• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی ساختار عبارات استعاری بد‌‌ن‌مند کودک فارسی زبان(3 تا 5 ساله) بر مبنای نقش عوامل جامعه شناختی زبان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

بررسی ساختار عبارات استعاری بد‌‌ن‌مند کودک فارسی زبان(3 تا 5 ساله) بر مبنای نقش عوامل جامعه شناختی زبان

    نویسنده

    • سعیده شجاع رضوی

    استادیار زبان‌شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2020.5447
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

پژوهش حاضر سعی دارد به منظور دستیابی به میزان تاثیر نقش عوامل اجتماعی زبان، درک و کاربرد استعاره‌ی بدن‌مند را با توجه به سه مشخصه‌ی سن، جنس و طبقات اجتماعی در میان کودکان 3 تا 5 ساله‌ی فارسی زبان بررسی نماید. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش 360 کودک دختر و پسر ۳ تا ۵‌ساله‌ی فارسی‌زبان از مناطق یک، چهار و بیست تهران در سه گروه آزمونی در شرایط آزمونی یکسان قرار گرفتند. آزمون خودساخته‌ای بر مبنای تکمیل عبارات استعاری جاخالی و پژوهش پیکال (۲۰۰۳) صورت گرفت که به‌وسیله‌ی ضریب آلفای کرونباخ پایایی آن مورد تایید است. با تکمیل پرسشنامه‌ی پژوهش حاضر مشخص شد که بیشترین بسامد درک و کاربرد عبارات استعاری بدن‌مند کودکان ابتدا مربوط به حواس بینایی و چشایی و پس از آن بساوایی، بویایی و در نهایت شنوایی می باشد، علاوه بر آن مشخصه‌های سن، جنس و طبقه‌ی اجتماعی  تفاوت معناداری در  درک و  کاربرد عبارات استعاری بدن‌مند کودکان پدید آورده است. عبارات استعاری بدن‌مند در هر گروه اجتماعی بر اساس نوع شناخت کودکان از بدن و محیط زندگی آنان متفاوت می‌باشد. به عبارتی در این پژوهش نشان داده شد عوالم شناختی کودکان و درک استعاری آنان با شناخت اجتماعی شان رابطه‌ای مستقیم دارد.

کلیدواژه‌ها

  • استعاره‌ی بدن‌مند
  • زبا‌ن‌شناسی شناختی
  • زبان‌شناسی اجتماعی
  • کودک فارسی زبان
  • زبان آموزی
  • XML
  • اصل مقاله 232.03 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
صادقی، شهلا(۱۳۹2) . «فرایند رشد درک شناختی در کودکان ۶ تا ۸ سالة فارسی‌زبان»، پایان‌نامه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
قاسم‌زاده، حبیب‌اله (1394). «استعاره و پردازش استعاره‌ای»، خلاصه مقالات هفتمین سمپوزیوم نوروپسیکولوژی ایران، 5 تا 7 دیماه، تهران: دانشگاه خوارزمی.
 قناد، سهیل (1387). «بررسی خطاهای آوایی کودک، پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان فارسی» دانشگاه پیام نور، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی.
 قاسم‌زاده، حبیب اله (1391). استعاره و شناخت. تهران، انتشارات کتاب ارجمند.
قنبری، زهرا (1391). «بررسی معنا شناختی استعارة زمان در داستان‌های کودک به زبان فارسی گروه‌های سنی الف، ب، ج» دانشگاه آزاد اسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان‌شناسی همگانی.
 گلفام، ارسلان و رنگین‌کمان، ف (۱۳۸۶) .«فراگیری استعاره در کودکان پیش از دبستان» مجموعه مقالات هفتمین همایش زبان‌شناسی ایران، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، صص ۷۰۸- ۷۱۸  .
مدرسی، یحیی(1368). درآمدی بر جامعه شناسی زبان. تهران: موسسه‌ی مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
نیلی پور، رضا (1394). زبان‌شناسی شناختی، تهران: هرمس.
 -  Biyalka-Pikul  Marta )2003). “Metaphors  in preschool child thinking about the mind”. Psychology of Language and Communication ; 7(2):  37-47.
-Bialeka-Pikul Marta (2002). “Co dzieci wiedza o umyśle i myśleniu. Badania i opis dziecíecej reprezentacji stanów mentalnych”. Kraków: Wydawnictwo UJ. [Polish].
-Feldman, J (2006.  From Molecule to Metaphor: A Neural Theory of Language. The MIT press.
-Gardy,  J (1997).   Foundations of Meaning. UC Berkeley Ph.D.  Dissertation.
-    Gentner, D. (1977). Children's performance on a spatial analogies task. Child Development, 48, 1034- 1039.
 
-Johanson, M. (1997(.  Metaphor Vs,Conflation in the Acquisition of Polysemy: The Case of See. In-Hirage et al
-Lakoff, G. & M. Johnson )1999).  Philosophy in the flesh: The embodied mind and its challenges to western thought. New York: Basic books.
-Lakof,G &Johnson, M (1980). Metaphors we live by” Chicago: University of Chicago press.
-Meltzoff AN, Gopnik A, Repacholi BM Toddlers(1999(. understanding of intentions, desires, and emotions: Explorations of the dark ages. PD
-Vosniadou, S & Ortony (1983) .A,  “the emergence of the literal metaphorical –anomalous distinction in young children”.  Child Development, 54, 154- 16,
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 617
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 447
زبان‌شناخت
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 21
شهریور 1399
صفحه 155-173
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 232.03 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 22 اسفند 1398
  • تاریخ بازنگری: 19 فروردین 1399
  • تاریخ پذیرش: 28 اردیبهشت 1399
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 617
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 447

APA

شجاع رضوی, سعیده . (1399). بررسی ساختار عبارات استعاری بد‌‌ن‌مند کودک فارسی زبان(3 تا 5 ساله) بر مبنای نقش عوامل جامعه شناختی زبان. زبان‌شناخت, 11(1), 155-173. doi: 10.30465/ls.2020.5447

MLA

شجاع رضوی, سعیده . "بررسی ساختار عبارات استعاری بد‌‌ن‌مند کودک فارسی زبان(3 تا 5 ساله) بر مبنای نقش عوامل جامعه شناختی زبان", زبان‌شناخت, 11, 1, 1399, 155-173. doi: 10.30465/ls.2020.5447

HARVARD

شجاع رضوی, سعیده. (1399). 'بررسی ساختار عبارات استعاری بد‌‌ن‌مند کودک فارسی زبان(3 تا 5 ساله) بر مبنای نقش عوامل جامعه شناختی زبان', زبان‌شناخت, 11(1), pp. 155-173. doi: 10.30465/ls.2020.5447

CHICAGO

سعیده شجاع رضوی, "بررسی ساختار عبارات استعاری بد‌‌ن‌مند کودک فارسی زبان(3 تا 5 ساله) بر مبنای نقش عوامل جامعه شناختی زبان," زبان‌شناخت, 11 1 (1399): 155-173, doi: 10.30465/ls.2020.5447

VANCOUVER

شجاع رضوی, سعیده. بررسی ساختار عبارات استعاری بد‌‌ن‌مند کودک فارسی زبان(3 تا 5 ساله) بر مبنای نقش عوامل جامعه شناختی زبان. زبان‌شناخت, 1399; 11(1): 155-173. doi: 10.30465/ls.2020.5447

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب