• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. فرایند رشد درک استعاره در کودکان 6-8 سالۀ فارسی‌زبان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

فرایند رشد درک استعاره در کودکان 6-8 سالۀ فارسی‌زبان

    نویسندگان

    • شهلا رقیب‌دوست 1
    • شهره صادقی 2

    1 دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی

    2 دانش‌جوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

.
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

پژوهش حاضر توانایی درک استعاره در کودکان فارسی‌زبان از سه گروه سنی 6، 7 و 8 سال را ارزیابی کرده‌ است. گروهی از پژوهشگران‌ معتقدند که درک استعاره در اوایل دورۀ نوجوانی صورت ‌می‌گیرد. برخی دیگر از پژوهشگران بر این عقیده‌اند که کودکان در سنین پیش از دبستان قادر به فهم مفاهیم استعاری اند. زبان‌شناسان شناختی نیز معتقدند استعاره از جنبه‌های اساسی زبان و شناخت است که به ‌صورت ذاتی و ناآگاهانه برای درک احساسات و دیگر مفاهیم ذهنی و انتزاعی به ‌کار می‌رود. به ‌منظور ارزیابی توانش استعاری کودکان، آزمونی دوگزینه‌ای شامل 36 جملۀ استعاری در قالب چهار زیرآزمون تدوین‌ و اجراگردید. بر پایۀ نتایج به ‌دست ‌آمده، کودکان در سنین پایین در درک انواع استعاره چندان توانا نیستند اما، به موازات رشد سنی، تعقلی و گسترش دانش جهان‌شناختی، تفاسیر و استنباط‌های‌ آنان از استعاره‌ها، در روندی تکوینی، متکامل‌تر و پرورده‌تر می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

  • : نظریۀ شناختی
  • شناخت
  • درک استعاره
  • رشد زبان
  • کودک فارسی‌‌زبان
  • XML
  • اصل مقاله 388.96 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
چوپان‌زاده، مرضیه (1384). «بررسی استعاره در گفتمان آموزشی»، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
زیگلر، رابرت و مارتا واگنر آلیبالی (1387). تفکر کودکان: روان‌شناسی رشد شناختی، ترجمه و تلخیص سیدکمال خرازی، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
شادمانی ‌زرنگ، فاطمه (1387). «تأثیر استعاره بر آموزش خلاقانه»، پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
شریفی، شهلا و زهرا حامدی شیروان (1389). «بررسی استعاره در ادبیات کودک و نوجوان در چهارچوب زبان‌شناسی شناختی»، تفکر و کودک، س 1، ش 2.
صفوی، کورش (1387). درآمدی بر معنی‌شناسی، تهران: سورة مهر.
گلفام، ارسلان (1381). «زبان‌شناسی شناختی و استعاره»، فصل‌نامۀ تازه‌های علوم شناختی، ش 15.
گلفام، ارسلان و فرانک رنگین‌کمان (1386). «فراگیری استعاره در کودکان پیش از دبستان»، مجموعه مقالات هفتمین همایش زبان‌شناسی ایران، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
نیلی‌پور، رضا (1390). «پرسش‌های معرفت‌شناختی دربارۀ مبانی زیست‌شناختی زبان»، مجموعه مقالات نخستین هم‌اندیشی عصب‌شناسی زبان، به‌کوشش شهلا رقیب‌دوست، تهران: انجمن زبان‌شناسی ایران و اهورا.
 
Asch, S. and H. Nerlove. (1960). “The Development of Double Function Terms in Children: An Exploratory Study”, in B. Kaplan and S. Wapner (eds.). Persrectives in Psychological Theory, New York: International Universities Press.
Carter, B. B. (1977). “Helping Seventh Graders to Understand Figurative Expressions”, Journal of Reading, 4.
Cometa, M. S. and M. E. Eson (1978). “Logical Operations and Metaphor Interpretation: A Piagetian Model”, Child Development, 49.
Cunningham, J. W. (1976). “Metaphor and Reading Comprehension”, Journal of Reading Behavior, 4.
Gardner, H. (1974). “Metaphors and Modalities: How Children Project Polar Adjectives onto Diverse Domains”, Child Development, 45.
Gentner, D. (1977). “Children’s Performance on a Spatial Analogies Task”, Child Development, 48.
Gentner, D. (1988). “Metaphor as Structure Mapping: The Relational Shift”, Child Development, 59.
Glucksberg, S. and B. Kaysar (1993). “How Metaphors Work”, in A. Ortony (ed.) (2nd Ed.). Metaphor and thought (401-424), Cambridge: Cambridge University Press.
Grzywna, K. (2007). “Metaphor Comprehension by Preschool Children”, M. A. thesis. University of Adama Mickiewicza.
Inhelder, B. and J. Piaget (1964). The Early Growth of Logic in the Child, New York: Norton.
Lakoff, G. and M. Johnson (1980). Metaphors We Live by, Chicago: University of Chicago Press.
Lakoff, G. and M. Johnson (1999). Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and Its Challenges to Western Thought, New York: Basic books.
Miller, G. A. (1993). “Images and Models, Similes and Metaphors”, In A. Ortony (ed.) (2nd ed.). Metaphor and thought (357-400), Cambridge: Cambridge University Press.
Morgan, J. L. (1993). “Observations on the Pragmatics of Metaphor”, in A. Ortony (ed.) (2nd ed.). Metaphor and thought (124-134), Cambridge: Cambridge University Press.
Nippold, M., L. B. Leonard, and R. Kail. (1984). “Syntactic and Conceptual Factors in Children’s Understanding of Metaphor”, Journal of Speech and Hearing Research, 27.
Piaget, J. (1959). The Language and Thought of the Child, London: Routledge & Kegan Paul.
Stewart, P. and E. Walker (2010). “Comprehending Metaphorical Language”, (retrieved from EBSCOhost database, date of access: 11 Dec. 2011).
Vosniadou, S. (1986). “Children and Metaphors”, M. A. Thesis. University of Illinois, Urbana-Champaign: Cambribge.
Vosniadou, S., A. Ortony, R. E., Reynolds, and P. T. Wilson (1984). “Sources of Difficulty in Children's Comprehension of Metaphorical Language”, Child Development, 55.
Winner, E., M. Engel, and H. Gardner (1980). “Misunderstanding Metaphor: What's the Problem?”, Experimental Child Psychology, 30.
    • تعداد مشاهده مقاله: 2,978
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,281
زبان‌شناخت
دوره 6، شماره 11 - شماره پیاپی 11
خرداد 1394
صفحه 137-160
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 388.96 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 09 اردیبهشت 1394
  • تاریخ بازنگری: 12 خرداد 1394
  • تاریخ پذیرش: 17 تیر 1394
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 2,978
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,281

APA

رقیب‌دوست, شهلا و صادقی, شهره . (1394). فرایند رشد درک استعاره در کودکان 6-8 سالۀ فارسی‌زبان. زبان‌شناخت, 6(11), 137-160. doi: .

MLA

رقیب‌دوست, شهلا , و صادقی, شهره . "فرایند رشد درک استعاره در کودکان 6-8 سالۀ فارسی‌زبان", زبان‌شناخت, 6, 11, 1394, 137-160. doi: .

HARVARD

رقیب‌دوست, شهلا, صادقی, شهره. (1394). 'فرایند رشد درک استعاره در کودکان 6-8 سالۀ فارسی‌زبان', زبان‌شناخت, 6(11), pp. 137-160. doi: .

CHICAGO

شهلا رقیب‌دوست و شهره صادقی, "فرایند رشد درک استعاره در کودکان 6-8 سالۀ فارسی‌زبان," زبان‌شناخت, 6 11 (1394): 137-160, doi: .

VANCOUVER

رقیب‌دوست, شهلا, صادقی, شهره. فرایند رشد درک استعاره در کودکان 6-8 سالۀ فارسی‌زبان. زبان‌شناخت, 1394; 6(11): 137-160. doi: .

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب