• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. بازنمود متغیرهای اجتماعی در تصاویر کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی "Prospects" درآموزش‌وپرورش

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

بازنمود متغیرهای اجتماعی در تصاویر کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی "Prospects" درآموزش‌وپرورش

    نویسندگان

    • شیما زرگر بالای جمع 1
    • شهرام مدرس خیابانی 2
    • محمدجواد حجازی 3

    1 دانشجوی دکتری گروه زبان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

    2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی کرج

    3 استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2020.5609
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

فرهنگ‌ها انتظارات خود را درباره‌ی دستیابی به باورها و ارزش‌های اجتماعی خود توسط آموزش زبان به افراد جامعه منتقل می‌کنند و نقش‌پذیری یکی از پیامدهای آشکار این فرایند است. وظیفه‌ی مراکز آموزشی تنها به موضوع آموزش محدود نمی‌شود بلکه بخش مهمی از تأثیرپذیری فرهنگی نیز از کارکردهای آن‌ها می‌باشد. براین‌اساس، پژوهش‌ حاضر برمبنای زبان‌شناسی نقشگرای هلیدی (1960) و به‌طور مشخص الگوی نشانه‌شناسی کرس و ون لیوون (2006) به بررسی موردی بازنمود متغیرهای اجتماعی در تصاویر کتاب­های آموزش زبان انگلیسی"Prospects" در آموزش‌وپرورش می­پردازد. این مقاله بر این پرسش‌ها تأکید دارد: 1- بازنمایی گفتمان در تصاویر مرتبط با "فعالیت‌های تفریحی" چگونه است؟ 2- "جنسیت" در تصاویر این کتاب‌ها به چه صورت به تصویر کشیده می‌شود؟ هدف اصلی این مطالعه آن است که به روش توصیفی-تحلیلی از طریق بررسی تصاویر کتاب‌های آموزش زبان، کارکردهای اجتماعی و فرهنگی زبان را بررسی کرده و چگونگی بازنمایی گفتمان را در این متون تبیین نماید. نتایج نشان می‌دهد که این کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی در آموزش‌وپرورش از رویکرد غالب جنسیتی برخوردار نیست و انتخاب نوع فعالیت‌های تفریحی نیز بدون جهت‌گیری فرهنگ زبان مبدأ یا زبان مقصد بوده است؛ بدین صورت که تصویرساز درانتخاب تصاویر توجه مشخصی به زبان خود یا دیگری نداشته است.

کلیدواژه‌ها

  • "آموزش زبان"
  • "متغیرهای اجتماعی"
  • "تاثیرگذاری فرهنگی"
  • "نقش‌پذیری"
  • "ارتباط تصویری"
  • XML
  • اصل مقاله 511.73 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
چندلر، د. (1387). منابع نشانه شناسی، ترجمه­ی مهدی پارسا، تهران: پژوهشکده­ی فرهنگ و هنراسلامی.
 
رحیمی، مهرک و یدالهی، سمانه (1388). "نگرش مدرسان زبان به ترویج فرهنگ مصرفی غرب در کتب آموزش زبان  انگلیسی"، فصلنامه‌ی فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده، سال 5، 16: 112-85.
 
رهبر، بهزاد و حاتمی، پدرام (1395). "بررسی چگونگی نمود تبعیض جنسیتی در تصاویر کتاب‌های آموزش زبان انگلیسیSpeak Now تألیف مؤلفان ایرانی و غیرایرانی"، دومین کنفرانس ملی چارسوی علوم انسانی،    شیراز: مرکز توسعه‌ی آموزش‌های نوین ایران.
 
عبداله‌زاده، اسماعیل و بنی‌اسد‌زاده، سمیه (1389). "ایدئولوژی‌های موجود در کتاب‌های زبان انگلیسی": مطالعه‌ی دیدگاه‌های معلمان و دانش‌آموزان، مجله‌ی مطالعات آموزش و فراگیری زبان انگلیسی، سال53، 217: 18-1.
 
معینیان، نرمینه (1395). "بررسی جامعه‌شناختی تفاوت زبان بین زنان و مردان"، مطالعات جامعه شناسی، سال9، 33: 93-83.
میمندی، شهربانو (1394). بررسی مقایسه‌ای مؤلفه‌های فرهنگی در دو کتاب آموزش زبان فارسی و انگلیسی به‌عنوان زبان‌های خارجی، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز: دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی.
 
هاشمی، سهیلا و شهرآرای، مهرناز (1387). "بررسی باورها و ارزش‌های دانش آموزان، خانواده و کتاب‌های درسی درباره‌ی تساوی جنسیت"، پژوهشکده‌ی زنان: مطالعات زنان، 6 (2): 46-27.
 
Alavi Moghaddam  B., Kheirabadi  R., Anani sarab M., Forouzandeh  E., Khadir Sharabyan  Sh., & Ghorbani  N. (2017). Prospect 1, Tehran: Iran text-books Press.                               
 
Alavi Moghaddam  B., Kheirabadi  R., Forouzandeh  E., Khadir Sharabyan  Sh., & Nikoopour   J. (2016). Prospect 2, Tehran: Iran text-books Press.                                     
 
Barths, R. (1977). Image,music,text, London: Fontana.
 
Kheirabadi  R., Alavi  M., Alavi Moghaddam  B., Anani sarab M., Ghorban Dordi Nejad  F.        & Rahimi M. (2016). Prospect 3, Tehran: Iran text-books Press.         
 
Kress, G. & Van leeuwen, T. (2006) [1996]. Reading images, the grammar of  visual design, (2nd ed), New York:Routledge.   
 
Meshkat, M. (2002). The cultural impact of EFL books on Iranian language learners, Ph.D. Dissertation: University of Tehran.
 
 Metz, C. (1975). "The Imaginary Signifier", Retrieved from: https://academic. oup.com/ screen/articleabstract/16/2/14/1644356?redirectedFrom=PDF
 
Tang, Y. (2006). "Beyond behavior" : Goals of cultural learning in the second language classroom, The Modern Language Journal, 90, 1: 86-99.
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 579
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 349
زبان‌شناخت
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 21
شهریور 1399
صفحه 93-114
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 511.73 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 27 خرداد 1399
  • تاریخ بازنگری: 30 تیر 1399
  • تاریخ پذیرش: 10 شهریور 1399
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 579
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 349

APA

زرگر بالای جمع, شیما , مدرس خیابانی, شهرام و حجازی, محمدجواد . (1399). بازنمود متغیرهای اجتماعی در تصاویر کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی "Prospects" درآموزش‌وپرورش. زبان‌شناخت, 11(1), 93-114. doi: 10.30465/ls.2020.5609

MLA

زرگر بالای جمع, شیما , , مدرس خیابانی, شهرام , و حجازی, محمدجواد . "بازنمود متغیرهای اجتماعی در تصاویر کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی "Prospects" درآموزش‌وپرورش", زبان‌شناخت, 11, 1, 1399, 93-114. doi: 10.30465/ls.2020.5609

HARVARD

زرگر بالای جمع, شیما, مدرس خیابانی, شهرام, حجازی, محمدجواد. (1399). 'بازنمود متغیرهای اجتماعی در تصاویر کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی "Prospects" درآموزش‌وپرورش', زبان‌شناخت, 11(1), pp. 93-114. doi: 10.30465/ls.2020.5609

CHICAGO

شیما زرگر بالای جمع , شهرام مدرس خیابانی و محمدجواد حجازی, "بازنمود متغیرهای اجتماعی در تصاویر کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی "Prospects" درآموزش‌وپرورش," زبان‌شناخت, 11 1 (1399): 93-114, doi: 10.30465/ls.2020.5609

VANCOUVER

زرگر بالای جمع, شیما, مدرس خیابانی, شهرام, حجازی, محمدجواد. بازنمود متغیرهای اجتماعی در تصاویر کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی "Prospects" درآموزش‌وپرورش. زبان‌شناخت, 1399; 11(1): 93-114. doi: 10.30465/ls.2020.5609

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب