چکیده
فرهنگها انتظارات خود را دربارهی دستیابی به باورها و ارزشهای اجتماعی خود توسط آموزش زبان به افراد جامعه منتقل میکنند و نقشپذیری یکی از پیامدهای آشکار این فرایند است. وظیفهی مراکز آموزشی تنها به موضوع آموزش محدود نمیشود بلکه بخش مهمی از تأثیرپذیری فرهنگی نیز از کارکردهای آنها میباشد. برایناساس، پژوهش حاضر برمبنای زبانشناسی نقشگرای هلیدی (1960) و بهطور مشخص الگوی نشانهشناسی کرس و ون لیوون (2006) به بررسی موردی بازنمود متغیرهای اجتماعی در تصاویر کتابهای آموزش زبان انگلیسی"Prospects" در آموزشوپرورش میپردازد. این مقاله بر این پرسشها تأکید دارد: 1- بازنمایی گفتمان در تصاویر مرتبط با "فعالیتهای تفریحی" چگونه است؟ 2- "جنسیت" در تصاویر این کتابها به چه صورت به تصویر کشیده میشود؟ هدف اصلی این مطالعه آن است که به روش توصیفی-تحلیلی از طریق بررسی تصاویر کتابهای آموزش زبان، کارکردهای اجتماعی و فرهنگی زبان را بررسی کرده و چگونگی بازنمایی گفتمان را در این متون تبیین نماید. نتایج نشان میدهد که این کتابهای آموزش زبان انگلیسی در آموزشوپرورش از رویکرد غالب جنسیتی برخوردار نیست و انتخاب نوع فعالیتهای تفریحی نیز بدون جهتگیری فرهنگ زبان مبدأ یا زبان مقصد بوده است؛ بدین صورت که تصویرساز درانتخاب تصاویر توجه مشخصی به زبان خود یا دیگری نداشته است.