• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. کارکرد‌ گفتمانی-استعاری زبان رسانه: رویکرد شناختی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

کارکرد‌ گفتمانی-استعاری زبان رسانه: رویکرد شناختی

    نویسندگان

    • مسعود دهقان 1
    • ولی غلامی 2
    • عطیه کرمی 3

    1 استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبان شناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان

    2 گروه زبان انگلیسی و زبان شناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

    3 دانشجوی دکتری، زبان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2021.7035
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر، دستیابی به کارکردهای گفتمانی زبان رسانه از منظر شناختی بر اساس انگاره­ی آمیختگی مفهومی مطرح­شده از سوی فوکونیه و ترنر (2002,1998,1994) بوده است تا نشان دهیم که رسانه­ها چگونه در کلام­شان از استعاره بهره می­گیرند و از آن مسیر اهداف خود را دنبال می­کنند. ماهیت روش­شناسی این پژوهشِ کیفی، توصیفی-تحلیلی بوده و داده­ها از متون مطبوعاتی و روزنامه­های کثیرالأنتشار در سال­های 95 تا 98 گزینش و گرد­آوری شده­اند و بدین منظور 18 نمونه (به­دلیلمحدودیت در حجم مقاله جهت ترسیم نمودارهای آمیختگی مفهومی) از استعاره­های به­کار­رفته در متون مذکور، تحلیل و مورد ارزیابی قرار گرفته­اند. یافته­ها نشان داد که گفتمانِ رسانه­ها با تلفیق حوزه­ی مبدأ و حوزه­ی مقصد و پدید­آمدن فضای آمیخته­ی چهارمِ نوپدید، زبان را طوری مفهوم­سازی می­کند که امکان نگاشتِ مفاهیم انتزاعی؛ همچون «موج بیداری اسلامی»، «انداختن توپ به زمین حریف» و غیره را به مفاهیم ملموس و عینی فراهم ساخته که این امر سبب جذب مخاطب و تنویر افکار عمومی شده است؛ به­گونه­ای که ویژگی­های مشترک دو فضای ذهنی، یک­به­یک با هم متناظر می­شوند. 

کلیدواژه‌ها

  • رویکرد شناختی
  • گفتمان رسانه
  • انگاره‌ی آمیختگی مفهومی
  • عناوین خبری رسانه
  • XML
  • اصل مقاله 361.4 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
اردبیلی، لیلا؛ برکت، بهزاد؛ روشن، بلقیس و محمد ابراهیمی، زینب (1392). «پیوستگی معنایی متون از منظر نظریه­ی آمیختگی مفهومی». جستارهای زبانی، شماره­ی 5، صص. 47-37
آقا­گل­زاده، فردوس؛ دهقان، مسعود (1393). «تحلیل شیوه­های بازنمایی خبر بر مبنای رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی». جستارهای زبانی. دوره­ی 5، شماره­ی 4. صص. 16-1.
دهقان، مسعود (1385). گفتمان دموکراسی بعد از یازدهم سپتامبر. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه رازی، کرمانشاه.
دهقان، مسعود؛ وهابیان، بهناز (1397). «خوانش استعاری اشعار «کابوس­های روسی» اثر حسین پناهی بر اساس رویکرد آمیختگی مفهوم». مطالعات زبانی-­بلاغی. دوره­ی 9، شماره­ی17، صص. 166-141
خسروی، زهره. (1393). استعاره شناختی لیکاف و جانسون در متون مطبوعاتی. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه بیرجند
قربان‌زاده‌ سوار، قربانعلی­؛ رحمتی، مهدی و ناطقی، هاشم (1395). «رسانه و هویت ملی». مطالعات بینارشته­ای رسانه و فرهنگ. دوره­ی 6، شماره­ی11، صص. 131-111  
Reference
Evans, V. & Green, M. (2006). Cognitive linguistics: An introduction. Edinburg: Edinburg University Press.
Fauconnier, G. & Turner, M. (1994). Conceptual projection and middle spaces. In Technical report 9401. University of California, San Diego
Fauconnier, G.­ & Turner, M. (1998). “Conceptual Integration Networks”. Cognitive Science, 22, 2, 33-187
Fauconnier, G. & M. Turner. (2002). The way we think: Conceptual blending and the mind's hidden complexities. New York: Basic Books.
Geeraerts, D. (1995). Cognitive linguistics: Handbook of pragmatics. Amsterdam: J. Benjamin Pub. Co.
Grady, J.; Oakley, T. & Coulson, S. (1999). Blending and metaphor. In. Steen, G. & Gibbs, R. (eds.), Metaphor in Cognitive Linguistics. Philadelphia: John Benjamins. 101-124
Lakoff, G. & M. Johnson. (1980). Metaphors We Live by. Chicago: University of Chicago Press.
Turner, M. (1991). Reading Minds: The Study of English in the Age of Cognitive Science. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Turner, M. (1996). The Literary Mind. Oxford: Oxford University Press
    • تعداد مشاهده مقاله: 514
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 427
زبان‌شناخت
دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 23
شهریور 1400
صفحه 103-146
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 361.4 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 24 بهمن 1399
  • تاریخ بازنگری: 02 اردیبهشت 1400
  • تاریخ پذیرش: 25 اردیبهشت 1400
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 514
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 427

APA

دهقان, مسعود , غلامی, ولی و کرمی, عطیه . (1400). کارکرد‌ گفتمانی-استعاری زبان رسانه: رویکرد شناختی. زبان‌شناخت, 12(1), 103-146. doi: 10.30465/ls.2021.7035

MLA

دهقان, مسعود , , غلامی, ولی , و کرمی, عطیه . "کارکرد‌ گفتمانی-استعاری زبان رسانه: رویکرد شناختی", زبان‌شناخت, 12, 1, 1400, 103-146. doi: 10.30465/ls.2021.7035

HARVARD

دهقان, مسعود, غلامی, ولی, کرمی, عطیه. (1400). 'کارکرد‌ گفتمانی-استعاری زبان رسانه: رویکرد شناختی', زبان‌شناخت, 12(1), pp. 103-146. doi: 10.30465/ls.2021.7035

CHICAGO

مسعود دهقان , ولی غلامی و عطیه کرمی, "کارکرد‌ گفتمانی-استعاری زبان رسانه: رویکرد شناختی," زبان‌شناخت, 12 1 (1400): 103-146, doi: 10.30465/ls.2021.7035

VANCOUVER

دهقان, مسعود, غلامی, ولی, کرمی, عطیه. کارکرد‌ گفتمانی-استعاری زبان رسانه: رویکرد شناختی. زبان‌شناخت, 1400; 12(1): 103-146. doi: 10.30465/ls.2021.7035

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب