زبان‌شناخت

زبان‌شناخت

کارکرد‌ گفتمانی-استعاری زبان رسانه: رویکرد شناختی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبان شناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان
2 گروه زبان انگلیسی و زبان شناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
3 دانشجوی دکتری، زبان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، دستیابی به کارکردهای گفتمانی زبان رسانه از منظر شناختی بر اساس انگاره­ی آمیختگی مفهومی مطرح­شده از سوی فوکونیه و ترنر (2002,1998,1994) بوده است تا نشان دهیم که رسانه­ها چگونه در کلام­شان از استعاره بهره می­گیرند و از آن مسیر اهداف خود را دنبال می­کنند. ماهیت روش­شناسی این پژوهشِ کیفی، توصیفی-تحلیلی بوده و داده­ها از متون مطبوعاتی و روزنامه­های کثیرالأنتشار در سال­های 95 تا 98 گزینش و گرد­آوری شده­اند و بدین منظور 18 نمونه (به­دلیلمحدودیت در حجم مقاله جهت ترسیم نمودارهای آمیختگی مفهومی) از استعاره­های به­کار­رفته در متون مذکور، تحلیل و مورد ارزیابی قرار گرفته­اند. یافته­ها نشان داد که گفتمانِ رسانه­ها با تلفیق حوزه­ی مبدأ و حوزه­ی مقصد و پدید­آمدن فضای آمیخته­ی چهارمِ نوپدید، زبان را طوری مفهوم­سازی می­کند که امکان نگاشتِ مفاهیم انتزاعی؛ همچون «موج بیداری اسلامی»، «انداختن توپ به زمین حریف» و غیره را به مفاهیم ملموس و عینی فراهم ساخته که این امر سبب جذب مخاطب و تنویر افکار عمومی شده است؛ به­گونه­ای که ویژگی­های مشترک دو فضای ذهنی، یک­به­یک با هم متناظر می­شوند. 
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Discursive-Metaphoric Function of Media Language: Cognitive Approach

نویسندگان English

masoud dehghan 1
Vali Gholami 2
Atiyeh Karami 3
1 Assistant Professor, Linguistics, Faculty of Language and Literature, Kurdistan University (Corresponding Author),
2 Department of English Language and Linguistics, Faculty of Language and Literature, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
3 PhD student, Linguistics, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده English

The purpose of the current study is to achieve discursive-metaphoric functions of the media language from cognitive perspective and based on Fauconnier and Turner's Conceptual Blending Theory (1994, 1998, 2002) to illustrate how the media uses metaphor in their speech and expresses what they want. The methodological nature of this qualitative research is descriptive-analytic and the data has been selected and collected from widely circulated newspaper in recent years, and for this purpose, 18 samples of metaphors used in these texts were analyzed and evaluated. The findings showed that media discourse conceptualizes language by blending two domains of source and target, and emerging the forth new emergent source to provide the possibility of the mapping of abstract concepts such as, the "wave of Islamic awakening", "throwing the ball to the opponent", etc. into tangible and concrete concepts, and attract audience, and lighten public opinion; in such a way that the common features of these two mental spaces correspond to each other one by one.

کلیدواژه‌ها English

cognitive approach
media discourse
conceptual blending theory
media news headlines
اردبیلی، لیلا؛ برکت، بهزاد؛ روشن، بلقیس و محمد ابراهیمی، زینب (1392). «پیوستگی معنایی متون از منظر نظریه­ی آمیختگی مفهومی». جستارهای زبانی، شماره­ی 5، صص. 47-37
آقا­گل­زاده، فردوس؛ دهقان، مسعود (1393). «تحلیل شیوه­های بازنمایی خبر بر مبنای رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی». جستارهای زبانی. دوره­ی 5، شماره­ی 4. صص. 16-1.
دهقان، مسعود (1385). گفتمان دموکراسی بعد از یازدهم سپتامبر. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه رازی، کرمانشاه.
دهقان، مسعود؛ وهابیان، بهناز (1397). «خوانش استعاری اشعار «کابوس­های روسی» اثر حسین پناهی بر اساس رویکرد آمیختگی مفهوم». مطالعات زبانی-­بلاغی. دوره­ی 9، شماره­ی17، صص. 166-141
خسروی، زهره. (1393). استعاره شناختی لیکاف و جانسون در متون مطبوعاتی. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه بیرجند
قربان‌زاده‌ سوار، قربانعلی­؛ رحمتی، مهدی و ناطقی، هاشم (1395). «رسانه و هویت ملی». مطالعات بینارشته­ای رسانه و فرهنگ. دوره­ی 6، شماره­ی11، صص. 131-111  
Reference
Evans, V. & Green, M. (2006). Cognitive linguistics: An introduction. Edinburg: Edinburg University Press.
Fauconnier, G. & Turner, M. (1994). Conceptual projection and middle spaces. In Technical report 9401. University of California, San Diego
Fauconnier, G.­ & Turner, M. (1998). “Conceptual Integration Networks”. Cognitive Science, 22, 2, 33-187
Fauconnier, G. & M. Turner. (2002). The way we think: Conceptual blending and the mind's hidden complexities. New York: Basic Books.
Geeraerts, D. (1995). Cognitive linguistics: Handbook of pragmatics. Amsterdam: J. Benjamin Pub. Co.
Grady, J.; Oakley, T. & Coulson, S. (1999). Blending and metaphor. In. Steen, G. & Gibbs, R. (eds.), Metaphor in Cognitive Linguistics. Philadelphia: John Benjamins. 101-124
Lakoff, G. & M. Johnson. (1980). Metaphors We Live by. Chicago: University of Chicago Press.
Turner, M. (1991). Reading Minds: The Study of English in the Age of Cognitive Science. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Turner, M. (1996). The Literary Mind. Oxford: Oxford University Press

  • تاریخ دریافت 24 بهمن 1399
  • تاریخ بازنگری 02 اردیبهشت 1400
  • تاریخ پذیرش 25 اردیبهشت 1400