بررسی جایگاه و خویشکاری daēnā- در اوستا و ارتباط آن با cistā-

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فرهنگ و زبانهای باستانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

2 استاد فرهنگ و زبانهای باستانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران ، ایران

3 دانشیار فرهنگ و زبانهای باستانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

10.30465/ls.2024.47321.2163
چکیده
واژۀ اوستایی دئنا به معنای «ادراک، بینش، دیدگاه، خود درونی، وجدان و حتی دین» است. شانزدهمین یشت از اوستا، دین‌یشت، به نام دئنا نامگذاری شده است، گرچه در محتوای خود به چیستا اختصاص دارد. چیستا ایزدبانوی «راه و سفر» است، این خویشکاری او از توصیفاتی که از او در نخستین بند از دین‌یشت شده هویداست، که او را به عنوان «راهنما و هدایتگر» توصیف می‌کند. یکی از خویشکاری‌های دئنا نیز، هم در گاهان و هم در اوستای نو، نقش او به عنوان «راهنما و هدایتگر روان» است. در متن اوستایی سیروزه، چیستا در همان روزی که به نام دئناست ستوده می‌شود. در بند 126 مهریشت، چیستا upamana-دئنا مزدیسناست. برخی از پژوهشگران upamana- را «خود دیگر یا همزاد» ترجمه کرده‌اند و از این رو چیستا را «خود دیگر یا همزاد» دئنا دانسته‌اند. در این پژوهش نخست این دو واژه از منظر ریشه‌شناختی بررسی خواهند شد و سپس از طریق متون اوستایی به خویشکاری‌های هر کدام پرداخته خواهد شد تا به شباهت‌ها و همانندی‌های آنها پی برده شود. با توجه به شواهد موجود، به نظر نمی‌رسد که چیستا «خود دیگر یا همزاد» دئنا باشد و تنها از نظر خویشکاری با هم همپوشانی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Examining the position and function of the daēnā- in Avesta and its connection with cistā-

نویسندگان English

Fahimeh Shafiei Mohamadabadi 1
Zohreh Zarshenas 2
Farzaneh Goshtasb 3
1 Ph.D. Candidate of Ancient Culture and Languages, Institute for Humanities and Cultural Studies,Tehran, Iran
2 Professor of Ancient Culture and Languages, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
3 Associate Professor of Ancient Culture and Languages, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
چکیده English

The Avestan word daēnā- literally means “perception, vision, view, insight, self, conscience and even religion.” Yašt 16, dēn yašt is named after daēnā māzdaiiasnī-, although in its content it is dedicated to cistā. cistā is a goddess of path. The epithets ascribed to her in the first verse of the Yašt 16 indicate her function as a guide. One of the functions of daēnā, both in Gāhān and New Avesta is her role as guide and spiritual leader. In the Sirōzag, cistā is worshipped in the day named in honor of daēnā. Yašt 10.126 makes cistā- the upamana- of the daēnā, that is to say something like her “alter ego”. Some researchers have translated upamana- as “alter ego” or “double”, therefore considered cistā as “alter ego” of daēnā. In this research, these two words will be examined from the etymological point of view. Then, through Avestan texts, each of them will be discussed in order to understand their similarities and resemblances. According to the available evidence, it does not seem that cistā is daēnā-'s “alter ego”. One should assume that the two deities overlap in functions.

کلیدواژه‌ها English

daēnā-, cistā-, Dēn ya&scaron
t, Gāhān, New Avesta

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 18 تیر 1403

  • تاریخ دریافت 14 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری 13 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش 18 تیر 1403