• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. مقایسة اثر تنیدگی‌زایی محاسبة ذهنی و تعارض زبان‌شناختی واج ـ فونتیک بر تغییرات کورتیزول بزاقی در دختران دانش‌آموز دبیرستانی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

مقایسة اثر تنیدگی‌زایی محاسبة ذهنی و تعارض زبان‌شناختی واج ـ فونتیک بر تغییرات کورتیزول بزاقی در دختران دانش‌آموز دبیرستانی

    نویسندگان

    • فریبا جان‌نثاری لادانی 1
    • علیرضا آقایوسفی 2
    • احمد علی‌پور 3
    • حسین زازع 2

    1 دانشگاه پیام‌ نور تهران

    2 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه پیام نور

    3 استاد گروه روان‌شناسی دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه پیام نور

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

تعارض زبان‌شناختی واج ـ فونتیک یکی از عوامل مهم زمینه‌ساز تنیدگی در دانش‌آموزان به‌حساب می‌آید که پیامد‌های روانی ـ فیزیولوژیکی مختلفی دارد. هدف پژوهش حاضر مقایسة آثار تنیدگی‌زایی محاسبة ذهنی (جمع‌بندی متوالی اعداد بدون استفاده از قلم، کاغذ، و ماشین‌حساب) و تعارض زبان‌شناختی واج ـ فونتیک (تعارضی که بر اثر خواندن واج‌های فارسی نگارش‌شده به حروف انگلیسی در زمینة شناسایی کلمه، تداعی واژگانی و معنایی آن پدید می‌آید)، بر فعالیت محور هیپوتالاموس ـ هیپوفیز ـ آدرنال (تغییرات کورتیزول بزاقی) در دانش‌آموزان است. در این بررسی، 30 دانش‌آموز دختر از یک دبیرستان در منطقة 5 آموزش و پرورش شهر تهران به صورت نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای انتخاب شدند. پس از اطمینان از سلامت جسمی و روانی، آن‌ها به دو گروه مساوی تقسیم شدند. گروه اول تعارض زبان‌شناختی واج ـ فونتیک (آزمون خواندن متن پینگلیش) و گروه دوم محاسبة ذهنی (آزمون PASAT) را انجام دادند. نمونه‌های بزاقی در هر دو گروه 3 بار (قبل از آزمون، بعد از آزمون، و 15 دقیقه بعد از آزمون) گرفته شد و میزان کورتیزول بزاقی در آزمایشگاه با روش الایزا تعیین گردید. یافته‌ها: دو تکلیف محاسبة ذهنی و تعارض زبان‌شناختی واج ـ فونتیک در تغییر میزان متغیر وابسته (کورتیزول بزاقی) در سه نوبت تفاوت معناداری ندارند (05/0>P)؛ تغییرات شاخص فیزیولوژیک در دو گروه آزمایشی بیان‌گر افزایش کورتیزول بزاقی پس از هر دو آزمون است. نتیجه‌گیری: محاسبة ذهنی و تعارض زبان‌شناختی واج ـ فونتیک، به‌مثابة منابع تنیدگی‌زایی، کورتیزول بزاقی را در دختران دانش‌آموز دبیرستانی افزایش می‌دهند و افزایش در دو گروه یک‌سان است.

کلیدواژه‌ها

  • تنیدگی
  • محاسبة ذهنی
  • تعارض زبان‌شناختی واج ـ فونتیک
  • کورتیزول بزاقی
  • XML
  • اصل مقاله 258.39 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
بارون، رابرت، دان بیرن، و نایلا برنسکامپ (1389). روان‌شناسی اجتماعی، ترجمة یوسف کریمی، تهران: نشر روان.
دلاور، علی (1387). مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: رشد.
سارافینو، ادوارد پ. (1387). روان‌شناسی سلامت، ترجمة میرزایی و همکاران، تهران: رشد.
علی‌پور، احمد (1385). «اثر استرس امتحان بر تغییرات کورتیزول بزاقی و نبض دانش‌آموزان و تأثیر ویژگی‌های شخصیتی بر آن»، مجلة علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، ش 2، دورة هشتم.
نظربلند، ندا (1384). «بررسی واکنش‌های فیزیولوژیک به استرس بر اساس فعالیت سیستم‌های مغزی ـ رفتاری»، پایان‌نامة کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکدة علوم انسانی.
 
Alabsi, M., S. Bongard, T. Buchman, G. A. Pincomb, J. Licinio, and W. R. Lovallo (2007). ‘Cardiovascular & Neuroendocrine Adjustment to Public Speaking & Mental Arithmetic Stressors’, Psychophysiology, Vol. 34.
Allen, M. and M. D. Crowell (1998). ’Pattern of Autonomic Response During Laboratory Stressor‘, Psychophysiology, 26.
Bolini,A. M. and E. F. Walker (2002). Effacacy of Laboratory Stressor: Failure to Replicate the Trier Social Stress Test, Emory University.
Dawans, B. V., C. Krishbaum, and M. Heinrichs (2010). ‘The Trier Social Stress Test for Groups (TSST-G) a New Research Tool for Controlled Simultaneous Social Stress Exposure in a Group Format’, Psychoneuroendocrinology, 36.
Dedovic, K., A. Duchesne, J. Andrews, V. Engert, and J. C. pruessner (2009). ‘The Brain & the Stress Axis: The Neural Correlates of Cortisol Regulation in Response to Stress’, Neuro image, 47, 3.
Elizabet, K. C., G. Dayanada, M. S. Kusumaderi, K. C. Sunil, S. Sujayasri, and S. Suhas (2009). ‘The Response of Serum Cortisol and Leptin Level to Academic Stress’, Journal of Health and Allied Sciences, 8, 31.
Goel, N. K. (2008). ‘Current Status of Cardiovascular Risk Due Too Stress’, Internet Journal of Health, <www.Sience Direct.com>.
Grownwall, D. (1977). ‘Paced Auditory Serial Addition Task: A Measure of Recovery From Concussion’, Percental & Motor Skills, 44.
Grownwall, D. and H. Sampson (1974). The Psychological Effect of Concussion, Newzland: Auckland University Press.
Gulati, K. and A. Ray (2009). ‘Stress: Its Impact on Reproduction & Developmental Toxity’, in Reproductive & Development Toxicology.
Gunner, M. R., S. Wewerka, K. Frenn, J. D. Long, and C. Griggs (2009). ‘Developmental Changes in Hypothalamus-Pituity-Adrenal Activity Over the Transition to Adolescence: Normative Changes & Associations With Puberty’, Development Psycholopathology, 21.
Hellhammer, D. H., S. Wust, and B. M. Kudeielka (2009). Salivary Cortisolas a Biomarker in Stress Research, Psychoneuro Endocrinology, 34, 2.
Heponiemi, T. (2004). Psychological and Emotional Stress on Subsequent Neuropsycological Test Performance, Clinical Psychology, 19.
Jonsson, P., M. Wallergard, K. Osterberg, A. M. Hansen, G. Johnsson, and B. karlson (2010). ‘Cardiovascular & Cortisol Reactivity & Habituation to a Virtual Reality Version of Trier Social Stress Test: A Pilot Study’, Psychoneuroendocrinology, 35, 9.
Kenneth, J. T. and M. N. Dretsch (2011). The Handbook of Stress-Neuropsychological Effects on the Brain, Blackwell publishing Ltd.
Kirschbaum, C. (2010). ‘Trier Social Stress Test’, Stolerman Ian P. (ed.), in Encyclopedia of Psychopharmacology, Springer: Berlin.
Kirschbaum, C., K. M. Pirke, and D. H. Hellhammer (1993). The Trier Social Stress Test, a tool for Investigating Psychological Stress Response in a Laboratory Setting, Neuropsychobiology, 28.
Krsljak, E. and K. Gosic (2008). ‘Determination of Cortisol Levels in Plasma & Saliva in Women Exposed to Chronic Stress’, Serbia n dental J , 55.
Lovallo, W. R., N. H. farag, A. Vincent, T. L. Thomas, and M. Wilson (2006). ‘Cortisol Response to Mental Stress, Exerscise & Meals Following Caffeine Intake in Men & Women, Pharmachology Biochemistry & Behavior, 83, 3.
Mulder, A. M. (2011). ‘An Exploration of Acute Stress Response to Psychological & Physical Stressors, Utilizing Biomarkers of Cardiovascular, HPA, SAM & Secretory Immune System’, Phd. Thesis, Southern Cross University, Lismore, NSW.
Oldehinkel, A., J. Ormel, N. M. Bosch, E. C. Bouma, A. M. Roon, J. M. Rosmalen, and H. Riese (2010). ‘Stressed-Out Associations Between Perceived & Physiological Stress Response in Adolescents’, Psychophysiology, in Press.
Roelofs, K., J. Vanpeer, E. D. Berretty, P. D. Jong, P. Spinhoven, and E. Elzinao (2009). ‘Hypothalamus-Pituitary-Adrenal Axis Hyperresponsiveness is Associated With Increased Social Avoidance Behavior in Social Phobia’, Biological Psychiatry, 65, 4.
 
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 2,105
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,782
زبان‌شناخت
دوره 3، شماره 5 - شماره پیاپی 5
خرداد 1391
صفحه 27-45
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 258.39 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 30 فروردین 1391
  • تاریخ بازنگری: 26 اسفند 1391
  • تاریخ پذیرش: 20 تیر 1391
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 2,105
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,782

APA

جان‌نثاری لادانی, فریبا , آقایوسفی, علیرضا , علی‌پور, احمد و زازع, حسین . (1391). مقایسة اثر تنیدگی‌زایی محاسبة ذهنی و تعارض زبان‌شناختی واج ـ فونتیک بر تغییرات کورتیزول بزاقی در دختران دانش‌آموز دبیرستانی. زبان‌شناخت, 3(5), 27-45.

MLA

جان‌نثاری لادانی, فریبا , , آقایوسفی, علیرضا , , علی‌پور, احمد , و زازع, حسین . "مقایسة اثر تنیدگی‌زایی محاسبة ذهنی و تعارض زبان‌شناختی واج ـ فونتیک بر تغییرات کورتیزول بزاقی در دختران دانش‌آموز دبیرستانی", زبان‌شناخت, 3, 5, 1391, 27-45.

HARVARD

جان‌نثاری لادانی, فریبا, آقایوسفی, علیرضا, علی‌پور, احمد, زازع, حسین. (1391). 'مقایسة اثر تنیدگی‌زایی محاسبة ذهنی و تعارض زبان‌شناختی واج ـ فونتیک بر تغییرات کورتیزول بزاقی در دختران دانش‌آموز دبیرستانی', زبان‌شناخت, 3(5), pp. 27-45.

CHICAGO

فریبا جان‌نثاری لادانی , علیرضا آقایوسفی , احمد علی‌پور و حسین زازع, "مقایسة اثر تنیدگی‌زایی محاسبة ذهنی و تعارض زبان‌شناختی واج ـ فونتیک بر تغییرات کورتیزول بزاقی در دختران دانش‌آموز دبیرستانی," زبان‌شناخت, 3 5 (1391): 27-45,

VANCOUVER

جان‌نثاری لادانی, فریبا, آقایوسفی, علیرضا, علی‌پور, احمد, زازع, حسین. مقایسة اثر تنیدگی‌زایی محاسبة ذهنی و تعارض زبان‌شناختی واج ـ فونتیک بر تغییرات کورتیزول بزاقی در دختران دانش‌آموز دبیرستانی. زبان‌شناخت, 1391; 3(5): 27-45.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب