• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی گفتمان کودکان دارای اتیسم براساس فرانقش تجربی در چارچوب زبان‌شناسی نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

بررسی گفتمان کودکان دارای اتیسم براساس فرانقش تجربی در چارچوب زبان‌شناسی نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی

    نویسندگان

    • نازیلا سرشار 1
    • محمد رضا اروجی 2
    • بهزاد رهبر 3

    1 دانشجوی دکتری رشته زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه زبان و زبانشناسی، زنجان، ایران

    2 استادیار رشته زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه زبان و زبان شناسی، زنجان، ایران (نویسنده مسئول)

    3 استادیار گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2020.5679
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی گفتار کودکان 6 تا 10 سالة دارای اتیسم براساس نظریة نقش‌گرایی هلیدی می‌باشد. دو گروه 7 نفره از کودکان 6 تا 10 ساله طبیعی و دارای اتیسم، گروه‌های شاهد و تجربی تحقیق را تشکیل می‌دهند که به صورت تصادفیِ طبقه‌ای از جامعة آماری مربوط انتخاب شده‌اند. داده‌های گفتاری هر دو گروه ثبت و براساس فرانقش تجربی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان می‌دهد فرایند مادی و فرایند وجودی به‌ترتیب، بیشترین و کمترین درصد را در گفتار افراد اتیسم به‌خود اختصاس می‌دهند. اتکا بر افعال مادی در فرد اتیسمی‌ نشان دهنده وجود مشکل در دستیابی به واژگان و مشکلات شناختی وسیعتری می‌باشد. همچنین، فرایندهای مادی، بیشترین میانگین را در هر دو گروه به خود اختصاص داده‌اند. فرایند رابطه‌ای و ذهنی در رتبه‌های بعد قرار می‌گیرند. کمترین میانگین در هر دو گروه، متعلق به فرایند وجودی است که در گروه افراد اتیسم تقریباً صفر است. در همة موارد، افراد طبیعی، نسبتِ بیشتری از فرایندها را بکار بردند که نشان می‌دهد استفادة بیشتر از فرایند رابطه‌ای، رفتاری و تا حدی ذهنی، مستلزم کاربرد فراوان‌تر نقش‌های گفتمانی‌ای همچون ابراز عقیده، ارزیابی و توصیف می‌باشد. نتایج این تحقیق می‌تواند برای روانشناسان و مربیان کودکان دارای اتیسم و زبانشناسان مفید باشد.

کلیدواژه‌ها

  • اتیسم
  • گفتمان
  • فرانقش تجربی
  • نقش‌گرایی هلیدی
  • XML
  • اصل مقاله 487.45 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
ابراهیمی‌پارسا، فاطمه. (1389). بررسی اختلالات زبانی کودکان دارای اتیسم پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
بازیار، مهدی. (1391). تحلیل فرایندهای موجود در گفتمان افراد زبان‌پریش فارسی‌زبان در چارچوب زبان‌شناسی نقش‌گرای نظام‌مند. پایان‌نامه دکتری رشته زبان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
روح پرور، رحیمه، کرمی، مهدیه، مددی، محسن. (1393). مقایسه ویژگی‌‌های آوایی- واجی و صرفی-نحوی کودکان دارای اوتیسم با کودکان سالم. مجله توانبخشی نوین، 18 (3)، 64-68.

 

سلمانی، معصومه، محمودی بختیاری، بهروز و رئیسی، فیروزه. (1387). تجزیه و تحلیل کلام بیماران اسکیزوفرنیک از جنبه اصل همیاری گرایس. مجله توانبخشی، 29، 28-34.

 

عامری، حیات، گلفام، ارسلان، کولک، هرمان، عشایری، حسن، حق شناسی، علی محمد، کردزعفرانلو کامبوزیا، عالیه. (1387). بررسی تعامل بین توانایی پردازش توالی‌های شناختی و درک نحوی در بیماران فارسی‌زبان دارای زبان‌پریشی بروکا. مجله توانبخشی، 29، 20-27.

 
مهری، آذر، طحان زاده، بهنوش و جهانی، یونس .( 1389 ). بررسی کاربرد زمان‌های مختلف افعال فارسی در بیماران دارای زبان‌پریشی بروکای بی دستور. مجله شنوایی‌شناسی، 9 (1)، 78-85.
American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, text revision DSM IV-TR. (4th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.
Armstrong, E. M. (2001). Connecting lexical patterns of verb usage with discourse meanings in aphasia. Aphasiology,15, 1029–1046
 
Armstrong, E. M. (2005). Language disorder: A functional linguistic perspective. Clinical Linguistics and Phonetics, 19(3), 137-153.
 
Armstrong, E. M. (207). Clause Complex relations in aphasic discourse: a longitudinal case study. Journal of Neurolinguistics, 7(4), 261-275
 
Bartolucci G, Pierce SJ, Streiner D, Eppel PT. (1976). Phonological investigation of verbal autistic and mentally retarded subjects. Autism Child Schizophr, 6, 303–316.
Boucher, J. (2003.Language development in autism. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngol, 1, 159-163.
 
Bushwick NL. (2001). Social learning and the etiology of autism. New Ideas in Psychology, 19, 49–75
Charman, T., Pickies, A., Simonoff, E., & Chandler, S. (2011). IQ in Children with autism spectrum disorders: Data from the special needs & Autism Project. Psychological Medicine, 41(3), 619-627.
Cohen, H., & Re´ millard, S. (2003). Encyclopedia of language and linguistics (ELL2)(2nd ed.). UK: Elsevier.
Ferguson, A. (1992). Interpersonal aspects of aphasic conversation. Journal of Neurolinguistics, 7, 277–294.
 
Halliday, M. A. K. (2004). An introduction to functional grammar (3rd ed.). London: Edward Arnold (Revised by C. M. I. M. Matthiessen).
 
Hart Barnett, J. E., & Whalon, K. (2011). Creating social opportunities for students with autism spectrum disorder in inclusive settings. Invention in Schools and Clinic, 46(5), 273-279.
 
Paul, R., Bianchi, N., Augustyn, A., Klin, A., & Volkmar, FR. (2008). Production of syllable stress in speakers with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 2,110-124
Rapin I, Dunn M. (2003). Update on the language disorders of individuals on the autistic spectrum. Brain and Development, 25, 166-172.
    • تعداد مشاهده مقاله: 955
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 534
زبان‌شناخت
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 21
شهریور 1399
صفحه 135-153
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 487.45 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 20 خرداد 1399
  • تاریخ بازنگری: 28 مرداد 1399
  • تاریخ پذیرش: 17 شهریور 1399
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 955
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 534

APA

سرشار, نازیلا , اروجی, محمد رضا و رهبر, بهزاد . (1399). بررسی گفتمان کودکان دارای اتیسم براساس فرانقش تجربی در چارچوب زبان‌شناسی نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی. زبان‌شناخت, 11(1), 135-153. doi: 10.30465/ls.2020.5679

MLA

سرشار, نازیلا , , اروجی, محمد رضا , و رهبر, بهزاد . "بررسی گفتمان کودکان دارای اتیسم براساس فرانقش تجربی در چارچوب زبان‌شناسی نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی", زبان‌شناخت, 11, 1, 1399, 135-153. doi: 10.30465/ls.2020.5679

HARVARD

سرشار, نازیلا, اروجی, محمد رضا, رهبر, بهزاد. (1399). 'بررسی گفتمان کودکان دارای اتیسم براساس فرانقش تجربی در چارچوب زبان‌شناسی نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی', زبان‌شناخت, 11(1), pp. 135-153. doi: 10.30465/ls.2020.5679

CHICAGO

نازیلا سرشار , محمد رضا اروجی و بهزاد رهبر, "بررسی گفتمان کودکان دارای اتیسم براساس فرانقش تجربی در چارچوب زبان‌شناسی نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی," زبان‌شناخت, 11 1 (1399): 135-153, doi: 10.30465/ls.2020.5679

VANCOUVER

سرشار, نازیلا, اروجی, محمد رضا, رهبر, بهزاد. بررسی گفتمان کودکان دارای اتیسم براساس فرانقش تجربی در چارچوب زبان‌شناسی نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی. زبان‌شناخت, 1399; 11(1): 135-153. doi: 10.30465/ls.2020.5679

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب