• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. ماهیّت اختیاری نشانه و مسألۀ هویّت ملّی در آموزش زبان‌های بیگانه به کودکان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

ماهیّت اختیاری نشانه و مسألۀ هویّت ملّی در آموزش زبان‌های بیگانه به کودکان

    نویسنده

    • خلیل کهریزی

    دانش‌آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی

,

نوع مقاله : علمی-ترویجی

10.30465/ls.2020.6342
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

دال‌های یک زبان، با بُرشِ پدیده‌ها، بخشی از آنها را برجسته می‌کنند و تصوّرات ویژه‌ای از آنها در ذهنِ کاربران زبان شکل می‌دهند که همان مدلول‌ها هستند. این مسأله برآمده از ماهیّت اختیاری نشانه‌ و مبنای شکل‌گیری هویّت و درکِ مشترکِ هم‌زبانان از جهان است. بر همین اساس، کاربرانِ یک زبانْ دنیا را، از دیدگاهی فراگیر، مانند هم‌زبانانِ خود می‌بینند. از همین‌روی، اگر پیش از آموختنِ زبانِ ملّی و اندیشیدن در آن، به آموختنِ زبانی بیگانه گماشته شوند، بخشی از جهان را با بُرش‌های دال‌های آن زبان بیگانه خواهد شناخت و ممکن است به اختلال‌های هویّتی دچار شوند. این مسأله، در رویکردی کلّی، روندِ شکل‌گیری هویّت چهل‌تکّه را شتاب می‌دهد. ما در این مقاله می‌کوشیم، با درنگی بر ماهیّت‌ اختیاری نشانه‌ و جایگاه زبان در شکل‌گیری هویّت، به بحث دربارۀ آموزش زبان‌های بیگانه به کودکان بپردازیم که در روزگارِ ما به امری فراگیر تبدیل شده است. جست‌وجوها نشان می‌دهد، آموزش زبان‌های بیگانه به کودکان مایۀ اختلال در جهان‌ـ‌تصویرهای آنها می‌شود و توانِ اندیشیدنِ سالم در زبانِ ملّی را از کودکان می‌گیرد. چنین کودکی جهان را با آمیخته‌ای از بُرش‌های دال‌های زبانِ ملّی و زبانِ بیگانه‌ای که آموخته، می‌بیند و به مصداقی از پدیدۀ «هویّت چهل‌تکّه» دگرگون خواهدشد.

کلیدواژه‌ها

  • زبان
  • دال
  • مدلول
  • آموزش زبان
  • هویّت
  • XML
  • اصل مقاله 221.34 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
آشوری، داریوش (1392). زبانِ باز (پژوهشی دربارۀ زبان و مدرنیت)، چاپ چهارم،
تهران: مرکز.
پورداود، ابراهیم (1380). فرهنگ ایران باستان، چاپ اوّل، تهران: اساطیر.
حسن‌دوست، محمّد (1393). فرهنگ ریشه‌شناختی زبان فارسی، چاپ دوم، تهران:
فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
دباغ، سروش (1393). «جهان‌ـ‌تصویر در منظومۀ ویتگنشتاین»، زبان و تصویر جهان
(مقولاتی در فلسفۀویتگنشتاین)، چاپ سوم، تهران: نی.
ساپیر، ادوارد (1376). زبان، درآمدی بر مطالعۀ سخن گفتن، ترجمۀ علی‌محمّد
حق‌شناس، چاپ اوّل، تهران: سروش.
سارتر، ژان پل (2536). ادبیات چیست؟، ترجمۀ ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی،
چاپ پنجم، تهران: زمان.
شایگان، داریوش (1376). زیر آسمان‌های جهان (گفت‌وگوی داریوش شایگان با رامین
جهانبگلو)، ترجمۀ نازی عظیما، چاپ دوم، تهران: فرزوان‌روز.
________ (1393). افسون‌زدگی جدید: هویّت چهل‌تکّه و تفکّر سیّار، ترجمۀ فاطمه
ولیانی، چاپ هشتم، تهران: فرزان‌روز.
صفوی، کورش (1393). آشنایی با نشانه‌شناسی ادبیّات، چاپ اوّل، تهران: علمی.
فکوهی، ناصر (1395). تاریخ اندیشه و نظریه‌های انسان‌شناسی، چاپ دهم، تهران: نشر
نی.
فردوسی، ابوالقاسم (1389). شاهنامه، به کوشش جلال خالقی مطلق (ج 6 با همکاری
ابوالفضل خطیبی، ج7 با همکاری محمود امیدسالار)، چاپ سوم، تهران: مرکز
دایرةالمعارف بزرگ اسلامی.
قرشی، امان‌الله (1389). آب و کوه در اساطیر هند و ایرانی، چاپ دوم، تهران: هرمس.
کاسیرر، ارنست (1393). فلسفۀ صورت‌های سمبلیک، ترجمۀ یدالله موقن، چاپ
چهارم، تهران: هرمس.
کالر، جاناتان (1393). فردینان دو سوسور، ترجمۀ کورش صفوی، چاپ چهارم، تهران:
هرمس.
لوی استروس، کلود (1390). اسطوره و تفکر مدرن، ترجمۀ فاضل لاریجانی و علی
جهان‌پولاد، چاپ دوم، تهران: فرزان‌روز.
لیچ، ادموند (1358). لوی استروس، ترجمۀ حمید عنایت، چاپ دوم، تهران: خوارزمی.
مکاریک، ایرنا ریما (1393). دانشنامۀ نظریه‌های ادبی معاصر، ترجمۀ مهران مهاجر و
محمّد نبوی، چاپ پنجم، تهران: نشر آگه.
مولانا، جلا‌الدین محمّد (1371). مثنوی معنوی، به سعی و اهتمام رینولد الیّن نیکلسون،
چاپ یازدهم، تهران: امیرکبیر.
هاوکس، ترنس (1394). ساخت‌گرایی و نشانه‌شناسی، ترجمۀ مجتبی پردل، چاپ اوّل،
مشهد: ترانه.
یوسا، ماریو بارگاس (1392). چرا ادبیات؟، ترجمۀ عبداللّه کوثری، چاپ سوم، تهران:
لوح فکر.
    • تعداد مشاهده مقاله: 473
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 327
زبان‌شناخت
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 22
اسفند 1399
صفحه 187-200
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 221.34 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 02 شهریور 1399
  • تاریخ بازنگری: 19 مهر 1399
  • تاریخ پذیرش: 25 آبان 1399
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 473
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 327

APA

کهریزی, خلیل . (1399). ماهیّت اختیاری نشانه و مسألۀ هویّت ملّی در آموزش زبان‌های بیگانه به کودکان. زبان‌شناخت, 11(2), 187-200. doi: 10.30465/ls.2020.6342

MLA

کهریزی, خلیل . "ماهیّت اختیاری نشانه و مسألۀ هویّت ملّی در آموزش زبان‌های بیگانه به کودکان", زبان‌شناخت, 11, 2, 1399, 187-200. doi: 10.30465/ls.2020.6342

HARVARD

کهریزی, خلیل. (1399). 'ماهیّت اختیاری نشانه و مسألۀ هویّت ملّی در آموزش زبان‌های بیگانه به کودکان', زبان‌شناخت, 11(2), pp. 187-200. doi: 10.30465/ls.2020.6342

CHICAGO

خلیل کهریزی, "ماهیّت اختیاری نشانه و مسألۀ هویّت ملّی در آموزش زبان‌های بیگانه به کودکان," زبان‌شناخت, 11 2 (1399): 187-200, doi: 10.30465/ls.2020.6342

VANCOUVER

کهریزی, خلیل. ماهیّت اختیاری نشانه و مسألۀ هویّت ملّی در آموزش زبان‌های بیگانه به کودکان. زبان‌شناخت, 1399; 11(2): 187-200. doi: 10.30465/ls.2020.6342

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب