• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی بیان کودکان پیش‌دبستانی از درک طنز تصویری براساس نظریه عدم‌تجانس

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

بررسی بیان کودکان پیش‌دبستانی از درک طنز تصویری براساس نظریه عدم‌تجانس

    نویسندگان

    • سریرا کرامتی یزدی 1
    • شهلا شریفی 2
    • علی علیزاده 3
    • عطیه کامیابی گل 4

    1 دانشجوی دکتری زبان‌شناسیدانشگاه فردوسی مشهد

    2 دانشیار زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول

    3 دانشیار زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد

    4 استادیار زبانشناسی دانشگاه فردوسی

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

چکیده
هدف این مطالعه بررسی درک طنز در کودکان پیش‌دبستانیاز طریق ارائه تصویر به آن‌ها و تحلیل توضیحات زبانی‌شانبرمبنای نظریه عدم‌تجانس است.دراین پژوهش که از نوع توصیفی است در طی مصاحبه‌های نیمه ساختارمنداز شرکت‌کننده‌های این تحقیق که 50کودک پیش‌دبستانی4 -6 ساله بودند خواسته شد تا دو محرک بصری خاص را مشاهده کنند و بگویند آیا تصویر مشاهده شده از نظر آنها خنده‌دار بوده است یا خیر و اگر خنده‌دار بوده، به چه دلیلی است. این پژوهش علاوه بر نظریه عدم‌تجانس، با معرفی مراحل پیشرفت طنز مک‌گی و طبقه‌بندی‌های براون از طنز تصویری به دنبال پاسخ به این پرسش اساسی است که: بیانکودکان پیش‌دبستانی از درک تصویر طنز بر اساس نظریه عدم تجانس چگونه صورت می‌گیرد؟یافته‌ها نشان می‌دهد که کودکان 4-6 ساله مورد بررسی در این تحقیق قادر به تشخیص مفاهیم طنز در تصاویر هستند. عدم‌تجانس در یک تصویر طنز را درک می‌کنند، به آن می‌خندند و می‌توانند دلیل خنده‌شان را توضیح دهند.آنها می‌توانند از طریق مقایسه تصویر با طرحواره‌هایی که در ذهنشان دارند به درک عدم‌تجانس‌های اصلی و فرعی یک تصویر خنده‌دار دست یابند. این موضوع نشان می‌دهد که توانایی شناختی کودکان در تشخیص عدم‌تجانس‌های مفهومی با مرحله سوم مراحل پیشرفت طنز مک­گی که به تخطی از نمودهای مفهومی می‌پردازد مطابقت دارد.

کلیدواژه‌ها

  • کلیدواژه‌ها:طنز
  • درک طنز
  • نظریه عدم‌تجانس
  • کودکان پیش‌دبستانی
  • طنز تصویری
  • XML
  • اصل مقاله 276.95 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
 
Attardo, Salvatore (1994).linguistic Theories of Humor, New York: Mouton de Gruyter.
Banas, A. J., N. Dunbar, D. Rodriquez & S. J.Liu. (2010). "A review of humor in educational setting:Four decades of research",Communication Education, 60(1), 115–144.
Bariaud, F. (1989)."Age differences in children’s humor". In P.E,McGhee(Ed.), Humor and children’s development, A guide to practical applications (pp. 15-45). New York: the Haworth Press.
Berlyne, Daniel E. (1960). Conflict, arousal, and curiosity. New York: McGraw-Hill.
Booth-Butterfield, Melani& Melissa Wanzer,(2010).Humorous communication as goal-orientedcommunication. In Deanna Fassett& John T. Warren (eds.), SAGE Handbook ofCommunication and Instruction, 221–240. Thousand Oaks CA: Sage.
Brown, Ivan. (1990). Responses of adults with developmental disabilities to cartoon riddle humor. Unpublished manuscript, Ontario institute for studies in education.University of Toronto.
Brown, Ivan. (1993). "Young children’s explanation of pictoral humor: A preliminary study". EarlyChild Development and Care 93.35–40.
Crain, W.(1992).theories of development, Concepts and applications. New Jersey: prentice Hall.
Guo, J., X. Zhang & A. Xeromeritou.(2011). "Humor among Chinese and Greek preschool childrenin relation to cognitive development",International Journal of Elementary Education 3(3).153–170.
Kiken, Mark E.(1977).The Grammar of Humor (Ann Arbor, MI: University Microfilms International)
Kuchner, J.F.(1991)."the humor of young children",the meeting of the National Association for the Education of Young children Uniondale.NY.
Latta, Robert (1999).The Basic Humor Process: A Cognitive-Shift Theory and the Case Against Incongruity, Berlin: Mouton de Gruyter.
Loizou, Eleni. (2005). "Infant humor: The theory of the absurd and the empowerment theory",International Journal of Early Years Education 13(1). 43–53.
Loizou, Eleni. (2006). "Young children´s explanation of pictorial humor",Early Childhood EducationJournal 33(6).425–431.
Loizou, Eleni. (2011)."Disposable cameras, humor and children’s abilities", contemporary Issues in Early Childhood 12(2), 148-162.
Loizou, Eleni&Kyriakou, Maria (2016)."Young children’s appreciation and Production of Verbal and Visual humor", Humor, 29(1): 99-124.
Martin, Rod A. (2007). The psychology of humor: An integrative approach. Oxford: ElsevierAcademic Press.
Makins, Marian (ed.) (1979).Collins English Dictionary, Glasgow.
McGhee, Paul. E. (1979).Humor: Its origin and development. San Francisco: Freeman.
McGhee, Paul. E. (1984).Play, Incongruity and humor. In T. D. Yawkey, & A. D. Pellegrini (Eds.), Child’s play: developmental and applied, 219-236. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Morreall, J.(1983). Taking laughter seriously, Albany: SUNY.
Morreall, John. (1987). Taking laughter seriously, Albany, NY: State University of New York.
Pien, D. ,&Rothbart, M. K. (1980). Incongruity humor, play, and self- regulation of arousal in young children, In P. E. McGhee, & A. J. Chapman (Eds.), children’s humor 1-21, New York: John Wiley and Sons.
Pitri, Eliza. (2011). "Children’s funny art and the form it can take over time",International Journal ofEducation through Art 7(1). 81–96.
Rothbart, M. K., &Pien, D. (1977). Elephants and marshmallows: A theoretical synthesis of Incongruity-Resolution and arousal theories of humor. In A. J. Chapman, & H. C. Foot (Eds), it’s a funny thing, humor (pp. 37-41). Oxford, UK: pergamon Press.
Sezgin, ElifYalcintas&Hatipoglu, Recep (2017)."The study of the 5-6 year-old children’s Appreciation the humor at preschool Education", universal Journal of Educational Research 5(11): 1902-1911.
Shultz, T. R. (1970).cognitive factors in children’s appreciation of cartoons: Incongruity and its resolution, unpublished doctoral dissertation, Yale University.
Shultz, Thomas R. (1972). "The role of incongruity and resolution in children’s appreciation ofcartoon humor",Journal of Experimental Child Psychology 13(3). 456–477.
Shultz, Thomas R. (1974). "Development of the appreciation of riddles",Child Development 45. 100–105.
Shultz, T. R. (1976). A cognitive-developmental analysis of humour. In A. J. Chapman & H. C. Foot (Eds.), Humor and laughter: Theory,research, and applications (pp. 11–36). London, UK: Wiley.
 
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 789
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 725
زبان‌شناخت
دوره 9، شماره 18
بهمن 1397
صفحه 15-38
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 276.95 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 08 مهر 1397
  • تاریخ بازنگری: 12 دی 1397
  • تاریخ پذیرش: 01 بهمن 1397
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 789
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 725

APA

کرامتی یزدی, سریرا , شریفی, شهلا , علیزاده, علی و کامیابی گل, عطیه . (1397). بررسی بیان کودکان پیش‌دبستانی از درک طنز تصویری براساس نظریه عدم‌تجانس. زبان‌شناخت, 9(18), 15-38.

MLA

کرامتی یزدی, سریرا , , شریفی, شهلا , , علیزاده, علی , و کامیابی گل, عطیه . "بررسی بیان کودکان پیش‌دبستانی از درک طنز تصویری براساس نظریه عدم‌تجانس", زبان‌شناخت, 9, 18, 1397, 15-38.

HARVARD

کرامتی یزدی, سریرا, شریفی, شهلا, علیزاده, علی, کامیابی گل, عطیه. (1397). 'بررسی بیان کودکان پیش‌دبستانی از درک طنز تصویری براساس نظریه عدم‌تجانس', زبان‌شناخت, 9(18), pp. 15-38.

CHICAGO

سریرا کرامتی یزدی , شهلا شریفی , علی علیزاده و عطیه کامیابی گل, "بررسی بیان کودکان پیش‌دبستانی از درک طنز تصویری براساس نظریه عدم‌تجانس," زبان‌شناخت, 9 18 (1397): 15-38,

VANCOUVER

کرامتی یزدی, سریرا, شریفی, شهلا, علیزاده, علی, کامیابی گل, عطیه. بررسی بیان کودکان پیش‌دبستانی از درک طنز تصویری براساس نظریه عدم‌تجانس. زبان‌شناخت, 1397; 9(18): 15-38.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب