• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. فراگیری استعاره‌های حرکتی زمان در کودکان فارسی زبان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

فراگیری استعاره‌های حرکتی زمان در کودکان فارسی زبان

    نویسندگان

    • بهاره منصوری 1
    • شهین نعمت‌زاده 2
    • آزیتا افراشی 3

    1 دکترا زبان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    2 استادیار زبان شناسی پژوهشکده علوم شناختی

    3 استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی فراگیری استعاره‌های حرکتی زمان و تعیین سن درک هر یک از انواع استعاره‌های حرکتی زمان در کودکان فارسی‌زبان است. این مطالعه توانایی درک چهار نوع استعاره حرکتی زمان را در کودکان ارزیابی می‌کند. آزمون درک استعاره‌ها در 121 کودک در گروه‌های سنی 3، 4، 5، 6 و 7 سال و 46 فرد بزرگسال به عنوان گروه گواه انجام شده است. تحلیل آماری یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد کودکان انواع استعاره‌های حرکتی زمان را در سنین متفاوتی فرامی‌گیرند. همچنین دو عامل در تعیین میزان دشواری درک استعاره‌های حرکتی زمان در کودکان موثر هستند. نخستین عامل، تعداد موضوعات در مسیر حرکت حوزه مبدأ است. هر چقدر استعاره از موضوعات بیشتری برخوردار باشد، برای کودکان پیچیده‌تر بوده و در سنین بالاتری درک می‌شود. این مسأله را می‌توان به رشد توانایی‌های شناختی کودکان با افزایش سن نسبت داد. عامل دوم در تعیین میزان دشواری استعاره‌ها، نوع موضوع در حال حرکت در حوزه مبدأ است. درصورت یکسان‌بودن تعداد موضوعات، استعاره‌هایی که شامل حرکت خود فرد باشند، زودتر از استعاره‌هایی درک می‌شوند که از نگاشت حرکت رویداد‌ها ایجاد شده‌اند. این عامل را می‌توان براساس نظریه بدن‌مندی تببین کرد.

کلیدواژه‌ها

  • زبان‌شناسی شناختی
  • نظریه استعاره‌های مفهومی
  • فراگیری زبان کودک
  • استعاره حرکتی زمان
  • بدن‌مندی
  • XML
  • اصل مقاله 266.3 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
رنگین کمان، ف. (1386). فراگیری استعاره شناختی در کودکان پیش از دبستان. رساله کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
شجاع رضوی، س و روشن، ب و پورابراهیم، ش و صبوری، ن (1394). بررسی فرایند رشد ‌درک استعاره‌ی بدن‌مند درکودکان2 تا5 ساله‌ی فارسی‌زبان. جستار‌های زبانی، آماده انتشار.
شریفی، ش و شیروان، ز (1389). بررسی استعاره در ادبیات کودک و نوجوان در چهارچوب زبان‌شناسی شناختی. تفکر و کودک، سال اول، شماره دوم، 39-63.
صادقی، ش (1392). فرایند رشد درک شناختی در کودکان7 تا 8 ساله فارسی زبان، پایان نامه تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
منصوری، ب (1395). فراگیری استعاره‌های حرکتی زمان در کودکان فارسی‌زبان. رساله دکتری. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
 
Alverson, H. (1994) Semantics and Experience. Universal metaphors of Time in English, Mandarin, Hindi and Sesotho. Baltimore and London, The Johns Hopkins University Press.
Barsalou, L. W. (2008). Grounded cognition. Annu. Rev. Psychol., 59, 617-645.
Fauconnier, G., & Turner, M. (2008). The way we think: Conceptual blending and the mind's hidden complexities. Basic Books.
Gibbs Jr, R. W. (2011). Evaluating conceptual metaphor theory. Discourse Processes, 48(8), 529-562.
Glenberg, A. M., & Kaschak, M. P. (2002). Grounding language in action. Psychonomic bulletin & review, 9(3), 558-565.
Grzywna, K. (2007). Metaphor comprehension by preschool children. M. A. thesis. University of Adama Mickiewicza
Johnson, C. D. (2012). Memory, metaphor, and Aby Warburg's Atlas of images. Cornell University Press.
Johnson, M. (Ed.). (1981). Philosophical perspectives on metaphor. U of Minnesota Press.
Keil, F. C. (1986). Conceptual domains and the acquisition of metaphor. Cognitive Development, 1(1), 73-96.
Lakoff, G. (1990). Women, fire, and dangerous things: What categories reveal about the mind (pp. 1987-1987). Chicago: University of Chicago press.
Lakoff, George (1993). The contemporary theory of metaphor, in A. Ortony (ed.), Metaphor and thought, Cambridge: Cambridge University Press.
Lakoff, George and Mark Johnson (1980). Metaphors we live by, Chicago: The University of Chicago Press.
Lakoff, G., & Turner, M. (1989). More than cool reason: The power of poetic metaphor.
Moore, K. (2000). Spatial experience and temporal metaphors in Wolof: Point of view, conceptual mapping, and linguistic practice.
Moore, K. E. (2006). Space-to-time mappings and temporal concepts. Cognitive Linguistics, 17(2), 199-244.
Ortony, A. (1993). Metaphor and thought. Cambridge University Press.
Özcaliskan, S. (2005). On learning to draw the distinction between physical and metaphorical motion: is metaphor an early emerging cognitive and linguistic capacity?. Journal of Child Language, 32(02), 291-318.
Özçalışkan, Ş. (2007). Metaphors we move by: Children's developing understanding of metaphorical motion in typologically distinct languages. Metaphor and Symbol, 22(2), 147-168.
Piaget, J. (1973). To understand is to invent: The future of education.
Stites, L. J., & ÖZÇALIŞKAN, Ş. (2013). Developmental changes in children's comprehension and explanation of spatial metaphors for time. Journal of child language, 40(05), 1123-1137.
Vosniadou, S. (1987). Children and metaphors. Child development, 870-885.
Winner, E. (1979). New names for old things: The emergence of metaphoric language. Journal of child Language, 6(03), 469-491.
Winner, E., Wapner, W., Cicone, M., & Gardner, H. (1979). Measures of metaphor. New Directions for Child and Adolescent Development, 1979(6), 67-75.
 
 
 
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 918
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 567
زبان‌شناخت
دوره 8، شماره 16 - شماره پیاپی 16
دی 1396
صفحه 137-162
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 266.3 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 09 مهر 1397
  • تاریخ بازنگری: 10 آبان 1397
  • تاریخ پذیرش: 29 دی 1397
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 918
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 567

APA

منصوری, بهاره , نعمت‌زاده, شهین و افراشی, آزیتا . (1396). فراگیری استعاره‌های حرکتی زمان در کودکان فارسی زبان. زبان‌شناخت, 8(16), 137-162.

MLA

منصوری, بهاره , , نعمت‌زاده, شهین , و افراشی, آزیتا . "فراگیری استعاره‌های حرکتی زمان در کودکان فارسی زبان", زبان‌شناخت, 8, 16, 1396, 137-162.

HARVARD

منصوری, بهاره, نعمت‌زاده, شهین, افراشی, آزیتا. (1396). 'فراگیری استعاره‌های حرکتی زمان در کودکان فارسی زبان', زبان‌شناخت, 8(16), pp. 137-162.

CHICAGO

بهاره منصوری , شهین نعمت‌زاده و آزیتا افراشی, "فراگیری استعاره‌های حرکتی زمان در کودکان فارسی زبان," زبان‌شناخت, 8 16 (1396): 137-162,

VANCOUVER

منصوری, بهاره, نعمت‌زاده, شهین, افراشی, آزیتا. فراگیری استعاره‌های حرکتی زمان در کودکان فارسی زبان. زبان‌شناخت, 1396; 8(16): 137-162.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب