• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. تفاوت‌های گفتار و نوشتار در آموزش مهارت گفتاری زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

تفاوت‌های گفتار و نوشتار در آموزش مهارت گفتاری زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان

    نویسنده

    • احمد صفارمقدم

    دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

.
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

در مقالة حاضر، به جایگاه گونۀ گفتاری در آموزش زبان پرداخته شده و رویکردهای آموزش سنتی و جدید در این حوزه معرفی گردیده است. آنگاه وضعیت آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان، در سطوح ابتدایی تا پیشرفته، و نقش مهارت گفتاری بررسی و بر اهمیت تفاوت‌های گفتار و نوشتار در روند یادگیری تأکید شده است. بخش پایانی مقاله حاوی دسته‌بندی و توضیح پرکاربردترین تفاوت‌های واجی، صرفی و نحوی فارسی گفتاری با فارسی نوشتاری از نظر تدریس به غیر فارسی‌زبانان است. داده‌های مقاله عمدتاً از دو طرح پژوهشی زبان فارسی (صفارمقدم، 1386) و فارسی گفتاری (صفارمقدم، 1391)، که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به انجام رسیده و از مجموعه‌های آموزشی عمده به شمار می‌آیند، گرفته شده و، ضمن استفاده از منابع کتاب‌خانه‌ای، بر اساس تجربۀ نگارنده، تنظیم و تدوین گردیده‌اند. با توجه به محدودیت مدرسان غیر ایرانی و بسیاری از استادان ایرانی به لحاظ تخصص زبان‌شناسی، کوشش شده است که از پیچیدگی بیان و کاربرد اصطلاحات تخصصی در حد امکان احتراز گردد. محتوای مقاله بخشی جدایی‌ناپذیر از هر برنامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان، که با هدف یادگیری مهارت گفتاری طراحی گردیده، محسوب می‌شود. از این‌رو، تسهیل در آموزش زبان فارسی و، درنهایت، کمک به ارتقای سطح و جایگاه فرهنگی ایران در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور از نتایج آن است.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش زبان
  • گونة گفتاری
  • غیر فارسی‌زبانان
  • فارسی گفتاری معیار و محاوره‌ای
  • تغییرات گفتاری زبان فارسی
  • XML
  • اصل مقاله 453.04 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
اکبری، منوچهر (1381). «مشکلات گروه دانشجویان خارجی دانشگاه تهران»، سومین ره‌آورد: گزارش سومین مجمع بین‌المللی استادان زبان و ادبیات فارسی، تهران: شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی.
الزیموسی، وداد (1387). «وضعیت زبان فارسی در دانشگاه‌های مغرب»، در مجموعۀ مقالات ششمین مجمع بین‌المللی استادان زبان و ادبیات فارسی، به کوشش عباسعلی وفایی، تهران: شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی و مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی.
جعفری، فاطمه (1390). «آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان و اهمیت توجه به تفاوت‌ زبان گفتار و نوشتار»، در نخستین همایش بین‌المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران: شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی و دانشگاه علامه طباطبایی.
حسنی، حمید (1384). واژه‌های پرکاربرد فارسی امروز، تهران: کانون زبان ایران.
زاهدی اصل، سارا (1383). «مقایسۀ کلامی گفتار و نوشتار زبان فارسی»، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
صفارمقدم، احمد (1386). مجموعۀ زبان فارسی برای غیر فارسی‌زبانان، تهران: شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
صفارمقدم، احمد (1391). «گونه‌های گفتاری و نوشتاری در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان»، زبان‌شناخت، س 3، ش 2، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
صفارمقدم، احمد (1392). مجموعۀ فارسی گفتاری برای غیر فارسی‌زبانان، طرح پژوهشی پایان‌یافته و آمادۀ چاپ، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی (1381). دستور خط فارسی، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
فولادی، پریسا (1382). «تعیین برخی تفاوت‌های آوایی، صرفی و نحوی گونۀ نوشتاری با گونۀ گفتاری (گفت‌وگویی) در زبان فارسی تهرانی»، پایان‌نامۀ دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
کلباسی، ایران (1380). «فارسی گفتاری و نوشتاری»، فرهنگ (ویژۀ زبان‌شناسی)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
گشمردی، محمودرضا (1383). «پیشینۀ آموزش زبان خارجی»، مجلۀ پژوهش زبان‌های خارجی، تهران: دانشگاه تهران.
مدرسی، یحیی (1368). درآمدی بر جامعه‌شناسی زبان، تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
مدرسی، یحیی (1380). فارسی در گفتار، تهران: شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی.
وحیدیان کامکار، تقی (1384). دستور زبان فارسی گفتاری، تهران: انتشارات بین‌المللی الهدی.
هاتف حقی، ترانه (1380). بررسی و توصیف بند در سبک گفتار زبان فارسی و مقایسۀ آن با سبک نوشتار، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد زبان‌شناسی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
 
Assi, Mostafa (2012/ 1385). http://ihcs.ac.ir/files/PLDB-REPORT85. PDF.
Brown, H. Douglas (2001). Teaching by Principles, an Interactive Approach to Language Pedagogy, San Francisco State University.
Brown, H. Douglas (2007). Principles of Language Learning and Teaching, New York: Pearson Education.
Kelly, L.G. (1969). “25 Centuries of Language Teaching: 500 BC”, Rowley, Mass: Newbury House.
Larsen-Freeman, Diane (2003). Techniques and Principles in Language Teaching, Oxford: Oxford University Press.
Marcwardt, Albert D. (1972). “Changing winds and shifting sands”, MST English Quarterly: 3-11.
Mitchell, C & Vidal, K. (2001). “Weighing the ways of the flow: Twentieth century language instruction”, Modern Language Journal, 85.
Nunan, David (1991b). Language Teaching Methodology: A Textbook for Teachers, New York: Prentice-Hall.
Nunan, David (1998). Second Language Teaching & Learning, Boston: Heinle & Heinle Publishers
Richards, Jack C. and Rodgers, Theodore S. (1990). Approaches and Methods in Language Teaching: a description and analysis, Cambridge: Cambridge University Press.
Saussure, Ferdinand (1966). Course in General Linguistics, New York: McGraw-Hill.
جامعه المصطفی العالمیه http://www.miu.ac.ir/
دانشگاه اصفهان http://ui.ac.ir/
دانشگاه امام خمینی قزوین http://www.ikiu.ac.ir/fa/
دانشگاه تهران http://ut.ac.ir/
دانشگاه شیراز http://www.shirazu.ac.ir/
شورا و مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی http://persian-language.org
مرکز آموزش زبان فارسی ـ دانشگاه بین‌المللی امام خمینیwww.persianlanguagecenter.com
مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی ـ مدرسه علمیه المهدی http://ilis.ir
    • تعداد مشاهده مقاله: 11,592
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12,192
زبان‌شناخت
دوره 4، شماره 8 - شماره پیاپی 8
آذر 1392
صفحه 115-140
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 453.04 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 27 مهر 1392
  • تاریخ بازنگری: 20 آبان 1392
  • تاریخ پذیرش: 29 آبان 1392
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 11,592
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12,192

APA

صفارمقدم, احمد . (1393). تفاوت‌های گفتار و نوشتار در آموزش مهارت گفتاری زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان. زبان‌شناخت, 4(8), 115-140. doi: .

MLA

صفارمقدم, احمد . "تفاوت‌های گفتار و نوشتار در آموزش مهارت گفتاری زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان", زبان‌شناخت, 4, 8, 1393, 115-140. doi: .

HARVARD

صفارمقدم, احمد. (1393). 'تفاوت‌های گفتار و نوشتار در آموزش مهارت گفتاری زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان', زبان‌شناخت, 4(8), pp. 115-140. doi: .

CHICAGO

احمد صفارمقدم, "تفاوت‌های گفتار و نوشتار در آموزش مهارت گفتاری زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان," زبان‌شناخت, 4 8 (1393): 115-140, doi: .

VANCOUVER

صفارمقدم, احمد. تفاوت‌های گفتار و نوشتار در آموزش مهارت گفتاری زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان. زبان‌شناخت, 1393; 4(8): 115-140. doi: .

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب