of mental disorders on earnings in the United States: results from the national comorbidity survey replication. American Journal of Psychiatry, 165(6), 703-711.
Patterson, J., Williams, L., Edwards, T. M., Chamow, L., & Grauf-Grounds, C. (2018). Essential skills in family therapy: From the first interview to termination. Guilford Publications.
Richards, K. (2003). The Nature of Qualitative Inquiry. In Qualitative inquiry in TESOL (pp. 1-46). Palgrave Macmillan, London.
Seeger, Charles. (2021). “1 Tractatus Esthetico-Semioticus: Model of the Systems of Human Communication”, Current Thought in Musicology. University of Texas Press, pp. 1-40.
Smoliak, O., Strong, T., & Elliott, R. (2018). Discursive ethics in therapeutic encounters. In Therapy as Discourse (pp. 187-217). Palgrave Macmillan, Cham.
Wardhaugh, R., & Fuller, J. M. (2021). An introduction to sociolinguistics. John Wiley & Sons.
Weiland, V. (2022). Linguistic approaches to discourse: a multi-layered methodology illustrated by the example of the discursive construction and deconstruction of EUROPE after the 2015 Paris terror attacks. In On the Discursive Deconstruction and Reconstruction of Europe (pp. 205-231). JB Metzler, Berlin, Heidelberg.
Weiste, E. & Peräkylä, A. (2015). Therapeutic Discourse. in K Tracy (ed.), The International Encyclopedia of Language and Social Interaction, Wiley Blackwell.
    • تعداد مشاهده مقاله: 275
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 806
زبان‌شناخت
دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 1
شهریور 1402
صفحه 225-245
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 331.78 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 28 خرداد 1400
  • تاریخ بازنگری: 27 بهمن 1401
  • تاریخ پذیرش: 08 اسفند 1401
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 275
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 806

APA

محمدپور, فرشته , رحیمیان, جلال , تقوی, محمدرضا و صحراگرد, رحمان . (1402). شیوه پایان‌‌یافتن مکالمه در گفتمان درمانی درمانگر - درمانجوی دارای اختلال اضطراب فراگیر. زبان‌شناخت, 14(1), 225-245. doi: 10.30465/ls.2023.36837.1974

MLA

محمدپور, فرشته , , رحیمیان, جلال , , تقوی, محمدرضا , و صحراگرد, رحمان . "شیوه پایان‌‌یافتن مکالمه در گفتمان درمانی درمانگر - درمانجوی دارای اختلال اضطراب فراگیر", زبان‌شناخت, 14, 1, 1402, 225-245. doi: 10.30465/ls.2023.36837.1974

HARVARD

محمدپور, فرشته, رحیمیان, جلال, تقوی, محمدرضا, صحراگرد, رحمان. (1402). 'شیوه پایان‌‌یافتن مکالمه در گفتمان درمانی درمانگر - درمانجوی دارای اختلال اضطراب فراگیر', زبان‌شناخت, 14(1), pp. 225-245. doi: 10.30465/ls.2023.36837.1974

CHICAGO

فرشته محمدپور , جلال رحیمیان , محمدرضا تقوی و رحمان صحراگرد, "شیوه پایان‌‌یافتن مکالمه در گفتمان درمانی درمانگر - درمانجوی دارای اختلال اضطراب فراگیر," زبان‌شناخت, 14 1 (1402): 225-245, doi: 10.30465/ls.2023.36837.1974

VANCOUVER

محمدپور, فرشته, رحیمیان, جلال, تقوی, محمدرضا, صحراگرد, رحمان. شیوه پایان‌‌یافتن مکالمه در گفتمان درمانی درمانگر - درمانجوی دارای اختلال اضطراب فراگیر. زبان‌شناخت, 1402; 14(1): 225-245. doi: 10.30465/ls.2023.36837.1974

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب