نوع مقاله : علمی-پژوهشی
چکیده
دربارة تعیین زمان زردشت و دین هخامنشیان توافقهایی نسبی به دست آمد، اما آنچه همچنان مورد بحث است دین ایرانیان پیش از زردشت است. عمدهترین مسئله در بررسی تاریخ دین زردشتی، ناپیوستگی میان سه پیکرة اساسی منابع است که عبارتاند از: اوستا، سنگنبشتههای هخامنشی، و ادبیات زردشتی که هیچ یک انعکاسدهندة دین عامة مردم نیست و گهگاه پارهای از عقاید مردم در آنها بازتاب یافته است. اما به هر حال منطقیتر آن است که از خلال همین آثار مبهم و غیرصریح محتوای فکری آغازین مردم ایران را، که پایههای اصلی دین آنان را تشکیل میدهند، بشناسیم. به طور کلی، در بررسی دین پیشزردشتی ایران سه رویکرد به نظر میرسد: 1. تاریخ دین را منحصراً بر اساس گاهان تعیین میکند و ابزار کار تفسیری است از اشارات گاهانی بهجایمانده و انطباق آنها بر سنت ودایی؛ 2. بر همسازی و ترکیب شواهد اوستا و کتابهای پهلوی تأکید دارد و ارزش این مواد را در آن میداند که بازتابدهندة مجموعة آموزههای زردشت و نمودار روند طبیعی رشد هستند و تغییرات حاصلشده در آن را موجب گسست در سنت و نفوذ ادیان دیگر نمیداند؛ 3. شواهد ترکیبشده از اوستا و کتابهای پهلوی را متنوع و انعطافپذیر میشمارد و آن را دستگاه اعتقادی خشک نمیداند و مزدیسنای ساسانیان را دینی پویا و کارآمد توصیف میکند.