• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. تقابل استعاری کتاب و فضای مجازی در کارتون‌های شهروندی: رویکرد زبان‌شناسی شناختی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

تقابل استعاری کتاب و فضای مجازی در کارتون‌های شهروندی: رویکرد زبان‌شناسی شناختی

    نویسندگان

    • بهاره قادری نژاد 1
    • مهناز کربلائی صادق 2
    • حیات عامری 3

    1 دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    2 استادیار زبان‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

    3 دانشیار زبان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2023.44544.2112
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

این مقاله با هدف بررسی نقش استعاره‌های تصویری در انتقال پیام کارتون‌های شهروندی به رشتۀ تحریر درآمده است. بدین منظور، در قالب مطالعه‌ای موردی، تعداد چهار کارتون با موضوع تقابل بین کتاب و فضای مجازی که در وبگاه‌های فارسی‌زبان داخلی منتشر شده‌اند به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند و در چارچوب نظریۀ استعارۀ مفهومی (لیکاف و جانسون، 1980، 1999؛ لیکاف، 1993) و نظریۀ استعارۀ چندوجهی (فورسویل، 1996، 2008، 2009) مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. پرسش پژوهش این است که برای بیان تقابل بین کتاب و فضای مجازی در کارتون‌های شهروندی از کدام استعاره‌های تصویری استفاده شده است و حوزه‌های مبدأ و مقصد در این استعاره‌ها کدامند؟ نتایج پژوهش نشان می‌دهد که کارتونیست‌ها برای بیان تقابل بین کتاب و فضای مجازی از استعاره‌های تصویری مبتنی بر قطار، دریا و تعارض فیزیکی بین انسان‌ها بهره برده‌اند و در حوزۀ مبدأ یا مقصد این استعاره‌ها از مجاز مفهومی نیز استفاده شده است. بنابراین، استعاره و مجاز در تعامل با یکدیگر معنای مورد نظر کارتونیست را خلق می‌کنند و آن را براساس نوعی استدلال قیاسی به مخاطبان خود منتقل می‌سازند. همچنین مشخص شد که استعاره‌های تصویری به‌کاررفته در این کارتون‌ها از نوع آمیخته و بافتی هستند.

کلیدواژه‌ها

  • فضای مجازی
  • کتاب‌خوانی
  • کارتون
  • استعارۀ تصویری
  • استعارۀ مفهومی

موضوعات

  • زبانشناسی همگانی
  • XML
  • اصل مقاله 3.16 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
آقابابایی، احسان؛ ویسی، رحمان؛ ژیانپور، مهدی و خادم‌الفقرایی، مهنوش (1395). گفتمان‏های حاکم بر نظام نشانه‌شناختی تابلوهای شهری (مطالعۀ موردی: تابلوهای شهرداری بین سال‏های 1388 تا 1390 در شهر اصفهان).  مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 12 (44)، 99-118.
انصاریان، شادی (1401). تحلیل انتقادی گفتمان کارتون‌های حوزۀ سیاست خارجی ایران در چارچوب نظریه‌های استعاره و آمیختگی مفهومی. رسالۀ دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
بصائری، سلمان، خزائی، محمد (1392). جلوه‌های استعاره در نظام نشانه‌ای دیداری پوسترهای عاشورایی. نقد ادبی، 6 (22)، 49-65.
پورابراهیم، شیرین (1393). بررسی استعاره‌های تصویری-کلامی در چند پوستر مناسبتی زبان فارسی. پژوهش‌های زبان‌شناسی، 6 (1)، 19-35.
پورابراهیم، شیرین (1395). نقش استعارة تصویری در تحلیل انتقادی کلام: مطالعة کاریکاتورهای سیاسی. پژوهش‌های زبان‌شناسی، 8 (1)، 37-52.
جولایی، کامیار، همتی، طاهره (1396). استعا‌ره‌ها و مجازهای مفهومی در تبلیغات رسانه ملی؛ رویکردی شناختی و پیکره‌بنیاد. پژوهش‌های ارتباطی، 24 (92)، 55-71.
رضایی، فاطمه (1395). بررسی استعاره‌های کلامی و غیرکلامی در پوسترهای مذهبی و ملّی براساس رویکرد شناختی فورسویل. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ زبان‌شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
غیاثیان، مریم سادات؛ مینا وندحسینی، بهمن زندی و محمدرضا احمدخانی (1397). خوانشی بر استعاره‌های تصویریِ روزنامۀ همشهری در بحران‌های زیست‌محیطیِ کلانشهر تهران. مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، 10 (4)، 169-195.
منفرد، نرجس، حق‌بین، فریده (1393). سازوکار معناپردازی رنگ در بیلبوردهای تجاری شهر تهران: مطالعۀ موردی بیلبوردهای تجاری شرکت بیمۀ معلم، پودر تاژ و اسنک چی‌توز. مطالعات زبان‌ها و گویش‌های غرب ایران، 2 (5)، 61-84.
منفرد، نرجس، حق‌بین، فریده (1398). بازنشانه‌‏سازی بافتِ موقعیت در رسانۀ محیطی آگهی‌‏نماها (بررسی موردی شهر تهران). زبان‌شناسی اجتماعی، 2 (8)، 101-118.
Edwards, J. L. & Winkler, C. K. (1997). Representative Form and the Visual Ideograph: The Iwo Jima Image in Editorial Cartoons. Quarterly Journal of Speech, 83(3), pp. 289-310.
Epley, N., Waytz, A., & Cacioppo, J. T. (2007). On seeing human: A three-factor theory of anthropomorphism. Psychological Review, 114 (4): 864–886.
Forceville, C. (1996). Pictorial metaphor in advertising. London/New York: Routledge.
Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
Forceville, C. (2005). When is something a pictorial metaphor? [Lecture 2 in eight-lecture Course in Pictorial and Multimodal metaphor]. http://www.chass.utoronto.ca/epc/srb/cyber/cforcevilleout.html.
Forceville, C. (2006). Non-verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: agendas for research. In Kristiansen, G., Achard, M., Dirven, R., and Ruiz de Mendoza Ibáñez,F. (Eds.), Cognitive Linguistics: Current Applications and Future Perspectives (pp.379–402). Berlin and New York: Mouton de Gruyter.
Forceville, C. (2007). Multimodal metaphor in ten Dutch TV commercials. Public Journal of Semiotics, 1(1): 19-51.
Forceville, C. (2008). Metaphors in pictures and multimodal representations. In R. W. Jr. Gibbs (ed.), The Cambridge Handbook of Metaphor and Thought (pp. 462-482). Cambridge: Cambridge University Press.
Forceville, C. (2009a). Non-verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: Agendas for research. In C. J. Forceville & E. Urios-Aparisi (eds.), Multimodal Metaphor (pp. 19-42). London: Mouton de Gruyter.
Forceville, C. (2009b). Metonymy in Visual and Audiovisual Discourse. In A. Ventola & A.J. Moya (eds.), The World Told and the World Shown (pp. 57-74). New York: Palgrave Macmillan.
Forceville, C., & Urios-Aparisi, E. (2009). Introduction. In Forceville, C. & UriosAparisi, E. (Eds.), Multimodal metaphor (pp.3-17). Berlin and New York: Mouton de Gruyter.
Kövecses, Z. (2002). Metaphor: A Practical Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Kövecses, Z. (2010). Metaphor: A Practical Introduction (2nd Ed.). Oxford: Oxford University Press.
Kövecses, Z. (2018). Metaphor in media language and cognition: A perspective from conceptual metaphor theory. In Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava. Warsaw: De Gruyter Open, III (1), p. 124-141.
Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
Lakoff, G. & Johnson, M. (1999). Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books.
Lakoff, G. (1993). The contemporary theory of metaphor. In A. Ortony (ed.), Metaphor and thought (pp. 202-251). New York: Cambridge University Press.
Musolff, A. (2004). Metaphor and political discourse: analogical reasoning in debates about Europe. New York: Palgrave Macmillan.
Ruiz de Mendoza, F. (2014). On the Nature and Scope of Metonymy in Linguistic Description and Explanation: Towards Settling Some Controversies. In J. Littlemore & J. R. Taylor (eds.), The Bloomsbury Companion to Cognitive Linguistics (pp. 143-166). London: Bloomsbury.
Ruiz de Mendoza, F. (2020). Understanding figures of speech: Dependency relations and organizational patterns. Language & Communication, 71, 16-38.
Ruiz de Mendoza, F., & Díez, O. (2002). Patterns of conceptual interaction. In R. Dirven & R. Pörings (eds.), Metaphor and Metonymy in Comparison and Contrast (pp. 489-532). Berlin/New York: Mouton de Gruyter.
 
 
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 300
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 509
زبان‌شناخت
دوره 15، شماره 1
شهریور 1403
صفحه 75-100
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 3.16 M
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 13 دی 1401
  • تاریخ بازنگری: 05 اسفند 1401
  • تاریخ پذیرش: 08 اسفند 1401
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 300
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 509

APA

قادری نژاد, بهاره , کربلائی صادق, مهناز و عامری, حیات . (1402). تقابل استعاری کتاب و فضای مجازی در کارتون‌های شهروندی: رویکرد زبان‌شناسی شناختی. زبان‌شناخت, 15(1), 75-100. doi: 10.30465/ls.2023.44544.2112

MLA

قادری نژاد, بهاره , , کربلائی صادق, مهناز , و عامری, حیات . "تقابل استعاری کتاب و فضای مجازی در کارتون‌های شهروندی: رویکرد زبان‌شناسی شناختی", زبان‌شناخت, 15, 1, 1402, 75-100. doi: 10.30465/ls.2023.44544.2112

HARVARD

قادری نژاد, بهاره, کربلائی صادق, مهناز, عامری, حیات. (1402). 'تقابل استعاری کتاب و فضای مجازی در کارتون‌های شهروندی: رویکرد زبان‌شناسی شناختی', زبان‌شناخت, 15(1), pp. 75-100. doi: 10.30465/ls.2023.44544.2112

CHICAGO

بهاره قادری نژاد , مهناز کربلائی صادق و حیات عامری, "تقابل استعاری کتاب و فضای مجازی در کارتون‌های شهروندی: رویکرد زبان‌شناسی شناختی," زبان‌شناخت, 15 1 (1402): 75-100, doi: 10.30465/ls.2023.44544.2112

VANCOUVER

قادری نژاد, بهاره, کربلائی صادق, مهناز, عامری, حیات. تقابل استعاری کتاب و فضای مجازی در کارتون‌های شهروندی: رویکرد زبان‌شناسی شناختی. زبان‌شناخت, 1402; 15(1): 75-100. doi: 10.30465/ls.2023.44544.2112

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب