• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. ساخت آغازگری_پایان‌بخشی در بندهای خبری نوشتار فارسی‌آموزان غیرایرانی سطح تکمیلی: تحلیلی بر پایه‌‌ی دستور نظام‌مند- نقشگرا

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

ساخت آغازگری_پایان‌بخشی در بندهای خبری نوشتار فارسی‌آموزان غیرایرانی سطح تکمیلی: تحلیلی بر پایه‌‌ی دستور نظام‌مند- نقشگرا

    نویسندگان

    • حمیده پولادستون 1
    • محمد باقر میرزایی حصاریان 2
    • لیلا گل پور 3

    1 آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)، قزوین،ایران

    2 آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)،قزوین، ایران

    3 آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)،قزوین،ایران

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2021.6186
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مساله اصلی پژوهش حاضر تعیین وضعیت ساخت آغازگری­_ پایان‌بخشی در بندهای خبری نوشتار فارسی‌آموزان غیرایرانی سطح تکمیلی و همچنین تعیین وضعیت نشانداری این بندهاست. پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و پیکره‌بنیاد است. پیکره‌‌ی پژوهش دربرگیرنده‌‌ی 49 نمونه از نوشتار فارسی‌آموزان غیرایرانی سطح تکمیلی از 13 ملیت در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و چارچوب نظری کار دستور نظام‌مند-نقش‌گرای هلیدی(2004) است. برای انجام پژوهش ابتدا ساخت آغازگری-پایان‌بخشی در بندهای خبری نوشته‌های فارسی‌آموزان بررسی شده، آنگاه انواع آغازگرها از نظر متنی، بینافردی و تجربی بودن تعیین گردیده‌اند؛ سپس آغازگرهای نشاندار یا بی‌نشان مشخص شده‌اند. داده‌ها و نتایج بیانگر آن است که بسامد به‌کارگیری آغازگرهای مرکب و ساده با هم برابر بوده(هرکدام 43%) و آغازگر بندی 14% آغازگرها را تشکیل میدهد. از بین آغازگرهای مرکب، آغازگر متنی-تجربی(43/88%) بیشترین فراوانی را داشته است.  نتایج همچنین موید بی‌نشان بودن بیشتر آغازگرها(81%) در بندهای خبری نوشته‌های فارسی‌آموزان غیرایرانی سطح تکمیلی و همچنین تفاوت بسامد به‌کارگیری آغازگرهای بی‌نشان در بندهای خبری در نوشتار فارسی‌آموزان با ملیت‌های گوناگون است.

کلیدواژه‌ها

  • آغازگر
  • پایان‌بخش
  • نشاندار
  • بی‌نشان
  • بند خبری
  • فارسی‌آموز غیرایرانی
  • دستور نظام‌مند- نقش‌گرا
  • XML
  • اصل مقاله 336.94 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
دبیر مقدم، محمد(1383)." زبانشناسی نظری، پیدایش و تکوین دستور زایشی"، ویراست دوم، سمت.
          
 دبیر مقدم، محمد(1384). "زبانشناسی نوین: دستاوردها و افق‌ها". مجموعة مقالات نخستین همایش زبانشناسی و آموزش زبان، دانشگاه تربیت مدرس، انتشارات سمت، ص117ـ129.
 
 
دستجردی‌کاظمی، مهدی(1390)." توصیفی از گفتار دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی در نظریه نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی: فرانقش متنی". دو فصلنامه علمی-پژوهشی زبان‌پژوهی دانشگاه الزهرا(س). سال2، شماره 5 .
رستم بیک تفرشی، آتوسا و رمضانی واسوکلایی، احمد(1390). "توصیف انواع آغازگر در بیان نوشتاری دانش آموزان کم توان ذهنی مقاطع مختلف شهر تهران بر مبنای فرانقش متنیِ دستور نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی". نشریه کودکان استثنایی. جلد 11، شماره 3، صص 282-267
رضاپور، ابراهیم وسلطان احمدی، زهرا(1393) " بررسی فرانقش متنی در کتاب‌های آموزش زبان فارسی سطح متوسط و پیشرفته بر مبنای دستور نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی" . همایش آموزش زبان و ادبیات فارسی
سیدی، سیدحسین و بیگ قلعه جوقی، سمیه(1398). "تحلیل گفتمان دو سوره فلق و ناس بر اساس الگوی فرانقش متنی   هالیدی".  فصلنامه علمی-پژوهشی«پژوهش‌های ادبی- قرآنی». سال 7، شماره اول.
صحرائی، رضا‌مراد و صفائی‌اصل، اسماعیل(1396). "نظام آغازگر در دو زبان فارسی و انگلیسی: مطالعه ای رده شناختی". مجله زبانشناسی و گویشهای خراسان. سال ۱0. شماره۱۸.
 عرب زوزنی، محمدعلی و پهلوان‌نژاد، محمدرضا(1392) . "بررسی آغازگر نشاندار و بی‌نشان در کتب انگلیسی مقطع متوسطه در ایران، براساس رویکرد نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی". دو ماهنامه‌ی جستارهای زبانی. دوره 6 ، شماره 3 ( پیاپی 24) ، صص189-214.
فهیم نیا، فرزین(1389). "توصیف و تحلیل نقش گرایانۀ آغازگر از منظرِ رویکرد هلیدی، در متن کتاب‌های فارسی و انشای دانش‌آموزان دبستان". زبان و زبان‌شناسی. دوره6 ، شماره 12، صص 59-41
کاظمی، فروغ و افراشی،آزیتا(1391). "بررسی انواع آغازگر در متون تخصصی فیزیک فارسی و انگلیسی از‏منظر فرانقش متنی نظریه‌ی نقش‌گرای هلیدی". نشریه زبان‌پژوهی دانشگاه الزهرا. دوره 4 ، شماره 8 .
نبی‌فر، نساء(1392). "مطالعه هفت سوره از جزء سی ام قرآن کریم بر پایه‌ی دستور نقش‌گرای نظام مند هلیدی".دوفصلنامه تخصصی پژوهشهای میا‌‌ن‌رشته ای قرآن کریم. سال 4، شماره 2، صص 145- 117
نیکنام، کاووس(1379). "بررسی و توصیف و مقایسه‌ی ساختار‌آغازگی گفتمان‌گونه‌های علمی و داستانهای کوتاه در                                 زبان فارسی". پایان‌نامه کارشناسی ارشد آموزش زبان‌فارسی به غیر‌فارسی‌زبانان، دانشگاه شیراز.
هادی‌زاده، محمدجواد و قطره، فریبا (1395). "بررسی انواع آغازگر(براساس فرانقش متنی دستور نظام‌مند-نقش‌گرای هلیدی) در کتاب خواندن و درک مطلب فارسی ویژۀ فارسی‌آموزان غیر فارسی زبان". نخستین همایش ملی واکاوی منابع آموزشی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، دانشگاه شهید بهشتی
 
 
Ghadessy, Mohsen, (1995). Thematic Development of English Texts. A&C Black        
 
Halliday, Michael Alexander Kirkwood, and Matthiessen, Christian MIM, (2004). Halliday's introduction to functional grammar. Routledge.
 
Thompson, Geoff, (2014). Introducing functional grammar. Routledge.
 
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 537
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 397
زبان‌شناخت
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 22
اسفند 1399
صفحه 43-62
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 336.94 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 27 آبان 1399
  • تاریخ بازنگری: 26 بهمن 1399
  • تاریخ پذیرش: 20 بهمن 1399
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 537
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 397

APA

پولادستون, حمیده , میرزایی حصاریان, محمد باقر و گل پور, لیلا . (1399). ساخت آغازگری_پایان‌بخشی در بندهای خبری نوشتار فارسی‌آموزان غیرایرانی سطح تکمیلی: تحلیلی بر پایه‌‌ی دستور نظام‌مند- نقشگرا. زبان‌شناخت, 11(2), 43-62. doi: 10.30465/ls.2021.6186

MLA

پولادستون, حمیده , , میرزایی حصاریان, محمد باقر , و گل پور, لیلا . "ساخت آغازگری_پایان‌بخشی در بندهای خبری نوشتار فارسی‌آموزان غیرایرانی سطح تکمیلی: تحلیلی بر پایه‌‌ی دستور نظام‌مند- نقشگرا", زبان‌شناخت, 11, 2, 1399, 43-62. doi: 10.30465/ls.2021.6186

HARVARD

پولادستون, حمیده, میرزایی حصاریان, محمد باقر, گل پور, لیلا. (1399). 'ساخت آغازگری_پایان‌بخشی در بندهای خبری نوشتار فارسی‌آموزان غیرایرانی سطح تکمیلی: تحلیلی بر پایه‌‌ی دستور نظام‌مند- نقشگرا', زبان‌شناخت, 11(2), pp. 43-62. doi: 10.30465/ls.2021.6186

CHICAGO

حمیده پولادستون , محمد باقر میرزایی حصاریان و لیلا گل پور, "ساخت آغازگری_پایان‌بخشی در بندهای خبری نوشتار فارسی‌آموزان غیرایرانی سطح تکمیلی: تحلیلی بر پایه‌‌ی دستور نظام‌مند- نقشگرا," زبان‌شناخت, 11 2 (1399): 43-62, doi: 10.30465/ls.2021.6186

VANCOUVER

پولادستون, حمیده, میرزایی حصاریان, محمد باقر, گل پور, لیلا. ساخت آغازگری_پایان‌بخشی در بندهای خبری نوشتار فارسی‌آموزان غیرایرانی سطح تکمیلی: تحلیلی بر پایه‌‌ی دستور نظام‌مند- نقشگرا. زبان‌شناخت, 1399; 11(2): 43-62. doi: 10.30465/ls.2021.6186

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب