• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. استعاره‌های خشم در زبان نابینایان مطلق مادرزاد در مقایسه با همتایان بینا بر مبنای انگارۀ فورسیول (2005)

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

استعاره‌های خشم در زبان نابینایان مطلق مادرزاد در مقایسه با همتایان بینا بر مبنای انگارۀ فورسیول (2005)

    نویسندگان

    • مهناز طالبی دستنایی 1
    • آزیتا افراشی 2
    • فریده حق‌بین 3

    1 دانشگاه الزهراء

    2 زبانشناسی/ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    3 زبانشناسی / دانشگاه الزهراء

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

نظریۀ استعارۀ مفهومی اولین بار توسط لیکاف و جانسون,1980) Lakoff &Johnson)، در کتابی با نام استعاره‌هایی که ما با آنها زندگی‌می‌کنیم (Metaphors We Live By)  مطرح شد. بر اساس این نظریه، استعارۀ مفهومی، امری تصوری و ذهنی است که در زبان به صورت استعاری تجلی می‌یابد. بیشتر مطالعه‌ها در مورد  استعاره‌های مفهومی منحصر به گفتار و نوشتار است، در صورتی‌که بررسی استعاره‌های مفهومی مخصوصاً استعاره‌های عواطف در تصاویر می‌تواند به گسترش الگوی استعاره‌های مفهومی کمک کند. فورسیول (Forceville 1996, 1999, 2002,2005 ( برای اولین بار به مطالعۀ وجود نگاشت‌های استعارۀ خشم در تصاویر و فیلم‌ها پرداخت. مقالۀ حاضر  استعاره‌های خشم در گفتار و نوشتار 10 نابینای مطلق مادرزاد و 10 همتای بینا را بر اساس انگارۀ فورسیول (2005) بررسی می‌کند. شباهت‌ها و تفاوت‌هایی در درک دو گروه از خشم و استعاره‌های خشم طبق این الگو مشهود است. می‌توان تأثیر زبان را در شکل‌گیری تصاویر ذهنی یک نابینای مطلق مادرزاد که هیچ تصور دیداری از محیط پیرامون ندارد را مشاهده کرد. 

کلیدواژه‌ها

  • استعارۀ مفهومی
  • استعارۀ عواطف
  • استعارۀ خشم
  • انگاره فورسیول
  • گفتارگرایی
  • XML
  • اصل مقاله 332.45 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
Altman, R, 1999. Film/Genre. British Film Institute, London.
 
Bordwell, D, 1985. Narration in the Fiction Film. Methuen, London.
 
Bordwell, D, Thompson, K, 2001. Film Art: An Introduction, 6th ed. McGraw-Hill, New York.
 
Bordwell, D, Carroll, N (Eds.), 1996. Post-theory: Reconstructing Film Studies. University of Wisconsin University Press, Madison, WI.
 
Branigan, E, 1992. Narrative Comprehension and Film. Routledge, London/New York.
 
Chomsky, N , 1980. Response to Piaget. In M. Piattelli-Palmarini , Language and Learning. Debate Between Jean Piaget and Noam Chomsky (Cambridge University Press).
 
Cutsforth, T. D, 1932. “The unreality of words to the blind”. Teachers Forum, 4, 86–89.
 
Forceville, C, 1996. Pictorial Metaphor in Advertising. Routledge, London/New York.
 
Forceville, C, 1999. Educating the eye? Kress & Van Leeuwen’s Reading Images: The Grammar of Visual Design (1996). Language & Literature 8, 163–178.
 
Forceville, C, 2002. The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics 34, 1–14.
 (1), 213–227 (Journal published by Nicolaus Copernicus UP, Torun´, Poland).
 
Forceville. C ,2005.” Visual representations of the idealized cognitive model of anger in the Asterix album la Zizanie” . Journal of Pragmatics. 37. pp.69-88.
Geeraerts, D, 2006. “A rough guide to cognitive linguistics”. Ed. D. Geeraerts, D.  In Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin: Mouton de Gruyter. 1-28. 
 
 Gleitman, L, 1981.  “Maturational determinants of language growth”.              Cognition, 10,103-114.
 
Haser, V, 2005.  Metaphor, Metonymy, and Experientialist Philosophy. Berlin and Newyork: Mounton de Gruyter.
 
Kovecses, Z, 1995. Anger: Its language, conceptualization and physiology in the light of cross-cultural evidence. In J.R. Taylor &R.E. MacLaury (Eds.), Language and cognitive construal of the world (pp.181-196). Berlin: Mouton de Gruyter.
 
Kovecses, Z, 2000. Metaphor and Emotion Language, Culture, and Body in Human Feeling. Cambridge: Cambridge University Press.
 
Kovecses, z, 2000.”The Concept of Anger: Universal or Culture Specific?”. Psychopathology.33. Pp, 159-170.
Kovecses, Z, 2002.  Metaphor: A Practical Introduction. Oxford: Oxford University Press.
 
Kövecses, Z, 2006. Language, Mind and Culture: A Practical Introduction. Oxford: Oxford University Press.   
 
Lakoff, G. & M.Johnson, 1980a. Metaphors We Live By. Chicago and London:  Chaicago University press.
 
Lakoff, G, 1987. Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories            Reveal about the Mind. Chicago: Chicago University Press.
 
Lakoff, G. and Z. Kövecses, The cognitive model of anger inherent in American English. Cultural models in language and thought, 1987: p. 195-221.
 
Landau, B, 1983. “Blind children’s Language is not meaningless”. In A. Mills (ed.) Language Acquisition in the Blind Child. London 62-76.
 
Landau, B, & Gleitman, L. R,1985. Language and experience: Evidence from the blind child. Cambridge, MA: Harvard University Press.
 
Monti, E, 1983. ”Verbalism in young blind children”. Journal of Visual Impairment & Blindness, 77(2), 61–63.
 
Rosel, J. 2005. “Verbalism in narrative language who are blind and sighted”. Language. 99, 7.1-22.
 
Smith, M, 1994. “Altered states: character and emotional response in the cinema”. Cinema Journal 33, 34–49.
 
Sontag, S ,1978. Illness as Metaphor. The New York Review of Books.
 
Yu, N, 2008. “Metaphor from body and culture” Ed. R.W., Jr. Gibbs. In  Metaphor and Thought. Cambridge University Press. 247-261.
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,227
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,027
زبان‌شناخت
دوره 7، شماره 14
آبان 1395
صفحه 65-78
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 332.45 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 12 آبان 1395
  • تاریخ بازنگری: 13 آذر 1395
  • تاریخ پذیرش: 30 دی 1395
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,227
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,027

APA

طالبی دستنایی, مهناز , افراشی, آزیتا و حق‌بین, فریده . (1395). استعاره‌های خشم در زبان نابینایان مطلق مادرزاد در مقایسه با همتایان بینا بر مبنای انگارۀ فورسیول (2005). زبان‌شناخت, 7(14), 65-78.

MLA

طالبی دستنایی, مهناز , , افراشی, آزیتا , و حق‌بین, فریده . "استعاره‌های خشم در زبان نابینایان مطلق مادرزاد در مقایسه با همتایان بینا بر مبنای انگارۀ فورسیول (2005)", زبان‌شناخت, 7, 14, 1395, 65-78.

HARVARD

طالبی دستنایی, مهناز, افراشی, آزیتا, حق‌بین, فریده. (1395). 'استعاره‌های خشم در زبان نابینایان مطلق مادرزاد در مقایسه با همتایان بینا بر مبنای انگارۀ فورسیول (2005)', زبان‌شناخت, 7(14), pp. 65-78.

CHICAGO

مهناز طالبی دستنایی , آزیتا افراشی و فریده حق‌بین, "استعاره‌های خشم در زبان نابینایان مطلق مادرزاد در مقایسه با همتایان بینا بر مبنای انگارۀ فورسیول (2005)," زبان‌شناخت, 7 14 (1395): 65-78,

VANCOUVER

طالبی دستنایی, مهناز, افراشی, آزیتا, حق‌بین, فریده. استعاره‌های خشم در زبان نابینایان مطلق مادرزاد در مقایسه با همتایان بینا بر مبنای انگارۀ فورسیول (2005). زبان‌شناخت, 1395; 7(14): 65-78.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب