• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی رویکرد دوسویه در زبان‌شناسی بالینی با آسیب زبانی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

بررسی رویکرد دوسویه در زبان‌شناسی بالینی با آسیب زبانی

    نویسنده

    • حوریه احدی

    استادیار پژوهشکدۀ زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

از آنجاکه در داخل کشور مطالعات اندکی در حوزۀ زبان­شناسی بالینی انجام شده است، معرفی و گسترش این حوزه، نه تنها می­تواند راهگشای خوبی در بررسی اختلال­های گفتار و زبان باشد، بلکه می­تواند مبنایی برای بررسی فرضیه­ها و نظریه­های زبان­شناسی نیز باشد. در پژوهش حاضر برای نشان دادن و تبیین رویکرد دوسویۀ پژوهش در زبان­شناسی بالینی، ویژگی­های کاربردشناسی و نحوی شش کودک مبتلا به آسیب ویژه زبانی بررسی شد. در این پژوهش علاوه بر استفاده از زبان­شناسی برای تشخیص ویژگی­های این افراد، از داده­های بالینی به­دست آمده برای تبیین  یک نظریۀ زبانی استفاده گردید.
ابتدا آزمون آسیب ویژه زبانی، آزمون رشد زبان و نمونۀ گفتاری از 6 کودک مبتلا به آسیب ویژه زبانی و 6 کودک همتای زبانی و 6 کودک همتای سنی گرفته شد. همۀ کودکان شرکت کننده دوزبانۀ فارسی-آذری بودند. سپس از داده­های به­دست آمده هم برای نشان دادن مشخصه­های زبانی این کودکان و هم بررسی نظریۀ زبانی استفاده گردید.
بررسی ویژگی­های  تصریفی و ارجاعی در کودکان مبتلا و مقایسۀ آنها با کودکان هنجار نشان داد که کودکان مبتلا از نظر دستوری (تکواژهای تصریف زمانی) نسبت به همتایان زبانی نیز ضعیف هستند اما در ویژگی­های کاربردشناسی (ارجاعی) تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهد نشد. درضمن وجود آسیب دستوری و صحت کاربردشناختی در کودکان مبتلا به آسیب ویژۀ زبانی تأییدی بر حوزه­ای بودن زبان است و نشان می­دهد استفاده زبان­شناسی در بررسی اختلال­ها و از داده­های زبانی در بررسی فرضیه­ها و نظریه­های زبان­شناختی بسیار مؤثر و نتیجه بخش است.

کلیدواژه‌ها

  • زبان‌شناسی بالینی
  • تصریف
  • کاربردشناسی
  • ارجاع
  • حوزه‌ای بودن زبان
  • XML
  • اصل مقاله 143.03 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
احدی، حوریه  (1393). «در آمدی بر زبان‌‌شناسی بالینی». طرح شمارۀ 381. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
احدی، حوریه، ‌‌رضا نیلی‌‌پور، بلقیس روشن، و حسن عشایری (1391). «تصریف افعال در دوزبانه‌‌های دچار آسیب ویژة زبانی»، نشریة علمی پژوهشی شنوایی، سال 23، شمارة 1.
احدی، حوریه، ‌‌رضا نیلی‌‌پور، بلقیس روشن، و حسن عشایری (1391). «مقایسه درک و بیان تکواژهای زمانی افعال بین دوزبانه‌‌ها و تک‌‌زبانه‌‌های دارای آسیب ویژة زبانی»، نشریة علمی پژوهشی توانبخشی نوین، دورة ششم، شمارة 4.
حسن‌‌زاده، سعید و اصغر مینایی (1392). آزمون رشد زبان (نیوکامر و هامیل): انطباق و هنجاریابی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
مالکی شاه‌‌محمودی، تکتم (1388). «بررسی عملکردهای زبانی در کودکان فارسی زبان دارای آسیب ویژۀ زبانی»، نشریة علمی پژوهشی شنوایی، سال 20، شمارة 2.
 
Crystal, D. (2009). The scope of clinical linguistics. In Powell, T. W. and Ball, M. J. (Eds.) Clinical Linguistics (Critical Concepts in Linguistics). New York: Routledge
Cummings L. (2008). Clinical Linguistics, Edinburgh University Press Ltd: Edinburgh.
Dromi, E. Leonard, L. Adam, G. Zadunaisky-Ehrlich, S. (1999). "Verb agreement morphology in Hebrew children with specific language impairment". Journal of speech, language and hearing research, 42.
Fodor, F. J. (1983). The Modularity of Mind, Cambridge, MA: MIT Press.
Friedman, N. Givon, A. (2002). “Modularity in developmental disorders: Evidence from SLI and peripheral dyslexis". Behavioral and Brain Sciences, 25(6).
Halliday, M.A.K. and Matthiessen, C.M.I.M. (2004). An Introduction to functional Grammar, London: Arnold.
Hansson, K. Nettelbaladt, U. (2002). “Assessment of Specific Language Impairment in Swedish”, Logopedics Phoniatrics Vocology, 27(4):146-54
Kohnert, K. Windsor, J. Danahey Ebert, K. (2008). “Primary or specific language impairment and children learning a second language". Brain and language, 10)23(: 101-111
Leonard, L. (1998). Specific language impairment in children. Cambridge MA: MIT Press.
Rice, M. Wexler, K. Redmond, S. (1999). “Grammatically judgments of an extended optional infinitive grammar: Evidence from English speaking children with specific language impairment". Journal of speech, language and hearing research, 42, 943-961
Schaeefer, J. (2005). “Pragmatic and Grammatical Properties of Subject in Children with Specific Language Impairment", UCLA Working Papers in Linguistics, Papers in Psycholinguistics 2, Okabe and Nielsen (eds.), No.13
Van der Lely, H.J.K. (1997). "Narrative discourse in grammatical specific language impaired children: a modular language deficit?". Journal of child Language; 24(1):221-56

Van der Lely, H. Marshall, C. (2011). Grammatical-Specific Language Impairment: A Window onto Domain Specificity, In Guendouzi, J. Loncke, F. and Williams, M. (Eds.) The Handbook of Psycholinguistics and Cognitive Processes. New York, NY: Psychology Press

 
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,459
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,039
زبان‌شناخت
دوره 6، شماره 12 - شماره پیاپی 2
آذر 1394
صفحه 1-13
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 143.03 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 02 مهر 1394
  • تاریخ بازنگری: 14 آبان 1394
  • تاریخ پذیرش: 27 آبان 1394
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,459
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,039

APA

احدی, حوریه . (1395). بررسی رویکرد دوسویه در زبان‌شناسی بالینی با آسیب زبانی. زبان‌شناخت, 6(12), 1-13.

MLA

احدی, حوریه . "بررسی رویکرد دوسویه در زبان‌شناسی بالینی با آسیب زبانی", زبان‌شناخت, 6, 12, 1395, 1-13.

HARVARD

احدی, حوریه. (1395). 'بررسی رویکرد دوسویه در زبان‌شناسی بالینی با آسیب زبانی', زبان‌شناخت, 6(12), pp. 1-13.

CHICAGO

حوریه احدی, "بررسی رویکرد دوسویه در زبان‌شناسی بالینی با آسیب زبانی," زبان‌شناخت, 6 12 (1395): 1-13,

VANCOUVER

احدی, حوریه. بررسی رویکرد دوسویه در زبان‌شناسی بالینی با آسیب زبانی. زبان‌شناخت, 1395; 6(12): 1-13.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب